The Butterfly Button
למה יש כל כך הרבה רוע בעולם ? אם יש אלוקים למה הוא לא מונע את זה ?

שאלה מקטגוריה:

היי , הייתי ילדה מאוד מאמינה , מאוד . הייתי שומרת בשר וחלב וגם לפעמים שומרת שבת , לא היה דבר כזה לאכול במקום לא כשר . לאט לאט ככל שהתבגרתי וראיתי כל הזמן כמה דברים רעים יש בעולם הזה , כמה סבל לחסרי ישע אמרתי לעצמי איך אלוקים לא עוצר את הזוועה הזאת איך הוא יכול לשתוק אם הוא רואה התעללות בבעל חיים מסכן בכלב מסכן שסובל על לא עוול בכפו , איך הוא יכול לראות התעללות במבוגרים מסכנים בבתי אבות , רצח , , מלחמות , שנאה ולא לעשות כלום . אם אני הייתי כל יכול לא הייתי עושה ולא טיפת רוע בעולם הזה
ובטח שלא לחסרי ישע תמימים שלא יכולים אפילו להחזיר . אשמח שתסבירו לי את זה אני פשוט לאט לאט מתרחקת מהדת יותר ויותר ואפשר להגיד שאני מפחדת מאלוהים אפילו שאני כבר כמעט לא מאמינה … אתמול ראיתי פוסט בפייסבוק על ילדים ששמו לכלב מסכן נפצים בגוף והרגו אותו איך הוא לא מנע דבר כזה לגור מסכן שסבל כל כך הרבה שלושה ימים עד שמת … תסבירו לי בבקשה .

תשובה:

שואלת נכבדה מאד.

רגשות הרחמים שלך עוררו בי התרגשות רבה ונגעו לליבי. מפעים לראות את ההזדהות שלך עם סבל האחר, גם אם הוא ‘רק’ בעל חיים. ממש “ורחמיו על כל מעשיו”.

השאלה שלך על אפשרות הרוע בעולם הינה שאלה קדומה מאד. אצטט למשל את חבקוק הנביא ששאל (חבקוק פרק א, יג-יד) “לָמָּה תַבִּיט בּֽוֹגְדִים תַּחֲרִישׁ בְּבַלַּע רָשָׁע צַדִּיק מִמֶּֽנּוּ: (יד) וַתַּעֲשֶׂה אָדָם כִּדְגֵי הַיָּם כְּרֶמֶשׂ לֹא־ מֹשֵׁל בּֽוֹ”.

וכן את שאלת ירמיהו הנביא שקדם לו (ירמיהו פרק יב, א) “צַדּיק אַתָּה יְהֹוָה כִּי אָרִיב אֵלֶיךָ אַךְ מִשְׁפָּטִים אֲדַבֵּר אוֹתָךְ מַדּוּעַ דֶּרֶךְ רְשָׁעִים צָלֵחָה שָׁלוּ כָּל־ בֹּגְדֵי בָֽגֶד”:

וכן נביאים רבים שאלו שאלה זו בסגנונות שונים [כמו בתהילים פרק עג, שכמעט כולו דן בשאלה הזו]. זו גם היתה שאלתו של אביר הנביאים, משה רבנו עליו השלום, שביקש מהקב”ה (שמות לג, יג) “הודיעני נא את דרכיך”. ועל פי ביאורם של חז”ל בגמרא בברכות (ז, א) שאלתו היתה מפני מה יש צדיק ורע לו ויש רשע וטוב לו.

הדבר ברור שלא היה אכפת למשה רבינו, אם יש רשע שטוב לו בחיים. עיקר הטענה של משה רבינו היתה שהרשע מוסיף לחטוא, ומנצל את ריבוי הטובה שלו בכדי להרע עוד.

התשובה לשאלה זו נוגעת ליסודות הבריאה. אחד היסודות החשובים ביותר בבריאה, הינו מתן בחירה חופשית לאדם. על יכולת בחירה זו כתבה התורה (בראשית פרק א, כו-כז) “וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַֽעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וכו’: (כז) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת־ הָֽאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתו”.

כלומר האדם הינו הנברא היחיד שהוא דומה לבוראו ביכולת הבחירה שלו. הסיבה שהבחירה ניתנה לאדם הינה בכדי שעבודת האדם את הבורא תיחשב כעבודה עצמית שלו, ולא שהוא פועל כמו מכשיר אוטומטי, שלא שייך בו קבלת שכר על מעשה טוב, או עונש על מעשה רע.

בשפת הקבלה וההגות פעולה זו של הקב”ה מכונה ‘צמצום’. כלומר, שהקב”ה הכל יכול, צמצם את כח בחירתו, בכדי לתת לנו – בני האדם – את הכוח והיכולת לפעול, גם בניגוד לרצונו של ה’.

כמובן, שפעולות האדם אינם יכולות לפגוע בתכנית המקורית של הקב”ה, אלא הקב”ה מנווט את מהלך האירועים. על פניו אמירה זו נשמעת כסותרת את כח הבחירה החופשית. מפני שיוצא ששוב אין אנחנו בוחרים, אלא אנחנו משחקים במשחק של ‘נדמה לי’, בזמן שבעצם התוצאה ידועה.

שאלה זו מכונה בפי הראשונים ‘שאלת הידיעה והבחירה’, כלומר, מהו המקום של חרות הבחירה ביחס לידיעת ה’. תשובת שאלה זו הינה מורכבת מדי מכדי לענות עליה במסגרת זו, אבל בקצרה ניתן לומר, שהאדם אכן בוחר את מעשיו, והוא ייתן עליהם את הדין. אך הקב”ה משבץ את האנשים בנקודות בחירה המתאימות לתכנית הכללית של הבריאה.

חלק ממחיר הבחירה החופשית, כולל בתוכו אפשרות של איפוק והבלגה. כלומר, לראות כיצד אדם הולך לעשות מעשה נורא ואיום, ולבחור לא להגיב בכדי לא לפגוע בזכות הבחירה.

כבר חכמים התפעלו מיכולת זו של הקב”ה. ובלשון הגמרא (יומא סט, ב) “משה אמר ‘האל הגדול הגיבור והנורא’. אתא (=הגיע) ירמיה ואמר נכרים מקרקרין בהיכלו איה נוראותיו?! לא אמר ‘נורא’. אתא דניאל אמר נכרים משתעבדים בבניו איה גבורותיו?! לא אמר ‘גיבור’. אתו אינהו (=הגיעו אנשי כנסת הגדולה) ואמרו אדרבה זו היא גבורת גבורתו, שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים. ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא, היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות?!”.

כך שקיום הרוע בעולם אינו משמש ראיה או סימן שהשגחת הבורא התרופפה או נעלמה, אלא הרוע מראה עד כמה האדם יכול למתוח את חבל הבחירה החופשית שניתנה לו ולנצל מתנה חשובה זו לרועץ.

אקווה שעזרתי לך להבין את עניין הרוע בעולם, ואשמח לענות על כל שאלה.

בהצלחה.

בניהו.

akshiva1234@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

שאלות בעניין מוות
שלום רב, אני בחור חרדי, למדתי בישיבה ומשתדל ללמוד כל הניתן. לפני כחודש איבדתי את אימא שלי והחלו לעלות המון שאלות. הייתי שמח לשאול ולקבל תשובות מבוססות. 1. האם כבר במעמד הר סיני כאשר היינו שם עם הנשמות התאומות שלנו, היינו גם עם ההורים? ידענו מי יהיו ההורים שלנו? 2....
לסיים את החיים בתקופה הכי טובה?
אני רוצה למות.. ולא בגלל שקשה לי בחיים לא בגלל דכאון או משהו בסגנון אני לא מתכוונת להתאבד ח”ו אבל אני בזמן אחרון התחלתי לחשוב . אני טובה אני עושה הרבה מצוות אבל גם עושה הרבה עבירות אבל בדיוק עכשיו חודש אלול שמעתי שיעורים מרגישה באמת באמת טובה אבל עדיף...
אני חרדה מראש השנה!!
יש לי שאלה שממש מציקה לי. ותודה על הפלטפורמה הנהדרת והיחידה הזאת, הצלת נפשות.. אלול עושה לי חרדה. אבל לא חרדה טובה בעיני, חרדה שאני מפחדת מראש השנה, מפחדת מעונשים, מזה שאומרים אימת הדין, מלשמוע שופר , מזה שקובעים מי יחייה מי ימות וכ’.. ולמען האמת , החרדה הזאת לא...
איך להגיע מוכן לראש השנה?
לקראת ראש השנה אני מרגיש מבולבל, רוצה לעשות סדר ולקחת על עצמי דברים ובנוסף לחזור בתשובה על דברים מסויימים ולעשות דברים. פשוט לא יודע לעשות סדר בדברים, אילו דברים לקחת על עצמי? מה צריך לזכור ולדעת לפני ראש השנה וגם בזמן ראש השנה שדנים את האדם, כשאומרים לעשות תשובה, אף...
מה המשמעות של החיים? בשביל מה אנחנו חיים?
מה המשמעות של החיים? מציק לי שזה החיים, אני לא מוצאת בהם עניין, (יש לי חיים ממש טובים, אני מאוד חכמה, טובה, אוהבים להיות לידי, יש לי הורים טובים, סביבה טובה, יש למשפחה כסף אני דיי מקבלת כל מה שאני רוצה, התקבלתי לעבודה שרציתי, סיימתי תואר במדעי המחשב בהצטיינות, (כאילו...
יחס התורה יהדות לאנשים עם מוגבלות
היי תודה על האתר הזה מיליון פעם תודה:) יש לי שאלה שחשובה לי, לאחרונה יותר ויותר מדברים על לקבל את השונה את האחר , ובכלל שגם אם יש בי חלק שאני פחות אוהבת חיצונית, זה לא מעיד על השווי שלי כאדם. החינוך לראות אנשים בעלי מוגבליות כשווים הוא מבורך.. נכים,...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן