The Butterfly Button
השתייכות מגזרית לחרדי או לדתי לאומי

שאלה מקטגוריה:

אני בחור ישיבה, ומתלבט לגבי ההחלטה שלי בנושא ההשתייכות המגזרית, האם עשיתי נכון. אשמח לעצה ממי שמכיר את שני הצדדים או שעשה תהליך של שינוי.
גדלתי במשפחה דת"ל ולמדתי בישיבות דת"ל רציניות, ובגיל 26 עברתי לישיבה חרדית, כבר 7 שנים עכשיו. עברתי בעיקר בגלל שהתפעלתי מהמסירות לתורה של הציבור החרדי, שמיישמים בפועל את החלום שלי להתמיד בתורה לאורך שנים כדי להיות תלמיד חכם, ורציתי להיות חלק מחברה שמשקיעה באידיאל הזה. לא מספיק מצאתי את זה בעולם הדת"ל, ואלו שכן כאלה, הם בהשקפה של להתגייס לצבא מעורב ולחגוג את יום העצמאות וכך להמליך מלכות שדוחקת את מלכות ה' והתורה מלמלוך. ואני לא מסכים עם זה, יש זמנים אחרים להודות לה' (ואכמ"ל). היו עוד כמה שיקולים כגון היחס לסמארטפונים ולימודי אוניברסיטה וילדים יותר שמורים, אך המניע העיקרי למהלך שלי זה מה שכתבתי לעיל.
ידעתי שבציבור אחר יהיו נורמות שונות וניואנסים שונים, לא היה לי נוח להחליף כיפה, אך הבחירה שלי היתה ערכית, ולא בשביל לחפש נוחות. ועל זה באתי לשאול:

אמנם מבחינה שכלית אני מזדהה עם ההשקפה החרדית, אך מבחינה רגשית אני שם לב שיש לי יותר חיבה לציבור הדת"ל. מה שנקרא "מציאת חן". אציין דוגמאות: יש לי נחת רוח לראות לבוש צבעוני מכובד, בפרט אצל בחורים דוסים, ומשהו בסגנון הלבוש החרדי מרגיש לי שבלוני וקצת מלחיץ. את המשקפיים העגולות אני לא אוהב בכלל. להמחשה, קשה לי להעלות טרמפיסטים חרדים ויותר קל לי להעלות דת"ל.
מרגיש לי נוח ונעים לגור ביישוב דת"ל עם קהילה לא סטיגמטית, בפרט בנושא העדות השונות, ומרגיש לי לא כיף להשתייך לקהילה חרדית, שאתה חייב לבחור עדה באופן חד משמעי (אני מעורב, כל הורה שלי מעדה אחרת, ונהניתי משני העולמות).
גם בשידוכים יש לי קצת נטייה להתחבר לאופי ומראה אשכנזי, אבל בציבור החרדי יש כמעט טאבו על נישואין מעדות שונות ולא מציעים אשכנזיות, וזה לא נעים. וגם אם הייתי נשוי – כואב לי על שתכלס זה יוצר פירוד בין העדות, לא יהיה לי נעים להתפלל בבכ"נ שאף אחד לא ירצה להכניס אותי למשפחתו ולא משנה כמה מעלותיי הן. בציבור הדת"ל תורני, כמעט רוב השידוכים זה בין עדות שונות.
גם הציבור החרדי ביקורתי, לפעמים שלא בצדק לדעתי: יש חלקים בציבור החרדי שמביעים ביקורת על רב שאני מחזיק ממנו מאד מבחינה הלכתית, ואני מרגיש איזשהו צורך 'להסתיר' שאני לומד מספריו (רב שגדל במוסדות חרדיים וגם בניו חרדיים). ואצל הדת"ל התורני אין שום פסול בו.
אני משתמש המון באוצר החכמה לעיון שלי בלפטופ, ואין בעיה בזה בישיבות דת"ל, אך אני חושש שמקומות חרדיים אוסרים זאת.

גם הנורמה של בחורי ישיבות שמעשנים מפריעה כל פעם מחדש. בעיניי עישון זה לערסים…
חשבתי שמטפחת זה נראה טוב, אבל אולי זה דוקא מטפחות דת"ל, כי ראיתי שהכיסוי ראש של חרדיות נראה כבד, שחור, או של זקנות, אם ככה אני מבין למה הם מעדיפים פאה. אך אולי אני טועה כאן כי אני לא מחפש להסתכל על נשים.
אני מאד מעריך התיעצות בדעת תורה, אך לעיתים נדירות יש לי קושיות אמיתיות על סברות מסויימות (לדוג' אם היה לי שם כמו אור והיו מבקשים ממני לשנות אותו, כנראה לא הייתי משנה, מלבד קושי רגשי – עיינתי בסוגיא, ולמעשה יש המון שמות לא תנכיים בגמרא – רב אשי, רב אסי, רב אחאי, ר' אלכסנדרי, וגם יש תוס' רבנו טודרוס, המגיד משנה ר' וידל ועוד הרבה, והם לא שינו את שמם. ואפילו כתוב בגיטין יא,ב: "רוב ישראל שבחו"ל שמותיהן כשמות גוים"), ואולי זה יצור קונפליקטים עם בחורות דוסיות חרדיות שיהיו מקובעות? אני לא 'עצמאי' אבל יש לי מה לומר. והרי אני כן צריך מישהי ברמה רוחנית גבוהה.

למרות כל זאת, דוקא בישיבות החרדיות שהייתי בהן קיבלתי פרגון וחיבה לא רגילים, מה שלא קיבלתי בהיותי דת"ל. גם בשידוכים יש הרבה יותר הצעות, כדת"ל היה לי די יבש. גם שמתי לב שלא מעט פעמים דוקא בחורות חרדיות התאהבו בי אחרי פגישה או שתיים, אך זה לא קרה לי כשנפגשתי כדת"ל 5 שנים. כששאלתי לפני 7 שנים את ר' דוד מנהריה האם להיות חרדי או לא, הוא לא ענה, הוא רק אמר – אתה תצליח יותר בציבור החרדי.

זו הסקירה. אשמח לדעת מה דעתכם, הם אני צריך לא להתחשב בסימפטיה הזו לדת"ל, ולהמשיך לדבוק בהשקפה והציבור החרדי כהחלטה ערכית (אני בחור מאד אמיתי), או שהסימפטיה הזו בסוף היא האמיתית ואי אפשר להתעלם ממנה?

תשובה:

שלום וברכה לשואל היקר.

גילוי נאות- אני עצמי עברתי תהליך דומה, של מעבר בין מגזרים, מהמגזר הדתי לאומי למגזר החרדי.

נהדר ומרגש לקרוא ולשמוע שיש כזה דבר בעולם, שאדם עובר תהליך של מעין "לך לך מארצך", עוזב את המוכר והידוע אל מקום לא נודע, וכל זאת בעיקר ממניעים אידיאולוגיים, למען שמו יתברך, ולמען האמת.

הדבר מלמד על כוחה של התורה ועבודת ה'.

עם זאת, חשוב להיות מודעים שמדובר בתהליך ומסע לא פשוטים, כמו כל מעבר שאדם עובר ואף יותר מכך.

הרי כל אדם מורכב מנטיות רבות, העדפות שונות, הרגלים ומחשבות. המחשבה הצובעת הכל בשחור לבן חוטאת לאמת האנושית המורכבת.

מובן מאליו שלמרות ההחלטה על שינוי מגזר, יהיו אי אלו ענינים שבהם ההעדפה האישית והטעם האישי הוא דווקא למצוי במגזרים אחרים, ובטח ובטח למגזר הביתי שממנו הגעת.

ראשית חשוב להתבונן בעין בוחנת ולבדוק שהדיסוננס אינו גדול מדאי. אם אדם מרגיש רע מבחינה תרבותית עד כדי דחיה ותחושת ניכור וזרות לחברה ה"חדשה" בה הוא מנסה להשתלב, הרי שיש כאן נושא בעייתי שיש לבחון אותו, ולחשוב מחדש על התהליך.

אבל למקרא הדברים, למרות שכמובן איני יכול לחוות דעתי ללא הכרות מעמיקה, עדיין הרושם הוא שמדובר בהעדפות ובמשיכה. הרגשת נוחות.

כיון שאתה כותב שבגלל האמת שלך, ובגלל עמדותיך ביחס להשקפה החרדית והדקדוק התורני, מצאת את עצמך משתלב בציבור החרדי, הרי שאידיאולוגית אתה משויך. מיסודות היהדות הוא להקריב עבור אידאלוגיה. ולכן בודאי שיש להעדיף אמת על פני נוחות ומשיכה.

אמנם ודאי שהקב"ה לא רוצה שהאדם יחיה בחוסר נוחות ובהרגשת "פספוס" לאורך זמן.

אמנם כאן יש כמה דברים חשובים להרהר בהם- כיום עדיין אינך נשוי. כאשר אדם בונה את ביתו עיקר השייכות שלו היא לביתו ולמשפחתו. ולכן סביר להניח שתחושת הנוחות העיקרית צריכה להיות עם בת הזוג שאותה תבחר בע"ה.

כמו שאתה החלטת לעבור מגזר, הרי שיש בנות מאותו מגזר שגם עברו אותו תהליך, או בעלות תשובה מסוגים שונים.

יש להוסיף שהציבור החרדי של היום הוא מגוון עד אין ספור גוונים, מרובה סגנונות ומוצאים. כך שברוב המקרים אדם יכול "למצוא את עצמו" בודאי בזוגיות מתאימה, בעלת רקע דומה וכו'.

ולכן אם תחושת ה"משיכה" לסגנון המסוים תמצא את סיפוקה בהשתייכות המשפחתית, בתא המשפחתי הייחודי שתבנו לעצמכם שתואם את נטיותיכם ודעותיכם גם יחד, הרי שתחושתך תהיה תחושה נוחה.

אך הנגזר מזאת הוא שעליך להקפיד ולהתעקש לחפש רכיבים אלה בבת הזוג. תחושת הנוחות והזרימה הן קריטיות בקשר הזוגי. ובאמת חשוב להשתדל שהרקע יתאים כמה שיותר. כמובן שאי אלו רכיבים שישנם במגזר הדתי לאומי יכולים להמצא גם בבעלות תשובה מסוגים שונים, בנות חוץ לארץ או בנות למשפחות חצניקיות וכדומה. ואפשר לחפש בכמה כיוונים אבל במגמה למצוא את אשר נח לנפשי.

בנוסף, אין להתכחש שהציבור החרדי הוא קהילתי במהותו. והקהילה היא חלק חשוב בחייו של בן המגזר. ולכן תחושת הנוחות חשובה גם במקום הזה. אבל גם כאן אפשר לחזור לנתון החשוב שהציבור החרדי היום נעשה מגוון מתמיד, הוא מכיל בתוכו כיוונים וענינים שונים. לא באותו רמה של הציבור הדתי לאומי, אבל בהחלט הגיוון קיים. לא הרי קהילת זילברמן כהרי קהילות החזון אישניקים, או הרי קהילות בעלי המחשבה בהר נוף לקהילות החרדים הפתוחים והעובדים בבית שמש וכדו'. אם תחפש קהילה שבה תרגיש בנח אז הבעיה תפחת.

מנסיון אישי אוכל לשתף ולומר שהתא המשפחתי הוא השייכות המרכזית של האדם הנשוי. ושם חשוב להתפלל ולהשתדל לחפש את המקום הנח. ואני רוצה לשתף מנסיון אישי שזה אפשרי. גם אני מרגיש שבנושאים כאלה ואחרים רכיבים מסוימים אנושיים חסרים לי במגזר החרדי. ואני חושב שמגזרים אחרים חזקים בהם. אבל בתא האישי שלי הם קיימים ב"ה. וכמו כן חיפשתי קהילה שתכיל אותי ולא אצטרך ל"שנות את עורי" בצורה קיצונית. אם כי חשוב להדגיש שאין להדגיש שונות בעניני זוטות במגזר החרדי, שהוא מגזר שרובו פשוט "נדחה" משונות. למשל עניני השמות וכדו', הם עניני שוליים, למרות שיתכן שלך הענין חשוב, אבל עם זאת לא כדאי לקדש מלחמה על ענינים שוליים. ובכלל לחפש את ההרמוני והמחבר ולא את המפריד במגזר אליו אתה בא להשתייך ולהתחבר. כל זאת בלי שלילת העצמי שלך, ותוך כדי הקשבה לרחשי הלב.

ובאמת זה תהליך מורכב מאין כמוהו, ומעבר שבאמת היה ראוי לייחד לו אנשי מקצוע שילוו תהליך זה. ובאמת בישיבות של בעלי תשובה או מתחזקים שיש לצוות אחריות על התלמידים יש ליווי רציני של התהליך. והענין הכרחי.

מקוה שהיתי לך לעזר. אשמח לסייע בעצה ותושיה מנסיון העבר שלי.

מאחל לך בהצלחה גדולה.

לגבי זיווג- פעם אמר מישהו שלמעשה צריך רק אחת… אין להתיאש ואין להדחק, אלא לבקש מבורא העולם ולהשתדל לחפש את מה שנח לך. ואז הרבה ענינים יתגמדו והשתייכות תהפוך להיות יותר פשוטה והנוחות המגזרית תהיה פחות משמעותית.

בהצלחה עצומה ואשריך וטוב לך!

נתנאל

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

תשובה חרדית לאדמו"ר מסאטמר
אני חוזר בתשובה בשנים האחרונות ברוך השם יתברך, ובתקופה האחרונה אני לומד את ליקוטי ויואל משה. הטיעונים שהאדמו"ר הגאון מעלה נראים חזקים ושלמים, וכאשר פניתי למרשתת לחפש תשובות, מצאתי דברים שרחוקים היו מלהשביע את דעתי. מסיבות ברורות, איני מחפש תשובה ציונית. יש לציין כי ניסיתי, אך אלו לא רציניות, לעניות...
השתייכות מגזרית לחרדי או לדתי לאומי
אני בחור ישיבה, ומתלבט לגבי ההחלטה שלי בנושא ההשתייכות המגזרית, האם עשיתי נכון. אשמח לעצה ממי שמכיר את שני הצדדים או שעשה תהליך של שינוי. גדלתי במשפחה דת"ל ולמדתי בישיבות דת"ל רציניות, ובגיל 26 עברתי לישיבה חרדית, כבר 7 שנים עכשיו. עברתי בעיקר בגלל שהתפעלתי מהמסירות לתורה של הציבור החרדי,...
אני לא אוהבת את ההשתייכות למגזר החרדי אבל גם לא לציבור אחר
גדלתי בבית חרדי לגמרי אך פתוח יחסית. אף פעם לא אהבתי במיוחד את ההשתייכות למגזר החרדי, למרות שהחיבור שלי לדת עצמה סביר (לא מאמינה ב-100% אבל בהחלט רוצה לשמור אורח חיים דתי, בעיקר מתוך אהבה והוקרה למסורת). אנסה לפרט את הדברים העיקריים שהפריעו לי (אולי לא תסכימו איתי שאלו בעיות...
האם בימי מלחמה אין מקום לחיזוק ותוספת לימוד בישיבות ובכוללים מתוך העקרון של תורה 'מגנא ומצלא'?
המסורת הליטאית רואה בלימוד התורה את התרומה הרוחנית העליונה לעם ישראל – "מגנא ומצלא". לימוד התורה נתפס לא רק כעיסוק אישי, אלא כשליחות למען העם, ובפרט בשעות משבר וסכנה. תפיסה זו משמשת כהצדקה לפטור משירות צבאי, מתוך האמונה שתלמידי הישיבות והאברכים מגִנים על העם בכוח התורה. אבל בימים אלה, כשעם...
מתוסכל מהתנהלות הציבור החרדי בזמן המלחמה
השאלה שלי עלתה, כמו אצל רבים, לאחר שמחת תורה: האם הרבנים עיוורים לכך שהם שונאים כל כך את הצבא? כששמעתי על ישיבת החשמונאים—כל כך שמחתי. אבל כששמעתי את הביקורת חשתי צמרמורת. הרהורים החלו לצוף, האם החברה החרדית אינה מונחית על פי ההלכה, אלא פועלת כמפלגת כוח? התחלתי לזהות נקודות רבות...
מה אני אמורה להגיב על הטענות נגד החרדים?
מה אני אמורה כחרדית ליטאית טובה , ירא"ש, רצינית, משתדלת, רוצה להקים בית של תורה יכולה להגיב כשאני רואה סירטונים של איש תקשורת שמאשים את החרדים בסחיטת כספים,בהאשמה חמורה בנושא הגיוס בכך שהם לוקחים תקציבים אבל לא מתגייסים, התבלבלתי ביותר. וברור שלי שאני נשארת חרדית ושזה לא אמור להזיז או...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן