לבחור היקר והמיוחד שלום וברכה,
השאלה שלך השאירה אותי בהתפעלות גדולה מאד. בחור צעיר בגיל ההתבגרות שיודע לתאר בצורה כל כך נכונה ומדוייקת את ההתמודדות שלו עם היצר, המחשבות ההרגשות והרצון החזק מאד להיות במקום טוב יותר.
התפעלתי גם מעצם הפניה שלך ובקשת עזרה בהתמודדות. זה בהחלט סימן ברור שביסוד שלך אתה בחור טוב עם רצונות טובים ושאיפות טובות לקשר עם בורא עולם. הפניה שלך גם מעידה על כוחות נפש חזקים ובריאים שלא מוכנים להשלים עם מצב שבו היצר מפריע כל כך הרבה במשך היום.
אתה מתאר דור של נסיונות שמלחיצים אותך, ואתה צודק מאד. עוד לא היה דור עם כל כך הרבה נסיונות. אתה כותב שאתה מנסה להתגבר על היצר ולא מצליח, לא מצליח להתאפק, ואז אתה נזכר במאמרי חז"ל שמסבירים שצריך להתמודד עם היצר וזה מלחיץ אותך עוד יותר. אתה מספר שהמחשבות שאתה חייב לעמוד בנסיון שוברות אותך. זאת באמת הרגשה מאד מתסכלת ולא נעימה של לחץ וחוסר יכולת לשלוט על היצר.
חשוב מאד שתדע שאתה מתאר תהליך של התמודדות עם היצר שהוא מאד נורמאלי לבחור בגיל ההתבגרות. הגוף עובר תהליכים שונים והיצר מתחיל להציק. חשוב מאד שתדע שאתה עובר תהליך של התבגרות, ובסוף עם עבודה נכונה הגוף יגיע לאיזון נכון עם היצר.
כתבת עוד שבזמן מסויים אתה עומד בנסיון ולא נופל. אני רוצה להתחיל דווקא עם הנקודה הזאת כי אני חושב שהיא חשובה מאד ותאיר את המצב שלך באור אחר לחלוטין.
מה חושב הרב שטיינמן זצוק"ל על המצב שלך?
"סיפר הרב נחום ברנשטיין (משגיח בישיבת גאון יעקב): נכנסתי למרן הרב שטיינמן עם בחור שהיו לו נפילות בהתמודדות עם היצר. הרב שטיינמן הביט בו במאור פנים, קם מכסאו, נתן לו יד בחזקה, חיבק אותו ונישק אותו, ואמר לו בקול רם: אתה מצליח להתגבר על היצר מדי פעם למרות הקושי העצום שיש לך, אתה לא מבין כמה אני מקנא בך, כמה זכויות יש לך, איזה שכר יש לך על זה, כמה אתה צדיק שאתה מצליח מדי פעם להתגבר, אתה לא מבין…"
הרב שטיינמן מקנא בך ואומר שיש לך המון זכויות גם אם אתה מתגבר על היצר אפילו רק מדי פעם!
ומה חושב הסטייפלר זצוק"ל על הנסיונות שלך?
"הספרים הקדושים קיצרו לבאר את הצד השני… באותו פעם שמתגבר על התאוה הבוערת בו, הרי הוא ממשיך אור קדושה נורא ואיום שאין לשער על עצמו ועל העולמות באופן קדוש מאד מאד… ואין לשער גודל רוממות קדושת זה האדם הכובש תאותו בזמן תקפו והוא אז בבחינת יוסף הצדיק… ומתקדש על ידו שם שמים מאד". (הסטייפלר זצוק"ל, קריינא דאגרתא, חלק א, סימן יב, יג, טו).
הסטייפלר אומר שבאותו פעם שאתה מתגבר על היצר אתה מושך עליך אור קדושה נורא ואיום!
ומה דעת הרמב"ם על ההתמודדות שלך?
"כל הפורש מעבירה, או עושה מצוה לא מפני דבר בעולם, לא פחד ולא יראה ולא לבקש כבוד, אלא מפני הבורא, ברוך הוא, כמניעת יוסף הצדיק, הרי זה מקדש את השם". (רמב"ם, הלכות יסודי התורה, פרק ה, הלכה יא).
אומר הרמב"ם שבאותו רגע שאתה כן פורש מעבירה כדי לעשות רצון הבורא הרי זה קידוש ה' !
הרב יצחק הוטנר ה"פחד יצחק" כותב לך על עניין ההתמודדות (אגרות, אגרת קכח):
"כשנער בעל רוח, בעל שאיפה, בעל תסיסה מוצא בעצמו מכשולים, נפילות, ירידות, הרי הוא דומה בעיניו כבלתי 'שתול בבית השם'. שלפי הדמיונות של נער זה, להיות שתול בבית השם, פירושו הוא לשבת בשלוות נפש על נאות דשא של מי מנוחות וליהנות מיצרו הטוב… אבל אין זה נכון, אלא, בזמן שהנך מרגיש בקרבך סערת היצר, דע לך שבזה אתה מתדמה אל גדולי ישראל הרבה יותר מאשר בשעה שאתה נמצא במנוחה השלמה שאתה רוצה בה, שהרי הגדולים צמחו דווקא מתוך התמודדות ומאבקים. לכן, דווקא באותם המקומות שהנך מוצא בעצמך הירידות הכי מרובות, דווקא באותם המקומות עומד הנך להיות כלי להצטיינות של כבוד שמיים".
בחור יקר! אתה בחור טוב עם יסודות טובים שאיפות טובות ורצון להיות במקום טוב בעבודת ה'. אתה בחור טוב שמתמודד עם היצר. אתה בחור טוב שרוצה להצליח בהתמודדות.
נכון שיש לך נפילות ואתה נכשל, אבל בכל פעם שאתה כן מצליח לעמוד בנסיון אפילו לזמן קצר – אפילו לחצי שעה, יש לך המון זכויות, אור קדושה נוראה חופפת עליך, ואתה עושה קידוש ה' נפלא.
גם האדמו"ר מסלונים רוצה לומר לך משהו:
"וענין בני מררי – שיש להם יצה"ר קשה והם נמצאים בהתמודדות עם היצר ושרויים תמיד במרירות עצומה, הרי כתבה התורה שבני מררי המה גם כן עובדי ה'. אנשים אלו תמיד הם במלחמה עם היצה"ר ואש היצר בוערת בהם, אך גם מהם עולה קידוש השם, ע"י שמצננים את אש היצר בדמעותיהם. כי העבודה שלהם היא להילחם כמה שיותר ולא להשלים בשום פנים, ומכוח זה גם הם נמנים בכלל עובדי ה' יחד עם בני קהת ובני גרשון". (נתיבות שלום, האדמו"ר מסלונים, במדבר, עמ' כג).
אומר לך האדמו"ר מסלונים כיוון שאתה נלחם ולא משלים עם המצב למרות שאתה נכשל, הרי אתה מנושאי המשכן ובכלל עובדי ה'.
ועוד הערה אחת לסיכום:
"להקב"ה יש הרבה מלאכים ושרפים בשמים – אבל עבודתו של יהודי המתמודד בתוך החושך שעובר עליו בחייו חשובה בעיני הקב"ה הרבה יותר מהמלאכים. שהרי עיקר העבודה – בחירה והתגברות, וזאת אין למלאכים" (נתיבות שלום, האדמו"ר מסלונים, שמות, עמ' נב).
שואל יקר, אני מקווה שהדברים שהבאתי בפניך יעזרו לך לראות את המצב שלך באור אחר – דרך משקפיים של בחור טוב עם שאיפות טובות המתמודד עם היצר.
מתוך מבט חיובי זה, עם הרבה הערכה עצמית והרבה תקווה, אפשר גם לחשוב על דרכי התמודדות כדי להתמודד עם היצר בצורה טובה יותר ולהתגבר על היצר פעמים נוספות.
*
רעיונות מעשיים להתמודדות עם היצר
אני כותב לך בקצרה כמה רעיונות בסיסיים. אפשר להחליף מחשבות בהמשך על רעיונות שאתה רוצה להבין טוב יותר.
איך ניגשים: חשוב מאד לגשת להתמודדות מתוך הערכה עצמית, בטחון עצמי, ומבט של אתגר ותקווה: אני בחור טוב עם יסודות טובים ובריאים, ואני רוצה לעשות את הטוב ביותר כדי להתגבר על היצר ולעשות רצון ה'.
הקדמה: פרופיל של היצר: היצר עובד בעיקר על הדמיון. הוא מצייר בפנינו תמונות על הנאות נפלאות, אבל במציאות אנחנו נשארים עם הרגשה שזה לה היה שווה באמת. הידיעה הזאת עזרת אח"כ להתגבר על היצר יותר בקלות כי אנחנו מבינים שהוא בעצם עובד עלינו.
לפני הנסיון: חשוב מאד לעשות הכנה לפני שהנסיון מגיע. בזמן אמת ההתמודדות הרבה יותר קשה. הנה כמה רעיונות להכנה לפני הנסיון.
א] מחשבות: הרבה פעמים המחשבה היא השורש להתעוררות והתגברות היצר. כמה שזה נשמע מפתיע, אפשר לשלוט על המחשבות. אתה צריך להרגיל את עצמך להיות עסוק במחשבה על דברים שונים שמעניינים או מאתגרים אותך. הכלל הוא שאי אפשר לשתי מחשבות ביחד.
ב] הצבת מטרות: אדרבה, השתמש בכוח הדמיון כדי להציב לך איזו מטרה, חזון או יעד שהיית רוצה להשיג: בתחום התורני – לימוד מיוחד כמו הלכה וכד', בתחום של עבודת ה' – חיזוק הקשר עם בורא עולם דרך ספרי מוסר וחסידות, התפתחות אישית – עבודה מיוחדת על המידות וכד', קריאה בנושא חדש שאתה רוצה להתמחות בו – היסטוריה של עם ישראל, קורותיהם של גדולי ישראל ראשונים ואחרונים, נפלאות הבריאה – החכמה העצומה שיש בטבע וכד'. יש המון רעיונות טובים. תבחר מה שקרוב ללבך.
ג] עשיה: בהמשך לסעיף הקודם: תוציא את המחשבות והחזון לפועל. תהיה עסוק. קח לעצמך פרוייקט מאתגר בתחום שיכול לעניין אותך. אתגר תורני – תעשה סיכומי הלכות ותהיה בעל בקיאות נפלאה בהלכה. אתגר של לימוד היסטוריה, נפלאות הבריאה וכד'. תכנס לעיסוק באוצר הספרים ותגלה ספרים נדירים ומעניינים. גם כאן יש המון נושאים. לך על מה שמאתגר אותך.
ברגע שתהיה עסוק במשהו שיביא לך סיפוק תרגיש איך הפנימיות שלך מתמלאת במשהו אחר ופחות צריכה את הסיפוק של היצר. אתה תרגיש פתאום שאתה עוסק במשהו גדול ואילו היצר מציע לך שטויות.
ד] פעילות גופנית: תמצא דרך מותרת לעסוק בפעילות גופנית ולהוציא אנרגיה. זה טוב לגוף וגם לנשמה.
ה] חבר טוב: מצא לך חבר טוב שאתה יכול לדבר איתו ולשתף במחשבות וחוויות. כמו כן תנסה למצוא איש צוות מהישיבה שאתה מרגיש שאתה יכול להתחבר אליו ולשמוע ממנו מחשבות ועצות של אדם בוגר. הקשר עם אנשים ימלא חלק נוסף של החיים שלך ויעשה לך רק טוב.
ה] התרחקות: אם אתה מזהה מקומות או מצבים שמעוררים אצלך את היצר פשוט קבל על עצמך להתרחק מהם. הגדר הזה עושה הרבה מאד וישמור עליך היטב.
ו] תפילה: כתוב בספרים הקדושים שאפשר וכדאי וצריך להתפלל ולבקש סייעתא דשמיא בהתמודדות עם נסיונות. עוד כתוב בספרים שצריך להפוך את הצער, המצוקה והכאב לתפילה. כלומר, במקום להשאר עם הכאב לבד בתוך הלב, הופכים את הכאב לתפילה, משתפים את בורא עולם בכאב ומבקשים ממנו עזרה ומרפא. על זה נאמר 'קרוב ה' לנשברי לב' ששופכים את הלב עם הכאב לפני בורא עולם. ועל זה כותב הזוה'ק (ח"ג קצה) שתפילת העני חשובה יותר מכל התפילות בעולם כיוון שהעני מגיע עם לב נשבר ובורא עולם משרה את שכינתו על כלים שבורים שנאמר 'קרוב ה' לשבורי לב'.
מעבר לכך, ריבוי התפילות גם משכחות את כוח היצר.
בזמן הנסיון: אם עשית את כל ההכנות לפני הנסיון אולי כבר לא תגיע לנסיון
(ואם בכל זאת הגעת) בזמן הנסיון כדאי לדחות את הסיפוק לזמן קצר, לקחת נשימה עמוקה ולהמתין מעט. כאשר ממתינים מעט זמן, המשיכה פוחתת ויש אפשרות לחשוב על הדברים בצורה יותר רגועה וגם להסיח את הדעת לדברים אחרים או מעשים אחרים כמו יציאה לטיול קצר בחוץ, שיחה עם חבר, עיסוק באחד מהאתגרים החדשים שלך וכד'.
אי מקווה שהדברים שכתבתי נתנו לך חומר למחשבה, רעיונות למעשה, ואולי פתח להתמודדות מחודשת עם הנסיונות שלך.
אני מאחל לך הצלחה רבה בכל מעשיך, ומברך אותך שהקב"ה יאיר את עיניך בדרך הנכונה.
ישראל ל.
[email protected]
תגובה אחת
תשובה מאלפת!
ממליץ לשואל היקר לחפש את הספר "דרך אחרת" של הרב ליאור לביא.
בהצלחה בדרך העולה בית א-ל!