The Butterfly Button
יש קומבינות בהלכה?

שאלה מקטגוריה:

שלום,
רציתי לשאול לגביי אופן הפסיקה של ההלכה. לפעמים נדמה לי כאילו מוצאים אילו הם קומבינות על מנת לפתור כל מיני סוגיות הלכתיות.
"מכירת חמץ בפסח" הרי כולנו יודעים שאין זו מכירה אמיתית. אף ערבי לא יידפוק לי בדלת וייקח כוס קמח בפסח אז האם זה עדיין מתיר לי להשאיר את החמץ בבית?! הלא החמץ הזה הוא חמץ והמכירה הרישמית לא באמת מעבירה אף מוצר לאף אחד, ואף אחד גם לא יידרוש את המוצר. אז איזו מין מכירה זו?!
"היתר מכירה" השנה האדמה היא של הערבי אבל בפועל אני עובד בה כי אני יודע שאחרי שנה היא שוב שלי ולכן אף ערבי לא יידרוש את הקרקע.

מצד שני (!) חזל עשו כל כך הרבה סייגים כדי לא לעבור עבירות דאורייתא שהם עשו כבר את התורה הרבה יותר קשה ממה שהיא הייתה אמורה להיות מלכתחילה, בלי דרבנן. יש תקנות הזויות לחלוטין בדיני שבת ועוד הרבה שבמצב שלנו בחיים לא היה סביר שנעבור על איזו עבירה כזאת או אחרת ובכל אופן אנחנו עדיין שומרים את מצוות דרבנן באדיקות.. אז מה בעצם חזל רוצים?

תשובה:

שלום וברכה,

שאלה יפה מאוד, המעידה על מחשבה מעמיקה, חתירה בלתי מתפשרת לאמת, ורצון כנה לעשות באמת את רצון ה'. אשרי העם שאלו בניו ובנותיו.

ראשית אתייחס לבסיס השאלה.

הטענה שהעלית היא שמצד אחד נראה שחז"ל ניסו לעקוף את דרישות התורה בכל מיני קומבינות, ומצד שני לפעמים החמירו עלינו הרבה יותר מהתורה.

הגמרא (יבמות דף כא.) מתייחסת לרעיון הכללי של תקנות חז"ל וממשילה את זה לכרם שלא היתה לו גדר עד שבאו ועשו לו גדר. כלומר, התורה כשלעצמה בלי הגזירות של חז"ל הגדירה רק את האסור והמותר בגבולות המצומצמים שלהם, מה שאסור אסור, ומעבר לזה -מותר. וחז"ל ראו שקשה לשמור על הגבולות המדויקים ולכן הם הוסיפו הרחקות מהאיסור כדי שלא נבוא להיכשל באיסורים עצמם.

לדוגמה, בשבת אסור לבשל, אבל מצד שני מותר להשאיר סיר על האש, שהרי אינני מבשל בשבת אלא האוכל מתבשל מאליו. אבל באופן נורמלי כשמשאירים סיר על האש בודקים מידי פעם מה קורה עם הלהבה, ומגדילים ומקטינים לפי הצורך. באו חז"ל ואסרו להשאיר סיר לא מבושל לגמרי על האש, מצד שני הם לא אסרו זאת לגמרי אלא הסתפקו בכיסוי פח על הלהבה, כי זה מספיק בשביל לתת לעצמנו תזכורת שלא מתעסקים עם האש עכשיו.

דוגמה נוספת: אסור מהתורה להוציא חפצים מהבית לרחוב. קשה מאוד לזכור את זה לפני כל יציאה מהבית. באו חז"ל ואסרו להזיז חפצים בבית עצמו בלי מטרה מסוימת. באופן כזה נכנסת לתודעה העובדה שהיום צריך לשים לב לפני נטילת חפצים ממקומם למקום אחר.

במציאות חיינו ישנם דברים שהשתנו מאז, ולפעמים באמת ישנן גזירות חז"ל שכיום נראות לנו תלושות במקצת מהמציאות. אבל אין לנו סמכות לשנות את ההלכה, וזה חלק מרכזי בהצלחה שלנו לשמור עליה באלפיים שנות גלות: הידיעה שההלכה היא קדושה ולא נוגעים בה בלי סמכות תורנית עליונה.

עד כאן – בנוגע לבסיס השאלה.

מה שלפעמים נדמה כאילו מנסים לעשות קומבינות לעקוף את ההלכה, האמת היא שבכל הדוגמאות שהבאת האמת היא להיפך. גדולי הפוסקים דרשו לעשות זאת בשיא הרצינות.

מכירת חמץ לדוגמה, נעשית בכל דרכי הקנינים המועילות על פי ההלכה וכמדומני שיש לזה גם תוקף משפטי. מי שמוכר את חמצו כטקס דתי בעלמא ואינו עומד בתנאי המכירה כדת וכדין באמת לא עשה כלום והוא נכשל באיסור חמץ בפסח. מסיבה זו הגאון מוילנא הזהיר מאוד שלא להסתמך על מכירת חמץ.

בנוגע להיתר מכירה, הטענה שהעלית היא נכונה, ואכן גדולי הפוסקים שצידדו בהיתר התנו אותו בזה שבעל השדה לא יעבוד בה בעצמו. כיום לא נוהגים כך, ואינני מכיר את הסוגיה כראוי, אבל מה שברור שהטענה היא נכונה וגדולי הפוסקים נדרשו לה, ויש רבים שאכן אוסרים זאת מסיבה זו שהמכירה נראית פיקטיבית.

הסיבה שבכלל המציאו תקנות כאלה שלפעמים עלולות לגרום לחוכא ואיטלולא על ידי אנשים שלא יבינו את משמעותן, משום שלפעמים ישנם אילוצים המחייבים אותנו למצוא את הדרך לקיים את ההלכה באופן מינימלי כדי שלא נאלץ להיכשל בה לחלוטין. למשל, בנושא של מכירת חמץ, במציאות החיים העתיקה היה קשה מאוד להסתדר בלעדיה, אנשים היו עלולים לקרוס לחלוטין, אז הרבנים העדיפו את העקיפה שאיננה עולה בקנה אחד לגמרי עם ההלכה המקורית מאשר שאנשים יתמוטטו ויעברו על ההלכה לגמרי. זה מה שעמד גם בבסיס של היתר המכירה, וככל הידוע לי זה מה שעמד גם בבסיס התמיכה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בהיתר זה למרות שבזמננו הוא נעשה באופן רחוק מלהשביע רצון. הוא טען שבלעדי ההיתר רוב החקלאים יכשלו לגמרי, ועדיף למעט באיסור ככל האפשר.

בהערכה רבה

יעקב

[email protected]>

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן