שלום לך שואל יקר
אני חייב לפתוח בכך ששאלתך היא יפה וחשובה, הספקות שאתה מטיל בהנחות היסוד שהציבו בפניך, הינם דרך נפלאה אם לא היחידה לחזק ולברר את האמונה.
ברשותך אנסה לנסח מחדש את שאלתך ואחלק אותה לשלושה חלקים. חשוב לי להדגיש שמשאלתך הבנתי שאינך מסתפק לגבי עצם קיומו של הבורא, אלא בתכונות המיוחסות לו ובעיקר ברצונך לברר מניין הגיעה המסקנה כי ה' הוא כל יכול.
אתה שואל, א. מנין שיש בורא שהוא כול יכול, גם אם הוכח שיש לו יכולות רבים, זו עדיין אינה הוכחה להיותו כול יכול? ב. אולי ישנם כמה בוראים שכל אחד שולט בטרטוריה או בתחום שלו? ג. גם אם יש אלוקים כול יכול, אולי זה אינו "ה' שלנו". אולי בורא העולם שלנו ונותן התורה, אינו אותו בעל הכוחות והיכולות כולם.
אם נצמצם את שאלותיך נוכל למצוא כאן שני ציריי שאלה מרכזיים. שאלת אחדות הבורא ושאלת יכולותיו.
מכיוון שהנושא עליו אתה שואל הוא עמוק, אאלץ לענות תוך שימוש במושגים קצת פחות שגרתיים ואולי קצת קשים להבנה. אשתדל להנגיש אותם בצורה ברורה ואני מקווה שהם אכן יובנו כראוי. אקדים רק שישנם טיעונים פילוסופיים שנועדו לענות על השאלות האלו ולהוכיח את אחדות ה' ויכולותיו, למרות זאת אני בוחר להשתמש בדרך החשיבה המובנת לי יותר ושנראה לי כקלה יותר להבנה.
כשניגשים לשאלה מהסוג של מיהו או מהו הבורא ניתן לגשת בשתי צורות. הדרך היותר רגילה אצלנו היא להתחיל עם כך שיש בורא שיכול לברוא שמים וארץ, אני מתחיל מלמטה ולאט לאט שולל, זה לא יכול להיות בן אדם, גם לא אדם מאוד גדול. זה אפילו לא יכול להיות מלך קדום מאוד. אז מה כן? גם כשנגיע למימדים ותכונות מאוד לא אנושיים, עדיין נקודת הפתיחה שלנו היא האדם, היצור התבוני שאנחנו מכירים וממנו אנחנו הולכים ומתרחבים. לצערי הרבה מאוד אנשים נעצרים בהבנה הזו ולכן אלוקים הוא בעיניהם מישהו מאוד מאוד גדול עם המון יכולות. מי שלמד יותר יידע גם לצטט שהוא – ה' – גם אין לו צורת גוף וכו'. צורת החשיבה הזו היא שבעצם נותנת לנו מושגים מאוד מוטעים לגבי הוויית ה' וגם גורמת לנו לשאול שאלות מהסוג המדובר.
אך ישנה דרך אחרת, דרך בה לא מתחילים "מלמטה". בצורה זו קודם שואלים כשאני מחפש "אלוקים" למה אני מתכוון. מה היא ה"הגדרה" של אלוקים. אנחנו לא שואלים מי ברא את העולם אלא מה היא המציאות? "בתוך" מה המציאות מתקיימת? למה בכלל יש מציאות ולא אין מוחלט? איך בכלל יש "יש"? ברגע שאנחנו מגיעים לתובנה ש"הוא מקומו של עולם", שיש "אלוקים" שבתוכו וממנו המציאות קיימת, אנחנו גם מבינים כמה דברים שכלולים בעצם ההגדרה הזו [כפי שנמנה בהמשך].
אתן לך דוגמה, נניח שאנחנו חיים בפלנטה בה אין מים [ועדיין מתקיימים איך שהוא…]. יום אחד למדנו על כדור הארץ וסיפרו לנו שיש בו דגים שחיים במים. יכול אחד לשאול מי אמר שכל הדגים חיים במים? ואולי בכול זאת יש סוג של דג שיוכל לחיות לגמרי ביבשה? השאלות האלו נכונות רק בדרך הראשונה, כשאנחנו מגיעים מתוך ה"עולם שלנו" ומנסים להבין מה הוא דג לפני שניסינו להגדיר את מהותו. כי כשניגשים בדרך השנייה השאלה לא מתחילה, אנחנו מבינים ש"דג" מעצם הגדרתו מגדיר בעל חיים שחי רק במים. שאם יהיה "דג" שיחיה ביבשה, הוא כבר לא יהיה דג.
"תקיף ובעל היכולת ובעל הכוחות כולם" אינה רשימת תכונות של האלוקים, זהו פירוש המילה [או המושג] "אלוקים". אנחנו אמנם לא יכולים להתקרב להבנת מהותו של הבורא, עם זאת ישנם כמה דברים שברורים בהגדרה של מה שאנחנו מחפשים.
אלוקים שהוא הבסיס לעצם ההוויה, לעצם המציאות לא יכול להיות אופציונאלי או מוגבל.
ואפרט, כשאני אומר שאחד ועוד אחד שווים שניים זאת לא החלטה שרירותית – בעצם התשובה יכלה להיות שנים אבל החלטנו שהיא תהיה אחד. זה גם לא יכול היה להיות שאחד ועוד אחד בכלל לא יהיו שווים משהו. כשאני מסתכל על התרגיל הזה, מובן לי שזו מציאות שלא יכולה להיות אחרת. כשמדברים על "מקומו של עולם" על יסוד הוויית המציאות, לא מדובר בדמות של "אלוקים" ש"בדיוק" הייתה. אם מדובר במשהו שיכל גם לא להיות, זה לא אלוקים.
אם אנסה לחשוב על אלוקים מוגבל [-חלילה], זה לא יהיה אחרת משלילה מוחלטת של קיומו. זה בעצם לומר, אין אלוקים אבל המציאות המוכרת לנו מושתתת על מציאות גדולה יותר. תשובה כזו לא עונה כלום על השאלה של הוויית המציאות [מה שנשאל על מציאות, נשאל על אותה מציאות גדולה יותר]. בכדי שנוכל להבין את ישות ה"יש", אנחנו מגיעים לתובנה שיש "אלוקים", יסוד טהור, מוכרח, אחדותי וכולל הכול שאינו צריך או יכול להיברא ובו ומתוכו יש מקום לבריאה.
מכיוון שכל גבול, קצה או הגבלה מציב "מקום", "צורה" או אפילו "הגדרה" לבורא, ומכיוון שהם ההיפך המוחלט מאחדות פשוטה. הרי שהם סותרים את המושג היחיד שיכול להיקרא אלוקים. ה' הוא כול יכול לא בגלל שיש לו הרבה כוח, שיש לו המון יכולות. זה ממש לא זה. ה' הוא כל יכול מכיוון שאין לו הגבלה ואין בו פירוד. מכיוון שעצם המציאות של הגבלה שוללת את היותו אלוקים.
באותה מידה, אילו היו יותר ממציאות אחת כזו, על כורחך האחד מגביל במשהו את האחר או לפחות יכול להגביל. זה אינו אלוקים.
אני יודע שאולי קשה קצת "לעכל" את כל מה שאמרתי. שאולי זו צורת חשיבה שונה ממה שאנחנו רגילים ביום יום. אני מקווה שכן נתתי לך כיוון חשיבה שבמשך הזמן תוכל להתחבר אליו ולהבין אותו לעומקו.
שה' ייתן לך את היכולת להבין ולחוש את מציאותו בעולם ובתוכך בצורה עמוקה וברורה, בצורה שהיא מעבר לשאלות. שהקשר שלך לבורא יגיע מתוך המקום הפנימי והברור.
בהצלחה!
מנחם
[email protected]
תגובה אחת
תודה רבה על התשובה שהכילה כל כך הרבה דברי חכמה! אני שמח שהצלחת להבהיר לי את שאלות א' וב', אבל אני לא רואה פה תשובה לשאלה ג'. אני באמת חושב שהתשובה עזרה, אך אני פשוט לא מוצא פה התייחסות לשאלה על איך מראים שהבורא הוא ה'.
אולי לא הבנתי כראוי, ואשמח מאוד אם תאירו עיניי.