שלום לך יהודי יקר מאוד.
אתה צודק לגמרי, אנחנו נמצאים בתקופה מאוד חרדתית, תקופה לא פשוטה בכלל, החיים שלנו עברו מהפכה וזה יכול להציף את כל החרדות הקודמות שלנו.
אתה גם צודק לגמרי עם השאלות שלך, מותר לנו לשאול שאלות, לא רק מותר אלא מצווה לשאול שאלות. הראשונים כתבו שיש בזה מצוה מיוחדת "והשבות אל לבבך", שיש מצווה מיוחדת לשאול ולא לקבל הכל. כנראה חלק ממה שקורה היום זה בשביל שנשאל שאלות. כך שזה בסדר לגמרי לשאול וזה לא כפירה חלילה.
צר לי, אין לי תשובות לכל השאלות, אבל יש אמונה, כמה שמרחיבים יותר את הסיפור של האמונה, ככל שחוזרים אל היסודות הבסיסיים של האמונה, כך השאלות מקבלים משמעות אחרת לגמרי, באמונה.
א.
נתחיל במאמין הראשון שהיה בעולם, בברית בין הבתרים אברהם אבינו חשש מאוד לגורלנו, מה יהיה הסוף של עם ישראל? האם הוא יושמד? האם הוא יכול לאבד את הכל בגלל חטאים? הקב"ה הבטיח לו נאמנה שעם ישראל הוא יהיה עם נצחי, שום דבר לא יוכל לו. זה בלי קשר לחטאים שלהם, לא משנה מה יהיה עם ישראל יישאר העם הנבחר. אבל יש לעם הנבחר תפקיד מאוד משמעותי להביא את כל העולם לרמה אחרת לגמרי, וזה היה בזמן בית המקדש. לכן אברהם אבינו שאל מה יהיה בזמן שאין בית המקדש איך יוכלו למלא את תפקידם? על כך כתוב במדרש שהקב"ה נתן לו שתי אפשרויות, או גלות או גהנום, ואמר לו תבחר אחת מתוך השתים. אברהם אבינו בחר גלות, זה אומר א. שעם ישראל לא שייך לגהנום!. ב. שגלות היא תהליך מקביל לבית המקדש, מה שבית המקדש היה מקום של גילוי שכינה בעולם על ידי עם ישראל, כך השכינה מתגלה בעולם דרך ייסורי הגלות על ידי עם ישראל.
כך יש משמעות אדירה לסבל שלנו, כל יהודי שסובל בגלות הוא בעצם קדוש בקדושת בית המקדש, יהודי שמת בגלל שהוא יהודי הוא קודש קודשים שאין לנו מושג בכלל, המשמעות הזו היא גם הסיבה שאין סיכוי להגיע לגהנום.
תוכל לראות איך כל העולם משתנה בעקבות סבל של יהודים, כל אחד מבין שזה קשור אליו, רק כל אומה מגיבה באופן אחר, יש כאלו שמגיבים בשנאה ויש כאלו שמנסים לעזור או להשיג מכך משהו, אבל אין מי שמתעלם, זה אומר שסבל של יהודי ה דבר שקשור לכל העולם.
ב.
כתוב במדרש שכל יהודי שעשה ברית מילה אברהם אבינו לא נותן לו להיכנס לגהנום. כל מילה נוספת מיותרת.
ג.
הרמב"ם מתאר איך דנים בבית דין של מעלה, מונים את המצוות ואת העברות והולכים לפי הרוב. קשה לתאר יהודי שומר תורה ומצות שיש לו רוב עברות, בדרך כלל רוב שומרי התורה עוסקים רוב שעות היום בדברים טובים, קשה למצוא אדם שיש לו רוב עברות. בנוסף יש ייסורים שהם מכפרים. כך שקשה מאוד להגיע לעולם האמת ולא להגיע לגן עדן.
ד.
דבר עיקרי באמונה, התכלית של כל בריאת העולם היא אחת, כדי להיטיב, כל הסבל, הצרות והייסורים, כל הקשיים שיש בעולם, כולם רק בשביל להגיע לטוב גדול יותר, כמו שנאמר לאברהם אבינו, כי גר יהיה זרעך אבל בסופו של דבר הם ירוויחו מכך, הם יצאו ברכוש גדול. כמו שעם ישראל יצאו אחרי שנים רבות של סבל במצרים וזכו לקריעת ים סוף ולמתן תורה, ולארץ ישראל. כך נזכה גם אנחנו בקרוב כשנצא מתוך הגלות. נצא ברכוש גדול. כל הסבל והייסורים הן יביאו אותנו לרכוש גדול. [במצרים הגאולה הייתה מוקדמת מדי לכן היה צריך עוד גלות אחריה, אבל הגלות שלנו תמשיך עד הסוף עד שלא יהיה צורך בעוד זיכוך נוסף].
נחזור לסיפור האישי שלך, המדרגה שלך היא גדולה מאוד, זכית לחזור בתשובה, זה לא מובן מאליו בכלל, כך שהמצב שלך הוא מאוד טוב. אין לי מושג מה היה הסיבה שהביאה אותך לכך. אבל כנראה זה חשוב מאוד לחזור לשם, כדי לקבל את הרגשת החיים מחדש, כדי לחזור לרגשות שהיו לך אז, צריך לחזור אחורה לזמן שבו היהדות הביאה לך חיים חדשים, מה משך אותך לחזור בתשובה? מה דיבר אליך? אם תצליח לחזור לשם, תוכל להחיות את עצמך מחדש.
אבל יש דבר נוסף חשוב, כל אחד יש משהו שגורם לו חיות, זה משתנה מאדם לאדם, למשל יש אדם שהים נותן לו חיות ואחר שספורט נותן לו חיות, יש בודדים יחידי סגולה שגמרא לבד נותנת להם חיות, זה נדיר מאוד. אולי היו דברים בחיים הקודמים שלך שנתנו לך חיות ומרץ והיום הם חסרים לך?. התורה היא תורת חיים, כל דבר שהוא מביא לך חיים חשוב להמשיך אותו רק למצוא איך עושים את זה בצורה מותרת. יש כלל בגמרא שכל דבר שיש בו טעם של חיים חייב להיות לו אופן מסוים של היתר. כי אין בעולם רע מוחלט, הרע הוא רק טוב שהתקלקל, לכן חייבת להיות דרך איך שהטוב שיש באותו הדבר יתקיים.
ה.
אחרי הכל נדבר קצת על היחס אל המות, ביהדות המות הוא רק לעבור מעולם שלנו למקום טוב יותר, כי יהודי טוב כמוך לא מגיע לגהנום, יהודי יקר כמוך מגיע לחיי נצח. המוות הוא לא סוף הוא רק התחלה של חיים ברמה אחרת לגמרי ממה שאנחנו מכירים. מי שמודע לזה הוא לא מפחד למות. אפשר לחיות חיים שמחים ומאושרים יחד עם הידיעה שבסוף יהיה מוות, כי בסוף יהיה טוב יותר ממה שאנחנו מכירים.
לסיכום:
א. מותר לשאול שאלות. ב. אין ליהודי טוב מה לחפש בגהנום, זה לא מיועד לאנשים כמוך. ג. אין סבל מיותר, לכל סבל יש חלק אדיר בתיקון העולם, אין סבל בלי רווח. ד. כל זמן שאנחנו חיים צריך לחפש נקודות של חיות בעולם הזה, מה נותן לי אנרגיה חיובית, מה יכול לתת לי סיבה לרצות לחיות ופשוט לעשות את זה. זה חלק בלתי נפרד מעבודת השם שלנו, לעבוד את השם מתוך שמחה וחיות. למרות שזה נראה לפעמים סתם הנאות גשמיות, זה לא נכון, צריך להשקיע במה שנותן חיים, החיבור בין ההנאות הגשמיות לרוחניות היא תכלית עבודת השם.
יש תקווה לאחריתך ושבו בנים לגבולך.
מקווה שהדברים ברורים אם בכל זאת משהו לא ברור אשמח לענות.
בהצלחה רבה וחיים מאושרים, בשורות טובות ישועות ונחמות.
יוסי ב.
[email protected]
תגובה אחת
עוד לפני שקראתי את התשובה אני רוצה לומר לך שואל יקר שהיטבת לשאול ואני ממש הזדהיתי עם חלקים גדולים בשאלתך.
ועכשיו אני רץ לקרוא את התשובה:)