שלום לך
אני רוצה להתוודות בפניך על תכונה שלי שלא תמיד אני גאה בה – יש לי דעה לגבי כמעט כל שאלה או סוגיה שעולה על הפרק. זו יכולה להיות סוגיה תורנית, פוליטית, הלכתית, השקפתית, כלכלית או כל סוגיה אחרת, לפעמים יש לי דעה נחרצת בעניין ואני מוכן להגן עליה בלהט ולפעמים מדובר רק בנטייה לכיוון מסוים, אבל כמעט תמיד יש לי דעה. מדי פעם אני מזכיר לעצמי לעבוד על מידת הענווה, להבין שיש חכמים ממני ושלא הכל אני יודע.
והנה בפנייה שלך הצלחת לשלב שתי שאלות מן הסוג שלעולם אין לי תשובה לגביהן. סוג אחד הוא שאלות בסגנון של “מה היה קורה אילו…?”, והסוג השני הוא שאלות בסגנון של “מדוע הקב”ה עשה כך ולא אחרת?”.
מה היה קורה אילו הייתה רפואה מתקדמת בתקופתו של האריז”ל? האם הוא היה מאריך ימים או שאולי הקב”ה, החותך חיים לכל חי, היה מוצא דרך אחרת לסלקו מן העולם? ולמה הקב”ה לא נתן בידי היהודים שמרדו ברומאים כמה רובים וטנקים שהיו מסיימים את המלחמה ברומאים תוך דקות ספורות? ולמה הקב”ה העדיף להעלות לשלטון שליטים עריצים שטבחו בעם ישראל? ומה היה אילו היטלר ימ”ש היה מת בילדותו מדלקת ראות האם לא הייתה שואה? שאלות כאלה אפשר להמשיך ולשאול ללא גבול, אבל כדי להשיב עליהן צריכים דרגה של נבואה שכידוע נסתלקה מאתנו.
הקב”ה בחכמתו בחר לברוא את העולם ולמסור אותו לבני האדם לעובדו ולשמרו מתוך ידיעה שמדובר בתהליך התפתחות שבמהלכו בני האדם יפלסו את דרכם בעולם וישכללו אותו, והקב”ה מנהל את העולם באופנים שנסתרים מעינינו (אם כי לעיתים אנו רואים בחוש את ההתערבות האלוקית), על פי המציאות שקיימת בכל תקופה. הרבה דרכים למקום לכוון את העולם והכל מחושב ומאוזן עד אין חקר. חז”ל לימדו אותנו מקצת דרכיו של הקב”ה באופן כללי וחכמי הדורות הוסיפו זעיר פה זעיר שם, אבל ניסיון להבין כל תופעה וכל הנהגה שקולה לילד בן שנה שינסה להבין את ההיגיון בכל מעשה שעושים הוריו. די לו לילד בידיעה הכללית שהוריו נוכחים לצידו ומטיבים עמו. אין שום טעם לנסות להבין כל הנהגה של הקב”ה.
ולמען האמת אני חי טוב מאד עם העובדה שאינני מבין את דרכי הנהגת הקב”ה בעולם. למה שאבין? הקוצקער אמר פעם “בשום פנים לא הייתי רוצה לעבוד אלוקים כזה, שדרכיו יהיו מובנים על פי שכל של כל טיפה סרוחה”. כאשר אתה שואל למה הקב”ה לא גילה לבני אדם את רזי הטכנולוגיה מוקדם יותר בדברי ימי העולם, אין לי תשובה וגם לא צריכה להיות תשובה על שאלה כזו. די לי שאני רואה את כל החכמה האינסופית שמקיפה אותי בכל מקום ובכל עת על מנת להבין שיש מנהיג לבירה שיודע היטב מה הוא עושה.
ואוסיף רק מחשבה שהיום אנשים אמנם חיים יותר שנים, אבל מספיקים אולי הרבה פחות… הזכרת את האר”י שנפטר בגיל צעיר מה שלא הפריע לו להשפיע השפעה מכרעת על עם ישראל כולו. כך גם הרמ”א והש”ך מהווים את עמודי ההלכה בישראל למרות שנפטרו סביב גיל 40 בלבד. גם אתה בסוף דבריך העלית רעיון יפה והסבר אפשרי לכך שיש היום לבני אדם צורך בחיים ארוכים יותר.
שאלות של “מה היה אילו” ושל “למה הקב”ה עשה כך ולא אחרת” הן שאלות קשות שעבור רוב מוחלט של האנשים הן גם חסרות תוחלת. במקום זאת אפשר לחשוב על ההתקדמות המופלאה של העולם הטכנולוגי והרפואי ואיך שהיום כל אדם פשוט חי טוב יותר מאשר מלכים בתקופות קדומות, מחשבה שצריכה למלא אותנו בהכרת הטוב עצומה, ויכולה להביא אותנו למקום גבוה יותר של מחויבות ועשייה.
בברכה,
גרשון
תגובה אחת
אולי יש גם עוד דבר לחשוב עליו לגבי הנושא הזה:
בדורות הקודמים היה כח רוחני הרבה יותר גדול. ככל שהולכים אחורה, כך רואים איזו עוצמה היתה לגדולי ישראל. רוח הקודש, מעשי ניסים ולפני כן נבואה.
ועתה, אין איתנו יודע מה..
הדור שלנו נטול כוחות רוחניים, הסתר שבתוך הסתר.
ומה יעשה הבן ולא יחטא?
אולי בגלל זה נתן לנו הקב”ה עוצמה גדולה של טכנולוגיה.
טכנולוגיה שאפשר לקחת ממנה הרבה מוסר- פעם לא יכלו להבין מה זה תמונה שזזה, איך מצלמים אותך בכל רגע וכו’.
וכמובן כל הגילויים העצומים שמגיעים אליהם במדע, גם הם מלמדים את המתבונן על חכמתו העצומה של הקב”ה ונותנים כח אמונה להתקרב אליו.
וכן על זו הדרך.