שואל יקר,
התרשמתי מאד משאלתך שבה כללת בקצרה רבים מעיקרי היהדות. ובנוסף, מהאכפתיות שלך ומהתהייה על כך שהעולם איננו מושלם כל הצורך.
מובן מאליו שלא ניתן במסגרת קצרה זו לענות בהרחבה ובפרוטרוט על כל שאלותיך, משום שכמעט על כל פרט ופרט נכתבו ספרים רבים ונאמרו הסברים שונים ורבים.
הייתי ממליץ לך לעיין בספרים דרך ה' ודעת תבונות של הרמח"ל, וללמוד אותם באיטיות ובשימת לב, שם נמצאים דיונים ותובנות עמוקות הנוגעות לשאלתך.
בקצרה, ובהתייחס לשאלתך על בחירת עם ישראל כעם מול מטרות הבריאה להיטיב, ניתן לומר, שהעולם שאנו מכירים היום, עבר שינויים רבים עד שהגיע למצבו הנוכחי. בתחילה היו כל בני האדם שווים וניתנה לכולם הזדמנות שווה. אך לאחר אלפיים וארבע מאות שנה בערך נוצר פער גדול בין האנשים. היו אנשים ששקעו בבחירתם הרעה במשך מספר דורות, וכתוצאה מכך לא היה שייך לדרוש מהם את רמת הדרישות הרגילה. ומאידך היו אנשים שהתקדמו והגיעו למעלות נעלות יותר שהיה ניתן לדרוש מהם דרישות גבוהות יותר.
ובכדי למנוע חוסר צדק לדרוש מכל האנשים אותם דרישות. נעשתה כעין תכנית הבראה, שבה משבצים כל עובד לפי התאמתו וכישוריו, ובהתאם לכך קובעים את גובה השכר.
לתכנית הבראה זו קראו 'מעמד הר סיני', ששם ניתנה ההזדמנות לכל המעוניין לחבור אל קבוצת החותרים אל יעד השלימות, ולקבל תגמול בהתאם. או לבחור להתחייב על פחות ולקבל שכר פחות. וגם לאחר מעמד הר סיני יכול כל גוי להתגייר ולהתחייב בכל המצוות ולקבל שכר עליהם.
ורק בכדי לשרש טעות נפוצה שלגויים אין שכר בעולם הבא, אצטט את לשון הרמב"ם (מלכים ומלחמות פ"ח הלכות י- יא) "משה רבינו לא הנחיל התורה והמצוות אלא לישראל שנאמר מורשה קהלת יעקב. ולכל הרוצה להתגייר משאר האומות שנאמר ככם כגר. אבל מי שלא רצה אין כופין אותו לקבל תורה ומצוות. וכו'. כל המקבל שבע מצוות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא".
לסיכום, אין זה נכון לומר שהשכר הינו רק לעם ישראל בלבד ולא לגויים, אלא השכר ניתן בתמורה לעבודה, וכל עם בחר רמת עבודה אחרת.
אקווה שסייעתי לך לפתוח פתח לעולם החקירה. אשמח לדעת אם תשובתי סייעה לך, ואתה מוזמן להמשיך ולשאול.
בהערכה
בניהו
[email protected]