שואל יקר ונעלה!
שאלתך כואבת, אתה מתאר מצב לא פשוט, כיוסף הצדיק שנשלך לבור ריק שאין בו מים, אבל נחשים ועקרבים יש בו, אלו הם הקשיים שאתה עובר בחייך המורכבים, ומשם ממעמקים הנך זועק, זעקה של בן המבקש את אביו, את אביו שבשמים ואת אביו שבארץ…
ואני, כמשיב, חש אולי כראובן הבכור, המנסה להשיבך מן הבור, אל אביך, אל שניהם. ואמנם באתי והנה אינך כלל בבור, הנה אתה שם למעלה! מטפס על הר גבוה, בדרכך אל עבר פסגת החיים, החיים הבלעדיים שלך, שיהיו בעזרת ה’ טובים ומאושרים.
והטיפוס אינו קל, בכלל לא. הוא רצוף מוקשים, מהמורות ומכשולים. הוא מאתגר, הוא קשה. עד שאתה עוצר, מתאנח, ושואל את שאלת בן הגיל הזה: ‘מה השם רוצה ממני?’.
ובכן, בחור יקר, השם רוצה ממך שתעפיל אל הפסגה, ותגיע לשם חזק, בריא, גיבור! שתוכל באמת ליהנות מהחיים שלך, מבלי להיות תלוי בשום גורם חיצוני! ולשם כך, הוא הציב לך אתגרים אלו, בהם תוכל להתאמן ולהתחסן נפשית, אלה הם אתגרים שמיועדים להצמיח את ה’אני’ שבך, ולבנות את עמוד השדרה של חייך, של עצמאותך.
הנה ימים באים, יקירי, ואתה תעבור את האתגרים הללו בשלום, תגיע בתעצומות נפש אל הפסגה הנכספת ותהיה גדול מהחיים. כל הסבל שנדמה לך כעת כהר תראה אותו והנה הוא כחוט השערה.
הנה ימים באים, יקירי, אז תתענג על ה’ ועל החיים הטובים, תהיה חזק מספיק כדי לנהל את חייך באופן עצמאי, מבלי להזדקק להישען על שום גורם חיצוני. או אז תוכל לחשוב על אביך שהביאך לעולם – בצורה שונה, בצורה בוגרת. תחשוב ותתבונן מה קרה לו לאב ומי יודע אלו קשיים הביאו אותו, לצערנו הרב, להתנהג כך עם בנו, ומתוך הבנה והכלה זו לא יקשה בעיניך לכבד אותו, כמו שהוא. הוא כבר לא יפריע לך בדרכך יותר.
הנה ימים באים, יקירי, אז תתענג על ה’ ועל החיים הטובים, תהיה חזק מספיק לעמוד מול כל ניסיונות ופגעי העולם, תרפה ותבין כי כל התאוות והיצרים והקשיים בענייני קדושה וצניעות, עליהם אתה מספר, לא באו אלא כדי לייצב אותך נפשית לפני צאתך לחיים, כבר תדע כיצד לנווט את תשוקותיך ואת יצריך למקומות הנכונים והרצויים. אתה תהיה גיבור, תכבוש את היצר, גם הוא כבר לא יפריע לך בדרכך יותר.
לעת עתה, בעודך מטפס בקושי במעלה ההר, בטח קשה לך לחשוב מחשבות כגון אלו, אבל במטותא מינך, תעצום לרגע עיניים, תנשום עמוק, ותחשוב בכל זאת על עתיד נכסף זה, על אותו עתיד שהוא נחלת כל מי שעבר קשיים דומים לאלה שלך. תכוון בלבך אל מרומי הפסגה, תשאף לשם, הנה אתה כבר כמעט שם.
קח לך צידה לדרך את משלו המתוק של רבינו הבעל-שם-טוב, המובא בכתבי נכדו בספרו הקדוש “דגל מחנה אפרים” (פרשת כי תבוא) וזה לשונו (הביאורים בסוגריים – משלי):
“משל מאדוני אבי זקני זלל”הה, למלך שעשה מחיצות רבים באחיזת עיניים ( – קוסמות) זו לפנים מזו, וגם סיבוב מן כותל וכותל נהרות (- תעלות מים) וגם חיילות רבים מבוהלים (- מפחידים) וגם דובים ואריות, ושאר חיות מבוהלים (- מבהילים) בכדי שיראו מגשת אליו…
“ואור המלך מאיר בכל העולמות וכבודו מלא את הארץ, רק הכתלים והסיבובים הם המסתרים את פני המלך והא באחיזת עינים (-קוסמות). וכרוזים יוצאים: כל מי שיבוא אל המלך יתן לו המלך עושר וכבוד, ויהיה שר אצלו עומד בהיכלו. ומי הוא שאינו רוצה בזה, רק כשבא (- האיש שחפץ בכך) לחומה ראשונה, ורואה כמה ארכה וגבהה ושאר דברים המבהילים לבבות בני אדם, נסוג לבבו אחור. ויש מהם (- ישנו בן אדם שמתגבר, כלומר) שהולך כמה חומות זו לפנים מזו, ושם יש שרים נכבדים ממונים מאת המלך מפזרים ממון רב לבוא לפנים מן החומות, ולפעמים אחרי רואו שיש לו כל הון יקר וכבר מצא ידו ואוצרות ממון נסוג אחור. אף-על-פי שראה כבר שהלך כמה חומות ונהרות ואין שם פגע רע ואין מים ואין חומה, מכל מקום אחר אשר כל חומה וחומה גבוה ורחבה מראשונה ואיומה כדי להבהיל יותר שלא יקרב מי שירצה אל המלך.
“אבל לבן המלך אשר מעיו המו אל אביו, וגם רחמי אב על הבן לקרב אותו לאור פניו… כשבא לחומות ולנהרות וחיילות ודובים וכל המבהילים ומסתירים את פני המלך תמה עצמו למאוד, מה זה מלך רחמן כמותך כרחם אב על בנים תסתיר עצמך בהסתרות כאלו ואנה אני בא, וצועק ‘א-לי א-לי למה עזבתני’, ובכח לבבו הבוער והנשבר לבוא אל אביו מוסר עצמו ודוחק עצמו בכחו לדלג על החומות ונהרות, ומפזר כל הונו לחיילות הסובבים שמה.
“ובראות אביו געגועיו ומסירות נפשו ושוועותיו עלה באזני אביו המלך, והסיר האחיזות עינים הללו וירא (- הבן, והנה) אין שם חומה ולא שום מסך מבדיל רק ארץ מישור וגנות ופרדסים והכל עונג ומשרתי המל’ עומדים בלבושי יקר וכל מיני מזמרים עומדים והמלך יושב על כסא מלכותו והארץ האירה מכבודו… ויאמר המלך: קום בני חביבי, ויושט לו שרביט הזהב אשר בידו ויחזקהו וילבישהו הודו ואורו ולבושו וכתרו נתן בראשו, ואמר לו לא למענך ועליך עשית את כל זאת רק למען נסותך ולדעת את אשר בלבבך יראתך ואהבתך אלי… והנמשל מובן…
אתה כבר כמעט שם, תחשוב על זה, עצם המחשבה יקל מעליך, בעזרת ה’, ויכול תוכל לעבור את הקשיים בקלות יותר.
אולם, אם הנך עדיין מרגיש שלא הבנו את שאלתך כהוגן, יתכן וחסרים לנו אי אלה פרטים בסיפור חייך, ואולי תרצה לקבל ייעוץ אישי ומפורט יותר, תמיד תוכל לפנות אלינו, ל’אקשיבה’, שנוכל לעזור לך יותר, בעזרת ה’. תוכל לשם כך לפנות לכתובת האימייל שלי, המופיע כאן למטה, ואולי נוכל לכוון אותך להדרכה פרטנית יותר בדרך העולה אל מרומי פסגת החיים, הטובים והמאושרים, שמגיעים לך.
בהצלחה רבה
משה
r6250602@gmail.com>