The Butterfly Button
העולם כהוכחה שאלוקים מיטיב לבני אדם?

שאלה מקטגוריה:

הזדמן לי לשאול בשביל מה אלוקים יצר בני אדם וקיבלתי לפחות פעמיים את אותה תשובה -בשביל להיטיב! והעולם שהוא עולם כל כך יפה ומרהיב הוכחה לכך שמטרתו להיטיב. ואני שואל וחושב שזה לא חייב להיות הוכחה לכך בגלל שבישבילנו העולם הזה הוא יפה ומרהיב וכיף להיות בו אבל בשביל אלוקים ולפי הראיה שלו ויחסית לעולמות שהוא יכול לברא העולם הזה לא נחשב לעולם יפה וטוב. ובכלל מה כל כך נעים פה ,בקייץ חם פה.. ושמש.. והזעה.. ונושמים כל הזמן אבק.. וכ'ו . בחורף קר פה.. וחידקים.. (ואי אפשר לתפקד מקור..) וכ'ו . אז מה כל כך נעים פה ? תודה רבה

תשובה:

 

שואל נכבד מאד.

 

השאלה מדוע הקב"ה יצר את בני האדם, הינה שאלה יסודית מאד באמונה היהדות. שאלה שכזו אסור לה לקבל מענה שטחי ולא מדויק.

התשובה הרווחת בפי רבים שהקב"ה ברא את העולם בכדי להיטיב, מתפרשת אצל רבים, שכוונת הבריאה היתה בכדי שלכולם יהיה רק טוב, אושר, ועושר, ושכל ברואי העולם יעברו מטובה לטובה ומהנאה להנאה.

אך זהו פירוש שגוי החוטא לכוונת התשובה. שאגב, זוהי תשובת הרמח"ל בספרו 'דרך ה".

כוונת הרמח"ל היתה שגם אחרי אינסופיותו של הבורא, אין בו יכולת להיות נותן ומקבל בו זמנית, ומכיון שהקב"ה רצה לתת ולהעניק, הוא ברא את העולם. על ידי בריאת היקום יכולת נתינת הבורא מגיעה לביטוי עמוק וחשוב יותר.

נתינה זו מתבטאת בעצם בריאת היקום, על כל מרכיביו. קשה לנו לדמיין מצב ללא יקום, אך ננסה לתאר לעצמנו מצב של ריק מוחלט, ולאחר מכן נתבונן בגודל המהפך שהתחולל בבריאת היקום על כל מרכיביו, על הגלקסיות, מערכות השמים, הארץ וצפונותיה, כדור הארץ על כל ברואיו.

מהפך גדול זה היה בכדי שהבורא יוכל להעניק מטובו. דבר שבלא הבריאה לא היה מתרחש בשלמות.

בכתבי חז"ל מוצאים אמירות מפורשות, שהקב"ה לא ברא את האדם בשלימות, אלא הוא מעוניין בשותפות יצירה עם האדם [אין זה סותר לאמירת הקב"ה שהעולם הוא טוב מאד וכו'].

במדרש (תנחומא פרשת תזריע) מתואר דו שיח של טורנוסרופוס הרשע עם רבי עקיבא. וזה לשון המדרש: "שאל טורנוסרופוס הרשע את ר' עקיבא איזה מעשים נאים של הקדוש ברוך הוא או של בשר ודם, א"ל של בשר ודם נאים, א"ל טורנוסרופוס הרשע הרי השמים והארץ יכול אתה לעשות כהם, א"ל ר' עקיבא לא תאמר לי בדבר שהוא למעלה מן הבריות, שאין שולטין בהן, אלא בדברים שהן מצויין בבני אדם. א"ל למה אתם מולים, א"ל אף אני הייתי יודע שאתה עתיד לומר לי כן, לכך הקדמתי ואמרתי לך מעשה בשר ודם הם נאים משל הקדוש ברוך הוא, הביאו לי שבולים וגלוסקאות, [אמר לו אלו מעשה הקדוש ברוך הוא ואלו מעשה בשר ודם אין אלו נאים, הביאו לי] אנוצי פשתן וכלים מבית שאן, א"ל אלו מעשה הקדוש ברוך הוא ואלו מעשה בשר ודם, אין אלו נאים, א"ל טורנוסרופוס הואיל הוא חפץ במילה, למה אינו יוצא מהול ממעי אמו, א"ל ר' עקיבא ולמה שוררו יוצא בו, לא תחתוך אמו שוררו, ולמה אינו יוצא מהול, לפי שלא נתן הקדוש ברוך הוא לישראל את המצות אלא כדי לצרף בהן".

מדברי המדרש עולה מסר ברור. חלק מבריאת העולם מחכה למעשה בני האדם שיהפוך אותו למובחר וטוב יותר. אחת מן הסיבות לכך היא עקב טובו של הקב"ה שרצה לתת לברואיו את חדוות היצירה, ועל ידי כך תחושת השותפות שלהם בבריאה תהיה עמוקה יותר.

כך שההבנה השטחית ברמח"ל שהעולם נברא מושלם כמקור הטוב וההנאה אינה מדויקת.

בנוסף, לפי חלק מפרשני המקרא [מלבי"ם, נצי"ב ועוד] חלק משינויי מזג האויר, הגיעו כתוצאה מהמבול, ואינם משקפים את המצב הטבעי הקדום של הבריאה.

לסיכום: אין כוונת הרמח"ל שהקב"ה ברא את עולם בצורה הכי טובה שניתן לברוא. לא ניתן לטעון כל כך טענה כזו, מכיון שאין אנו יכולים לשער אלו עוד אפשרויות יכולות להיות בבריאת העולם.

כוונת הרמח"ל היתה שהעולם נברא בכדי שהקב"ה יוכל להעניק לברואיו.

 

אקווה שעזרתי לך, ואשמח לענות על כל שאלה.

 

בהצלחה.

 

בניהו.

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב"ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב"ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן