אלוהים הוא גדול הוא ברא עולם ענק נכון אז למה הוא מתעסק איתי בקטנות אני לא ארביץ לחלש ממני אז איך הוא….???
אלוהים הוא גדול הוא ברא עולם ענק נכון אז למה הוא מתעסק איתי בקטנות אני לא ארביץ לחלש ממני אז איך הוא….???
בס"ד
שואל יקר,
קבלתי את שאלתך והתרשמתי מאוד מכך שבמשפט קצר מאוד סכמת שתים מהשאלות הגדולות של האמונה היהודית, ללא ספק אתה אדם חושב ועמוק שמנסה להגיע לפשרם של דברים ולא לחיות באופן רדוד ושטחי. שאלות אלו דורשות ליבון ובית מדרש, אבל אנסה בכל אופן לענות לך "על רגל אחת" על שאלות אלו.
אתה שואל "אלוהים הוא גדול הוא ברא עולם ענק נכון אז למה הוא מתעסק איתי בקטנות אני לא ארביץ לחלש ממני אז איך הוא ….???"
שאלתך מתחלקת לשתיים:
א – מהי הסיבה למתן תורה ומצוות על ידי אלוהים – הקדוש ברוך הוא (להלן בראשי תיבות – הקב"ה), מה הוא מרוויח מזה?
ב- מדוע הקב"ה שהוא אל רחום וחנון מעניש אותנו, ובעונשים כל כך חמורים לפעמים ?
בשביל לענות תשובה לשאלתך הראשונה:
נתחיל בשאלה אחרת, מדוע הקב"ה ברא בכלל את העולם, מה האינטרס שלו? אכתוב ממש בקצרה את אחת התשובות המקובלות לשאלה זו, תשובה של רבי משה חיים לוצאטו הרמח"ל, התשובה עמוקה אבל ניתנת להבנה פשוטה:
מהות הקב"ה: הקב"ה טוב, טוב בהגדרתו במהותו. טוב בא לידי ביטוי בזה שהוא מיטיב. אי אפשר לקרוא למי שלא מטיב – טוב, לא לאדם ולא לאלוקים. יוצא שהקב"ה חייב לברוא חיים כדאי לממש את הטוב שבו, זו הסיבה שהוא ברא אותנו. בכדאי להטיב לנו, מכיוון שכולו טוב.
בריאת העולם: הסיבה לבריאת העולם והאדם היא בשביל להטיב לאדם.
אופן ההטבה: הקב"ה שברא בעצמו את כל ההנאות הפינוקים החוויות ואפילו התאוות המסעירות ביותר!!! שאנו מכירים ברא משהו יותר כייף מכל אלה, ובדבר הזה הוא רוצה לפנק אותנו. אם אתה שואל איפה ומה הוא הדבר הזה? לדבר הזה אנחנו קוראים העולם הבא, אנחנו לא מבינים בדיוק את סוג החוויה המיוחדת שמחכה לנו שם, אנחנו רק מאמינים לייצרן שיצר את כל החוויות שאנחנו מכירים כשהוא אומר לנו, יש לי ספיישל שייצרתי בשבילכם, הכל משחק ילדים לעומתו.
אייך מגיעים? לעולם הבא יש כרטיס כניסה – ואת הכרטיס הזה קונים בעבודה קשה ומאומצת. עבודה שכוללת התקדמות אישית: רוחנית נפשית ומנטאלית על ידי קיום תורה ומצוות. מצוות קונקרטיות שמייצרות נורמת חיים, לעיתים מלאת השראה לדג' הסבה בליל הסדר, ישיבה בסוכה. ולעיתים נדמה שדקדקנית וחסרת פשר לדג' האופן בא אוכלים דג בשבת בלי לעבור על האיסור החמור של בורר, או המקום המדויק שבו התפילין אמורים לעמוד.
תוספת להעמקה: נציין שלמצוות רבות יש טעמים מופלאים, גם לפרטים הקטנים שנראים לא חשובים. אנחנו מדברים כעת ברובד הראשוני ביותר.
נציין עוד שבתוספת העמקה שלא מתאפשרת בפלטפורמה זו, תוכל להבין יותר על סוג הכייף שמחכה לנו שם. כייף של דבקות וחיבור לקב"ה, דבקות שמתאפשרת על ידי רמה רוחנית גבוהה שנובעת מלימוד התורה וקיום המצוות, על כל פרטיהם ודקדוקיהם.
אבל בשלב הראשוני והבסיסי – נחזור לדברים שאמרנו – קיום המצוות – הקשה והמייגע לפעמים הוא העבודה שמקנה לנו את כרטיס הכניסה לגן העדן.
למה הכרטיס לא בחינם? מדוע בכלל צריך כרטיס כניסה? למה שלא יברא אותנו במקום המופלא הזה? גם לכך מספק הרחמח"ל תשובה תשובה שמקורה בזוהר הקדוש. ולתשובה קוראים בארמית "נהמא דכיסופא" ובעברית – לחם חסד. ומשמעותה – בני אדם לא אוהבים לקבל טובות, הם אוהבים לקבל מה שמגיע להם, בזכות עבודתם. הקב"ה שרצה שהנאתנו תהיה מושלמת לא רצה להנחית אותנו בגן עדן, ולהשפיע עלינו שפע שנתבייש בו, ונחוש עצמנו לא ראויים – אוכלי חינם של "לחם חסד". אלה שנרגיש בנח עם השפע והטוב, שהרי זכינו בו בהתמודדות גדולה ועבודה מאומצת.
תשובה: נסכם את התשובה לשאלתך, כל מטרתו של בורא כל העולמות הינה להטיב לבני האדם – לך שואל יקר. הטוב הגדול שהוא מכין לך מותנה בעבודתך המאומצת בקיום התורה והמצוות, בשביל שתוכל ליהנות באופן מושלם ומלא.
ישנם מספר סיבות לכך שאתה זקוק לעבודה זו בשביל ליהנות בעולם הבא, א – שתרגיש נח עם החסד. ב – שתוכל ליהנות מסוג הכיף שיש שם – כייף רוחני של דבקות בבורא העולם. וסיבות נוספות שקשה להאריך אודותם במסגרת זו.
בנוגע לשאלתך השנייה: מדוע הקב"ה מעניש את בני האדם הקטנים והחלשים ממנו.
גם לשאלה זו מספר תשובות, נפרט את הפשוטות והקלות שבהם.
ישנם כמובן תשובות נוספות, מקווה שתשובות אלו יעזרו לך להבנת העניין
אשמח לעמוד בקשר לתוספת הבהרה.
בכבוד רב:
נתנאל ז
יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום: