שלום וברכה.
קראתי את השאלה כמה וכמה פעמים, התרגשתי וכאבתי. אתחיל במשפט אחד: מחשבותייך אינן מחשבות כפירה, אלא רצון עמוק להבין את הדברים לעומקן.
את מה שאכתוב מיד, יהיו אנשים שלא יאהבו אבל האמת חייבת להיאמר. כיום יש גישה שעדיין רווחת הציבור שלנו שאסור לחקור ולהבין לעומק. יש אנשים שדרך חיים כזאת מתאימה להם, נהדר. אבל ישנם אנשים שזקוקים להבין את הדברים לעומק יותר, ואת, כפי שאני מבין משאלתך, את כזאת. וזה לא רק בסדר גמור, זה נהדר.
למעשה שני הגישות האלה הם בבסיס מחלוקת עתיקה בין הראשונים. לפי כולם ברור שיש להאמין גם אם אין תשובות. עיקר המחלוקת היא, האם לתת מקום של חקירה עמוקה בנושאי אמונה או שאין לתת לזה מקום, ורק יחידי סגולה יכולים אחרי שהם למדו ועבדו את ה' במשך שנים. הרמב״ם במורה נבוכים ורבנו בחיי בחובות הלבבות, אמרו שיש לתת מקום גם לחקירה והבנה עמוקה. זה בעצם המורה נבוכים ושער הייחוד בחובות הלבבות. הרשב"א כתב אחרת, שיש להתרחק ככל האפשר מחקירות על אמונה כי הסכנה גדולה.
אם השאלות לא עולות מאליהן, יתכן ואין עניין לחקור ולהבין לעומק. אני לא נכנס לשאלה הזאת כרגע. אבל אם השאלות עולות, וודאי שיש לתת להן מענה אמיתי ונכון ולא להתעלם מהן. הן לא תלכנה לשום מקום.
ושוב. ישנם אנשים או נשים שמעצם טבעם הם זקוקים להעמיק ולהבין לעומק, לכן השאלות צפות עולות. וזה בסדר גמור. זה האתגר שהקב"ה נתן לנו, להבין ולהתעמק ככל שאנחנו יכולים.
השאלות שעולות לך, הם לא כפירה או מצב רוחני בעייתי, ההפך הגמור! הן מלמדות את מה שכתבת שאת רוחנית יותר ואת לא מסתפקת בפשט אלא מעמיקה. והאמת היא, שרק להתפלל זה לא מספיק. צריך לתת תשובות לשאלות.
במהלך הבירור של התשובות לא צריך ללמוד תאוריות של כפירה ולהבין איך מיישבים את התיאוריות מול התורה, זה כבר נושא שהוא באמת מסוכן, למרות שגם לזה יש תשובות. ברוך ה' יש לנו את כל התשובות אצלינו. אני מאוד ממליץ להתחיל עם אגרות צפון של הרב שמשון רפאל הירש זצ"ל. ספר לא גדול, שהוא בעצם תמצית של הספר היותר גדול של הרש"ר הירש זצ"ל חורב. גם הספר חיי עולם של הסטייפלער זצ"ל גם ספר מיוחד שמסביר. אמונה וביטחון של החזון איש, ספר קטן אך כל מילה שם מקפלת עומק. גם ספר הכוזרי השני של ר' יצחק ברויאר זצ"ל נכדו של הרש"ר הירש זצ"ל. ויש עוד ספרים רבים.
מה שעולה משאלתך שאת חשה ירידה רוחנית, ואמונתך נחלשה, אני חושב שזה לא באמת. בעצמך כתבת שאת אוהבת את ה'. להגיע לדרגה רוחנית כזאת שאת יכולה לכתוב בפשטות שאת אוהבת את ה', זו דרגה רוחנית גבוהה! יש אנשים ונשים שעובדים שנים כדי להגיע לאהבת ה'! הירידה שלך, היא לא באמת ירידה. כשאנחנו מתעמקים בשאלות כאלה מטבע הדברים לפעמים נרגיש את הצד הפחות רצוי, כל עוד שזה חלק מתהליך עבודת ה' והתעמקות בה, זה בסדר גמור ואפילו טוב מאוד.
כתוב במשלי כד טז: שבע יפול צדיק וקם, ורשעים יכשלו ברעה. מסבירים שם המפרשים, צדיק, זה לא מי שלא נופל, אלא זה מי שקם מהנפילה שלו. לא משנה כמה הוא יפול, הוא תמיד ימצא את הדרך להפוך את הנפילה ללקום ולצמוח דווקא מתוך הנפילה. הרשעים הם אלו שמנפילה אחת הם שוברים הכל ונשארים בתוך הנפילה. בדרך כלל הנפילה גוררת נפילה אם לא עושים את המאמץ לקום.
וצריך לזכור עוד נקודה קריטית. המשנה באבות אומרת: לא עליך המלאכה לגמור ואין אתה בן חורין להיבטל ממנה. הפירוש הוא, שהקב"ה לא דורש מאיתנו להגיע לתוצאה. התוצאה לא בשליטתנו. הקב"ה דורש מאיתנו לעבוד. התוצאה היא מתנה מאת הקב"ה על העבודה. אף אדם לא יכול להשיג בכוחות עצמו רוח הקודש, אלא אדם שעשה את העבודה שצריך לעשות זוכה והקב"ה נותן לו רוח הקודש.
ואני מרגיש חובה להתייחס במיוחד למה שכתבת שהביטחון העצמי שלך ירד בגלל השאלות האלה. אני מכיר זאת היטב. להרגשתי, הסיבה לכך היא, שאת מודדת את עצמך מול אחרים. בעיקר את מודדת לפי מה שמקובל בחברה שלנו. למעשה, אנחנו בכלל לא אמורים למדוד את עצמינו לפי מה שמקובל או אחרים עושים, או לפי מה שאומרים זה נכון וזה לא נכון.
יש לי משפט שהבנתי אותו בעמל רב ויגיעה: כל אדם הוא יחיד ומיוחד. עותק יחיד בעולם. לא היה כמוהו משחר ההיסטוריה ולא יהיה כמוהו עד סוף ההיסטוריה. הזכות שלנו להיות כאן בעולם הזה, היא מהקב"ה ושום גורם אחר לא ראוי לתת לנו ציונים על זכותינו להיות כאן בעולם הזה, להיות כאן כפי שאנחנו. מה שאנחנו אנחנו, שהאישיות שלנו היא כפי שהיא, זה עיצוב מיוחד ויחיד של הקב"ה. התוכנה שאנחנו היא מושלמת, נכון, צריך שדרוגים, אבל עדיין, התוכנה לכשעצמה שלמה ומצוינת. כל נשימה בעצם מראה לנו שהקב"ה אומר לנו איך שאתם זה בסדר גמור, אני יצרתי אתכם כך. נכון אני דורש שתעשו שדרוגים, אבל איך שאתם זה נהדר.
כל אדם בעולם, כל בן אנוש, יש לו את הייחודיות שלו שהוא צריך להוריד ולתת לעולם, במיוחד לבן או בת ישראל. אנחנו לומדים זאת מהתפילה: ותן חלקנו בתורתך. לכל אחד ואחת יש חלק בתורה. חלק בתורה זה לא רק הלימוד תורה והתעמקות בהלכה, זה כל התהליך הנפשי שמוביל אותנו להיות קרובים יותר להקב"ה.
לך יש את החלק שלך. את הייחודיות שרק את יכולה להביא לעולם. רק את יכולה להוריד את החלק הזה לעולם, והבאתו לעולם היא מתוך תהליך של התעמקות וחקירה מעמיקה. לא תמיד זה קל לא תמיד זה נעים, אבל זה תהליך שצריך לעבור, ובאמצעו ובסופו הקב"ה נותן לנו מתנות ואנחנו מתפתחים וגדלים.
והכי חשוב, לא להיבהל ממחשבות/שאלות או מקושט כזה או אחר. תפַתְחי את החלק המיוחד שלך לפי מה שאת, זה נהדר.
אני מקווה שנתתי תשובה מספקת, אם לא את מוזמנת לשלוח לנו את השאלות, כל שאלה שיש לך, ונשתדל לתת מענה ראוי ונכון.
גמר חתימה טובה!
ישראל ש.
תגובה אחת
תשובה מיוחדת ורגישה!
תודה!!