בחורה יקרה מאוד
איזה כיף לקבל שאלה כזו מבחורה בגיל שלך. שמתחילה להתכונן בליבה להקמת בית, שרוצה לדעת ולהעמיק מראש בשאלות המהותיות ביותר, שאלות קיום העולם.
והאמת היא, שלפעמים התשובות לשאלות הגדולות ביותר, הן הבסיסיות ביותר. מרוב שהן בסיסיות אנשים לא נעצרים לחשוב עליהן. כי מה יותר טבעי מהרצון להביא ילדים לעולם? הרצון לילדים ולהמשכיות הוא רצון שקיים ומוטבע בנו מעצם בריאתנו. הגיל בו הרצון הזה מגיע משתנה מאישה לאישה. אפשר לראות ילדות בנות 5 שנמסות מכל תינוק שהן רואות, וכאלה שהאהבה והרצון לילדים מתפתחים אצלן מאוחר יותר.
ואכן, מבחינה זו יש הבדל גם בתורה מבחינת החיוב לנשים ולגברים להביא ילדים לעולם. גבר מחויב במצוות "פרו ורבו" ואילו נשים פטורות. לכן התשובה שלי תתחלק לשניים. חלק הפטור הנשי, וחלק החיוב הגברי.
מבחינת נשים – אין חיוב. אבל זה טריקי. בשונה משאר המצוות שנשים פטורות מהן, כאן אין חיוב כי יש טבע. התורה מתייחסת לאישה בטבעה הגולמי. כלומר יכול להיות שיש נשים שלא רוצות ילדים, אך במקרה כזה אין גם אפשרות לצוות עליהן. תפקיד של אמא גדול ורחב ועמוק כל כך, שאי אפשר לעשות אותו מתוך ציווי. בשביל לגדל ילד ולספק לו את צרכיו הנפשיים צריך לרצות אותו, לחכות לו, ולאהוב אותו עד אין סוף. אי אפשר לצוות על השקעה ואהבה כזו. היא נובעת מתוך הנפש, והולכת ומתפתחת עם כל ילד שנולד.
כדי לאפשר לאמא לגדל את הילד במסירות, התורה אכן פטרה אותה ממצוות עשה שהזמן גרמא. וכאן השאלה שלך מתחדדת. למה גידול ילדים חשוב כ"כ ביהדות? מהו ערך של כל ילד?
והנה אנו מגיעים לחיוב של הגבר, אשר הוא בעצם הציווי הראשון שנצטווה בו האדם. "פרו ורבו ומילאו את הארץ וכיבשוה". ה' ברא את העולם כדי לקיים אותו. "לא לתוהו בראה, לשבת יצרה" (ישעיהו מה, יח) המגמה הראשונית והבסיסית של הבריאה היא דבר ראשון שיהיו בעולם בני אדם, וכשאדם מביא ילדים לעולם הוא נעשה שותף לקב"ה ומגלה את כבודו. "שלושה שותפים יש באדם, הקדוש ברוך הוא ואביו ואימו" (נדה לא,א)
וכמו שאפשר להבין, ה' לא צריך מליארדי אנשים בעולם רק כדי שיראו את הנופים היפים שהוא ברא. הוא אמנם ברא את העולם המופלא שלנו בצורה מרהיבה כדי להנות אותנו, אך עיקר העונג שהוא רוצה שנחווה הינו בהכרה אותו. בחיבור אליו, בקיום מצוותיו ובלימוד תורתו.
וכמה כאלו יש? מתוך מליארדים שחיים פה בעולם, כמה מכירים אותו? יודעים את גדלו ומקיימים את תורתו? זה הרי מעט מזעיר. כל ילד יהודי שנולד מגדיל את כבוד ה' בעולם, מקדש אותו, מביא את העולם הזה לתיקונו וממלא בכך את רצון ה' בבריאת העולם.
העולם הזה, העומד על תורה עבודה וגמילות חסדים, זקוק לבני אדם שיקיימו אותם. ומי יכול לקיים אותם באהבה והתמסרות יותר מהמכירים את שם ה' ודבקים בו?
והשאלה האחרונה שלך מתקשרת לפה בצורה ישירה. את שואלת למה להביא ילדים שאולי יסבלו פה, ואני מרחיבה את השאלה על פי מה שכתבתי לעיל, ושואלת בשביל מה להביא ילדים אם יכול להיות שלא יקיימו מצוות? שלא יכירו בה'?
זה אמנם לא מה ששאלת, אך נקודת האמת היא אחת. האם יש לנו שליטה מה יקרה לילדינו בהמשך חייהם? האם אנחנו יכולים לעשות חשבונות ולקחת אחריות כלפי איכות החיים של ילדינו?
וכבר היה את מי ששאל שאלה זו לפני אלפי שנים. חזקיהו המלך כשראה ברוח הקודש שיצא ממנו בן רשע ולכן לא נשא אישה. הוא כנראה עשה את החשבון הזה. בשביל מה להביא בן שיכפור בטובתו של מקום? ועל זה כמעט נענש, ואמר לו הקב"ה "בהדי כבשי דרחמנא למה לך, מאי דמפקדת איבעי לך למעבד, ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא לעביד". כלומר, מה לך לחשב בסתריו של הקב"ה, מה שנצטווית – עליך לעשות, ומה שטוב בעיני הקב"ה – יעשה.
העולם זה מורכב מכדי להבין את כל סתריו. אנחנו פה לתקופה קצובה, ולא רואים את תמונת הבריאה השלמה. בשביל לקיים את תפקידנו פה בעולם, אנחנו מצווים לחיות בתמימות. לעשות מה שמצווה עלינו, ולהאמין בה' שעושה מה שטוב בעיניו. ומי רחמן כמוהו?
והאמת היא שאת שאלת שאלה ספציפית. למה להביא ילדים שאולי יסבלו פה. והתשובה הפשטנית היא שכל עוד אנחנו לא יודעים על בעיה גנטית/עשינו כל מה שצריך בשביל לבדוק ולוודא שהילד יוולד בריא, אין לנו יכולת לשלוט על המציאות. חיינו ובריאותנו נקבעים מלמעלה. אך בעצם השאלה ההשקפתית שלך היא גדולה ורחבה הרבה יותר. מה בעצם תפקיד הסבל בעולם? איך יכול להיות שילדים סובלים? איך אפשר לשאת כאב נורא של ילד אשר לא עשה כל חטא?
מבין השורות אני שומעת את התמיהה הכאובה שלך. ואכן, גם לשאלה גדולה זו את צריכה לקבל תשובה. והתשובות ישנן, מחכות שתחפשי ותמצאי אותן. ואם מתאים לך אתגר, אשמח לקרא בחזרה את מסקנותייך והתשובה שמצאת והניחה את דעתך.
שלך בהערכה גדולה,
תרצה
[email protected]