The Butterfly Button
הייתי מתפרץ ורומס את אשתי- יש לנו סיכוי?

שאלה מקטגוריה:

אני נשוי שנתיים וחצי . מהתסכול ומהרגשת חוסר עניין מצידי כל חודש בערך אני מתפרץ מקלל קללות קשות וממש פוגע ורומס את אשתי. אפילו כשאני צודק אני בסוף מבקש סליחה כי הגבתי בצורה קיצונית.
משטרה הייתה מעורבת כמה ועמה פעמים בפעם האחרונה אשתי פשוט נסגרה אליי ללא כל יחס ודורשת להתגרש לאחר הוצאת צווי הרחקה ושכירת עורך דין.
אני התחלתי טיפול אינטנסיבי וחזק מודע לבעיותיי ולמגרעות שלי
ממש ממש לא רוצה שהבית הזה ייתפרק האם יש דרך או סיכוי לפתור את זה כשהאישה ננעלת?

תשובה:

שלום רב לך.

ראשית, ברצוני להביע את התרגשותי לנוכח לקיחת האחריות שלך על ההתפרצויות שלך.

בנוסף לכך, אתה מספר שאתה גם מסוגל לבקש סליחה במקרים בהם אתה צודק, אך אתה מצליח להבחין שאתה מגיב בצורה קיצונית שלך כלפי אשתך, ומתנצל על כך.

ועל כל זאת, התחלת טיפול איטנסיבי, שכפי הנראה כבר מוכיח את יעילותו.

אתה שואל: "האם יש דרך או סיכוי לפתור את זה כשהאישה ננעלת?"

למען הסדר הטוב, אני חוזר על שאלתך כפי שאני מבין אותה.

אתה מספר על כך שהקשר הזוגי שלכם רעוע. היו בו לא מעט מוקשים, וכעת אתה מעוניין לחזק את הקשר הזוגי ולמנוע את פירוק המשפחה, אלא שאשתך לא מעוניינת בכך, ומעדיפה לפרק את החבילה, ודורשת להתגרש. ואם אני מבין נכון, אתה שואל האם אפשר לגייס את המוטיבציה של אשתך ולעבוד על הקשר הזוגי?

ובכן, נשמע שהדבר שמקשה על אשתך להיפתח אליך, ולתת תקווה לזוגיות שלכם היא: משבר אמון

משבר אמון הוא תהליך שעלול להתרחש גם אצל זוגות שהיה להם קשר טוב בעבר, כשמתברר שאחד מבני הזוג בגד באמון של האחר. בגידה זאת יכולה להתבצע באופנים שונים, אך המכנה המשותף שלהם, שהנבגד אומר לעצמו "אין סיכוי לשנות את המצב עם האדם שנמצא מולי" "הוא סתם שיקר עליי כל הזמן" "מסתבר שגם כשהוא היה בסדר, זה היה במטרה לחפות על דברים רעים שהוא עשה" (קצת מזכיר את מה שהרבה ישראלים שנתנו בעבר אמון בחמאס, אומרים לעצמם היום, לאחר שברור שגם תקופות השקט היו במטרה לתקוף טוב יותר).

במידה ואכן זאת החוויה של אשתך, תידרש לעבוד קשה.

משום שלאחר שאשתך חוותה פגיעה חוזרות ונשנות (ולא ממש משנה עד כמה הן מוצדקות או לא, אלא עד כמה האחר חווה זאת כפגיעה) היכולת לשקם את האמון קשות מאד, בגלל שהנפגע חווה גם תקופות טובות, ימים רגועים, אוהבים ויפים. כלומר, הנפגע רואה את הקשר שלו עם הפוגע כמתקן בלונה פארק – הגלגל הענק, אשר מי שיושב עליו עולה ויורד כל הזמן.

כשלמעשה, בתחילה, הוא חשב שהעליות מסמנות התקדמות, עד שהגיעה שוב הירידה, כשהגלגל הזה מסתובב יותר מדי פעמים, הנפגע אומר לעצמו "אין סיכוי שמשהו כאן הולך להשתנות".

העבודה הזאת כרוכה בשינוי מהותי של התנהגותך, בעיקר סביב דברים שבדרך כלל "הקפיצו" אותך. כך היא לא תחווה את השינוי לא רק כמס שפתיים, מתוך אינטרס של הפוגע.

עם זאת, בהתבסס על מה שאתה מספר, נראה ששווה לך לנסות להתאמץ ולגייס את המוטיבציה של אשתך ולעבוד על חיזוק הקשר הזוגי, למרות שהיא "ננעלת".

אז בעצם, העבודה שלך היא בניית האמון של אשתך בך מחדש.ומכאן, לעבודה:

המלצתי היא לעבוד על פי השלבים הבאים

1. לקחת את הידע הזה, ולהסביר לאשתך מה למדת, ולומר לה שאתה מבין למה היא "ננעלת".

פעולה זאת, הינה הדבר הבסיסי ביותר כדי לבנות את האמון, מהסיבה הפשוטה, שזאת התחלה של שפה חדשה, התחלה של שיח שהוא לא מוכר למי שנוטה להתפרץ. ובכך, אתה מראה לה שהשינוי שאתה עושה, הוא אכן שינוי של ממש. ואם כן שווה לה לנסות ולהיפתח לקשר חדש כזה.

2. תרגילים לוויסות כעסים. להלן, מס' כלים שיכולים לעזור לוויסות הכעסים, ובכך למנוע התפרצויות זעם.

אך לפני התרגילים, חשוב להבין, שמטרתן למנוע את המתח הפנימי לעלות עד לכדי התפרצות. כלומר, לרוב, התפרצות אינה קוראת פתאום (בשונה ממה שרבים וטובים נוטים לחשוב). בדרך כלל יש סימנים מקדימים להתפרצויות, אלא שצריך להיות רגיש לכך ולשים לב אליהם מבעוד מועד.

ובכן, במסגרת תשובה זאת, אמליץ לך על 2 טכניקות, שיכולות לעזור לך להימנע מהתפרצויות כעס, ולעצור אותם מבעוד מועד

• זיהוי תחושות – כדי לזהות את הסימנים שמנבאים את התפרצות הכעס, יש להתבונן מה אתה חש בגופך כשהשכעס מתחיל לעלות, ומה המחשבות שעולות בראשך בזמן זה. אם תרצה להיות ממש מומחה בזיהוי הכעס מבעוד מועד, כדאי גם להכיר את ההרגשות המקדימות אשר מביאות לכעס (פעמים רבות, זה "תסכול", "חוסר אונים" או "ייאוש").

• פסק זמן – פעולה פשוטה ומוסכמת בין שני בני הזוג, שכאשר אנחנו מתחילים לחוש במתח העולה, אנחנו עושים "פסק זמן" אשר מטרתו לחזור לשוחח כאשר נהיה רגועים יותר. אבל… וזה חשוב מאד, יש לחזור ולשוחח על כך, שאם לא כן, הטכניקה הזאת יכולה להיתפס כהימנעות מטיפול בנושא שמעסיק את האחר.

עוד משהו לסיום. אני רוצה לאחל לך הצלחה רבה בכל מעשה ידיך, ובפרט בזוגיות שלך. אך גם אם אשתך לא תסכים לקבל את מאמציך והנכונות שלך לשינוי אמיתי, אני מקווה עבורך, שתעשה את השינוי בשבילך. כך תוכל להרגיש טוב יותר עם עצמך, ולהיות הגרסה הטובה ביותר שלך.

בברכה

מוטי ש.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. שואל יקר,
    התחלת טיפול ואתה מסוגל להבין שטעית,
    אבל נראה לי שעדיין לא הבנת מה עבר על אשתך, כשאת קיללת ורמסת ולפעמים היית (בעיניך) צודק.
    משטרה היתה מעורבת כמה וכמה פעמים, וצו הרחקה גם – אני מבינה מדבריך שגילית אלימות לא פשוטה.
    ולא, לא אשתך 'לכלכה עליך' אלא מתוך דבריך שלך.
    האם אתה מבין מה עבר על אשתך בשנתיים האלה? האם אתה מבין שהרסת את החיים שלה, פגעת בדימוי העצמי שלה, גרמת לה לשרשרת טראומות שיכולה לערער את מצבה הנפשי?
    לפני שאתה שואל איך לשכנע אותה לחזור, תבין קודם מה רמת הנזק שגרמת לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן