The Butterfly Button
יש רבנים שמטעים את הציבור?

שאלה מקטגוריה:

איך יתכן שבימינו יש רבנים שמטעים את הציבור וממשיכים להיות כפופים למרותם?

תשובה:

בס"ד

שלום רב!

השאלה מניחה כי בימינו ישנם רבנים המטעים את הציבור, ואתה תמה מדוע הציבור ממשיך ללכת אחריהם למרות ההטעיה. אין לי ספק כי שאלה זו מעסיקה רבים בימינו, אשר אמונת החכמים מתערערת בקרבם פעם אחר פעם כאשר אנו עדים למקרים מצערים של רבנים שסרחו. אך בטרם אנסה להתמודד עם הסוגיה, יש לשים לב כי  קבעת הנחות שיתכן כי ניתן לערער עליהן: האם אלו המטעים את הציבור בשם "רבנים" ייקראו? מי קובע כי הם "רבנים"? מיהו הציבור הממשיך ללכת אחריהם למרות ההטעיה? ומהי בעצם "הטעיה" כפי שהינך מכנה אותה?

כדי להתמודד עם הסוגיה, יש לחזור אחורה ולדון במושג "אמונת חכמים", שהינו אחד מעיקרי היהדות. המשנה במסכת אבות (פרק ו' משנה ה') מונה ארבעים ושמונה קניינים בהם נקנית התורה, ואחד מהם הוא אמונת חכמים. ישנן דעות שונות בפירושו של מושג זה, אך מפרשים רבים ובראשם המהר"ל מסבירים, שאמונת חכמים היא ההליכה אחרי דברי החכם, "ואפילו לא יבינם בשכלו" כלשון המהר"ל. מהדברים ניתן היה להבין לכאורה, כי ניטלה מהאדם זכות הבחירה וכי הוא מחוייב לציות עוור לדברי החכם מבלי להפעיל שיקול דעת, אך אין ספק כי דבר זה מנוגד לעיקרי היהדות, הדורשת מהאדם להתמודד באופן עצמאי עם בחירה תבונית בין טוב לרע.

אז מהי בכל זאת "אמונת החכמים" הנדרשת? פרשנותו של ספר החינוך במצוה תצ"ו, שונה מעט. בדבריו הוא מסביר כי אין ספק שחכמים טועים, אך החכם בהיותו בקי בתורה ובעל סיעתא דשמיא, הינו בעל הסיכויים הטובים ביותר לומר את הדבר האמיתי. אין זה אומר שאינו טועה לפעמים, אך עדיף לספוג טעות אחת ולא להגיע למצב של אנרכיה הלכתית בו איש הישר בעיניו יעשה.

לנושא אמונת החכמים יש להוסיף את העובדה כי היהדות בנויה על מסורת. לא בכדי נפתחת מסכת אבות האמורה להעביר לנו את עיקרי היהדות ב"משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע" וכו' וכו' (אבות, א', א'). דרך העברת התורה נעשית בהעברה מאב לבנו, מהרב לתלמידו, ורק על ידי הקשר האישי הנוצר בין המקבל למוסר, מועברת התורה מדור לדור. עובדה זו מעמידה אותנו בפני הצורך להעמיד מתוכנו רבנים ומנהיגים שיפסקו הלכות, יורו את הדרך בדורנו ויעבירו את התורה ואת עיקרי הדת לדורות הבאים.

דא עקא, שבניגוד לאנשי מקצוע אחרים, אין חוק הקובע מי מוסמך להיות רב ומי לא. רבנים רשמיים מחוייבים להיות בקיאים בגופי ידע תורניים נרחבים, אך גם אותם איש אינו בוחן על רמתם המוסרית או מידותיהם האישיות. זאת מבלי לדבר על רבנים שאינם רשמיים, שכל בעל כריזמה המסוגל לגרום לכך שרבים ינהו אחריו, בשם רב מכונה ועל כס הרבנות מתיישב. בשל ריבוי העדות והחוגים, ישנם אנשים הנכנסים לתפקידי רבנות רק מכוח ייחוס משפחתי, השתייכות קהילתית או אף רק בשל היותם תלמידי רב פלוני. איש אינו בודק בציציותיהם, איש אינו בודק את רמת הידע שלהם בגופי תורה והדבר מגביר את הכאוס והבלבול, בעיקר כאשר מתברר שסרחו. בואקום שנוצר מצליחים להיכנס שרלטנים כריזמטים ומנצלים את המצב להטעות את ציבור יראי ה' המחפש רב ומורה דרך. זהו מצב בעייתי אך אנו צריכים להיות ערים לו כדי לדעת להתמודד אתו.

אז איך מתמודדים?

חובת "עשה לך רב" אותה מזכירים יהושע בן פרחיה וניתאי הארבלי באבות א' ו', מחייבת את האדם לדבוק ברב ממנו ילמד את תורתו, אך בה בעת מאפשרת לו לקבוע מי יהיה מורה הדרך ולבחור במי שלבו חפץ. אדם זה צריך שיהיה בעל ידע תורני נרחב אך גם בעל מידות נאצלות, יכולת מנהיגות, ראייה רחבה ואהבת הזולת. הרב צריך להיות אדם נגיש, מי שתלמידיו יכולים להתייעץ עמו לעיתים תדירות ולשמוע את הנחייתו. הוא צריך להיות אדם נעים הליכות ומי שהתלמידים חשים נוח במחיצתו לפתוח בפניו את צפונות לבם. בחירת הרב ומורה הדרך צריכה להיעשות בצורה מושכלת לא פחות מבחירת רופא או עורך דין. על האדם להכיר את הדמות בה הוא בוחר לרבו ולחוש כי היא עומדת בקריטריונים החיוניים הללו.

מלבד זאת יש תמיד לזכור, כי הרב הוא מורה הדרך ו"אמונת חכמים" היא עקרון יקר וחשוב, אך הקב"ה נתן לאדם בינה כדי להבחין בין טוב לרע. אין לוותר על דמות רבנית מנחה ומכוונת, אך יש לעשות זאת בצורה נכונה ותוך ביקורת ומחשבה.

לסיכום: גם אם מרבית הרבנים הינם אנשים יראי שמיים, בעלי ידע תורני נרחב ומורמים מעם, ישנם כאלו שאינם הגונים, והם אף על פי שמועטים הם, מוציאים שם רע לשאר עמיתיהם. יש לזכור כי אמונת חכמים היא עיקרון חשוב ביהדות, ויש להתאמץ לקיימו אך תוך שיקול דעת בדבר הסמכות הרוחנית אחריה אנו בוחרים ללכת.

בברכת "השיבה שופטנו כבראשונה ויועצנו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה"

דניאל

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. ברמה התיאורטית יש בעיה בטיעון של יצחק, לפחות בדורינו. האם יהודי צריך לפנות לרב בכל בעיה הלכתית שצצה מולו? האם אין מקום להפעיל את השכל שבו ניחן על ידי הקב"ה? בסופו של דבר, למרות שלדבריו יש לי הזכות לבחור מי יהיה הרב שלי, ושאינני נדרש לציית לו בצורה עיוורת, יש כאן עדיין ציפייה שאעשה כך – שאקבל את מנהיגותו של רב כלשהו ואציית לו. ומה יקרה לי אם הרב נותן לי הוראה שאינני יכול לציית לה? האם אני נחשב חוטא? האם הרבה יפעיל אמצעים לכפות עליי ציות (כגון נידוי מהקהילה)? ומעבר לכך קיים הקשר בין רבנים לשלטון בישראל, המוסר לידם לא מעט כוח בהרבה תחומים. הרבנות הראשית ניכסה לעצמה את הזכות להגדיר מיהו יהודי מבלי לתת מקום לרבנים מתירים יותר להשתתף בדיון (ולא כל שכן להחליט). הרבנות קיבלה לידה את הכוח להפעיל את המשטרה במקרים של בעל המסרב לתת גט לאשתו במקום לנקוט באמצעים שיוציאו כוח זה מידי הבעלים הסוררים. לרבנות הראשית יש מונופול בנושא הכשרות מבלי שגוף כלשהו מפקח על המחירים שהם דורשים לתעודות כשרות ומבלי שמישהו מפקח על המשגיחים עצמם שלפעמים מנסים לעשות לביתם על חשבון הציבור. זה שאני אבחר לי רב שנוח לי איננה פותר את הבעיה המהותית של רבנים שיש להם כוח אמיתי שסוררים ומוציאים שם רע לכלל היהדות.

  2. מועדים לשמחה עפר!
    תגובתך עוסקת לעניות דעתי בנושא שונה מזו שבו עסקה השאלה, ואליו ורק אליו התייחסה התשובה.
    השאלה עסקה בקונפליקט אמוני-דתי: מצד אחד נצטווינו "עשה לך רב", ומצד שני ישנם אנשים שבשם "רבנים" יקראו, שנוהגים שלא כהוגן.
    על כך עניתי כי על כל אדם לבחור לעצמו רב, אותו הוא רואה כאדם ישר דרך, ירא אלוקים ומלא חכמה ותבונה. לאחר שבחר רב, עליו להתייעץ עמו בכל צומת בחיים של שאלה ותהיה, אך עדיין האדם בן חורין להחליט מהי צומת זו, ומתי וכיצד להיוועץ ברבו.
    הנושאים אותם העלית, על היכולת לכפות על אנשים לנהוג בצורה דתית וכן על החיבור שבין הדת למדינה, אינם קשורים להוראת "עשה לך רב", והינם נושאים רחבים מני ים שבמסגרת תגובה מצומצמת זו תקצר היריעה מלפרטם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה הרבנים אמרו לי להתחתן איתו?
אני בת 22 התחתנתי לפני לפני שלושה חודשים ואחרי כמה ימים חזרתי הביתה.. אני ינסה להסביר בקצרה מה היה. בכל תקופת האירוסין לא היה לי טוב. ובשלב מסויים הבנתי שזה לא תקין ואחרי הרבה מחשבה והתייעצות עם ההורים שלי החלטתי שאני רוצה לבטל את החתונה. הלכנו לרבנים גדולים ומוכרים התייעצתי...
היחס לגדולי הדור ועשה לך רב
שלום הרב, בעניין של עשה לך רב וגדולי הדור.. 2 שאלות 1. פורסם באתר חדשות חרדי שבמהלך טיול בין הזמנים, הבחורים בישיבת… שאלו את ראש הישיבה, מגדולי הדור שאלות בהשקפה. אחת השאלות שנשאלה היא, האם בשונה מתפיסת הרב … זצ"ל לדעתו אסור למסור שטחים, אחרי מה שראינו שקרה בשביעי באוקטובר....
למה הרב שלי אמר לי למנוע הריון? אני לא רוצה!
אני בת 44. קצת מוזר להתחיל שאלה עם הנתון הזה. אבל לכאורה זה הנתון שהפך עלי את העולם ולכן אני מתחילה איתו … השאלה שלי בקיצור היא : הרב ממליץ לי להתחיל למנוע הריון ואני לא מרגישה מסוגלת לקבל את ההמלצה… אני מבקשת מראש סליחה אם השאלה תהיה כתובה בחוסר...
קשה לי לקבל את התשובה שהרב אמר לי!
לפני השאלה אקדים ואומר כי תקופה ארוכה מאד חיפשתי רב בעל כתפיים רחבות ושיעור קומה שיוכל לענות לשאלותיי ובסיעתא דשמיא לפני כמה חודשים מצאתי דרך להגיע אל אחד מפוסקי הדור כדי לשטוח בפני את שאלותיי. שלחתי שאלות וקיבלתי תשובות שנכתבו בטוב טעם והקלו מעלי את משא החיים. לפני מספר ימים...
איך שואלים שאלת רב?
רוצה לדעת איך בדיוק שואלים שאלת רב. אציג כאן שאלה לדוגמא כאשר המטרה היא לא מה התשובה ההלכתית שבזה אתם מעדיפים שלא להתעסק אלא יותר על צורת השאלה. ישנם באיזור הרבה מניינים. לאחרונה בית כנסת מסוים רצה לפתוח גם אצלו מניין אז הוא פירסם ואני התקשרתי וביררתי מספר פרטים על...
הרב פוסק לי אחרת ממה שאני לומד בהלכה
מה אני אמור לעשות כשאני רואה בהלכה דעה מסויימת שנכתבה ללא חולק ואז הרב פוסק לי לעשות הפוך? ובחדא מחתא מחד גיסא מעודדים את הציבור ללמוד הלכות, ומאידך גיסא מעודדים אותם שלא לפסוק ע"פ ההלכה שלמדו אלא להציג כל שאלה לרב. ממה נפשך. אם אני לא אמור לפתוח ספר ולפסוק...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן