שלום וברכה!
הצטערתי לשמוע על ההתמודדות המורכבת שלך. אני מאחל לך ומקווה שתתמודדי עם כמה שפחות כאב וצער.
אני מוכרח לומר שהתפעלתי מאד מרמת האמונה שלך, הלוואי על כולנו כאלו רגשות של אמונה בטובו של הקב"ה. אכן, אין דבר רע יורד מלמעלה, וכל מה שעושה ה'- הכל לטובה, ועדיין ארוכה הדרך מלצטט את זה- עד לממש לחיות את זה. אשרייך!
את שואלת שאלה חזקה מאד: אם הכל לטובה, למה בכלל לבקש לשנות את זה. הרי הכל טוב כבר עכשיו. לא רק שטוב- הכי טוב שיכול להיות! זו שאלה טובה מאד.
בתקופה מסויימת הייתי טרוד בהתמודדות מציקה שהעיקה עלי. ביום מן הימים נתקלתי בבית הכנסת בחוברת קטנה. עלעלתי בחוברת, סתם מתוך סקרנות- וגיליתי שם בדיוק את השאלה שלך.
הכותב הוא רבי נתן מנמירוב, תלמידו המובהק וכותב תורותיו של רבי נחמן מברסלב זצוק"ל.
והוא כותב ממש כך:
"כִּי לִכְאוֹרָה קָשֶׁה: מֵאַחַר שֶׁבֶּאֱמֶת כָּל מַה שֶּׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹשֶׂה עִם הָאָדָם הַכֹּל הוּא לְטוֹבָתוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ”ל- שֶׁצָּרִיךְ הָאָדָם לוֹמַר כָּל מַה דְּעָבְדִין מִן שְׁמַיָּא לְטָב עָבְדִין, אִם כֵּן- לָמָּה צִוָּנוּ ה’ יִתְבָּרַךְ לְהִתְפַּלֵּל עַל הַצָּרָה, רַחֲמָנָא לִצְלָן, הֲלֹא כָּל הַיִּסּוּרִין וְהַצָּרוֹת חַס וְשָׁלוֹם, הֵם טוֹבוֹת גְּדוֹלוֹת בֶּאֱמֶת לְזַכּוֹתוֹ עַל יָדָם לְחַיִּים נִצְחִיִּים?
בדיוק מה ששאלת!
הוא עונה באריכות, ותוכן התשובה שלו הוא, שאף על פי שהכל לטובה, וגם הייסורים הם לטובה אמיתית- בכוחה של התפילה להשפיע טוב שיגיע בצורה גלויה, בצורה נעימה, ולא דרך ייסורים. במילים אחרות: באמונה צריך תמיד להחזיק בשני מישורים:
האחד, הוא להאמין שכל מה שעבר עלי, גם הייסורים והצרות, הם לטובתי, ולא יכול היה להיות אחרת; ולעתיד כשתימלא הארץ דעה- נזכה גם אנחנו להבין שהכל הוא טוב אמיתי, אלא שכרגע אנחנו לא יכולים להבין זאת. אבל במקביל חייבים להמשיך ולזכור, שהקב"ה רוצה להיטיב לנו טוב גם על פי ההבנה שלנו. טוב שהוא גם נעים וכיף וקל. ולכן אנחנו מבקשים ומתפללים להשי"ת: נכון שהכל לטובה. אבל בכוחך וברחמיך להשפיע לנו טוב על פי ההבנה שלנו. על פי ההרגשה שלנו. התפילה עצמה, היא זו שיוצרת את הכלי שבאמצעותו אפשר להמשיך את השפע הזה.
זו ידיעה מטלטלת. היא בעצם אומרת ככה: הקב"ה רוצה לעשות לנו טוב. ולא רק טוב לפי המושגים שלו- הוא רוצה לתת לנו טוב גם לפי המושגים שלנו! כמו שאנחנו מפרשים את המילה טוב!
רבי נחנן מברסלב עצמו, מפרש את הפסוק וא-ל ש-ד-י יתן לכם רחמים" בצורה המרגשת הזו:
"הַיְנוּ, שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך יִתֵּן לָנוּ הָרַחֲמָנוּת, שֶׁיִּמְסֹר אֶת הָרַחֲמָנוּת בְּיָדֵינוּ. כִּי אֶצְלוֹ יִתְבָּרַך יָכוֹל לִהְיוֹת, שֶׁגַּם הַחוֹלַאַת הַקָּשָׁה וְכָל הַיִּסּוּרִין הֵם הָרַחֲמָנוּת שֶׁלּוֹ, כִּי בְּוַדַּאי כָּל מַה שֶּׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך עוֹשֶׂה לְהָאָדָם, אֲפִלּוּ יִסּוּרִין קָשִׁים הַכּל הוּא רַק רַחֲמָנוּת. אֲבָל אָנוּ מְבַקְּשִׁים, שֶׁיִּתֵּן וְיִמְסֹר בְּיָדֵינוּ אֶת הָרַחֲמָנוּת; כִּי אֵין אָנוּ מְבִינִים הָרַחֲמָנוּת שֶׁלּוֹ. וְגַם אֵין אָנוּ יְכוֹלִין לְקַבֵּל אוֹתוֹ הָרַחֲמָנוּת שֶׁלּוֹ הַנַּ"ל. רַק שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך יִתֵּן בְּיָדֵינוּ אֶת הָרַחֲמָנוּת; שֶׁאֲנַחְנוּ בְּעַצְמֵנוּ נְרַחֵם עָלֵינוּ. וְאֶצְלֵנוּ הָרַחֲמָנוּת בִּפְשִׁיטוּת, לְהִתְרַפֵּא מִן הַחֹלִי וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה"
אז לסיכום- הכל תמיד טוב. וגם אם לא נעים- זה תמיד לטובה. אבל בכוחה של תפילה לעורר רחמים כאלו, שישפיעו עלינו טוב מושלם בכל הרבדים, שגם יהיה טוב אמיתי- וגם יהיה נעים וקל וזורם. וצריך להמשיך ולהתפלל ולבקש- הקב"ה מתאווה לתפילותינו!
הקב"ה רוצה שנקים בית. הקב"ה רוצה שנהיה בריאים. הקב"ה רוצה שיהיה לנו רק טוב תמיד. ואפילו שתמיד טוב- עדיין אפשר לבקש, שיהיה עוד יותר טוב ועוד יותר טוב.
מאחל לך- בריאות איתנה, התמודדויות קלות, וכמובן- זיווג מתאים, הגון וטוב מאד.
נתן.
3 תגובות
רציתי לומר ששאלה זו עלתה אצלי רבות ואני אחת שיוצא לה לקרא ספרי אמונה בני דורנו
אבל התשובה שלך כבוד הרב עשתה אצלי רושם גדול והתלהבות גדולה בטובן של ה׳
והדגש על הטוב שהוא רוצה לעשות לנו גם בהבנות ובהשגות שלנו
תודה רבה על התשובה שכל כך ברורה וחזקה
אם אלוקים יכול להשפיע עלינו את הטובה בצורה שגם מרגישה טובה לנו והוא לא עושה את זה אז זה לא נקרא טוב
לדוגמא אם רופא יכול לרפא חולה על ידי נטילת גלולות ובמקום זה עושה לו ניתוח מסובך שאומנם מרפא אותו האם הניתוח נקרא טוב כשיכולנו להגיע לאותה תוצאה בלעדיו ?
שלום וברכה ותודה על השאלה.
התשובה היא, שייסורים מגיעים אל האדם בגלל מצבו נכון לעכשיו; וכשהקב"ה מחליט לשלוח ייסורים לאדם הוא נמצא במצב שלא מאפשר לשלוח לו ישועה בלי זה.
אבל כל זה- קודם התפילה. התפילה ובקשת הרחמים הן בעצמן יוצרות את הכלי, את האפשרות, את שינוי המצב- שיוכל להשפיע אל האדם שפע טוב בלי ייסורים וכאב. אחרי התפילה, האדם מתרומם למצב אחר לחלוטין.
חודש טוב מלא ישועות; נתן.