The Butterfly Button
זה שהקב"ה מנהל את העולם אמור לחזק אותי?

שאלה מקטגוריה:

אני שומע לאחרונה הרבה "חיזוקים". החוט השני שעובר ביניהם, הצד השווה להם, "הקב"ה מנהל את העולם" "הקב"ה יכול לסדר הכל ברגע". איך בדיוק זה אמור "לחזק" אותי? נכון שהוא בשליטה מלאה. ונכון שהוא יכול להפוך הכל ברגע אחד. תכל'ס, הוא גם זה שנתן להם לעשות מה שהם עשו. הוא גם סימא את עיני כוחות הביטחון. ולא נראה בשטח שהוא עומד לשנות את זה. אם ה' לא ישמור עיר.

תשובה:

תשובה:

שואל יקר, תודה על השאלה. היא חשובה ונוגעת בליבותיהם של הרבה מאיתנו.

יש הרבה "חיזוקים", כך אתה כותב. וזה נכון, כי מלבד השבר הנורא והאסון כעם- מתלווה לצד גם קושי אמוני, רוחני. כאב גדול והרגשה שמידת הדין פוגעת בנו; וכולנו צריכים חיזוק גדול שיזכיר לנו את אהבתו של הקב"ה ואת קרבתו.

ואתה שואל, ואני מתנצל מראש על הניסוח הישיר-

הרי הקב"ה יכול לעשות דברים מכאיבים. הוא לא תמיד עושה רק טוב ונעים..

וגם בזה אתה צודק, וזה לא חדש. גזירות היו תמיד; חלק מההיסטוריה שלנו ואפילו מהזהות שלנו כעם.

ולכן, חיזוקים שמובילים לשאננות הם לא טובים בכלל. אסור להיות שאננים, וצריכים להחזיק חזק בכלי הנשק שלנו: תפילה ומעשים טובים.

בשנת 1804 מפרסם הצאר ניקולאי סדרת גזירות נגד היהודים, תחת הכותרת "תקנת 1804"; ובה 54 פסקאות. מהן גזירות קשות, כמו גיוס ילדים יהודים לצבא.

בעולם היהודי של אז היו מי שטענו שודאי לא יעשה הקב"ה גזירות כאלה. ומנגד, אחד מצדיקי הדור שבאותה תקופה, רבי נחמן מברסלב, התנגד לגישה הזו:

"וּבְאוֹתָהּ הַשָּׁנָה עָסַק הַרְבֵּה מְאד בְּעִנְיַן הַפּוּנְקְטִין

וְהִצְטַעֵר עֲלֵיהֶם הַרְבֵּה מְאד

וְאָמַר כִּי לא דָּבָר רֵיק הוּא

וְהִקְפִּיד מְאד עַל הָאוֹמְרִים שֶׁבְּוַדַּאי לא יִתְקַיְּמוּ הַפּוּנְקְטִין

כִּי אֵיךְ אֶפְשָׁר שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יַעֲשֶׂה חַס וְשָׁלוֹם זאת לְיִשְׂרָאֵל.

וְהוּא זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה אָמַר כַּמָּה פְּעָמִים שֶׁהוּא שְׁטוּת

כִּי הֲלא מָצִינוּ שֶׁכְּבָר הָיוּ כַּמָּה גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת עַל יִשְׂרָאֵל רַחֲמָנָא לִצְלַן מֵעַתָּה.

וְעוֹד דִּבֵּר מִזֶּה הַרְבֵּה שֶׁצְּרִיכִין לְהִתְפַּחֵד מְאד מֵאֵלּוּ הַגְּזֵרוֹת הַנִּשְׁמָעִים חַס וְשָׁלוֹם, וְשֶׁלּא לְהַחֲזִיק אוֹתָם לְדָבָר קַל

רַק צְרִיכִין לְהַעְתִּיר וּלְהִתְפַּלֵּל וְלִצְעק וּלְהִתְחַנֵּן הַרְבֵּה הַרְבֵּה לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אוּלַי יֵעָתֵר ה' שֶׁנִּזְכֶּה לְבַטְּלָם

כִּי בְּוַדַּאי תְּפִילָּה וּצְעָקָה מוֹעִיל תָּמִיד."

אז שאננות, זה לא טוב. צריכים להיות דרוכים. לשמור על דריכות ביטחונית, ולהבין שעת צרה היא ליעקב.

אבל יש עוד צדדים למטבע, חשובים מאד ואמיתיים מאוד מאוד.

משפט אחד שלך צד את עיני במיוחד וארצה להתייחס אליו. כתבת:

"תכל'ס, הוא גם זה שנתן להם לעשות מה שהם עשו. הוא גם סימא את עיני כוחות הביטחון. ולא נראה בשטח שהוא עומד לשנות את זה".

הרבה מהרגשת העצב שלנו, והכאב, הוא מזה שאנחנו מניחים מראש, שהמצב גם לא יכול להשתנות. שהקב"ה עכשיו נגדנו, ואין מה לעשות.

וזו טעות כפולה: הקב"ה מעולם לא נגדנו. הוא תמיד בצד שלנו. וגם- הכל תמיד יכול להשתנות.

הקב"ה הוא טוב ומטיב. לכן הוא ברא את העולם- כדי להיטיב לנו. לכן הוא נותן לנו אויר לנשימה, עיניים לראות, פה לדבר ושכל לחשוב. לכן הוא נותן לנו בריאות, כסף וילדים. למה? ככה. סתם, בעצם לא סתם- םשוט, כי הוא אוהב אותנו.

הטוב, כי לא כלו רחמיך, אנחנו מכנים אותו בתפילה.

אבל עדיין, אנחנו רואים רק חלק מן התמונה. איננו יודעים על שורש נשמותינו מה עשו לפני שהגענו לכאן, ואיננו בקיאים בכל מה שאנחנו עצמנו עשינו, כאן בעולם הזה. איננו יודעים גם מה יהיה אחרי שנעזוב כאן. אבל דבר אחד אנחנו יודעים: שהכל לטובה. לא כי אנחנו מבינים. כי אנחנו מאמינים. לאבותינו. ולאבותיהם. ולאבות אבותיהם. החכמים והצדיקים והאמיתיים, שסיפרו על המפגש שהיה להם עם הקב"ה שם בהר סיני, על קרבתו של הקב"ה ואהבתו תמיד. כן, באותה אמונה שאיתה ברך איוב תוך כדי הטרגדיות הרבות, מתוך צער אבל גם מתוך אמונה: "ה' נתן וה' לקח, יהי שם מבורך". לקחת, אבא, אבל אני יודע שזה לטובה.

איך אפשר? איך אפשר להודות, כשהכל נחרב?

זה באמת קשה, אבל יש לכך עצה.

דוד המלך פונה לקב"ה ואומר: "בצר- הרחבת לי". בתוך הצרה, מסתתרת הרחבה. בתוך הכאב עצמו, אם נחפש, מסתתרת נחמה.

זה נכון תמיד ועוזר תמיד, וזה נכון גם עכשיו: לחשוב ש- 3000 מחבלים חדרו לשטח ישראל, ולחשוב על תוצאות צפויות מכזו כמות, רח"ל, קצת פוקח עיניים לראות שאחרי הכל היה כאן נס. לחשב את כמות הטילים שנורו לעברנו (כבר אוחז כמדומני ב- 10,000!!), ולהביט מאידך על כמות הפגיעות- האין זה נס גלוי? חיילת ששוחררה, ועוד ועוד סיפורים שמתפרסמים כל העת, כולל מיום האסון עצמו; סיפורי השגחה וניסים.

אשתי עובדת במשרד . מנהל המשרד, חילוני, הגיע ביום ראשון נסער ונרגש: קרה לי נס, הוא אומר. חמיו וחמותו מכפר עזה, והזמינו אותם לשמחת תורה לקיבוץ. בערב חג הם מתקשרים להודיע שהם לא מרגישים טוב, ולא יכולים לארח, ונסעו בעצמם להתארח מחוץ לקיבוץ במקום אחר. אחרי החג התברר להם שבביתם שכנה מפקדת חמאס, והשכן שלהם נרצח, והם ניצלו בנס. אותו מנהל הלך נרגש לבית הכנסת לברך הגומל; כשהוא מרגיש בוודאות שזו השגחה עליונה שהצילה אותו משם.

אז יש ניסים, והרחבות, ונחמות, גם בתוך הצער הנורא.

האם זה אומר שזה לא היה אסון? זה היה, ועודנו- אסון. כואב וקשה ומצער, וגם מפחיד. "ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא", אומר הקב"ה, אבל עדיין- רק פניי מוסתרות. אני עצמי עודני שם. אפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה. "אני מחצתי- ואני ארפא". מן דרישות שלום של טוב גם מאחורי מסכים של יגון.

ואם ננסה למצוא את דרישות השלום האלה, בתוך תהומות העצב, נוכל להמשיך ולשמוח, ולקוות לטוב אמיתי וגלוי.

וזה מוביל אותי לנקודה הבאה: הכל, אבל הכל, יכול להשתנות. גם אם נגזר. גם אם הקב"ה כיסה פניו, הוא יכול להאיר לנו אותם בחזרה. אם רק נבקש. אם רק נבטח בו.

חזקיהו המלך היה ממלכי יהודה הצדיקים. ההיסטוריה שלנו מלאה בסיפורים כאלו, שממחישים היטב את הצהרתו של חזקיהו המלך הצדיק, כשהתמודד הוא בעצמו עם גזירת שמיים שלא ימלא את שנתו: "אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם, אל יתייאש מן הרחמים". הסב פניו אל הקיר, והתפלל, ושינה את הגזירה ונוספו לו עוד שנים ארוכות.

יש לנו כח לשנות. כח שהקב"ה בעצמו לימד את אבותינו ואותנו. ותפילה מועילה; זה בדוק ומנוסה..

כך כתב החפץ חיים:

"תלאות רבות וצרות מצוקות עוברות עלינו מיום אל יום, הן מבפנים והן מבחוץ –על אחת כמה וכמה עלינו לשפוך שיחה, תחינה ובקשה לפני הבורא יתברך שמו, שהוא מלא רחמים, ולא ליתן דומיה לו עד שישלח לנו בחסדו עזרתו מקודש, כי בוודאי ישמע לקול שוועתינו, כמו שמצינו הרבה פעמים בתורה הקדושה ובנביאים, שהקב"ה מתאוה לקול תפילתינו, וזרז אותנו שבכל עת צרה וצוקה נצעק לפניו ונעורר רחמיו עלינו.

היוצא מדברינו, שכל הצרות הרבות הבאות עלינו, שאיננו ניצלים מהן, המה מפני שאין אנו צועקים ומרבים בתפילה עליהן, כי לו התפללנו ושפכנו שיח לפני הקב"ה, בודאי לא ישובו תפילותינו ובקשותינו ריקם. ולא יסתפק אדם במה שמתפלל השמונה-עשרה שלש פעמים בכל יום, אלא כמה פעמים ביום צריך לשפוך תפילות ובקשות בינו לבין עצמו כשהוא בביתו מעומקא דליבא".

התפילה עצמה יוצרת כלי נפלא, שאליו הקב"ה ישפיע, בע"ה, שפע ברכה וטוב גלוי ומאיר.

תודה לך על השאלה החשובה, אני בטוח שבזכותך עוד אנשים רבים ימצאו תקווה.

"הלא ציוויתיך חזק ואמץ; אל תערוץ- ואל תחת, כי ה' אלוקיך עמך בכל אשר תלך"

בידידות, נתן.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

6 תגובות

  1. אבל… השאלה היא איך אמונה מקנה ביטחון? אם אלוקים גם יכול להציל אותנו וגם לאפשר לאנשים רעים לפגוע בנו?
    זה לא השאלה של למה זה קרה..
    זה השאלה של איך האמונה באלוקים תיתן לנו ביטחון??

  2. שלום וברכה.
    אמונה, לא רק בזה שהקב"ה כל יכול, אלא שהוא מקור הטוב האינסופי, ובעל הרחמים שאינם מוגבלים. האמונה שהוא באמת רוצה בטובתנו תמיד; וגם כשהוא מכאיב זה עדיין מתוך אהבה ורחמים.
    אם נצליח לחזק את האמונה הזו, ולהרגיש את אהבתו וקרבתו, יהיה לנו יותר קל להמשיך לשלב הבא של האמונה: הביטחון בו.
    ואני רוצה להסביר במילים פשוטות ככל שניתן: הביטחון, הוא עצמו מביא ישועה. כלומר, ייתכן שלפני הביטחון אדם לא היה צריך לקבל הטבה מסויימת, ועצם זה שהוא בוטח בה' שהוא אוהב אותו ודואג לו- זה עצמו יוצר כלי לקבלת השפע.
    ואני יודע היטב, שזה מסוג הדברים ש- "קל לדבר, קשה לעשות". נכון. כי המציאות מכאיבה, ומשרה בלבול וחושך ופחד.
    אני יודע, וגם אני, לעיתים קרובות- מבולבל כואב ומפחד. אבל משתדל להכריח את עצמי לעצור ולהזכיר לעצמי כל הזמן שהקב"ה, שהוא אבא שלי, והוא אוהב אותי אהבה רבה, אהבת עולם- כולו מלא אלי רחמים וחמלה. אני מכריח את עצמי למצוא גם כשכואב- איפה הוא כן היטיב איתי. ומכריח את עצמי לפתוח פה ולבקש, ולא לוותר, ולא להפסיק. ולאט לאט, הכל נעשה יותר רגוע, וגם הישועה- קרבה לבוא.
    אני כל כך מבין את ההרגשה, וכל כך מעריך את הרצון להבין ולהרגיש ולהתחבר. מאחל לך בהצלחה, תוכלי להמשיך ולכתוב ולשאול ככל שיהיה צורך.
    נתן.

    1. ליקוטי אמרים י'
      וגברים דומים גם בספר נדחי ישראל.
      בברכה, נתן

  3. רק חייבת לציין שהתשובה שלך עזרה לי מאד!
    אני לומדת בסמינר וכל השיעורים מנסים לדבר איתנו אמונה וכו וכו ומצאתי את עצמי מואסת בכל הדבר הזה כי לא הבנתי דבר בסיסי
    איך אני יכולה למצוא את השקט והשלווה בזה שאני מאמינה שהוא כל יכול…
    כלומר זה רק יותר מפחיד! כי ברצונו הוא מביא את כל מדינות ערב עלינו ועושה בנו שמות…
    חיזקת את הנקודה של אב הרחמים ומציאת האור בחושך וממש התחברתי!
    וכמה צריך להאמין שהרע הוא הטוב!
    והנה עכשיו שאלה שמתעוררת בי תוך כדי כתיבת השורות.. חח
    הרי תמיד שיש צרה אומרים הנה ה' מראה לנו שהוא כועס, שהוא לא מרוצה מאיתנו… ז"א שהוא מראה לנו בני האדם שהוא לא מרוצה ממנו ע"י כך שהוא עושה מוריד עלינו צרות ואסונות
    נפקא מינה שיש מושג מושג שרע יורד לעולם…

    1. שלום וברכה, שמח לשמוע שהייתה תועלת בדבריי.
      לשאלתך, נתחיל מזה- אין לנו אפשרות לדעת או להבין בדיוק איך הכל לטובתנו ובאיזו צורה בדיוק, כי דעתנו אנושית ומוגבלת. אבל כמה דברים אנחנו יודעים בוודאי, בצורה כללית, וחשוב להזכיר כמה נקודות בקצרה, שאחריהן אולי נבין מעט יותר:
      1. מטרת בריאת העולם הייתה שרצה הקב"ה לברוא נבראים כדי להיטיב להם. זו הייתה ועדיין המטרה של הקב"ה בכל הסיפור הזה של בריאה ונבראים, והידיעה הזו יכולה מאד לעודד כשחושבים עליה.
      2. הטוב הזה שהוא רוצה לתת לנו הוא טוב אמיתי ומושלם, עונג בכל הרבדים, אושר צרוף ללא כאבים.
      3. את שלמות הטוב אי אפשר להשיג בעולם הזה, כאן זו תחנת ביניים, ואין לנו כלים מתאימים לקבל את הטוב העוצמתי הזה שהוא בעיקר רוחני. הטוב הזה הוא דבקות הקב"ה שהוא מקור הטוב, התקרבות ככל האפשר לריבונו של העולם, ששם אין חיסרון ואין רע ויש רק טוב עוטף ומאיר ומנחם.
      4. כדי שנוכל להתקרב אליו, להתדבק בו ולחוש את הטוב הנפלא, הקב"ה יצר עבורנו כלים- שהם המצוות. באמצעותן אנחנו מזככים את הנשמה שלנו שתוכל בבוא העת להשיג את הטוב האמיתי. כמובן, שגם כאן בעולם הזה, ככל שמרגישים יותר קרבת אלוקים, החיים נעשים טובים הרבה יותר, אבל שוב- עיקר הטוב הזה נקבל אחר כך.
      5. כשאנחנו לא נזהרים כל כך במצוות, משהו בנשמה נפגם ולא יכול לזכות לטוב הגדול הזה.
      6. הקב"ה לא רוצה שאף אחד מאיתנו יגרע חלקו מלקלב את מה שהוא רוצה כל כך לתת לנו. וכיוון שכך הוא כל הזמן חושב מחשבות איך לגרום לאדם כן להצליח וכן לעשות טוב. ואת הדרכים האלו והמחשבות האלו אין אנו יודעים לומר, אבל לפחות חלק מזה, זה שהקב"ה שולח לנו עוגמת נפש וצער שתכפר לנו על המכשולות ותתקן את הפגמים שנפגמו לנו בנשמה, ושוב- כל זה כדי שגם אנחנו נוכל לקבל את שלמות הטוב האפשרית.
      אלא שגם כשהקב"ה מתנהג בצורה כזו, אפשר לחפש ולראות שהכל מלווה בחסד, והקב"ה ממתיק תמיד את הגלולה ומחלק אותה למנות קטנות, ותוך כדי הצער הוא גם שולח הטבות קטנות ודרישות שלום.
      ועוד יש להדגיש, שבכוחה של תפילה, שמחה, וביטחון בהשם, לגרום לכך שהקב"ה יעניק לנו טוב אמיתי ללא כאבים ואפילו אם אין אנחנו ראויים לכך.

      אז עכשיו נחזור לשאלה שלך: כשהקב"ה מכאיב זה לא "כי הוא כועס", "כי הוא מאוכזב", "כי הוא מעניש". להיפך ממש. הקב"ה אוהב ורוצה להיטיב. ולפעמים נוצר מצב שאדם בגלל מעשיו לא יוכל לקבל את אותו טוב אמיתי ומושלם, ואחת הדרכים של הקב"ה לעזור גם לו היא באמצעות כפרת עוונות. וגם לזה- מועיל מאד תפילה וביטחון, ואפילו כדי להמתיק את הדין לחלוטין ולכפר על הפגמים גם בלי ייסורים.
      כי הקב"ה אוהב אותנו אהבת עולם, לעולם לא כלים רחמיו וחסדיו.
      יום טוב, נתן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...
עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, איך?
כבר הרבה זמן אני משתמש באתר הנפלא הזה, ומאוד נהנתי מהתשובות המחכימות שלכם, ולכן החלטתי לשלוח לכם את שאלותיי, (וכבר שלחתי כמה פעמים) שאתם עונים עם רגש מיוחד, אשר שמור רק לכם, עכשיו לשאלתי , איך באמת יכולים להאמין בלב שלם שהמשיח הנה בא, הרי חיכינו לו כבר כ"כ הרבה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן