לשואל היקר, שלום רב.
ראשית כל הנני להביע את הערכתי אליך. אם האזנת למאות הרצאות של מחזירים בתשובה זאת אומרת שהקדשת שעות על גבי שעות וכנראה חודשים ארוכים של מחשבה ומאמץ לחיפוש האמת. אשריך שהאמת כל כך בוערת בקרבך.
אני מנסה לענות לך בלי הכירות על פי מה שאני מתרשם מהשאלה. עומד מולי אדם חושב ומעמיק ששמע את כל הטיעונים המפורסמים בעד ונגד היהדות, והוא מנסה להגיע להכרעה סופית על סמך הבלגן הגדול.
בוא ננסה לעזוב רגע את הנושא של האמונה ונדבר על משהו אחר. יש לך אולי כמה ילדים. נדבר על הילד השני שלך. מי אמר שהוא שלך? אולי החליפו אותו בבית החולים?
"הוא דומה לי" – באמת, זו לא הוכחה. "אני מרגיש שאני אוהב אותו" – מגוחך. "בבית החולים לא מחליפים תינוקות" – שטויות, קרו כבר הרבה מקרים. אז מי אמר באמת?
אלא מה, יש הגיון בסיסי, נורמלי, שאתו מנהלים את החיים. כל דבר יכול להיות נכון, וכמעט כל תיאוריה הינה בלתי ניתנת להפרכה ברמה של A=A. בשביל זה יש שכל ישר, בריא, זורם, שאתו אנחנו חיים בעושר ובאושר. ומי שמתנהל בהגיון מעוות בעולם של קונספירציות הוא מסכן.
החיפוש האובססיבי אחר האמת הבלתי ניתנת להפרכה, עלול לאבד את ההסתכלות הישרה, האינטואיטיבית הבריאה, על העולם ועל החיים. מרוב רצון להוכיח הכל ברמה של אחד ועוד אחד שווה שתים, ניתן להגרר לעולם של תסביכים והשערות ולהפסיק לשמוע את קולו של השכל הישר.
כל דבר ניתן לויכוח. לפי התיאוריה שהעולם נוצר מעצמו, אני ואתה בסך הכל אוסף של מולקולות ומטענים חשמליים. ואם אכתוב לך עכשיו "אתה אידיוט" לא יהיה בזה שום עוול… וסלח לי על הדוגמה המבחילה, אבל אם אדם הורג את אשתו הוא לא עשה שום עוון פלילי ואין סיבה לכעוס עליו.
עכשיו לך תוכיח ברמה של הוכחה מתימטית, אולי זה באמת נכון?
אי אפשר להוכיח זאת. בשביל זה יש שכל ישר. מי שרוצה לבחור להשתמש בו – בבקשה. מי שלא רוצה – בהצלחה.
הייתי מציע לך להניח לנושא כרגע. קח הפוגה, לא חייבים להחליט מחר אם דת ישראל נכונה או לא. אחרי תקופה של הפסקה תוכל להקשיב שוב לקול הפנימי שלך ולשמוע מה הוא אומר.
השאלה השניה לכאורה היא תוצאה של הראשונה. ביקורת המקרא בנויה על תפיסות עולם מערביות שניסו לנתח לפי המשקפיים שלהם ספר שנכתב בתקופה שונה ובתרבות שונה. יש על זה הרבה ספרים, וכשתרצה לטפל בזה אוכל קצת לסייע. הייתי מציע לך להתרכז קודם בבסיס.
בהצלחה רבה, ופורים שמח!
יעקב
[email protected]