The Butterfly Button
למה אלוקים הטוב ברא עולם עם רע?

שאלה מקטגוריה:

אנחנו טוענים שה' כולו טוב.
למה ה' ברא רשעים שמלכתחילה הוא יודע שהם ימרדו בו? שחלק מהם גם לא יעלו אף פעם מכף הקלע…
וכמו כן, למה ה' יתברך ברא את העולם כך שיהיה בו סבל לרוב האנשים (גם אם בעתיד יתברר שזה לטובה)?
בסופו של דבר יש צער לרוב בני האדם….
לא היה פשוט לברוא את העולם כולו טוב? או שיהיה שכר ללא עונש?
לא חסרות דרכים שאנחנו כבני אדם יכולים לחשוב עליהם, שיהיה יותר טוב בלי סבל ופיגועים וכו'?
הרי אם נקרא בזוהר את מה שהנשמה צריכה לעבור לפני שתיכנס לגן עדן, -אפילו הצדיקים-, זה מצמרר…
(מוטב לאדם שלא נברא…)
אז מה ההסבר לכך שה' כולו טוב?
השאלה מנקרת במוחי הרבה זמן, אשמח לתשובה שמניחה את הדעת.

תשובה:

 

שלום וברכה!

 

השאלה הראשונה שצריכה להישאל היא לא למה העולם רע ולא למה נבראו רשעים, אלא למה בכלל הקב"ה ברא עולם? למה יש עולם? למה יש 'יש'? אף אחד מבני אנוש לא יכול להתקרב כלל אל השאלות הללו, אין לנו שום יכולת לנסות לאמץ את המחשבה כדי לתפוס את האינסופיות החמקמקה שבשאלה הזאת. כאשר אנו שואלים למה בכלל יש עולם אנו מגיעים אל המקום שבו כבר אין תשובות כי יש רק אינסופיות ואנו נוגעים בנקודת התחלה של הכל, של שאלת ה'למה' עצמה.

 

אני מקווה שלא סיבכתי מידיי בניסוח שלי, אבל העניין הוא פשוט. אין לנו שום יכולת לתפוס בכלל את מה שמעבר לעולם ואת התכלית של העולם הזה משום שכל המושגים כמו 'תכלית' ו'סיבה' הם מושגים שיש להם מובן בתוך הקשרים של חלל וזמן, בתוך העולם עצמו, כשאנו מנסים לחשוב על הווייה ללא הוויה (איזה פרדוכס…) על תוהו ובוהו, על לא כלום, אנו נמוגים בערפל של המחשבות, ואנו לא מסוגלים להיתפס בשום דבר. הכל חומק מאתנו.

 

זאת הסיבה שהתשובה האמיתית לכל התהיות הללו היא כי כך ה' רצה. דהיינו, הכרה בעובדה שזהו העולם, שזאת המציאות. עם בריאת ההוויה הזאת נבראו גם מושגים כמו טוב ורע, צדק וסבל. המושגים הללו הם גם מושגים אותם ברא הקב"ה ברצונו, אי אפשר לשאול למה הוא לא ברא את העולם ללא סבל, כי באותה מידה אפשר לשאול גם למה הוא בכלל ברא את העולם. הרי הרוע הוא חלק מהעולם, חלק מהבריאה. ואין על זה תשובה. לא בגלל שאנו לא יודעים את התשובה, אלא בגלל שהשאלה לא שאלה. אפשר לשאול 'למה' רק בתוך העולם, כאשר ישנן שתי נקודות השקה שאפשר למתוח קו ביניהם, אבל כאשר אנו מדברים על ההתחלה של הכל, על השאלה למה בכלל יש משהו, למה בכלל יש קיום, יש הוויה, יש עולם, אין אנו יכולים לענות על כך תשובה, כי זאת נקודת ההתחלה. התשובה היחידה היא 'ככה זה', או במילים אחרות: כך רצה הקב"ה.

 

בשפה מטאפיזית ניתן לומר שרצון זה של הקב"ה הוא גופא הטוב. העולם כמות שהוא הוא הטוב, אין מושג של עולם אחר. זה טוב 'אבסולוטי' לא בגלל שהוא יותר טוב מכל טוב אחר מבחינה כמותית, אלא בגלל שהוא חוזר למה שנקרא 'הסיבה הראשונה', הוא חוזר לעצם הצורך בכל המציאות. ההכרה במציאות והאמונה בה' פירושם להכיר בעולם כמות שהוא, כפי שברא אותו בוראו, על שלל הגוונים והפנים שלו. האמונה שזה מה שטוב בגלל שזאת המציאות המעידה על בוראה.

 

מעתה ניתן לנסות לצייר לעצמנו עולם דימויים שעל פיו ננסה להבין את העולם הזה. ללא טוב ורע כביכול לא היה 'עניין' בעולם הזה, לא הייתה לו משמעות. המשמעות של העולם הזה היא בגוונים השונים שלו, בצבעים שלו, באפשרות הבחירה של האדם, בגדוּלה השכלית של האדם, בתהומות ובעמקים. אם הכל היה אותו הדבר, אם הכל היה שווה, אם לכל העולם היה אותו הגוון, לא היה 'עניין' בשום דבר, לא היה עולם. דווקא הגוונים של העולם זה היופי שבו.

 

בגמרא מעניינת אומר ר' עקיבא לטורנוסרופוס שהקב"ה ברא עניים כדי לזַכות את העשירים הנותנים להם מצות צדקה. במדרש נוסף אומר ר' עקיבא לטורנוסרופוס שמעשי האדם טובים יותר משל הבורא, הבורא ברא חיטה ובני אדם עושים ממנה עוגות. ר' עקיבא רוצה לומר שהעולם נברא חסר שלמות בגלל שהוא ניתן לנו בני האדם כדי שאנו נלטש אותו במעשי ידינו, נלטש אותו במעשים טובים. אם לא היה רע לא היה גם טוב. בכדי ליצור מטבע אנו צריכים שני צדדים.

 

החלק השני והחשוב הוא שהרוע בעולם לא מגיע מה'. "מפי האל לא תצא הרעות והטוב", מצטט הרמב"ם את הפסוק באיכה בהקשר הזה. בני אדם הם אלה שעושים לעצמם את הסבל הזה. ישנם פיגועים בגלל שבני אדם החליטו להרשיע, ישנה שואה בגלל שבני אדם החליטו להשחית את עצמם, בני אדם חולים בגלל שהם מזניחים את גופם, בני אדם נפגעים בגלל שיש פוגעים וכו' וכו'. הקב"ה מסר את העולם לבני האדם, והם אלה שבכוח מעשיהם קובעים איך ייראה העולם. הקב"ה לא ברא את הרוע, אלא העניק לבני אדם כוח בחירה. כוח הבחירה הזה הוא הדבר הטוב ביותר שיש באדם כי הוא זה שהופך אותו לבן חורין, לבן אדם. בני אדם מחליטים מה לעשות ואין זה באחריותו של האל. העולם הוא באחריותם של בני אדם.

 

כל מה שניתן למצוא בספרות של חכמינו תיאורים ססגוניים על שכר ועונש, על שבעה מדורי גהינום ועל מירוק הנשמה בדרך לגן עדן, אין זה אלא ניסיון לתאר את עולם הרוח ואת העומק שלו. אלו דימויים (לא מחייבים כמובן, אלא דימויים ספרותיים), המנסים לשדר את עומק הרצינות ואת עומק האחריות שיש לבני אדם על מעשיהם.

 

כתבתי דברים הנוגעים בסוגיות עמוקות מאוד, על קצה המזלג. אני ממליץ לקרוא בעיון בספר מורה נבוכים, חלק ג', פרקים י – יד, בהקשר הזה. (כדאי מאוד בתרגום העדכני, הנהיר והברור של שוורץ). פרקים אלה מפזרים הרבה ערפל בנושאים אלו.

 

בתקווה שהועלתי מעט.

 

מנחם.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן