שלום לך,
שאלתך נגעה לליבי מאוד. האומץ והכנות שבה היא כתובה, יחד עם ההתחבטות האמיתית והרצינית, מעידים על עומק המחשבה שלך ועל הכמיהה לחיות חיים של אמת.
הפתיחות שלך לבחון שאלות מורכבות, ובמיוחד היכולת להודות בבלבול – זו תכונה יקרה שראויה להערכה גם מצידי אבל בעיקר מצידך. כדאי מאד לשמר את הכלים הללו, הם סוללים דרך לחיים של שלום פנימי וישרות.
הבלבול שאת חווה הוא טבעי ואנושי. כולנו – כל אדם באשר הוא – נתקלים במסרים סותרים שמגיעים אלינו מהסביבה. במיוחד כשמדובר בדברים שנאמרים בצורה רהוטה וסוחפת, עם טיעונים שנראים לכאורה הגיוניים, הם עשויים לערער את הביטחון שלנו.
בואי נתבונן יחד על כמה נקודות:
הביטוי "חשיבה עצמאית" מוצג לעיתים כאילו הוא ניגוד ל"חשיבה דתית". זוהי הנחה שמבוססת על תפיסה מצומצמת של שני המושגים. חשיבה עצמאית פירושה היכולת לבחון דברים, לשאול שאלות, ולהתמודד עם מורכבויות בלי להיכנע לתבניות שעליהן חונכנו ולמוסכמות חברתיות – וזה בדיוק מה שאת עושה עכשיו.
המסורת שלנו מלאה בדוגמאות של חשיבה ביקורתית – החל מאברהם אבינו שמתחיל לתהות על שלימדו אותו והמסקנות מובילות אותו לכך ששבר את פסלי אביו, בהמשך מובילה אותו החשיבה הזו לעמוד מול מול הקב"ה ולתהות האם הגזירה שהוטלה על אנשי סדום מוצדקת. אברהם אבינו משתמש במילים 'השופט כל הארץ לא יעשה משפט'? – רק לדמיין איזו תעוזה צריך לאסוף אדם גדול ככל שיהיה כדי לדבר כך עם הקב"ה…
לאורך התנ"ך אנחנו פוגשים את כל גדולי האומה שתוהים, מתווכחים ומעזים לשאול שאלות קשות ואחריהם מגיעים חז"ל והגאונים, הראשונים והאחרונים עד לדורנו אנו. בית המדרש היהודי תמיד התבסס וחינך לכך. הלילה הגדול ביותר בשנה -ליל הסדר- בנוי סביב ההנעה של המשתתפים לשאול.
מה שאני מנסה לומר כאן זה שחשיבה ביקורתית אינה מנוגדת ליהדות הנאמנה אלא להיפך, היא חלק מובנה מהאופן שבו אנחנו לומדים תורה ומהאופן שבו אנו מחנכים את ילדינו.
אכן, אין להתעלם מהסיטואציה הנוכחית שבה אנו נמצאים, בה יש מקומות שמחנכים לעיתים באופן שונה… יש לכך סיבות שונות שחלקן כנראה מוצדקות ואחרות הן השתרשות של התנהגויות שאולי התאימו לזמנן והיום פחות מתאימות, אינני רואה את עצמי כדובר של מישהו ולכן לא אסנגר וגם לא אבקר. רק אומר שהשאלה שהעלית כאן מעידה על כך שעבורך (וככל הנראה עבור עוד רבים) הגישה הזו לא אפקטיבית.
בתוך דברייך ציינת שלמדת כוזרי וקראת את ספרו של הרב אורי זוהר. ואת לומדת בסמינר חרדי שבו נותנים לך רקע וטעם למצוות. כל אלו מעידים שאת לא "נעולה בתוך הדת", אלא בונה את עולמך הרוחני מתוך הבנה ובירור. זה ההיפך הגמור מ"חוסר חשיבה עצמאית", הן ברמה הפרטית והן ברמת מוסד הלימודים.
באשר לטענות הספציפיות שהוזכרו בסרטונים:
סוגיית "שותפות בכנסת ולא בצבא" היא מורכבת. מצד אחד, ישנם בהחלט שיקולים הלכתיים ורוחניים כבדי משקל. מצד שני, אי אפשר להתעלם לחלוטין מהמתח שקיים בין ערך לימוד התורה לבין ערך השותפות בנשיאה בעול הכללי.
זוהי סוגיה שגם בתוך העולם החרדי יש דעות שונות לגביה, והיא ראויה לבירור עמוק ויסודי. אי אפשר לנפנף את הטענה הזו במחי יד אבל זה לא הופך אותה לסתימת פה גורפת.
המשחק הדמוקרטי בנוי כך שלכל אזרח במדינה יש זכות לייצוג פוליטי בפרלמנט ללא קשר לרמת המעורבות שלו בחיים האזרחיים. ואני נמנע מלתת דוגמאות אך לא קשה למצוא דוגמאות נוספות לכך.
הטענה ש"החרדים חיים על חשבון החילונים" היא כמובן רדודה ומכלילה ציבור של למעלה ממיליון אזרחים. מה גם שהמבנה החברתי-כלכלי בישראל באופן רחב יותר בנוי בחוסר איזון ובאופן שאחוז קטן מהאוכלוסיה מחזיק בכספי המיסים את הרוב. האם זה מודל צודק? מה אומרת על כך התורה? חוששני שאין מספיק עיסוק בנושא בבתי המדרש.
יחד עם זאת, שאלות על אחריות, על תרומה לכלל ישראל, ועל מודלים כלכליים וחברתיים בני-קיימא לציבור החרדי – אלו שאלות לגיטימיות שראוי לשים לב אליהן, גם מתוך העולם החרדי פנימה. והיה מן הראוי שכל אדם באופן פרטי יעסוק בסוגיה וישאל את עצמו האם ליבו נקי כלפי שמיא. הדרך לתיקון של כל מצב ציבורי תמיד מתחיל במרחב האישי של כל פרט.
לשאלתך אם "החילונים יהיו מרוצים אם תהיי אומללה" – בוודאי שלא זו הנקודה. לא נראה לי שיש מישהו (שפוי) שמוכן לחתום על משפט כזה.
אבל חשוב לשאול האם ההתמקדות בשאלה "מה החילונים חושבים" היא המכריעה את הסוגיה. אולי השאלה היא מה התורה דורשת מאיתנו, כפרטים וכציבור, ביחס לכלל ישראל.
באשר לשאלה על "להיות מנותקים מהעולם הזה" – אכן, התורה לא דורשת מאיתנו להתנתק מהעולם. יחד עם זאת, מתח מסוים בין "העולם הזה" ל"עולם הבא" הוא חלק בלתי נפרד מהחיים היהודיים. האתגר הוא למצוא את האיזון הנכון – בין שמחת החיים, הנאות העולם הזה והשתתפות בחיים הציבוריים, לבין חיים של קדושה, רוחניות והתעלות. איזון כזה הוא אתגר אישי וציבורי שמלווה אותנו לאורך כל הדורות, והיום יותר מאי פעם.
כתבת "אני מאמינה שאנחנו צודקים" – ויש משהו יפה ועמוק באמונה הזו. אבל אמונה אמיתית יכולה וצריכה לעמוד גם בפני שאלות ואתגרים. דווקא הבירור העמוק, ההתמודדות עם הקשיים והשאלות – הם שמחזקים את האמונה ומעמיקים אותה.
ראוי לכל אדם, במיוחד כזה שמאמין בצדקת דרכו, להיות תמיד בבירור ובבחינה של דרכיו כדי לוודא שהן עומדות בקנה המידה המוסרי לפיו הוא חי.
לסיכום, הבלבול שאת חווה הוא סימן לצמיחה. הוא מעיד על כך שאת נמצאת בתהליך של בירור והעמקה. אל תחששי מהבלבול הזה – אדרבה, ראי בו הזדמנות להעמיק את האמונה והמחויבות שלך מתוך מקום בוגר ומחושל יותר.
הייתי ממליץ לך לנסות ולסכם לעצמך את עמדותיך כלפי השאלות שעלו בדיון כאן ולאחר מכן לשאול 'מה התורה אומרת על זה? מה הקב"ה חושב על זה?'. כדאי גם לנסות ולעסוק בנושאים הללו עם אדם חכם שיש לו את רוחב הדעת התורני מחד והידע הכללי מאידך, אלו נושאים שדורשים העמקה ולימוד טרם האפשרות להגיע למסקנות ברורות.
לסיום: אני בטוח שהקב"ה מעריך את החיפוש האמיתי והכן שלך, ואני מאמין שדרך הבירור הזה תגיעי למקום מחוזק ושלם יותר.
בהצלחה רבה, אהרן