The Butterfly Button
התמודדות עם ספיקות באמונה

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה!
אני בחור ישיבה בישיבה חרדית. גדלתי בבית מאוד אמוני וירא שמים.
לפני מספר שנים בודדות חבר שלמדתי איתו בישיבה הקודמת נפל קשה מבחינה אמונית והחליט שהוא מעוניין לחזור בשאלה. בגלל שהוא היה חבר טוב שלי, הייתי מעורב בסוד העניינים וחשבתי לתומי שאוכל להציל אותו ולהשפיע עליו להישאר בצד הנכון (וויכוחים תאולוגיים וכו') אך כנראה שטעיתי. במקום להשפיע עליו לטובה הוא השפיע עלי לרעה וזרעי בי ספיקות אמוניות קשות תקופה מסוימת הסתובבתי עם הספיקות הללו ולאחר מכן הרגשתי שפטרתי לעצמי אותם. אך לאחרונה, בעיקר בכל פעם שאני נמצא בניסיון רוחני, עולים להם הספיקות מחדש.
מה עלי לעשות? אני מרגיש שגם אם אתייעץ עם אדם תמיד ימשיכו הללו לקנן במוחי….

תשובה:

שלום וברכה!

 

ליבי עמך.

קשה מאוד להשיב על שאלתך משום שלא פרסת אותה, אתה אומר שיש לך ספקות אבל אתה לא מפרט מה הם הספקות הללו. אני מבין אם כן, שמה שמטריד אותך זה פחות הספקות עצמם ויותר הסיטואציה שאתה נמצא בה. אתה חש שעולמך מעורער בגלל שאתה לא באמת חושב שמישהו יוכל לפתור לך את הספקות הללו, ואינך מוצא מנוח במצב הזה.

בעיניי, העניין הקריטי הוא עצם המצב הזה. הורגלנו לחשוב שספקות זה דבר רע, וספקות מערערים על העולם היציב שלנו, ועל האמונות הברורות שעליהן גדלנו, אולם ההנחה הזאת לא תמיד נכונה. כאשר אדם מסופק, במיוחד כאשר יש לו ספקות אינטלקטואליים, זה אומר שהוא מתקדם ומתפתח, וההתקדמות הזאת היא טובה. לא צריך לקרוא לכל שאלה ולכל הרהור בשם ספק. המילה ספק היא מרתיעה ומעוררת פחד, לעומת זאת, המילים שאלה, תהייה או הרהור, אינן מרתיעות, להיפך, הן מעידות על התפתחות מחשבתית ועל התקדמות.

האם שאלות וספקות זה דבר רע מבחינה תורנית? וודאי שלא. לאורך ההיסטוריה היהודית אנו מוצאים בתוכה את השאלות ואת הספקות הנוקבים ביותר. התנ"ך עצמו מלא וגדוש בספקות ומתחים כאלה. אדם בורח מה', קין גם. אברהם מתווכח עם הקב"ה למה הוא מחריב את סדום, משה מתנפל על ה' כמה וכמה פעמים, איוב שואל את השאלות האמוניות הנוקבות ביותר, קהלת מעלה את ההרהורים הניהיליסטיים ביותר הקיימים. ובכל זאת כל זה חלק מהמסורת שלנו. המסורת היהודית מורכבת מכל הספקות, התעיות והתהיות הללו.

אמנם התורה מצווה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם". אבל יש לדייק: "אשר אתם זונים". הזנות היא אסורה. יש כאן הזהרה שלא ללכת אחרי המבט המפתה המופיע בעיניים וגונב את הלב. צריך להיות עם שיקול דעת בוגר ואחראי. אסור להתפתות. אבל ספקות קיומיים, ספקות רציניים, אינם פיתוי, אלא עומק אנושי.

העובדה שיש לך ספקות, שאלות ותהיות, איננה מעמידה אותך בתווך. השאלה בעולם היהדות מעולם לא הייתה האם להמשיך להיות יהודי כשר או לא. אפשר להמשיך להיות יהודי כשר ובכל זאת לשאול שאלות גדולות. השאלה אם להיות יהודי טוב או לא איננה קשורה לשאלות שאתה שואל אלא להחלטה שלך בחיים. וההחלטה האמיצה בנויה מכך שאתה מבין שלא הכל מובן, וממשיך לקיים את המסורת היפה של היהדות, גם אם לא כל דבר נהיר וברור. ואף להיפך: 'שאינו יודע לשאול' מוזכר במסורת היהודית לגנאי. החכם שואל!

חלק מהבגרות של אדם, ושל יהודי בפרט, היא להבין שלא כל דרכו בחיים תלויה בתשובות לשאלות מסוימות. בהבנה שיש דברים שהם נשגבים. חלק מחוויית האמונה היא החוויה שיש דברים בהנהגתו של הקב"ה ובמציאותו שאינם מקופלים סתם כך בהיגיון שלי, אלא הם חומקים ממני. זה גופא הניסיון של האמונה. אדם שמחויב לאשתו, לא תמיד יודע מה הן כל מחשבותיה ולמה היא החליטה כך או כך. הוא לא תמיד מבין את מצב הרוח שלה ואת סגנונה, אבל הנאמנות שלו גורמת לו לחיות מתוך כבוד לאי ההבנה הזה. וזה בדיוק היחס של יהודים עם בוראם. כאשר מפנימים את עצם הנאמנות לה', נאמנות שאינה כרוכה בהבנה כזאת או אחרת אלא בברית עקרונית, באהבה של אדם לבוראו, למסורת שלו ולחיים הרוחניים שלו, אזי השאלות התיאולוגיות והספקות העקרוניים אינם פוגמים במאומה, להיפך, הם מעוררים מחשבה יוצרת.

דומני שההפנמה העמוקה של החוויה הזו, החוויה שתמיד יהיו שאלות, היום נפתור את השאלות של היום ומחר יצוצו חדשות, גורמת לאדם לחוש פחות יומרה ורצון מהפכני בשאלותיו. שאלות אינן ממוטטות בניין. עלינו לנסות להבין כמה שיותר את הבניין, אבל לא למוטט אותו בשל זה. ובעיקר, הבנת הבניין, השאלות שאנו שואלים, ברגע שהן נשאלות מתוך מקום כזה, הן מקבלות מקום של כבוד, ולא מקום של ספק ותעיה.

ניסיתי לדבר קצת על עצם הסיטואציה. אני חושב שככל שאנו מבינים ששאלות אינן 'בעיה' אלא התקדמות, אנו רגועים יותר. זה בשביל הסיטואציה. אם השאלות עצמן מנקרות לא נותר אלא לפתוח אותן בעצמן ולדבר עליהן.

 

בהצלחה

מנחם

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן