שלום וברכה
ראשית אני מתנצל מאוד על האיחור במתן התשובה.
שאלתך מעידה כאלף עדים שחווית מסע שואה אמיתי ממש, מסע שגרם לך להבין את עומק רזי השואה הנוראה שאסור לשכוח אותה וחייבים לזכרה תמיד, משאלתך ניכר הצימאון הכנה להבין לא רק מה התרחש שם אלא למה זה התרחש ואם גם מנסה ורוצה להבין את תהליך ההתרחשות ולהבין מדוע זה נעשה בצורה הזו ולא בצורה מקילה לכל הפחות מבחינה אמונית.
השיח הזה הוא בריא ויסודי בהבנת לא רק השואה אלא בעצם כל צרה אישית המתרחשת על האדם, צרה שהוא חש בה שואה פרטית והשאלה היא איפה טוב ה’ הידוע לנו נמצא, ואם ישיבו לך שהוא נמצא בעת צרה אז למה הוא בנסתר ולא בגלוי.
כהקדמה לשאלות יסודיות שכאלו צריך לדעת שהתשובות עליהם חייבות הבנת עומק, ובעיקר הבנת דקות המחשבה, משאלתך מובן שאת אכן כזו ולכן יקל לי להשיב עליה.
כתוב בתורה שבזמן שיוסף יורד למצרים בניגוד לטבע של הישמעאלים שהם בדרך כלל נושאיי פחם ונפט וריחם רע מספרת לנו התורה שהם הריחו טוב… כי היה להם בשמים, וחז”ל לומדים מזה שגם במצב כזה, הקב”ה דאג ליוסף שלא יצטער, אחד מגדולי המוסר בדור הקודם היה הרב חיים שמולאביץ זצ”ל והוא שאל שאלה מאוד יפה, יוסף הצדיק נער בן 17 בלבד! יתום מאמא! גודל בנידוי משפחתי של כל האחים שלו! הולך בשליחות מצוות כיבוד אב ומתוך סיכון עצמי ידוע אל עבר אחים שלו ששונאים אותו כדי “לדרוש בשלומם” בדרך הוא פוגש במלאך שמגלה לו שאחים שלו נמצאים באמצע דיון הלכתי עמוק האם מותר להם להרוג אותו- את יוסף! והוא ממשיך ללכת, מגיע… וההמשך ידוע, ואז הוא נמכר לישמעאלים שוכב שם כמו עבד עלוב שנמכר בעד 20 שקלים, בדרך אל הלא נודע, ואז מספרת לנו התורה תדע לך שהיה לו שם ריח של בשמים, את מי מעניין איזה ריח יש שם? סיטואציה כזו קשה כזו מחרידה, יוסף בשיא הדכאון (וכפי שמסופר במדרש שבעת המכירה הוא התחנן לכל אחד מהאחים באופן אישי שיחזרו בהם אבל זה לא עוזר), בשביל מה מספרת לנו התורה על הבשמים הללו? זה אולי אפילו לועג לרש לספר על זה…
אומר לנו הרב חיים שמולאביץ זצ”ל הבשמים לא נועדו רק להקל על הריח הטכני, אלא משהו הרבה מעבר, דווקא כשיוסף בתוך כל הצער השבר והדכאון, מתגלה אליו בורא עולם דרך הבשמים ואומר לו: יוסף אל דאגה גם פה אני איתך! גם זה יד מכוונת ואתה נתון להשגחתי, הבשמים לא היו מטרה אלא סימן!
טוב ורע הוא עניין יחסי, הטוב יכול להפך לרע בהשתנות הנתונים, וכן רע יהפך לטוב בהשתנות הנתונים, ואיך זה הגיוני? הרי רע זה רע וטוב זה טוב, אלא ללמדך שלא כל מה שנראה לנו טוב הוא באמת טוב ולא כל מה שנראה רע הוא באמת רע, ואני יתן משל מהמציאות סיפור שהתרחש עם אמא שלי ואחי:
היה זה ביום שישי תאריך כ”ו באייר תשל”ח ירושלים, אמא שלי תושבת שכונת בית וגן נוסעת לשוק מחנה יהודה לקניות לשבת קודש, היא יוצאת מוקדם ושואפת לחזור מוקדם להתכונן לשבת בזמן, היא לא לבד.. היא בהריון מתקדם חודש שביעי, זה לא קל לה אבל לכבוד שבת… מסיימת וחוצה את הכביש לתחנה של קו 12, אוטובוס מגיע ואנשים נדחפים לעלות, וברגע שהיא מגיעה לדלת הנהג סוגר את הדלת, אנשים צועקים לו שיש שם אשה בהריון, והוא בשלו סוגר ונוסע, אמא שלי כעסה ממש איזה רוע של נהג.. ושל אנשים שנדחפים.. בקיצור כל העולם הופך לשחור, היא ממתינה לקו 12 הבא שמגיע אחרי חצי שעה, ובכניסה לבית וגן היא מגלה שהאוטובוס הקודם שסירב לעלות אותה התפוצץ בו תיק נפץ, והתוצאה הייתה 6 הרוגים 19 פצועים…. ברגע אחד הפך הרוע ממקודם לשיא הטוב שבעולם, היא הודתה לבורא עולם על שליחו הטוב הנהג שסירב לעלות אותה, ועל כל מי שנדף והיא לא עלתה במקומו.
זאת אומרת הרוע בהשתנות הנתונים הפך לטוב!
העולם כולו מתנהל בצורה שאנו נחשפים מידי פעם לטוב ולרע שנראה לנו שהוא כך, אבל הטוב והרוע האמיתי זה רק בורא עולם יודע מהו, ובהשתנות הנסיבות ישתנו התוצאות וכך עוד ועוד שינויים עד שלא נדע מהו טוב ורע אמיתי.
אעפ”כ התורה מצווה אותנו ובחרת בטוב, אז מה זה טוב, עכשיו כבר העסק מבולבל לגמרי, אם אנחנו לא יודעים מהו טוב אז איך התורה מצווה אותנו לבחור בטוב? הרי אין לנו מושג מה זה טוב, וגם מה שנחשוב שהוא טוב, לא בהכרח שהוא אכן טוב אז אולי הבחירה לא נכונה? לכך התורה אומרת לנו יסוד: “ובחרת בחיים” ישנו טוב אחד שהוא לעולם לא משתנה הטוב היחידי הנצחי בעולם זה בורא עולם “הטוב ומטיב לרעים ולטובים” והוראות החיים שניתנו לנו על ידו בתורה הקדושה ועל ידי הנביאים שלוחיו הישירים “טוב לי תורת פיך” התורה ובורא עולם זה טוב אבסולוטי ונצחי ללא יכולת שינוי הנתונים והתוצאה, אם תעשה את ציווי התורה אתה עסוק בטוב שלא ישתנה!
זאת אומרת אם נבין את דעת התורה בעניין זה נבין שזהו הטוב האמתי גם אם אנחנו לא מבינים שזה טוב בגלל שההבנה שלנו היא לא טוטאלית, היא יכולה להשתנות בהשתנות הנתונים, ולכן הבנת הנתונים באור התורה זהו לא יתרון אלא חובה כי זוהי האמת היחידה.
באחד מימי העיון שהשתתפתי בו בנושא השואה, הייתה הרצאה של ד”ר פילוסוף שהתפלסף בנושא: “האלוקים בשואה” הד”ר שאל שאלות ודייק והביא הוכחות, אחרי שעה של הרצאה קם שם אדם מבוגר, הפשיל את שרוולו וחשף את המספר שעל ידו, הוא פנה לדר’ הזה ואמר לו כך: אתה דיברת עכשיו שעה שלמה איפה היה אלוקים בשואה, ואני אומר לך שרק מי שעבר שואה יודע בוודאות שאלוקים היה בשואה, כי זוועה כזו גדולה לא יכולה להיות יד הגורל או המקרה, חייב להיות שבורא עולם היה שם ולא רק שהוא ביקר שם אלא כל מציאות השואה הייתה עדות על מציאות ה’ בעולם, והוא המשיך ואמר: הנביא ישעיהו אומר (ט’ א’) אומר: “הָעָם הַהֹלְכִים בַּחֹשֶׁךְ רָאוּ אוֹר גָּדוֹל יֹשְׁבֵי בְּאֶרֶץ צַלְמָוֶת אוֹר נָגַהּ עֲלֵיהֶם” איך יכול להיות שמי שהולך בחושך רואה אור גדול? כי הוא מבין שמי שיוצר אור הוא גם בורא חושך! ופה הוא סיים את דבריו.
ננסה להבין את דבריו, יש חושך שהוא תוצאה של היעדרות האור, ישנו חושך שהוא תוצאת מקרה של כיסוי האור, אבל ישנה חשיכה שניתן לממש אותה כמו במכת חושך במצרים שכתוב שם “וימש החושך” ישנו חושך שניתן למימוש שהוא איננו תוצאה מיקרית של היעדרות אור, אלא זה בריאה של חושך, חושך מכוון! וכשאתה פוגש כזה חושך אתה מבין שמישהו יצר את החושך הזה! בשואה היה כזה חושך שמי שהיה שם (ואולי רק מי) ראה בחוש את יד ה’!
השאלה הבאה המתבקשת היא אז למה ה’ עשה את זה, פה אנו חוזרים לדברים שנכתבו למעלה, אם אנו מאמינים שמה שבורא עולם עושה הוא הטוב ביותר לעולם אז אין שאלה, אבל אם ננסה להבין את זה במשקפיים שלנו במושגי הטוב והרע שאנו חיים על פיהם, נאבד את הקרקע שאנו עומדים עליה ולא רק מבחינה דתית אלא בעצם קיום חיינו, באוכל שנאכל, ובתרופה שניקח בהוראת רופא, ובכלל בכל החלטה, כי הטוב הוא טוב משתנה נתונים, ולכן להגיד שהשואה הייתה טוב או רע אין לנו את הזכות בכלל להגיד ולהגדיר, אבל להגיד שבורא עולם היה שם והוא יצר את זה, זוהי המציאות כפי שהנביא אומר לנו שזהו חושך שרואים בו אור גדול, כמו יוסף הצדיק שפוגש את אלוקים בתחתית החיים, וכמו אמא שלי שרואה את הטוב שברע רק בדיעבד, ובעיקר שה אלו שהיו בשואה וראו את יד ה’ שלא בהכרח הוא טוב במבט שלנו.
ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה גם שם נמצא ה’ יתברך ואולי לא רק גם שם אלא בעיקר מתגלה משם!
יהי רצון שנזכה בזכות ימי החנוכה להארה בנפש ובקרוב נבין הכל עת נראה עין בעין בשוב ה’ ציון והיינו כחולמים ונבין את פשר החלומות הטובים והרעים- שלנו!
אברהם ב.
a0507333664@gmail.com