The Butterfly Button
יחסים עם הבת שלא מחוברת ליהדות

שאלה מקטגוריה:

‏לבעלי ולי יש שלושה ילדים שיהיו בריאים והבת הגדולה תהיה בעזרת השם ב-25 לחודש הבא, אנחנו מתגוררים בארצות הברית וכל השנים הילדים למדו בבתי ספר יהודים בחברה של יהודים וישראלים, השנים האחרונות הבת שלי לומדת באוניברסיטה מן הסתם מתערה גם בחברה לא יהודית.
‏אנחנו בבית מנהלים אורח חיים דתי אבל הבת שלי לא, במשך שלוש שנים היא חיה במעונות באוניברסיטה שהיתה רחוקה מהבית שלנו והשנה הזו היא נכנסה לעוד אוניברסיטה שגם שם היא חיה במעונות לעוד שנתיים. אנחנו תומכים בה ועוזרים לה ומשתדלים להיות איתה בקשר אבל היא כל הזמן אומרת לנו שהיא לא רוצה להיות איתנו בקשר רציף שהיא אוהבת אותנו אבל היא מעדיפה לא לפגוע בנו בגלל שהיא מנהלת אור החיים שונה והיא מעדיפה שאנחנו נשמור על מרחק משהו מאוד מכאיב לנו, ויש לנו גם פחד נוראי כל הזמן לגבי החברה איתם נפגשת, מכיוון שהיא 25 אנחנו לא יכולים לכפות עליה חלילה להיות איתנו בקשר, נבלנו איתה המון שיחות על המשפחה על העתיד שלה ותמיד שיחות מסתיימות וזה שהיא בוכה ואומרת שהיא לא מרגישה מחוברת ליהדות והיא לא רוצה לחיות את החיים שלה בצורה כזאת… אנחנו מתפללים המון מאוד דואגים ולא יודעים איך לקרב אותה בחזרה אלינו.
‏עליי לציין שהיא ילדה מאוד חכמה, ועד כמה שידוע לי גם ילדה טובה תלמידה טובה הוא מאוד אחראית- הפחד וזה קיים כל הזמן שהיא תפגוש בנאדם שהוא לא יהודי חלילה מה שלא נוכל לקבל או תנהל אורח חיים שיינתק אותה מאיתנו חס ושלום.
‏אנחנו לא מוכנים לוותר על קשר איתה אף פעם, ולא רוצים לחשוב על מה שחלילה עלול לקרות… מה עושים? איך מתייחסים לזה? אנחנו מנסים לקרב אותה אלינו? איך מכילים מקרה כזה?
‏יש לנו עוד שני בנים בגילאי העשרה שיהיו בריאים והם מסתכלים על כל זה מהצד, מה עושים?

‏בתודה מראש.

תשובה:

שלום לך,

קשה לי אפילו לדמיין מה אתם עוברים ואת המצוקה בה אתם נמצאים. די בעובדה שילדה יקרה ואהובה נוטשת את השביל בו אתם צועדים כדי לגרום לכאב נורא. אבל כאן מצטרפת מצוקה נוספת כאשר אינכם בטוחים כיצד להתנהל בסיטואציה הזו ורוצים להימנע מטעויות שמצד אחד עלולות לפגוע בקשר שלכם עם בתכם, ומצד שני עומדת הדאגה לשני הבנים הצעירים והחשש כיצד האירוע הזה משפיע עליהם. ליבי אתכם.

אפתח בנקודה חיובית ומשמעותית והיא שבכל מה שכתבת לא שמעתי אפילו פעם אחת רגשי אשמה. זו נקודת פתיחה חשובה מאין כמותה.

במקרים דומים ההורים מסתובבים לעיתים קרובות בתחושה שהם אשמים במה שקרה. רגשי אשמה הם מקום לא טוב להתחיל ממנו.

האשמה מונעת מאתנו לעשות את הדברים הנכונים, מכניסה אותנו למסלול בו אנו חושבים שאנו אחראים גם על תיקון הדברים, וגורמת לנו לעשות טעויות. באופן כללי אני חושב שאפשר לומר שלרגשי אשמה של הורים יש מקום מרכזי בכישלונות חינוכיים.

בתכם עושה את הבחירות שלה מתוך חירות ועצמאות ולא בגלל משהו שעשיתם או לא עשיתם לאורך השנים.

אין לי מתכון בשבילכם כיצד להתנהל הן בגלל שאינני מכיר את הנפשות הפועלות והן בגלל שאין לי ניסיון בתחום.

בטוחני שאם תשאלו מסביב תוכלו להגיע לגורמים שצברו ניסיון במקרים דומים ומוסמכים יותר ממני לייעץ לכם.

עם זאת, אשתף במחשבה שברור לי שהיא נכונה עקרונית, אבל גם לגביה אינני יודע באיזו מידה ובאיזו צורה ליישם אותה במקרה שלכם. תקראי את הדברים ותשקלי אם לקחת אותם ובאיזו מידה.

את כותבת שאת לא מוכנה בשום אופן לוותר על קשר עם בתך. אי אפשר שלא להסכים עם גישה כזו. ברור שצריך לשמור על קשר, ראשית כי אתם אוהבים אותה וחייכם לא יהיו שלמים בלעדיה, לשמור על קשר כדי שהבית שלכם ימשיך להיות עבורה עוגן וחיבור, לשמור על קשר כדי שיהיה לה לאן לשוב, ואם לא היא אז אולי הילדים שלה.

שמירה על קשר כרוכה בהכרח בוויתורים. בתך בחרה ללכת בדרך שונה משלכם, דרך שלא פעם סותרת את ההתנהלות שלכם בבית, ועל מנת לשמור על קשר צריך לדעת גם להתפשר ו"לבלוע צפרדעים".

אבל עד היכן אפשר ונכון לעשות ויתורים? אני מעריץ של הסרט "כנר על הגג". כאשר בתו הבכורה  של טוביה מספרת לו שהבטיחה להתחתן עם מוטל החייט בניגוד לרצונו, הוא מתמרמר אבל מוצא מקום בנפשו להשלים ולתת את רשותו.

כאשר בתו השנייה מודיעה לו שהיא מתחתנת עם קומוניסט ולא מבקשת אפילו את רשותו הוא כועס אך שוב מגלה הבנה לכך שהתקופות משתנות, מתכופף ונותן את ברכתו.

אך כאשר בתו השלישית מתחתנת עם גוי, לאחר חיבוטי נפש הוא אומר "עד כאן! אם אתכופף עוד – אשבר!"

בתכם תמיד תהיה אהובה ורצויה בביתכם, אבל הבית צריך להישאר הבית שלכם, עם הערכים שלכם ועם אורחות החיים שלכם.

כשם שהתנהלות מתוך אשמה מביאה לתוצאות גרועות, כך גם התנהלות מתוך פחד.

יש הורים שחוששים להתעמת עם ילדיהם, וחושבים שאם יתאימו את עצמם לרצונות ולציפיות של הילדים, הדבר יגרום להם לכבד ולאהוב אותם, אבל המציאות היא בדיוק להיפך.

ילדים מצפים מהבית להיות עבורם עוגן וחוף מבטחים. מקום יציב עם גבולות ברורים.

אם הבית משנה את צורתו על מנת להכיל ולקבל את הילד, עלולים להגיע למצב בו הילד רוצה לחזור, אבל כבר אין לו לאן. מדובר בתפיסה בסיסית ועמוקה שהבית הזה הוא שלכם ושיש בו כללים ברורים והבנה ברורה מה נכון ומה לא. לא חייבים להתווכח ולריב, אבל גם לא למחוק ולטשטש. היציבות הזו חשובה וקריטית לדעתי גם עבור שני הבנים שלכם שעומדים ומתבוננים וזקוקים לתחושה שהבית שלהם יציב ושיש מי שמנהיג אותו ומנווט בין נכון ללא נכון.

ההתנהלות מול בתכם היקרה תהיה באהבה, במאור פנים, בחיפוש אחרי הטוב ובניסיון להתעסק במשותף ולא במפריד.

אין גם צורך להתעקש על קוצו של יוד ולייצר מלחמות מיותרות, ויש דברים שאפשר לוותר עליהם.

אתם תהיו אלה שתחליטו על גבולות הגזרה על פי אורחות חייכם ועל פי תכונות הנפש, אבל צריך שיהיו קווים שאותם לא עוברים בבית שלכם.

אם בעקבות כך בתכם תקבל החלטות כואבות, אלה יהיו שוב ההחלטות שלה שאין לכם שליטה עליהם. לעולם גם לא תדעו מה היה קורה אילו הייתם מוותרים על העקרונות שלכם,

אבל במקרים רבים מסתבר שבסופו של דבר היא הייתה עושה את הצעדים שלה גם כך, והייתם יוצאים נפסדים מכל הכיוונים, כולל הצד של העוגן האיתן עבור שני הבנים הצעירים.

אני יכול רק לתאר לעצמי כמה הסיפור הזה טורד את מנוחתך ואת המחשבות שמתרוצצות בראש, פעם לכאן ופעם לשם.

אני מבקש שתקבלי את הדברים שכתבתי כמחשבות שאולי תמצאי בהם הד וחיזוק למחשבות שעוברות מדי פעם גם בראשך. לסיום אחזור על מה שכתבתי למעלה, שנכון יהיה להתייעץ עם גורם שצבר ניסיון במקרים מסוג זה.

אני מאחל לכם שתמצאו את הנתיב הנכון ושהקב"ה ישיב לב בנים על אבותם ושתראו רוב נחת מבתכם ושני בניכם.

גרשון

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. כאמא אני מבינה לליבך, אך יחד עם זאת החיים של ילדינו זה החיים שלהם לא החיים שלנו, הם צריכים לעשות את הבחירות שלהם גם הם שוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לדבר עם הבת על נושאים צנועים?
שלום רב וברכות על פעילותכם החשובה אנחנו זוג חרדי סטנדרטי נוטים יותר לכיוון פתוח אבל ברמה גבוהה לפני כחודש ביתנו הבכורה בת ה14 רמזה לאשתי בשיחה ביניהן כי היא מודעת לכל מה שצריך לדעת בעניינים אינטימיים של בינו לבינה לא נבהלנו והזמנו אותה לשיחה בכל עת שתחפוץ אתמול התקיימה השיחה...
איך להציב גבולות בריאים לילדים בצורה נכונה?
אני רוצה לשאול שאלה, שכמה שהיא פשוטה – ככה היא רחבה. אני בת 24, נשואה באושר ושמחה כבר 4 שנים ויש לנו 2 ילדים מתוקים. מאז ומעולם הטרידה אותי השאלה – מה התגובה החינוכית הנכונה מול גילוי מרדנות אצל ילד. והנה, הגדולה שלי בת שנתיים וחצי, בוגרת חכמה מאוד מכפי...
התמודדות קשה עם אמא רעילה
אני בן יחיד לאמא חולה בדיכאון כרוני והפרעות נפשיות.אבא שלי כיום חלש אופי. מאז הילדות שלי  אמא שלי עברה אפיזודות נפשיות שבה הייתה מקללת אותי והאשימה אותי בכל המחלות שלה ,הייתה מאחלת לי דברים איומים ואז כשהייתה מאוזנת הכל היה טוב כאילו לא קרה כלום ,היא אף פעם לא הייתה...
התמודדות עם ילד מאתגר
משיב/ה:דב|
יישר כוח על הפלטפורמה המאפשרת לשלוח שאלות חיוניות באנונימיות ולקבל תשובות מותאמות אישית. יישר כוח על הזמן והסבלנות לקרוא, לענות ולהתייחס. לרדת לפרטים הקטנים ולייעץ. מה עושים עם ילד שעוד לא בן 12 והוא כבר מסובב אותנו על האצבע הקטנה. הוא מנהל את הבית. אם משהו לא מוצא חן בעיניו...
אלה החיים שלי?
קודם כל תודה על האתר הנפלא ועל עבודת הקודש. התלבטתי אם לחלק את מה שאני רוצה לכתוב לכמה שאלות, אבל אז החלטתי שכל המכלול הזה זה המחשבות שלי כרגע, ואני אפילו לא יודעת מה אני מצפה לשמוע, כבר עזר לי עצם הלפרוק את זה בכתב, ברצף בלי כלכך קשר בין...
מפחדת מהרגע שסבתא שלי כבר לא תהיה פה בעולם
אני ילדה של סבתות, תמיד הייתי הילדה שקשורה לסבתות  שלי אוהבת להיות איתם לעזור להקשיב לספר להתייעץ בה זכיתי בסבות וסבתות מדהימים וגם סבתא רבה אחת שלצערי כבר נפטרה לפני 3 שנים הפטיר שלה החדירה בי את ההבנה שהם לא יהיו כאן לעולם לצערי סבא וסבתא שלי מצד אחד הם...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן