שואל יקר!
שאלה טובה שאלת. תורתנו הקדושה נותנת מקום הוגן לשאלות באמונה, ואף קוראת ליהודי לשאול ולדון בהן, כמאמר הכתוב (דברים ד, לט) “וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה’ הוּא הָאֱלֹקִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד”, כלומר, עליך לדעת את מה שאתה מאמין ולא להאמין אמונה עיוורת, כה עשו יהודים בכל הדורות.
ובכן אני מקווה שתשובתי תיתן מרגוע לנפשך, ואם חלילה לא, אל תהסס לחזור ולשאול ואף להקשות עד שיהיו הדברים מובנים לך עד תום, כרצון ה’.
דבר ראשון, עלינו לדעת כי העולם הזה הוא עולם הבחירה, עולם מלשון העלם, שהקל מסתתר מאחוריו בהסתרה שבתוך הסתרה, ומעלים עצמו מעין כל בשר על מנת שנבחר בו מעצמינו, דרך התורה הקדושה ומצוותיה המקדשות ומרוממות אותנו להרגיש ולחוות במציאותו. וכשנזכה לגאולה השלימה ובנין בית המקדש השלישי, נזכה לגילוי כבודו יותר, שיכירו וידעו בו כל יושבי תבל. ולכן, לעת עתה, לא שייך שיהיה שמץ של אפשרות לבן העולם הזה לגלות את אמיתות הבורא דרך העולם באמת גמורה, גם אותו “מוות קליני” שמי שחווה אותו יודע לספר על מחזות שונות שחזה מחוץ לעולם הזה, עדיין לא מדובר אלא ב”חווית סף המוות” כפי שהוא נקרא בלשון המקצועית, ואי אפשר לראות בו שום ראיה מלבד ההוכחה על עצם הישארות הנפש לאחר המוות.
פסיכיאטרים ונוירולוגים (חוקרי מח) נודעים שחקרו את תופעת המוות הקליני הגיעו למסקנה שהתופעה היא אכן אמיתית, ולא יכולה להיות מוסברת מתוך טבע המח. ביניהם ד”ר קובלר רוס וד”ר ריימונד מודי.
התופעה תועדה ביותר מעשרה מיליון מקרים בעולם, והסטטיסטיקה מדברת על יותר משלושים מיליון מתים קליניים, כשהסברה אומרת, שהרבה יותר מכך ישנם בעולם כולו. מדובר בתופעה מדעית כלל-עולמית ולא בחוויה אישית של אדם זה או אחר. כשאנו מבקשים ללמוד על התופעה, עלינו לגשת לכלל, ולראות מה מדווחים רוב בני האדם שחוו מוות קליני. ואכן כולם מתארים יציאה מהגוף, מנהרה קבועה בתקרה המובילה לניתוק סופי מהגוף, וחזרה אליו. זוהי חווית סף-המוות הקלאסית שחוזרת שוב ושוב, ולכן היא מוכיחה את הישארות הנפש, לא בגלל סיפור בודד שחווה אדם מסוים, אלא דווקא בגלל שיש בידינו מיליוני סיפורים זהים, ואנו מגלים כאן תופעה מדעית הקיימת בכל בני האדם המגיעים לסף המוות.
אולם, לגבי מחזה דמויות במסגרת חוויה זו, ניתן להסיק מעיון במחקרים שרק מעטים טענו שראו כאלה. רובם המוחלט של המתים הקליניים דיווחו על ישות אלוקית ששאלה אותם, לרוב – דרך המחשבה – אם ברצונם לחזור לגוף, כולם סיפרו שהם ראו את המנהרה המובילה לעולם הבא, ולעיתים רבות גם ראו את קרוביהם שנפטרו. אולם רק מעטים טענו שראו דמויות דתיות במהלך החוויה. כידוע, אי אפשר ללמוד תופעה מדעית מתוך עדויות של אנשים מעטים, שכן עדויות מועטות מטבען ניתנות לסילוף או לטעות. תופעה מדעית למדים רק מעדויות של רבים, אשר אינם ניתנים להכחשה.
וגם לגבי אותם מקרים מועטים שבהם אנשים דיווחו על ראיית דמות דתית, תחילה עלינו לזכור שאף אחד אינו יודע כיצד נראה ישו במציאות, או מוחמד, או להבדיל המלאך גבריאל, ואף אחד לא יכול להעיד שהוא הכיר בוודאות את מי שראה. תמיד נוכל לשער שאותם מתים-קליניים ראו מלאך או צדיק חשוב, ובעוד הנוצרי פירש שהוא רואה את ישו, המוסלמי פירש שהוא רואה את מוחמד, ולהבדיל יהודי כלשהו סבר שהוא רואה את המלאך גבריאל.
בנוסף לכך, עלינו להכיר בעובדה שיש דרגות ביציאה מהגוף, וישנן דרגות בגסיסה, ומכיוון שכך, יתכן מאוד, כי חלק מאלו שחוו חוויה זו היו עדיין קשורים לגופם באותו זמן, וחוויתם האמיתית התערבה או שובשה על-ידי המח. כלומר, לא כל המתים הקליניים יצאו לגמרי מהגוף והתנתקו מהמח. יש מצבים שבהם המח עדיין היה ער, או ער חלקית. לכן אצל מעטים קורה לפעמים שהחוויה האמיתית שחוו מחוץ לגופם התערבה במחשבות המגיעות מהמח בדיוק כמו שקורה בחלום אמת, שעליו אמרו חז”ל שאין חלום אמת בלי דברים בטלים. כלומר, יש מצב שבו אפילו חוויה רוחנית שבה הנשמה רואה אמת גמורה בעולמות עליונים עשויה לעיתים להתפרש אצל המח של האדם הפרטי. חז”ל גילו לנו שגם צדיקים אשר נשמתם יוצאת מגופם ומבקרת בעולמות עליונים, ומקבלת מסרים אמיתיים בעולם האמת, למרות כל זאת, עשויה חוויתם להתערב בזיכרונות ודמיונות מן המח הנמצא בהכרה-חלקית במהלך שינה. על כן אמרו חז”ל שאין מראים לאדם בחלום אלא מהרהורי לבו.
ומסיבה זו, נראה כי מבחינה מדעית אדם יחיד אינו יכול להוכיח במוות הקליני שלו את מציאות העולם הבא, וודאי שלא לגלות את הקל המסתתר בשפריר חביון, יתברך שמו.
יהי רצון שנזכה כולנו לאורך ימים ושנים בטוב ובנעימים, מתוך אמונה איתנה, ותגלה ותראה מלכותו עלינו בזמן קרוב, אמן.
בהצלחה רבה
משה
r6250602@gmail.com>