The Butterfly Button
יש לי המון שאלות באמונה

שאלה מקטגוריה:

יש לי ה-מ-ו-ן שאלות באמונה וכו' ופניתי כבר להרבה אנשים ואף אחד מהם לא מילא אותי כל צרכי.
ב"ה מצאתי את האתר הנפלא שלכם 'אקשיבה' וראיתי שאתם עוזרים לכל אחד, ועם רגישות מיוחדת.
אז החלטתי לפנות אליכם ואולי מכם תבוא לי הישועה.
בהקדם לשאלות אני יודע שרוב שאלותיי לכאו' כבר נידונו ע"ג נדבך זה , אבל אודה לכם מאוד אם תפנו אותי לתשובות. ולהרחיב אם צריך.
א. מי אומר שה' אוהב אותי ומשגיח עלי באופן פרטי, הרי מה יש לו ממני. הרי אני לא צדיק גדול.( וכן מהשכל , איך זה מוכח.)
ב. תושבע"פ; שמעתי הרבה "הוכחות" אבל לא הבנתי אותם, למשל; אמרו לי אם אין תושבע"פ איך יודעים איפה מקום השחיטה, ואיפה הערלה, ואיך מקיימים מצוות סוכה.
על כל זה אשיב;. אמת. אבל מכאן ועד לומר ש'כל' התושבע"פ, הוא אמת. הדרך נראית לי ארוכה מאוד,. כן,. מצאת כמה מצוות, אבל איך אתה מוכיח מזה שה'כל' אמת. הרי יכול להיות, שנכנסו דברים שאינם אמיתיים.
נ.ב. אני דווקא נהנה מאוד מלימוד הגמ' ואני מרגיש עליה רוחנית כלשהי,. וזה כרגע כל ההוכחה שלי שזה אמת. ואני מאוד רוצה להבין את זה טוב מאוד בשכל.
ג. מהי הדרך הנכונה לקנות יראת ה', ואהבת ה'.
אני מרגיש לפעמים שאין לי שום בעיה לעשות עבירה ואני בכלל לא מפחד,וגם אחרי עשיית העבירה אני לא מרגיש חרטה, אני חוזר כאי' בתשובה בעוד שלמעשה אם עכשיו אקלע לניסיון אכשל. איך אצליח לירא ממנו. ואיך אוכל לחזור בתשובה שלמה.
ד. ב'על הצדיקים' אנחנו אומרים 'ושים חלקנו עמהם, כי בך בטחנו, ובחסדך הגדול באמת ובתמים נשעננו'
האם זה לא שקר הרי אני לא בעל ביטחון.
אני אסיים בזה להיום בגלל השעה המאוחרת, ובעז"ה עוד אפנה אליכם את כל שאלותיי.
תודה רבה רבה, על האתר הנפלא 'אקשיבה', המקום לכל יהודי.

תשובה:

שלום שואל יקר

כמה מעייף להיות בתוך ערפל מבחינה אמונית. אתה מאמין שיש עומק, אבל לא מצליח לתפוס אותו בבהירות. חש שיש משהו, אבל הדבר לא מקבל ממשות בחייך. זה מתיש, זה מרגיש דרך ארוכה שמי יודע אם יש לה סוף. לוותר אי אפשר, כי אתה מרגיש 'רוממות מסוימת בלימוד גמרא' אבל גם לחוש שמדובר באמת, מציאותית, שלמה, ממשית, אתה גם לא מצליח, בגלל שיש בך חלקים רבים שלא השלימו עם התורה הזו, ומתקשים לקבל אותה.

לפי התיאור שלך החלק העיקרי שלא השלים עם הדרך הזו, הוא השכל. השכל אמנם מבין שרוממות רוחנית כלשהי היא מדד, אבל הוא רוצה למצות יותר צדדים של הסיפור והוא לא מצליח. אתה מוצף בשאלות מבפנים, ולא חש שישנן תשובות מספקות, מניחות את הדעת מיישבות לב. כאילו כל התשובות חסרות, לא מובנות, אתה מטיל ספק בהבנה שלך, אולי אתה לא מבין.

נדמה שבאופן כללי אתה מוטרד מאוד מבחינה שכלית ואתה גם מניח שהיישוב הדעת שלך ינבע כשאר תיישב את השאלות השכליות, זה נכון. זה בהחלט נכון, אדם מטבעו רוצה להבין נכון את הדרך שהוא צועד בה ולהשתכנע שמדובר באמת. המאמץ וההקרבה שאנחנו משלמים על הבחירה בתורה היא גבוהה מאוד, וכן, אני מתכווין גם אחרי הנפילות והחטאים, עדיין הבחירה בהתנזרות מהתאוות והרדיפה היצרית של כל העולם כולו, בתוך עולם המאדיר את היצר ואת החירות, היא בעיני בגדר מסירות נפש שכדי לעמוד בה נדרש בירור פנימי רציני של הבחירה שלנו – לשם מה כל זה?

אמנם לא כולם חווים את הדרך הזו באותו אופן, ישנם אנשים שבוחרים בתורה מתוך השתכנעות שקטה מבלי לחוש שהם בוחרים, הענין פשוט מסתדר להם ונראה סביר בעיניהם, אך יש כאלה והם הולכים ונעשים רבים, שמרגישים שהם צריכים יותר מזה כדי להשלים עם בחירה כל כך גדולה.

שיהיה ברור, אני חושב שדרך התורה כדאית מאוד ונעימה, בעולם הזה ובעולם הבא. ועדיין, בעולם כל כך אוניברסלי שכולנו בסופו של דבר חיים בו, ומרגישים היטב את 'קול שאונה של רומי' שהולך מסוף העולם ועד סופו, ואנחנו כמו חשמונאים ההולכים נגד הזרם של שמונה מיליארדים הרודפים אחר הגשמה עצמית, בחירה כזו צריכה בירור עצמי רציני.

מוכרח לומר לך: אני מלא התפעלות מהמאמץ שלך וההתעקשות להקשיב ולנסות להבין אמונה, הרבה יותר קל לוותר, ולהתעלם מאותה הרגשת רוממות עמומה הנובעת מלימוד גמרא. ולדחות באופן כללי את כל הסיפור. אבל אתה מתעקש לנסות להבין ולפתח קשב, וזו סימן למצב רוחני מפותח ורוממות אישיותית כללית, של אדם בר מעלה שמחפש עומק, הבנה ואמת כנה.

בהמשך אתייחס לשאלות הספציפיות שלך, אבל לפני כן ברצוני להעניק כמה שורות כהקדמה לדיון כולו. אתה יכול לדלג להמשך, ואח"כ לחזור לכאן.

אתה מתאר שהמטרה אליה אתה שואף היא 'להבין את זה טוב בשכל'. כדי להגיע למטרה הזו, נדרש לימוד והתבוננות קשב וסבלנות. הסיבה לכך היא כי השאלות שלך הן סוגיות תורניות מובהקות, שאמנם לא נידונות הרבה בעולם הישיבות, אך הן סוגיות תורניות שנידונו בראשונים ובאחרונים, ויש תלמידי חכמים העוסקים בכך. דווקא בגלל שאלו הן שאלות רוחב רציניות התשובות עליהן לא יכולות להיות קצרות ופשוטות.

כשקראתי את השאלה שלך לא ממש הזדהיתי עם המינוח 'שאלות באמונה'. השאלות שלך במובן המדויק אינן 'שאלות באמונה' אשר מובנן הפשוט הוא שאלות של מי שעומד מבחוץ ושואל האם להיכנס. השאלות שלך הן שאלות לימודיות תורניות של אדם הנמצא בפנים, ומנסה להבין את דרכו טוב יותר.

באופן כללי ניתן לחלק את המושג שאלות באמונה, לשאלות של 'מי אמר'? שמובנן המלא הוא 'אם לא תשכנעו אותי אני הולך'! ויש שאלות באמונה של 'לא הבנתי את הענין הזה' שמובנן המלא 'כרגע בחרתי בדרך הזו, אבל מתסכל אותי אם לא אוכל לחיות בשלווה שכלית בדרכי' זו שאלה שונה בתכלית, כי היא מבחינה ביסודה שבחירה בדרך מסוימת אינה נובעת בהכרח מהבנת כל הענין לפרטיו, שבחירה מתקיימת גם [ובעיקר] בתוך ערפל, אלא שהשאיפה היא לפזר את הערפל, ולהגיע להשלמה מלאה יותר עם הדרך שבחרת בה.

נדמה מתוך דבריך שכרגע אתה נמצא במצב השני, שאתה אמנם בחרת בתורה מתוך אותה תחושה מסוימת של רוממות רוחנית, אבל מפריעות לך השאלות השכליות. ואותן אתה רוצה להבהיר ולהנהיר.

להבנתי, בהתחלה, במקום לענות תשובות ספציפית לשאלות שלך, נהיה חייבים קודם להרחיב את האופק של המושג אמונה ושל המושג חיים, ואח"כ תהיה מובנת יותר דרך התורה. ולכן מבחינתי השאלות שלך יותר נוגעות ללימוד תורה גופה מאשר לקטגוריה 'שאלות באמונה'. אתה יכול לראות תפיסה זו בדברי החינוך על מצוות האמונה, שם הוא מונה את הדיון השכלי כמעלה אחרונה באמונה, כלומר אחרי שהאדם בחר בתורה מאיזו שהיא סיבה שתהיה, הוא מעבד את הענין בצורה שכלית:

'וענין האמונה הוא, שיקבע בנפשו שהאמת כן. ושאי אפשר חילוף זה בשום פנים. ואם יושאל עליו ישיב לכל שואל שזה יאמין לבו, ולא יודה בחילוף זה אפילו יאמרו להורגו, שכל זה מחזיק וקובע האמנת הלב כשמוציא הדבר מן הכח אל הפועל, רצוני לומר כשמקיים בדברי פיו מה שלבו גומר. ואם יזכה לעלות במעלות החכמה, ולבבו יבין ובעיניו יראה במופת נחתך שהאמונה הזאת שהאמין אמת וברור אי אפשר להיות דבר בלתי זה, אז יקיים מצות עשה זו מצוה מן המובחר'.

ניתן לראות שהחינוך מניח שניתן להאמין בתורה בצורה מוחלטת עוד קודם שהאדם הגיע לבירור שכלי מלא, וזו נקודה חשובה ביחס לדרך שאתה צועד בה. כי דבר ראשון האמונה היא בחירה בדרך חיים ובתפיסה מסוימת, ולאחר מכן בא עיבוד שכלי, שיכול לארוך זמן רב.

אתה מציג שכרגע בחרת בתורה מתוך אותה הרגשה קלה של רוממות רוחנית בזמן לימוד גמרא, חשוב להבהיר ולפתח קודם את אותה הכרעה, מה בדיוק קורה שם? למעשה, אחת הדרכים המשפיעות על הבחירה בדרך התורה, היא לימוד גמרא. עלי באופן אישי מדובר בהשפעה מכרעת. האהבה והחיבור האישי למשא ומתן של הגמרא והתחושה ש'היות שם' בתוך המרחב הזה הם הדברים המביאים אותי להבנה שכאן אני רוצה לחיות, ועוד יותר מכך 'לאנשים האלו אני מאמין'! או בניסוח אחר ששמעתי מפיו של דתל"ש ששב בתשובה 'רבא לא משקר'.

הניסוח הזה חשוב, כי אותו דתל"ש לא אומר 'רבא לא טועה' אדרבה הגמרא דוחה כל הזמן דעות אמוראים, והיא מתנהלת בהתאם להגיון אנושי, אבל רוח של כנות ויושרה רוחנית, רוח של אהבת הטוב ואיכפתיות מהטוב נובעת מהגמרא, זה עשוי להביא לתחושה חזקה של אמון בסיפור שהעולם הזה מספר, והתחושה שיש על מי לסמוך, שיש כאן יושרה וכנות ורצון להבין באמת, עם הרבה ביקורת פנימית וחיצונית.

בסופו של דבר זה הבסיס, אותו אמון כללי בסיפור היהודי, לא בסיפור כזה או אחר [יציאת מצרים או מעמד הר סיני] אלא הרבה לפני כן, קודם כל אמון והסתמכות על גוף הבנין הזה שנקרא יהדות, על הציוויליזציה הזו המכונה התורה. הסתמכות עליה כמקור מידע רציני ישר וכנה. אחר כך בא הדיון בפרטים.

מהסיבה הזו, לא הייתי מזלזל באותה תחשוה של רוממות רוחנית כלשהי שתיארת, משום שלמעשה מאחורי תחושה זו קיים הגיון בעל ממשות, הגיון שיש בו בכדי להביא אדם לבחירה בדרך מסוימת. הרי ככלות הכל כל החיים מלאים בנתינת אמון, באדם מסוים, בדרך מסוימת, וגם במוסדות, למשל העולם המדעי זוכה לאמונה רבה, ויש בכך הצדקה מסוימת משום שזהו מוסד שבמידה לא מבוטלת בוחן את עצמו ומשתדל להיות אמין ורציני.

כך גם היהדות כמוסד המתפרס על פני ארבעת אלפים שנה זוכה לאמון בעקבות ההשפעה העולמית שלו, עוצמת הרעיונות הכבירים שלו, השאיפה לטוב, הנסיון לעמוד על האמת בדרך כנה ככל האפשר, השרידות ההיסטורית הבלתי סבירה שלו, קיומן של נבואות באופן מפתיע, גדולת רוח חכמיו, גדולתו המוסרית, עוצמת האנשים שהוא הוציא מקרבו לעולם כולו, החכמה המצויה בתורה, והיופי האופף את הדרך שהוא מכוונת אליה. כל אלו מביאים בני אדם להמשיך את הדרך הזו, ולתת אמון באותו מוסד עתיק הקרוי יהדות.

בליבת היהדות מצויים מעמד הר סיני ויצאת מצרים. אך האמון בעובדות הוא תוצאה של אמון במכלול. בנקודה זו הבחירה נעשית באופן דומה לאמונה במדע. הרי אף אדם מעולם לא ראה חיידק, ועם זאת הוא מאמין באמונה שלמה בכך שישנם חיידקים, מכיוון שהוא מאמין באותו גוף היסטורי בן שלוש מאות חמישים שנה הקרוי 'מדע' אנחנו מאמינים בו בגלל ההישגים הטכנולוגיים שלו, וההישגים הרפואיים שלו, וההישגים האינטלקטואליים שלו. כל אלו מצדיקים להתייחס לטענות שלו בדבר ממצאים מדעיים ברצינות. העיקרון הזה הוא עיקרון שמדענים מודים [במקרה, את הניסוח הזה שמעתי ממדען שאינו מאמין]

אותה 'רוממות רוחנית כלשהי' שתיארת, היא אכן הבסיס והיסוד בבחירה האנושית של כל בעל תשובה או אף חרדי מלידה שעמד על דעתו ובחר ללכת בדרך התורה. באותה דרך שבה אדם בוחר לצאת למלחמה, אישה, עסקה, או כל הכרעה משמעותית בחייו. הוא בוחן האם הדבר נראה לו, האם הוא משוכנע שהאמת כך וכו' ומכריע, ובאמונות ודעות, הדברים הם עדינים יותר וההכרעה נעשית מטעמים עמוקים יותר. [אלא שלא כל אדם הבוחר בדרך מודע מספיק לעובדת בחירתו, לרוב הבחירה נעשית באופן אוטומטי – מקבל צו שמונה ויוצא לקרב]

נתייחס אם כן לגוף השאלות שהזכרת [אתה מוזמן לשלוח עוד]

אתה שואל: מי אמר שהשם אוהב אותי, ומשגיח באופן פרטי, הרי אינך צדיק גמור, וגם מהשכל כיצד זה מוכח? השאלה הזו הפתיעה אותי, כי מי אמר באמת שה' אוהב אותך? יאיר אלייצור? שלא תטעה אני אישית סבור בהחלט שה' אוהב בדיוק באותו אופן שאלייצור מייצג, אבל זה מבחינתי בונוס, ובוודאי לא שאלה באמונה. באופן אישי ההתמסרות לעבודת האל נובעת מאהבה שלי אליו ולא להיפך.

אמנם לרגעים אני חש שהשם גם אוהב אותי, אבל אלו הן רגעים דקים וגבוהים, שבהם אני עצמי חש ראויי לאהבה מצד מהותי, שזה דבר לא פשוט אפילו בקשר בין בני אדם בטח ובטח בקשר עם הקב"ה שיודע את כל הפגמים שלי עד תומם.

אמנם אני כן סבור שהשאלה שלך באה מתוך תפיסה מתוקנת של האלוקות, והיא שה' אוהב אותנו. תפיסה זו עליך לדעת מחודשת בעולם החרדי, בזמני ההתמסרות לתורה לא נבעה מהתפיסה הזו, אלא אדרבה מכך שהקב"ה תובע ממנו להיות אנשים מסוימים. לאו דווקא תפיסה של יראה, אלא תפיסה של משמעות וחשיבות ודריכות. שהקב"ה ממשמע אותנו, במובן של הופך אותנו למשמעותיים, שאיכפת לו מה אנחנו עושים. איכפת לו מהגזל מההשחתה וכו' והוא לא מתייחס איליו כאל חיות שהן חסרות משמעות מבחינת הבחירה שלהם.

עליך לדעת, שהרמב"ם אכן לא סבר שישנה השגחה פרטית על אדם שלא תולה את עצמו בה' ולא כולל את עצמו בבורא, ומי שמזניח את הבורא הקב"ה גם לא מתייחס איליו. אלא יש עליו השגחה כללית שהקב"ה משגיח על עולמו באופן כללי שיהיה בו טובה וברכה, שהבוקר יאיר, והקפה ידיף ריח נעים, והגוף יעשה מלאכתו וכל זה היא השגחה כללית.

אמנם, רוב חכמי ישראל לא סברו כך, מכיוון שהוקשה להם שהקב"ה יברא בריות ויזניח אותן. שאין זו ממידת טובו, שהרי אפילו מאיתנו הוא דורש לחמול על כל דבר ואפילו על בעלי חיים, קל וחומר על בני אדם, ולכן העמידו את התפיסה שהקב"ה משגיח לטובה על כל דבר אפילו על תולעת, ואכן בחז"ל יש על כך רבות, אחת הדוגמאות היא: שהקב"ה מצטער אפילו על הרשעים היוצאים למות במיתת ב"ד על שעברו עבירה חמורה בעדים והתראה, במזיד ובזדון, והשכינה עליהם צועקת קלני מראשי קלני מזרועי. וכן על המצריים שטבעו בים, וכן בגאולה העתידה הקב"ה מצטער על הגויים שמאבד מפני ישראל [הכל גמרות במסכת סנהדרין הפתוחה לפני, מן הסתם ישנן מקמות נוספים בש"ס]

במילים קצרות על ענין שהוא רחב כים ויותר ממנו, התפיסה שהשם אוהב אותנו, נובעת משתי שאלות גדולות – מיהו ה'? ומי אנחנו? והבדלי התפיסה בין הרמב"ם לבעש"ט למשל בתפיסת האלוקות הביאה גם להדגשת והויכוח על השגחה פרטית. אם תרצה שארחיב על כך נוכל להתכתב במייל הבא.

תושב"פ, את כובת את המילה הזו כאילו הקושיא מונחת בתוכה. כלומר אתה מניח שביסודה של תורה שבע"פ מונח שצריך להאמין בה ואתה שואל מדוע. אודה ואתוודה שהייתי צריך זמן כי להבין את השאלה, וזה כנראה משקף פער ביננו.

הרי כשאתה כותב תורה שבע"פ אתה לא מתכוון לרבי חיים בריסקער, או לעלי שור, אתה אפילו אל חשבת שזה תורה שבע"פ, אתה מתכוון לאיזה שהוא משהו שצריך 'להאמין' בו. אבל רבי חיים בריסקער הוא לא משהו שאתה מאמין בו, אתה פשוט מבין אותו ומקשיב לו. ויש חלקים בתורה [כנראה המשנה והגמרא] שאתה לא מבין לחלוטין אלא רק מאמין, ואז אתה צריך ראיות.

האמת ניתנה להיאמר, שסוגיא זו מתחלקת לשנים. אכן מצד האמון במסורה שמסרו לנו חכמים, אנחנו חוזרים לאותו אמון במוסד הרציני והביקורתי שנקרא חז"ל. אתה רואה כיצד הם מבקרים איש את רעהו, רואה את הדקדקנות שלהם בהגדרות הסוגיא, ואתה משתכנע שמדובר בתוכן מוסמך וכזה שעבר את הביקורות של ההיסטוריה.

אולם הבעיה שמונחת ביסוד השאלה שלך נובעת מחלק נוסף, והוא, שהמשנה והגמרא אינן בשבילך כמו רמב"ם ורבי חיים בריסקער, שאלו ספרים שאתה מבין את ההגיון הפנימי שלהם באופן טבעי אלא אתה לא מבין את רוב דרשות חז"ל ולא מבין את סדר ההלכות. אבל אילו חז"ל היו בשבילך רמב"ם השאלה של המסורת הייתה מקבלת מקום משני. כי באופן כללי טענותיהן היו מתקבלות אצלך.

ככל שחלקים גדולים יותר מתורת חז"ל אינם מובנים לך, כך אתה נזקק ליותר אמונה במסורת, וככל שדברי חז"ל מובנים יותר ההגיון לסמוך על המסורת גדל. באופן אישי אני הקדשתי ומקדיש את אחד עשר שנות חיי לפרויקט הזה, להבהיר ולהנהיר את המבנים הלוגיים והפרשניים שבבסיס המחשבה שבמשנה והגמרא. את הדרשות, את האוקימתות, את פירושי המשניות, את ההכרעה ההלכתית, את ההכרעות הרוחניות שבהלכה, ככל שידי הקצרה מגעת. אכן דומני שהפער הולך ומצטמצם והצורך להוכיח את המסורת יורדת ככל שהדברים נעשים מובנים ומופלאים מצד עצמם.

אמנם, לא עליך המלאכה לגמור ומן הסתם אתה בחור בתוך ישיבה ואין לך זמן לעשות את כל המלאכה המורכבת הזו, וגם זה יתנגש לך עם צורת הלימוד בישיבה. משום שלמעשה הישיבות אינן לומדות גמרא במובן המלא של המילה, אלא יותר משהו כמו רי"ף וכדו' בישיבות אנחנו לומדים ראשונים, כלומר רק את חלק הגמרא שהראשונים ביארו לנו. [אני מניח שאת הלא שואל מי אמר להאמין בראשונים, כי אתה מרגיש שההגיון מונח בתוך הדברים עצמם]

אני אשמח להעביר לך את הכתבים שלי על מסכתות שונות אם זה מעניין אותך, אולם מאידך הדרך היותר יעילה היא להבין שכרגע כל זמן שאתה בישיבה אתה לומד רק את החלק התחתון של תורה שבע"פ דהיינו – מהראשונים ומטה אל האחרונים. ולהרפות כרגע מהחלקים העליונים – דהיינו משנה תוספתא ספרא ספרי תלמוד בבלי ותלמוד ירושלמי. מתוך ידיעה שעוד חזון למועד, כי תורת הראשונים והאחרונים לבדה כדי להשביע נפש שוקקה לחיים שלמים.

אתה שואל מה הדרך לקנות יראת השם ואהבת השם, אתה כולל את זה בתוך קובץ 'שאלות באמונה' וזה סימן טוב, זו דרגה גבוהה של תפיסה, שאתה תופס את אהבת השם כחלק מהותי מהאמונה עצמה, ובאמת בשפת התנ"ך וחז"ל יראת השם ואמונה היא דבר אחד – 'מוציא יראתו מתוך חיקו' וכדו'

אשמח לכתוב לך תשובה על כך כמה שידי מגעת, אבל חשוב לי להקדים ולהזכיר לך שיראת השם ואהבת השם היא מעלה ברוחניות ולא תנאי באמונה. אדם יכול לא לחוש יראת שמים ואהבת השם, ואתן סיבות שהוא לא חש אהבה לחבירו ובכלל להיות אדיש לרוחניות, למרות שהוא בהחלט מאמין ומודע לקיומו של חבירו. המציאות של אדישות רוחנית, למרות שהיא מציאות לא נעימה היא חלק מחיי של אמונה, אפילו הנביאים חשו בה [עד כמה שיש לנו אחיזה בהם] – 'מרחוק השם נראה לי' וכן 'אכן אתה אל מסתתר אלוהי ישראל מושיע' המציאות של אדישות רוחנית היא חלק מחיי אדם מישראל הבריאים והטבעיים.

ובכל זאת פיסקה אחת על ענין זה, האהבה והיראה נובעות מהתפיסה שלך על האלוקות, מיהו ה' מבחינתך – נותן התורה? המכלול של כל הקיום? של כל השפע? של כל העונשים והרע? מציאות נשמתית פנימית? וכו' כאשר התפיסה שלך תתפתח בנוגע לבורא, כך האהבה והיראה יתפתחו, המלצתי לך, להתבודד, התבודדות איננה חידוש של רבי נחמן, הרמב"ם מדבר עליה ורבי אברהם בנו ג"כ, האר"י כתב שאדם שלא מתבודד יום בשבוע או כל הפחות יום בחודש אין לו שום יכולת להתקדם [יום שלם כוונתו, וביער] גם הרב דסלר והרב וולבה מזכירים זאת שוב ושוב.

נקודה שכתבת על יראת העונש ותשובה, והחרטה על עוונות. ה' ישמור אתכם בחורי הישיבות, למה אתם קוראים חטאים? בעולם שבו כל בחור בגילכם אין לו בראשו דבר מלבד היצרים שלו והרדיפה המשוגעת אחריהם למען ספות הרווה את הצמאה. האר"י כותב שכל פעולה בדורו לרוב חוזק הטומאה מתקנת מה שלא נעשה בימי הראשונים. קל וחומר על קל וחומר בזמננו. שהעולם הגויי חדל מלדבר על המושג של התגברות על היצר באופן מוחלט ואדרבה ואדרבה.

רק תחשוב, שבנג'מין פרנקלין נשיא ארה"ב כתב ספר מוסר וחשבון הנפש, ומה זה לעומתו טראמפ? תבין באיזה עולם אנחנו נמצאים וכמה יקר אתה בעיני השם, כמה ההתגברות אחת שלכם מכריעה כמה וכמה עוונות, אתם עומדים כחומה בצורה מול רדיפת התאוות והשחתת כל בשר, בקרב כזה קשה האם אנחנו מצפים שלא יהיהו פצועים? האם נבוא בתלונה על חייל בעזה שהוא נפצע לעיתים?

אין לקב"ה בעולם אלא סיירת אחת ושמה – עולם הישיבות. וכל מי שנמצא בה ומשתייך אליה אברהם אבינו עומד על פתחה של גיהנם ולא נותן לו להיכנס. בצדק אתה לא משתבלל בחטא כי הלב יודע כמה אתה מתייסר ומתמסר למען הבורא. ומצווה מכבה עבירה. לא שח"ו להתיר איזה דבר אסור ולהימנע מתשובה, אלא בעיקר להבין שטוב שאתה לא מתעסק בחטאים. עליך להתמקד בעליה רוחנית והחטאים ילכו ויעלמו אט אט עם השנים. ולתשובה יש יום אחד חשוב בימי שנה והוא יום הכיפורים. ואם אתה מן המהדרין מן המהדרין, לפני כל תהרהר בתשובה, והרי אתה צדיק גמור לפי גדרי ההלכה. אוי לנו אם חיילי הסיירת של הקב"ה יחטטו בפצעיהם כל היום.

אתה שואל על נוסח כי 'בך בטחנו' ואתה אומר שאינך בוטח. אז מלבד שנוסח התפילה תוקן על ידי אנשי כנסת הגדולה ומטבע זה שטבעו חכמים איננו משנים אותו לפי כל אדם ואדם, שהרי הוא קאי על כלל ישראל ולאוו דוקא על כל אדם פרטי, ובוודאי שכנסת שיראל בוטחת בבורא, שאילולי כן לא היתה ממשיכה לדבוק בו בעולם שרוצה להאביד את שמה מן העולם שלא ייזכר שם ישראל עוד.

אולם מלבד זה, כנראה שאת הלא מודע למושג ביטחון בפירוש הראשונים. כי ענין הביטחון בבסיסו איננו אותה מעלה עליונה שדיברו בה בעלי המוסר, דהיינו אדם המזניח כל תליית ביטחון בדבר מלבד הבורא, אלא עיקרה שאדם מקיים את התורה ובטוח שזה משתלם ושהוא לא 'ידפק' מזה, זה עיקר ענין הביטחון. ואמר הרמב"ם על הפסוק ארור הגבר הבטוח באדם ושם בשר זרועו ומן השם יסור ליבו. שאילולי הכתוב אומר 'ומן השם יסור ליבו' אין לך אדם שניצול מכך שהרי כל אדם סומך גם על בני אדם. והמעלה היא שאדם סומך גם על השם. [עיין בשער הביטחון להמספיק לעובדי השם] ובוודאי שאתה בטוח גם בהשם במובנים מסוימים ואלולי כן לא היית שומר תורה ומצוות. אלא שמעלת הביטחון היא להוסיף ביטחון בה' ולהוריד ביטחון בדבים אחרים, וזו מעלה שלא כל אחד זוכה אליה.

בואפן כללי, נדמה בעיני שבהיות ואתה בר מעלה אמיתי, עם מושגים גבוהים בעבודת השם, אתה תופס כל ירידה ממעלת הצדיקים הגדולים כפגם באמונה. וכשאתה מוצא אותה בקרבך אתה סבור שיש לך 'שאלות באמונה' ולא היא, כל שאלותיך הן שאלות של עובד השם אמיתי שדרך ארוכה לפניו, אבל אתה כבר עמוק 'בפנים' ויהיו לך עוד שנים ארוכות לעבוד ולהתקדם.

ממליץ לך באופן אישי על הספר המספיק לעובדי השם של רבי אברהם בן הרמב"ם ועל התבודדות של שעה ביום ביער בשעות החשכה. ובעזרת השם ייפתחו לך שערי שמים. כי ביסוד כל הדברים שלך שאיפה לעבודת השם כנה ומרוממת [אודה על האמת שכאשר קיבלתי את השאלה, אמרתי לאשתי – וואו איזה בחור מיוחד, איזה שאיפות מרוממות ותפיסות מעודנות וכנות של רוחניות]

לך בכוחך זה והושעת את ישראל

מקווה שיהיה לך עזר משמים, ואשמח להיות כאן שליח אם תחפוץ

יוסף ד.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

3 תגובות

  1. תודה תודה תודה על התשובה המאירה, ועל היחס החם והאוהב.
    אודה לך מאוד אם תוכל לשלוח לי את מאמריך על הש"ס. זה יעזור לי מאוד.
    כתבת בתשובתך, שזה בכלל לא ברור שבורא עולם אוהב אותי, ומשגיח עלי באופן פרטי. אז דבר ראשון יש לי שאלה אישית, אני לפעמים מרגיש דחוי, ולא אהוב. ותמיד התחזקתי בזה שיש לי מישהו אוהב אותי שם למעלה, אז מה אתה אומר להפסיק לחשוב ככה. (אל תשלח אותי ל'פסיכו", כי אני מזמן כבר לא מאמין בהם).
    ודבר שני אז איך זה שאני צריך להתפלל, והוא שומע לתפילותיי , (אם הוא לא אוהב אותי, מה פתאום שישמע אלי).
    עכשיו נעבור הלאה,
    איך אני באמת מתחיל להרגיש את הקב"ה, אני ( נראה לי) לא מרגיש כמעט כלום, כרגע.
    איך אני יכול להתעלות, מהו הדרך.
    ובשלב שני איך אני מתחיל להרגיש אהבה ויראה .
    כתבת בתשובתך שיכולים להאמין ולא לאהוב, ואני לא מבין את זה,
    מה זאת אומרת שיודעים בבירור שיש ה' , והוא הכל , פשוט הכל, ולא יראים ממנו, או לא אוהבים אותו,. לא מבין את זה.
    מה שהצעת לעשות בדידות ועוד 'יום שלם ביער', מה אני צריך לעשות שמה , מה אני יכול לחשוב בכל היום, אני לא בן אדם מרוכז כ"כ, אז מה זה יעזור שאהיה לבד,. אני אחשוב על העצים.
    וסתם שאלה, ממה נהנית כ"כ, עד כדי כך, שסיפרת את זה לאשתך,
    תודה רבה רבה,

  2. עונג היה לקרוא את התשובה הנפלאה הזאת, התמקדתי יותר בחלק שכתבת על תורה שבע"פ מכיוון שאלו דברים שקשורים בשורשי לבבי, והרבה מאוד חן נשפך במילותיך היפות.
    אם כי אשמח שתרחיב לי עוד בנושא זה, מהם גבולות הסמכות של חז"ל [הם קבעו מה יכנס לתנ"ך, והם קבעו באילו מידות התודה נדרשת ועוד דוגמאות רבות] נראה שהיתה להם סמכות טוטאלית, עד כי אפשר ויונף על תורתינו דגל עם הכתוב "יהדות חז"ל", ולא יהיו הדברים רחוקים מן האמת.
    דבר נוסף הוא הבנת הנקרא בכל מה שנוגע לחז"ל, כמה גדולים הם היו ? האם הם טעו במדע ? האם אגדות קרו באמת, ואם כן עד איפה גבולותיה של האלגוריה מגיעים ? מהם דרכי הלימוד וטעמיהם, לימודים כמו "אל תקרי בצלמון אלא בצלמוות" ?
    כתבת שאתה עוסק שנים רבות בנושאים אלו, אשמח לעמוד איתך בקשר

    אברך צעיר עם רוח נודדת

  3. שלום מיכאל
    אכתוב לך את המחשבות הראשוניות שעולות לי מתוך הלב, ואם תרצה נוכל להתכתב בהרחבה במייל [email protected]

    אני מרגיש שמכלול השאלות שלך הוא: מהי תורה שבע"פ?
    ובניסוח מדויק יותר מהו ההגיון הפנימי שלה ומה הסמכות שלה, ומה עושים כשנראה לא מובן בכלל ההגיון החז"לי

    השאלות שלך לגמרי מתבקשות, אנחנו לומדים כל כך הרבה תורה שבע"פ ואין ספק שחשוב מאוד להבין את היסודות של המרחב הזה
    לאורך הדורות נשאלו שוב ושוב שאלות על בסיס של תורה שבע"פ

    רב שרירא גאון נשאל על ההסיטוריות של הש"ס
    הרמב"ם כתב בהקדמה למשנה ול'משנה תורה' על הסמכות של תושב"פ
    אבן עזרא פיזר רמזים בכל מיני מקומות
    הכוזרי הקדיש לכך פרקים ארוכים
    ורבי דויד ניטו כתב את ה'כוזרי השני' כדי לבאר את סמכות תורה שבע"פ

    אין ספק שבעיתות משבר רוחניות השאלות הללו נשאלו שוב ושוב, בעקבות ההיחשפות לפילוסופיה, בעקבות הקראות, בעקבות הנאורות, שוב ושוב היה צורך להבהיר מה התשתית של תורה שבע"פ

    באופן אישי, בחוויה שליף אין כיום בעלי סמכות גדולה מחז"ל בחיי.
    הם מבחינתי הסמכות הראשונה והאחרונה כמעט לכל דבר: דתי, פילוסופי, רוחני, פסיכולוגי, אתי, חברתי, תרבותי. הם האנשים שאני הכי סומך עליהם בעולם.
    זהו המוסד המשפיע ביותר על חיי, ואני רואה את הגאווה הגדולה ביותר להיות ההמשך שלהם, כיהודי שלומד תורה.
    אלא שצריך לדעת איך לקרוא אותם, והשאלות שלך לגמרי במקומם.

    כדי להבין את זה דבר ראשון צריך להבין מיהם חז"ל.
    חז"ל שאנחנו מכירים בשמות, הם אלפיים תלמידי חכמים!
    אשר כתבו את הש"ס במשך שלוש מאות שנה. [למעשה קצת יותר אם נספור גם את מסכת אבות]
    אם נדחוס את כל הספרים שנכתבו בשלוש מאות שנה האחרונות בכל האזורים שהיתה בהם יהדות, כנראה שלא נזכיר את שמו של כל צורב, אלא יזכרו רק הגדולים והמחדשים או מי שזכה וחידש חידוש מיוחד.
    א"כ אותם אלפיים איש שנזכרו בספרות חז"ל, הם הבולטים והמיוחדים שבבתי מדרש הללו. או משום שהיו בעלי סמכות רחבה, או מפני שחידשו דבר משמעותי. [כמו אמוראים שנזכרו פעמים בודדות בהקשרים מסוימים]
    הווה אומר אלפים רבים [אין לי ההערכה מדויקת, אבל נראה לי סביר שמדובר בעשרות אלפים] ישבו ולמדו את התורה, בארץ ישראל ובבבל, על האדמה בה צעדו הנביאים, חלקם בזמן הבית וחלקם לאחר הבית. קרובים לאדמת התנ"ך, בעולם דומה יחסית לעולם התנ"ך [עולם שיש בו עבודה זרה, ותרבות המזרח הקדום, עולם שבו עדיין מצרים קיימת בצביונה, ובבבל פרס ומדי עדיין קיימות כתרבויות חיות]
    בעולם בו מסורות החכמה וההלכה הקדומה, עדיין תססו בעם ישראל בצביונם ובדוגמתם. עולם שבו עם ישראל עדיין היה גוף לאומי אחד מבחינה תורנית, ובסיסי המחשבה של התורה היו חשופים בתוך בית המדרש.

    השיחות הללו בין החכמים נכתבו בטיוטות של תלמידיהם או שוננו בעל פה במשך דורות.
    במהלך השנים, נערכו חלקים מובחרים מתוך הקבצים הללו בצורה מאורגנת יותר. בתחילה במשנה ובברייתות, ולאחר מכן בתלמודים ובמדרשים.
    העורכים של הקבצים הללו הם רבי יהודה הנשיא, מי שהיה למעשה ראש הממשלה של העם היהודי לאחר החורבן, איש קדוש והדמות הפוליטית הבכירה ביותר בעם היהודי באותה תקופה [יש טענות כי הפרויקט הענק של עריכת המשנה מומן בכסף של האימפריה הרומית, שבאותה עת רצתה להתפייס עם העם היהודי]
    באותו אופן, גם הגמרא נערכה בידי רב אשי שהיה הדמות החשובה בעם ישראל באותה תקופה, ראש ישיבה וחבר של המלך הפרסי שבור מלכא. גם כאן נדרש כוח אדיר כדי לכנס את כל הדיאלוגים החופשיים שנאמרו בבתי המדרש הבבליים במשך מאות שנים לכדי ספר ערוך. ולולי רב אשי דבר כזה לא יהיה מתאפשר.
    זולת זאת נשמרו בידינו ספרים נוספים. מכילתא רבי ישמעאל ומרבי שמעון, ספרא דבי רב, הברייתות אשר נערכו על ידי רב חייא ורב הושעיא. כל אלו מכילים בקרבם את השיחות החיות של בתי המדרש של סוף בית שני והתקופה לאחר החורבן.
    זוהי למעשה ספרות חז"ל.
    מדובר במוסד אדיר ממדים [מבחינה אינטלקטואלית] שהחל להתפורר עם עליית הנצרות והחל להתפזר בכל קצוות תבל.
    אם נסתכל על התופעה בעין בוחנת, אז עוד לפני כל סמכות שיש למסורת זו מחמת היותה מעבירת פירושי המצוות במדויק וכדו' לפני הכל זהו הבית מדרש היהודי הגדול האחרון שחי בפעילות רציפה מזמן הנביאים. ולכן אנחנו תמיד מתייחסים איליו.
    למעשה אכן צדקת אין יהדות בלי חז"ל [תמיד הקראים והצדוקים היו בעיני תופעה אבסורדית בתכלית] כי הסמכות של התנך אכן נובעת מהמסורת והמסורת עצמה עברות בתוך צינור של שלוש מאות שנה הקרויים – חז"ל.
    באותו דור האנשים החכמים בעם ישראל היו חז"ל ולא אף אחד אחר, גם יהודים בעלי תרבות יוונית כמו פילון האלכסנדרוני ויוספוס פלביוס, רואים בחכמי ישראל סמכות מבחינה אינטלקטואלית עוד לפני שהם רואים בהם סמכות דתית. הם קודם כל האוניברסיטה של היהדות באותם דורות. אבל חלילה לא רק..
    חז"ל הם בהחלט הסמכות מבחינת העברת המסורת הרוחנית. הם העבירו את קיום התורה אלינו, והם ראו את האופן שאבותיהם ורבותיהם קיימו את המצוות. הם הכירו את עולם את התנ"ך ואת שפת התנ"ך והחזיקו במסורות רעיוניות ופרשניות של הטקסט התנכ"י.
    דרך אגב, אנשי כנסת הגדולה, הם דור החפיפה בין עולם התנ"ך לבין מה שאנחנו מכנים חז"ל, היו ביניהם נביאים הנזכרים בתנ"ך – חגי זכריה ומלאכי, כמו והיו ביניהם חכמים ששמותיהם כבר נזכרים במשנה כמו שמעון הצדיק. ככה שהתנ"ך וחז"ל הם לא בדיוק שני עולמות כמו שלעיתים מצטייר. אלא התנ"ך הוא התמצות והריכוז של הרוח החיה העוברת בשיחות בעל פה.
    חז"ל הם לא רק הפרשנים הלגיטימיים היחידים של התנ"ך, אלא כנראה חלק גדול מהתורה עצמה לא נכנס לתוך התנ"ך מחמת טבעו המתאים לשיחה בע"פ יותר משהוא מתאים לטקסט סמכותי האבות הקדושים והנביאים שלאורך כל הדורות וכן בני הנביאים המתוארים בתנ"ך חיו והתנבאו חשבו ולמדו, היכן כל תורתם? איפה הרעיונות והצווים שהם ציוו?
    היכן התורה שלימדו שם ועבר? כל אלו נשתמרו בעל פה, וחלק מזה נותר בידינו בתורה שבעל פה, כמחשבה וכצווים כמבנים רעיוניים וכצורת פירוש וכתיבה. במובן הזה מוסרות ההוראה שבע"פ היא דבר קדום ביותר, והיא מתחילה באבות הקדושים ואולי גם בנוח שם ועבר [מלכי צדק איוב וכדו']
    אני מניח שהם לא ניסחו את זה באותו אופן שאנחנו מכירים, הרי לבלי סוף אנחנו פוגשים סברות דומות ממש מופיעות בבבלי ובירושלמי בניסוחים שונים. כך גם רעיונות המופיעים אצל רבי שמעון שקאפ מופיעים ברמב"ם בניסוח אחר, בגמרא בניסוח אחר ובמקרא בניסוח אחר, אבל מדובר באותו רעיון בניסוחים שונים.
    במובן ההיסטורי המלא, חז"ל אינם שונים בעצם מספרות הראשונים והאחרונים. הרי לו תקח ותקבץ לקובץ אחד בקיצור נמרץ, בלי פסיקים ונקודות מילות קישור ורווחים את כל מה שנכתב באלף שנים האחרונות יצא לך המשך של הש"ס. ש"ס חלק ב'. במובן הזה הש"ס הוא פשוט היהדות. הוא לא עוד משהו.
    אז למה לפעמים זה לא מרגיש ככה?
    משום שאנחנו לא מבינים את הש"ס.
    הש"ס רחוק מאיתנו בצורת המחשבה שלו.
    בעוד אנחנו חושבים כמו אנשים מודרניים, או לכל הפחות כמו אנשים יוונים, [כי כל המערב בנוי על מחשבה יוונית] הרי שהש"ס מכיל הגיון מסוג אחר, הגיון המתאים יותר למחשבה נבואית. ואמנם בשלב הראשון זה נשמע כמו ערפל ותו לא, אולם כאשר עוקבים בצורה מדוקדקת אחר מבני המחשבה החז"ליים ניתן לצפות לבד את צורת הפרשנות ויסודות המחשבה, עד שהמחשבה היוונית ניראית פתאום דלה ושטחית.
    ההבדל בין שתי צורות המחשבה הללו מצוי בשלב האקסיומות עצמן. הרי כל מחשבה מניחה בבסיסה אקסיומות שאין להם בסיס, אלא הם קיימות מפני הרצון בלבד. למשל כי אני רוצה לחיות, כי אני רוצה לעשות טוב וכדו' המחשבה היוונית מטבעה מבקשת להבין דבר אחר ממה שהמחשבה החז"לית מבקשת, וכאשר אנחנו בני חניכי המערב מנסים להבין את חז"ל אנחנו נאלצים בתחילה להיכנע לסמכות כי איננו מבינים.
    לעומת זאת, את ספרות הראשונים והאחרונים שנכתבה תחת גלות האומות המושפעות מיוון [אסלאם ונצרות] אנחנו כן מבינים, מפני שהן כתובות בשפה שאדם יווני יכול להבין. זאת לא השפה היהודית העתיקה של חז"ל אלא זו מחשבה מתורגמת.
    הרמב"ם בהקדמה למשנה תורה, מציין את חתימת התלמוד, כמשבר שאחריו כבר אין בית מדרש יהודי בעל סמכות אחת אלא הרבה בתי מדרש קטנים בכל מיני מקומות, התיאור הרמב"מיסטי הזה מתאר בדיוק את המעבר מעולם שמדבר את שפת המחשבה התנ"כית בצורה חופשית ואותנטית לעולם שבו מחשבת התלמוד מתורגמת להגדרות שאנשים גלותיים יכולים להבין.
    למעשה הראשונים והאחרונים משכו אור, מתוך התלמוד אל עומק הקליפות והאירו אותן.
    אנחנו שמחשבתנו מצויה עמוק בתוך מחשבה מערבית-יוונית מתקשים לחדור מעבר לכך אל המחשבה החז"לית. ולכן אנחנו נוטים פשוט להסתמך על דברי הראשונים והאחרונים שדיברו בשפה שאנחנו יכולים להבין.
    אולם אם חשקה נפשך [כמוני] לחדור מבעד למסך הברזל של יוון אל תוככי העולם היהודי, עליך לעבור דרך קשה עם הרבה אמונה והרבה יגיעה והרבה השעיית האגו, כדי לדלות מים חיים מתוך רבותינו הקדמונים.

    • מהי אוקימתא, מה ההגיון בה?
    • מה ההגיון בשלוש עשה מידות, ולמה יש דווקא שלוש עשרה, מתי זה בעצם נוסח?
    • מה תפקיד הדרשות ומה ההגיון בהם?
    • איך מתייחסים למדע בדברי חז"ל?
    • מהי האגדה?
    • מדוע הגמרא מתחילה בדיוקי דברים בתוך המשנה לפני שהיא שואלת את שאלות היסוד הלמדניות?
    • איפה כל התלמוד של התנאים, והאם הוא דומה לזה של האמוראים?
    • מדוע הגמרא מביאה רצפים של ראיות שהיא דוחה את כולם באותו אופן?
    • מדוע הגמרא והמשנה, כתובה באופן אסוציאטיבי – איידי דתנא?
    על שאלות אלו ועוד רבות צריך לענות, אחת אל אחת, וכשמבינים את העיקרון הפועל בהן אזי המרחב שממנו הש"ס מדבר נהיה דומה לזה של הראשונים או האחרונים: בית מדרש חי הממשיך את המסורת הקדומה של הנביאים.
    אשמח שתכתוב לי בפירוט דברים שמפריעים לך ונדון בהם, בתוך הסוגיא. משום שבסופו של דבר בידך שתי אפשרויות, או להבין שאתה לא מבין ולסמוך על הראשונים, כמו שעושים ברוב בתי המדרש בעולם, או לנסות להבין ככל יכולתך [בענווה גדולה, ומתוך ידיעה שאתה רק מנסה, ושבסופו של דבר הבכורה היא תמיד לרבותינו שהמשיכו בעצמם את חז"ל] וכך לעבור שאלה שאלה ופרט פרט, עד שתחוש שהנפש שלך עוברת מהכרעה שלילית [אני לא מבין כלום, ואני לא יכול לנסות להבין את הטקסט הזה] להכרעה חיובית [בוא ננסה להבין את הטקסט יש כאן נקודות יפות בוא נחבר אותן] וכך בהדרגה לחוש את המתיקות העליונה שבלימוד דברי חז"ל.
    באופן אישי ממליץ לך, לעבור על הספר מבוא לתלמוד שהוציאו שוטנשטיין, [בזמני לא היה את זה] כדאי לך לדלג על הביוגרפיות וההיסטוריה כי זה ארוך מדי ולא יתן לך תמורה מידית, תעבור על איגרת רב שרירא דברי הרמב"ם, והרמח"ל. כדאי לך לעבור גם על 'דרכי הגמרא' של רבי יצחק קנפנטון מבית מדרשו של הר"ן, אלו הם הדברים החשובים והראשוניים.
    עוד נקודה חשובה, אציע לך להתמקד בפירוש הריטב"א [זו הדרך בה אני באופן אישי צעדתי בשלב הראשון] משום שבשנה מכל הפרשנים האחרים [מלבד הר"ן אולי] הוא מאוד ממוקד בעימות שבין המחשבה היוונית, לבין מחשבה תלמודית, והוא מכיל את הרגישות הזו, בהרבה מקומות בהם הנפש המערבית שלך זועקת תראה שהריטב"א מפתח ומסביר.
    אמנם הריטב"א לא כתב בכל מקום, וגם לא על כל נושא, אבל בשבילי זו היתה התחלה מאוד חשובה. בנוסף, כדי להתחיל להבין את דרשות חז"ל, התבונן במדרשי הלכה היינו ספרא ספרי ותוספתא [עם פירוש הנצי"ב] אני אישית חש שמכילתא דרבי ישמעאל היא הספר שהכי פותח את צורת המחשבה של הדרש, צריך פשוט לקרוא הרבה עד שמתחילים להבין שיש כאן עיקרון פנימי שניתן להבין אותו.
    מובן שהטלתי עליך מלאכה קשה וענקית, אבל אם חשקה נפשך בחלק זה בתורה תצטרך להשקיע. כמובן אם לא מתחשק לך תוכל לטות על ימין או על שמאל לכיוון ההלכה או המחשבה המוסר או התנ"ך.
    אבל בסופו של דבר להבין גמרא זו מלאכה בלתי אפשרית, יש משהו אמיץ מאוד בכך שנותנים לילדים ללמוד ספר שצריך להיות גאון כדי להבין עמוד או שנים שלו, באותו אופן מפליא בעיני שמישהו אומר לי שהוא סיים את הש"ס בגיל שלושים או משהו כזה,
    הר"ן מעיד על עצמו שהוא הבין שלושה סדרים מתוך הגמרא, [מובא בכסף משנה בתחילת משנה תורה לרמב"ם בשם גאון אחד מברצלונה] ושלושה לא, אז איך בדיוק מישהו מתכוון לומר שהוא 'סיים ש"ס'. ומי שמכיר את גאונותו של הר"ן שבש"ס בהלכה ובמחשבה יודע מה הכוונה באמת להבין. להבין היינו, שאתה מזדהה לעומק עם ההגיון של הדובר. אחרת זה אומר שיש לך הנחות יסוד מוטעות ביחס איליו.

    כתבתי לך כאן את המחשבות הראשוניות שעלו בי בעקבות הטקסט שלך, וכמובן ישנן בלי סוף שאלות עמוקות יותר ופנימיות יותר בתוך המחשבה של הש"ס שאתה רוצה להבין,
    אשמח אם תשתף אותי
    יוסף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...
החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן