The Butterfly Button
התמודדות עם מורכבות באמונה

שאלה מקטגוריה:

שלום לכם,
קצת על עצמי, אני בחור ישיבה, בעבר (או ליתר דיוק: תמיד) היו לי שאלות וספיקות הקשורים באמונה ואכמ"ל, אני אוהב לקרוא וללמוד דברים חדשים, כך שיצא לי לקרוא הרבה על 'מחשבת ישראל' או לחילופין 'מדעי היהדות', ובעקבות כך הבנתי שעיקר הקושי שלי הוא לא אמונה באלוקים, אלא אמונה בכל מיני תפישות שונות לגבי האמונה באלוקים וקיום המצוות (וכן ביקורת על הציבור החרדי שאליו אני משתייך, אך זה לא הנושא כרגע). התחברתי מאוד לגישה 'הרציונלית' שבראשה עומד כמובן הרמב"ם ועוד הרבה ראשונים, ובמקביל התרחקתי (מחשבתית) מגישות שונות בעיקר קבליות אבל לא רק.
אבהיר שבעיני אין מחלוקות בין הגישות הללו בעינינים ספציפיים כמו במחלקות ההלכתיות למשל, אלא יש כאן תפישות עולם שונות לגמרי.
אני אנסה לתת דוגמא קטנה כדי להמחיש את הרעיון: כישוף, עין הרע, לחשים, קמיעות, לפי הרמב"ם אינם קיימים וזה הבל אחד גדול, אין "כוח" אחר בבריאה מלבד הבורא, והעולם כפוף לחוקי הטבע. אך לפי גישות אחרות המונחים האלה קיימים גם קיימים ואוי למי שכופר בקיימותם, וזוהי לצערי הגישה של רוב האנשים. הגישות הללו גם מתבטאות בפירוש המקורות, ובפירוש החיים על פי המקורות, באמונות ובדעות, קשה לי להתעלם ולומר 'מה זה משנה?' ובכללי אם ניתן לי לסכם בראות עיני את ההבדל שהגישה הראשונה מעמידה את החקירה השכלית בראש מעייניה כלומר היא יוצאת מנקודת הנחה של לבחון את הדברים על פי השכל (כמובן, בצורה ראויה), אך הגישה השנייה מתאפיינת בהיעדר ביקורתיות ובאמונה תמימה או פונדמנטליסטית. אני מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי, וכאן אגיע לתוכן השאלה שלי אליכם, איך ניתן להכיל את המורכבות הזו, גם כלפי עצמי, האם אני אמור לנסות ולחקור כל נושא ולגבש לעצמי עמדה עד כמה שניתן? אני יכול להגיע לדעות שונות ולא מקובלות שאולי לא יוסיפו הרבה אושר לחיי. אך מנגד חקירת האמת הינה חשובה ומרתקת כך שקשה לי לראות מצב שאני פשוט עוצם עיניים.
האפשרות השלישית שאיני יודע אם היא אכן קיימת, היא חקירה מתוך ניתוק אישי, כמו שניתן לראות הרבה פעמים באוניברסיטה למשל, ללמוד את הדברים מבלי לגבש דעה אישית, אך זה נראה לי בלתי אפשרי.
מעבר לכך הדבר שהכי מפריע לי והאמת שקצת מפחיד אותי זה ההשלכות הסביבתיות כמובן שזה לא פוליטיקלי קורקט לדבר על נושאים שהשתרשו עמוק ביהדות, בד"כ אפילו קשה להעלות אותם בכלל לדיון ק"ו שלחלוק עליהם..
אם יש לי דעות שונות (שמגובות בדברי חלק מגדולי ישראל, כלומר אינן מומצאות או אפיקורסיות) מהדעות שמקובלות, האם נגזר עלי לשתוק וכלפי חוץ להנהן ולדקלם דברים שאני איני מאמין בהם כלל? מעבר לכך החשש האמיתי שלי הוא בבחירת בת זוג, איך אסתדר עם בחורה 'קלאסית' האם לא אשתף אותה? ואם כן.. או אולי לחפש מישהי שהיא מאוד פתוחה בדעות או מהציבור הדתי לאומי?
ושוב, הרבה פעמים שאני שומע שיחות בישיבה או מחוץ לה, זה מכניס אותי קצת ללחץ נפשי (דוגמא קטנה: לקראת פורים הראש ישיבה דיבר על הפור שזה נושא של אמונה, אין גורל, אין מקרה, הכל יד ה' ומי שחושב אחרת הוא עמלק, והוסיף שכל הגרלה שנעשית לפי הכללים ובלי רמאויות זו תוצאה ישירה של יד ה' וכו' וכו', הסתכלתי מסביבי נראה לי שהיחיד שהדברים הפריעו לו זה אני, אין דבר כזה הסתברות? הכל יד ה'? מעבר לכך גם בנושא ההשגחה אני לא מקבל את תפיסת אותו רב שכל דבר שזז זה רצון ה' ממש שיזוז, ה' קבע חוקים בעולם ומאז העולם פועל על פיהם, וככל שהאדם מתקרב לבוראו הוא נהיה מושגח. אך לא כל חיה שזזה מושגחת. זוהי גם השקפת הרמבם במורה נבוכים ביד החזקה בהלכות תשובה פרק חמישי)
במחשבה שנייה אולי אנסה לתת הבהרה נוספת, ניקח לדוגמא את פרופסור ישעיהו לייבוביץ, כמובן שהוא התבטא באופן מחריד וקיצוני שהקים עליו את כל מי ששמע אותו, אך אם נתייחס לתוכן, כמובן שעם חלק מסוים איני מסכים אך עם חלק גדול אני ממש מזדהה.
סליחה על הבלגן וחוסר הסדר ובעיקר על האריכות (אך מבחינתי זה ממש קיצור?) תודה מראש

תודה!!

תשובה:

לשואל הנכבד שלום וברכה.

שאלתך הדהדה אצלי רבות מתוך הזדהות עמוקה עם הבעיות אותן הצפת כיוון שגם אני, כמוך, התהלכתי בנתיב דומה והתחבטתי בשאלות הללו.

אין לי תשובות חותכות לשאלותיך ולחששותיך אולם כשותף לדרך ואח למסע אחלוק איתך כמה מחשבות והרהורים שגיבשתי במהלך השנים.

אני מבין היטב את הדילמה העמוקה בה אתה נמצא, מחד אוי לך מיוצרך – החברה החרדית ומוסכמותיה, מאידך אוי לך מיצרך – קראת עוד ספרים הנמצאים בארון הספרים היהודי (גם אלו שמונחים בירכתים ומוסתרים על ידי ספרים אחרים) וגורשת מגן העדן של התמימות הפשוטה. לא אחת חולפת במוחך המחשבה – בשביל מה זה טוב ? מה הייתי צריך את כל זה? כל מה ש"הרווחתי" מזה זו תחושת זרות וניכור מהחברה בה אני חי, ומה יהיה על עתידי בחברה זו (שידוכים זו הבעיה הבוערת והמשמעותית אולם לא היחידה).

בתשובה אומר לך את דעתי האישית בנושא (שגיבשתי אחרי רפלקציה עצמית מתמשכת), אין לך ברירה אחרת! מי שבטבעו לחקור לבדוק ולהתעניין ולא להסתפק בתשובות השגרתיות לא יכול וגם אין זה ראוי שיתעלם מאופיו וטבעו. על עצמי אני יכול להעיד שברור לי, שבצורה כזו או אחרת, לא משנה כמה הייתי מנסה להתיישר לפי הקו הכללי, בסופו של דבר הייתי מוצא את עצמי עושה את אותו מסלול שעשיתי.

חילקת את הגזרות בהן אתה נמצא בקונפליקט לכמה חלקים מרכזיים:

א. בינך לבין עצמך.

ב. בינך לבין החברה בה אתה חי.

ג. בינך לבין עתידך כ"עוף מוזר" בעל דעות משונות בהקשר לזוגיות עתידית.

על הקונפליקט הראשון אמליץ לך בראש ובראשונה (לבד מהפניות פרטניות להוגים ספציפיים כאלו ואחרים) על הכלי האינטלקטואלי והקיומי המרכזי והחשוב ביותר לדעתי עבור כל העוסק בשאלות המסגרת הרחבות – ענווה. חלק מהדברים שתלמד לא תבין בהתחלה, את חלקם תבין בהמשך ואת חלקם אולי לא. לא כל הדברים שתלמד יתיישבו על דעתך ויתקבלו על ליבך, עם הזמן חלקם יהפכו למכוננים ומשמעותיים עבורך וחלקם לא. אט אט תעבור תהליך בו תגבש את דעותיך ואת זהותך.

באשר לקרן השניה של הקונפליקט – החברה החרדית היא סובלנית מאוד לנעשה במישור הפרטי ובלתי סובלנית כלל בכל הקשור למרחב הפומבי. אני לא אומר שאתה צריך להחביא את דעותיך לחלוטין אולם לא צריך לארגן ערבי עיון בישיבה המוקדשים לשאלה "יציאת מצרים, היסטוריה או מיתוס".. הראש ישיבה אמר שמי שלא חושב כמותו הוא אפיקורס ועמלק? האָט ער געזאָגט. שיהיה בריא. (אגב, הוא מסתמך על פרשנות מוטעית של דברי הרמב"ן המפורסמים בפרשת בא. למעשה לרמב"ן יש שיטה הרבה יותר מורכבת ומתוחכמת בשאלת ההשגחה כפי שעולה מדבריו בפרשנותו לספר איוב ואכמ"ל). שיערב לו, הוא ילך בדרכו שלו ואתה תלך בדרכך שלך.

באשר לזוגיות עתידית אין לי אלא לומר לך "ה' מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות". אחרי שתחכים ותלמד שלרמב"ם רק היחיד הדבק מושגח ואולי אפילו זה לא (לפי חלק מהפרשנים האריסטוטליים הרדיקלים שלו), לאחר שתלמד שגם לפי הרמב"ן אין על הבינונים השגחה פרטית אלא הם מונהגים לפי חוקי הטבע, אחרי כל זה תבין שיכול להיות שהקב"ה בכל זאת, אחרי כל המגבלות שהטלנו עליו, מנהיג את העולם כרצונו..

לא נותר לי אלא לאחל לך הרבה הצלחה, וכמובן אשמח לשמוע ממך (אגב, אם תרצה לשוחח עימי ישירות אשמח לעשות זאת),

אליהו

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...
עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, איך?
כבר הרבה זמן אני משתמש באתר הנפלא הזה, ומאוד נהנתי מהתשובות המחכימות שלכם, ולכן החלטתי לשלוח לכם את שאלותיי, (וכבר שלחתי כמה פעמים) שאתם עונים עם רגש מיוחד, אשר שמור רק לכם, עכשיו לשאלתי , איך באמת יכולים להאמין בלב שלם שהמשיח הנה בא, הרי חיכינו לו כבר כ"כ הרבה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן