שלום וברכה שואל יקר מאוד
אני קורא וחוזר וקורא את פנייתך ומוצא את עצמי חושב עליך רבות ,
ועובר במחשבתי כל הזמן דבר אחד מה באמת אענה לפונה היקר הזה , כי אני מוצא את עצמי מזדהה לחלוטין עם מסקנתך בשביל מה אני צריך להתחתן , אני חושב שגם אני אם הייתי כל כך סובל מנוכחות אנשים נוספים לידי , חיי היו מלאים גם ללא נישואים , היה לי נטייה ללמוד לבד לעשות הכול לבד , כנראה לא הייתי נשוי היום ובוודאי לא הייתי רוצה להינשא , כי אכן כפי שכתבת כל הסיבות הרגילות שמונים אלו שרוצים להינשא לא קימות אצלך , ומדוע להיכנס למערכת חיים של סבל מתמשך ,
הרי כנשוי אנחנו אמורים לשתף כל דבר , לעשות את מרבית הדברים יחד עם בת הזוג , בהמשך לגדל ילדים , ועוד הרבה דברים שהם מאוד קשים לך לעשות אותם , ובוודאי אינך נהנה מעשייתם ונישואים אמורים להיות חווית עונג ולא סבל חלילה ,
אך אני לא אענה לך אלא אנסה לברר מהי תכלית הנישואים ואתה תחשוב אחרי זה האם יש שם משהו שהיית רוצה להתחבר אליו ,
ראובן הינו בחור מבריק נעים הליכות הוא כרגע באמצע השמת לימודים לקראת קבלת תואר שני במדעי המחשב או לחילופין באמצע בחינות הרבנות הראשית לדיינות לימודי הוראה הוא כבר סיים בהצלחה , וכעת הוא בדרך להשלמת לימודיו ויציאה לעולם המעשה , כל חבריו כבר נשואים וכמעט כולם אבות לילדים , ראובן אמר תמיד שהוא נצמד לרמב”ם שכתב קודם האדם יהיה מסודר בפרנסתו ובמקום המגורים ורק אחר כך יישא אישה ( גם הרמב”ם מסייג את זה בתנאי שאינו חוטא חלילה ) , כעת כאשר הוא בסוף השלב הזה הוא מתחיל לחשוב אולי כדאי לי להתחיל להתעניין בנישואים , וכמו כל אחד הוא רוצה להבין מדוע הדרך הנכונה לחיות העוה”ז זה כנשוי , הוא מתחיל לחקור וכדרכו של אדם חכם הוא פונה להתחלה ,
הוא פונה לבסיס של החיים , לתורה ושם הוא פונה לבסיס של התורה לספר תולדות האדם , אולי כך הוא יבין מדוע כדאי לו להיכנס לפרויקט ששמו נישואים , שם בתחילת פרשת בראשית הוא פוגש את התיאור על בריאת האדם כאשר בתחילה מופיע רק הזכר ” ויברא אלוקים את האדם בצלמו בצלם אלו’ ברא אותו ” ובהמשך מופיע הפ’ הבא ” ויאמר אלו’ לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו ” וממשיכה התורה בתיאור שאלוקים מביא את כל עולם החי לאדם שיקרא להם שמות ורק אחרי זה מופיעה התיאור על בריאת חוה , וכך כותבת התורה ” ויפל אלו’ תרדמה על האדם ויישן ויקח אחת מצלעותיו ויסגור בשר תחתנה , ויבן את הצלע אשר לקח מן האדם לאישה ויביאה אל האדם , ויאמר האדם זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי וכו’ על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו וכו’ ”
כשהוא מסיים לקרוא את התיאור הזה עולות לו כמה שאלות
א . מדוע לא יכל אלו’ לברוא ישר זכר ונקבה נפרדים
ב . מדוע כאשר אומר אלו’ א טוב היות האדם לבדו לא ברא מיד את האישה
ג . גם כאשר הוא בורא אותה מדוע צריך את הצלע מהזכר הרי אלו’ הוא כל יכול ומה הייתה הבעייה שלו לברוא את הנקבה כמו שברא את הזכר לקחת עפר מים ליצור את הצורה לתת לה נשמה והנה אישה לתפארת
ד . ובסוף כתוב על כן יעזוב זאת אומרת בגלל משהו שהיה כאן בעוד 5784 שנה יקום נער יעזוב את אביו ואמו ודבק באשתו מה זה המשהו הזה שגורם לצעד הכל כך לא רציונלי ?
ראובן הוא בחור חכם והוא מנסה להבין את הכתובים , וכך עולה במוחו אולי דווקא בגלל שזה צעד כל כך לא רציונלי היה צריך להיות כאן מנגנון ייחודי ומה הוא.
בוא נחשוב יחד מה היה קורה לו אדם וחווה היו נבראים יחד , ייתכן שהיה לאדם מאוד נעים לגלות שיש עוד יצור דומה לו אך כאשר היו מתגלים ביניהם חילוקי דעות או כאשר היה צורך לשנות מרצונו כדי לחיות יחד , הם לא היו מבינים מדוע אנו צריכים לעשות את זה בואו נחיה לבד וכאשר יהיה לנו צורך ניפגש , וצריך לזכור אלוקים בורא את האדם בצורה שיהיה לו טוב ולא בצורה של תעשה את רצוני ותסבול , לכן אם הסיבה היחידה לחיות עם אישה היה כי אלוקים ציווה אותו זה היה מחטיא את הרצון האלוקי , כי במקרים רבים אלו היו חיי סבל , וכך מכיוון שאלקים רוצה שהאדם ירצה לחיות עם אישה הוא בורא אותו לבד , ורק לאחר שהאדם נוכח לראות בעולם החי שישנה מציאות של שניים מאותו מין שהם דומים אך שונים הוא מתחיל לחוות חסר בזה שהוא לבד וכמו שכתוב בתורה , לאחר קריאת השמות לחיות ” ולאדם לא מצא עזר כנגדו ” , האדם לא מצא עזר כנגדו ,
כעת כאשר האדם עצמו מבקש את העזר רק אז ניתן לתת לו אישה רק כאשר הוא חווה חסר רק אז הוא יהיה מסוגל להשקיע את מה שצריך לחיי זוגיות .
אך כדי שהטבע האנושי יהיה כזה שגם לאחר אלפי שנים עדיין מרבית המין האנושי בוחרים לחיות בזוגיות , רצה הקב”ה שזה יהיה טבע אנושי ולכן ברא אותה כחלק מהזכר כך שלעולם הזכרים ירצו למצוא את החלק החסר שלהם והנקבות תרגשנה שזה הדבר הכי טבעי לחיות יחד , לכן ברא אותה מהצלע , וזו הסיבה שגם 5784 שנים אחרי אדם רואה את עצמו יותר קרוב לאישתו אותה נשא רק אתמול מאשר להוריו אצלם גדל מאז נולד , כי אשתו היא חלק אינטגרלי ממנו והוא חלק ממנה , בניגוד להוריו שהם ישות נפרדת ,
דברים אלו מבוססים על דברי הרמב”ן שם במקום ועוד פרשנים נוספים.
כעת מבין ראובן שגם אם הוא לא מרגיש כרגע דחף גדול להינשא , זו כנראה הדרך היחידה לחיים שלמים חיים בהם הוא יוכל להגיע ליעדים אותם הוא רוצה להגשים וגם האישה לה יינשא כך תוכל להגשים את שאיפותיה בצורה מושלמת ,
וזה כבר הבנה פשוטה כמו שברור לכל אחד שאדם שיש לו שתי ידיים יכול להגשים הרבה יותר מטרות מאדם שיש לו יד אחת כך גם זוג איש ואישה יכולים להגשים הרבה יותר יעדים בחיים מכל אחד לבד ,
בעצם יש לנו כאן את המסקנה הפילוסופית הישנה ‘שהשלם גדול מסך חלקיו ‘ פירושו של משפט זה הוא שהשלם יוכל תמיד לתת תוצאה יותר טובה מאשר שימוש בכל חלק שלו בנפרד , מייסדי התפיסה הזו טענו כי האדם הוא לא אוסף פריטים אלא הוא אוסף פריטים שכאשר הם מתפקדים יחד התוצאה היא הרבה יותר מהיכולת הנפרדת של כל פריט באדם , וכך גם נישואים זה לא נוכחות של גבר ואישה באותו בית אלא זה מייצר הפריה הדדית זה מאפשר התפתחות אישית יותר טובה וכך האדם יכול לממש את הרצון האלוקי בבריאתו ולהשלים את מה שהוא אמור לעשות כאן בעולם הזה , וכאן צריך לזכור במילה אדם בתורה היא כינוי לזכר ונקבה יחד וכמאמר הכתוב ” זכר ונקבה בראם ויקרא שמם אדם ” פרק ה’ פסוק ב’ ,
כאן אנו ניפרד מראובן ונחזור אלינו לשאלה הטובה ששאלת
כדי שנוכל אכן לחיות בצורה הזו נבראנו כיצורים חברתיים הנהנים מחיי חברה וזקוקים לחברה , נבראנו כיצורים עם יכולת לתקשר בין בני אדם כך שנדע איך לעשות את זה בצורה מושלמת , ונבראנו כיצורים עם משיכה בין המינים כך שנרצה לעשות את זה ונרגיש שיהיה לנו ממש כיף יחד ,
אך מה קורה אצלך כאשר אתה לא מרגיש צורך בכל זה , כאשר לדעתך נישואים רק יסבו לך סבל , ולא תהנה בהם ובמקום לקדם אותך זה יחסום אותך , כאן אכן ישנה דילמה מאוד גדולה כאשר מצד אחד הסביבה כולה אומרת לך מתי תתחתן כבר , התורה אומרת לך אתה צריך להינשא ואתה לא מבין מה רוצים מחייך , אתה זועק בשקט תנו לי לחיות ,
וכאן צריך להבין משהו אין ספק שישנם אנשים בעולם שהבורא ברא אותם קצת אחרת מהסטנדרט והם יסבלו מחברה ויחפשו רק שקט , רק גם הם אין ספק שיהיה להם תועלת מהנישואים במידה והם יינשאו למישהי שתדע איך לחיות איתם ותרצה אותם כמו שהם , ובוא נתייחס אפילו לנקודה הזו שהזכרת , מה שאתה קורא לה שופך דמים , יש בזה חלק שהוא חלק מהעונג של חיי זוגיות ומי שחי כפי שאלו’ ברא אותו רק בחיי זוגיות הוא יוכל ליהנות מהעונג הזה , וכך גם ילדים אני מבין שכרגע הדבר האחרון אותו תרצה זה ילדים ובוודאי לא הרבה ילדים אך בסוף בגיל יותר מבוגר ישנו צורך בתחושה שאני משאיר אחרי משהו שאני יצרתי והוא חלק ממני , כך גם יעדים אישיים נוספים שכנשוי יותר קל להגשים אותם כאשר אני יודע שיש מישהי שדואגת לי זוכרת אותי ומחכה לי בכל מצב ,
אך באותה מידה ברור שאם זו תהיה מישהי שזקוקה לך כל הזמן לחיי החברה שלה זה יהיה עבורך סבל מתמשך ,
ולכן הייתי מייעץ לך לגשת לברר אצל מאבחן מקצועי שיפגוש אותך זה אמור להיות מאבחן בתחום התקשורת , ובפגישה פנים אל פנים תוכלו יחד לברר האם זה משהו מולד האופי שלך או שזה משהו זמני ורק אחרי זה לשקול את המשך דרכך האם פשוט לקחת עוד כמה שנים עד שאולי תרגיש רצון וצורך להינשא , ואם זה משהו אחר שאכן זה אתה וככה אלוקים ברא אותך תוכל לשקול האם בכל זאת לחפש מישהי עם אופי כזה שתוכלו אתה והיא להפיק תועלת מהנישואים או תבחר במשהו אחר,
אך בדבר אחד אין ספק נישואים הם צורת החיים המצויה בה יכולים בני אדם להגשים את עצמם בצורה הנוחה והקלה ביותר וזה בעקבות מה שתיארתי לך למעלה על צורת בריאת האדם, ובתנאי שאכן הם חפצים בזה , כל זמן שעבורך זה נשמע כמקור לסבל אכן לא מומלץ להיכנס לנישואים ממקום כזה , וזה הזמן לברר עם איש מקצוע מה דעתו , ובנתיים להמשיך ללמוד להחכים וליצור בדרכים אחרות ,
יקירי מקווה שסייעתי לך מעט ואם יש משהו שתרצה לברר יותר אשמח אם תפנה שוב ואשתדל לתת מענה ,
ובנתיים שיהיה לך
פורים שמח
מעריך יהודה