The Butterfly Button
אנחנו כל כך סובלים פה! למה להיות עם סגולה?

שאלה מקטגוריה:

אני מודה לכם. לא מובן מאליו שיש אפשרות לשאול ולקבל מענה.
אני נחשפת הרבה לסיפורים של החטופים סיפורים וסירטונים
המחשבה על מה שהם עברו לא מרפת ממני לא נותנת מנוחה החוסר אונים שהם היו בו … אני לא מרגישה שאני מצליחה לחזור לשיגרה לעשות דברים “שחשובים” איך אפשר? שביקום מקביל אחים שלנו עוברים שואה. הידיים שלי רועדות שאני כותבת . ובכל זאת אני מנסה לשאול. אני מפחדת לשאול את השאלה הזאת כי אולי ה’ יעניש אותי חלילה, אבל אני גם לא מסוגלת להשאיר אותה בתוכי. תמיד גדלתי בבית בקטע החרדי בצורה של הפחדות ועונשים , הראש שלי כבר עובד אוטומטית בצורה של עשית משהו רע תקבלי רע תקבלי עונש עכשיו תראי מה יהיה לך. כשאני חושבת על חופשה או הנאה הראש לי אומר אחרי זה יקרה רע ? למה? כי אנחנו בגלות וכי עם ישראל תמיד סובל וכי יש סוג של מחשבה “שאסור להינות” עד שהמשיח לא יבוא.. מה מביא איתו המשיח ? לא יודעת וגם לא מספיק מבינה .. גם את זה למדתי בצורה של ימותו כל מי שעשה חטא אז למה לרצות אותו?. השאלה האמיתית והקשה שלי אחרי התמונות הכואבות האלו אחרי ה 7.10 וכן גם אחרי השואה ובכלל.. אני יודעת שזה שאלה שנחשבת כפירה אולי אז אל תכעסו עלי אבל… השאלה שלי היא מה יוצא לנו מלהיות עם סגולה? מה יוצא לנו מלהיות עם ישראל? סבל? אני נמצאת הרבה ברשתות החברתיות ורואה את החיים שאנשים גויים חיים , הם לא יודעים מה זה המציאות הישראלית, היהודית, הכל קליל.. שאני רואה את הבעיות שלהם זה מגוחך לנוכח הסבל היהודי התמידי. אני חייבת לציין שאני עוברת הרבה ועברתי גם במישור האישי אבל אני לא מכניסה את זה כרגע כחלק מהשאלה שלי.. קשה לי מאוד. אני לא מבינה איזה פריבילגיה עם ישראל מקבל? והפוך מה אומרים תמיד שה’ נותן את הקרבות הכי קשים לחיילים הכי חזקים שלו וזה משפט שמכעיס אותי שאנשים אמרו לי אותו ברגעי סבל ומשבר. כי מה יוצא לך מלהיות חייל חזק ?? מה יוצא לך מלהיות בן אהוב? מחילה אבל זה מכעיס ומכאיב לי ממש.. אומרים שרואים את מה שקרה ב7.10 אז צריך לחזור בתשובה ולהתוודות על החטאים ..ובכנות? לי אין כח. איזה חטאים?? איזה עוונות? אני מפחדת מכל צעד שאני עושה ? מחכה למכה הבאה (חלילה) ואם כן יש אנשים שעושים חטאים? זה מה שמגיע להם? האם מישהו עושה את זה מתוך כוונה רעה? למה צריך לחיות באיום תמידי ?? איך אפשר לחיות ככה. ? והפסוק של “את אשר יאהב ה’ יוכיח” איך הוא אמור לגרום לזה שאני ירצה שיאהבו אותי?? ובכלל לקרוא ל7.10 ולמה שהיה שם טוב?? זה עיוות מציאות ועיוות השכל ישר.. יש מין גישה שגדלתי בה של סבל. סבל תמידי . ואני קוראת גם לפעמים על זה בעיתונות חרדית שאם ה’ הביא לך סבל צריך לכופף את הראש ולהכניע . לקבל. למה?? למה שיקרה לי סבל? מה עשיתי? למה שאני יכופף את הראש? כן אני מתנגדת לסבל , אני לא רוצה סבל. ואני לא חושבת שמגיע לי או לאנשים טובים לקבל אותו. ולמה בכלל צריך להכניע ראש? זה סוג של תחושה של יהודי רדוף כזה שמתהלך בעולם וצריך לקבל את הסבל ואת האנטישמיות סביבו עד ? שיבוא המשיח. שאבא שלי אומר על חמאס ובכלל “אין לנו מה לעשות רק אלוקים יכול להושיע אותנו” זה לא גורם לי לחוזק מחילה! אלא לחולשה .. להרגשת חוסר אונים נוראית. ההכנעה הזאת שאין לנו מושיע מלבד אלוקים לא מחזקת אותי אלא מחלישה. הפוך לצערי שאומרים לי “יש לנו צבא חזק , נגמור אותם.” זה יותר נותן לי במה להאחז. גם כי את אלוקים לצערי הכרתי וגדלתי בדרך של הוא מעניש וכועס עלינו כל הזמן ואם אתה ממש צדיק ה’ מדקדק איתך יותר ואם הוא אוהב אותך? בכלל הלך עליך. כאילו תפיסה של אנחנו בגלות אז נכניע ראש וכל אחד יפגע בנו ויעשה מה שבאלו. סליחה על הכעס שאני כותבת בו ומקווה שמשהו מובן מתוך כל הסערת רגשות שאני מנסה להרגיע.. ואני מקווה שזה לא נחשב שאני בן אדם רע או רשע .. שאני בכלל מעיזה לשאול את זה.

תשובה:

שלום לך

ניכר שאת שואלת מדם ליבך, הצעקה שלך היא צעקה כנה שאין לה באמת תשובה אנושית, והאמת שצריך להפנות את הזעקה הזו כלפי שמים. אני אנסה לתת כאן מענה מועט כפי הבנתי, ומקווה שיהיה לתועלת.

הכאב העיקרי שלך הוא שאין צדק, ושאנחנו כעם ישראל נידונו לסבל שהוא לכאורה בלתי מוצדק, זהו באמת כאב עצום שאין כמותו ובעיקר חוסר הצדק שבכך, זהו דבר מורגש שנשאל כבר רבות על ידי דוד המלך והנביאים, וכל דורות ישראל בצורות שונות. את בעיית הצדק מול ה’ לא אפתור כרגע, אבל יש לדבר כמה גישות במחשבת עם ישראל. בתורה נכתב הרבה שהעוונות הם הסיבה לסבל, אבל יש מקומות שההסבר הזה לא מספיק, כמו למשל גלות מצרים. פעמים רבות הקב”ה מבקש לנסות את האדם והסבל הוא גם ניסיון, הנחייה שמאפשרת לנו לעמוד על משמעות קיומנו. לאחר השואה קמו גם גישות שגם זה לא מספיק, ויש סבל שאיננו מסוגלים להסביר אותו בשכל אנוש, ושהקב”ה נתן גם כחלק מהחירות של האדם כוח להרע לפחות עד לגבול מסויים. ויש סמך לגישה זו בספר איוב.

מה שאני רוצה לגעת בו יותר זה את חוסר המשמעות של הסבל, את התחושה שלך שהסבל הוא תוצאה של כאוס, של אי סדר ואי צדק ולכן זה מעמעם בכלל את תחושת המשמעות שלך, ואני רוצה לומר לך שבמידה רבה זה בדיוק הפוך, כי לסבל של עם ישראל כמו לסבל בכלל יש משמעות, במידה רבה הסבל הוא נגזרת של משמעות, אין משמעות בלי סבל, הסבל מזקק את האדם למי שהוא. ובאמת מושג הסבל הוא מושג השייך רק באדם, לחיה יכול להיות כאב, אבל הסבל הוא דבר אנושי, כי הוא כרוך בכך שהתודעה שלנו מבקשת ומאמינה בטוב, וזה שיש רוע נתפס בעינינו כפער מוסרי ורוחני בלתי נסבל, וזהו שורש הסבל.

נכון שבעולם אידאלי לא היינו אמורים לסבול, וזה שורש התקווה שלנו, שה’ הוא טוב ובסוף רוצה רק בטובתנו, ואנו מאמינים שהכל לטובה והכל מוביל לטוב, אבל בעולם המציאות הסבל מאפשר משמעות, פעמים רבות אנו מוצאים שבכדי להיות ערני למשמעות קיומנו אנו זקוקים לאתגר. החיים עצמם נוטים לשקוע בתוך עצמם ולאבד את הקשר שלהם עם מה שמעבר, עם הממד שמאפשר לחיינו להיות יותר מאשר עובדה יבשה, ולהשתייך למשהו גבוה.

ובאמת, העיקרון הזה בנוגע לעם ישראל מפורש בעמוס “כי אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עוונותיכם”, הרי שככל שאתה קרוב לאלוקים, ככל שהנך בעל משמעות בעולם, הרי שזו סיבה, אמנם פרדוכסלית אך בלתי נמנעת, שתיבחן על המעשים שלך יותר בחדות.

אפשר לראות את זה אפילו כחוקיות עמוקה שנמצאת בעולם, שכאשר אדם או עם לא שם לב למשמעות חייו, הוא לא מסוגל בסופו של דבר לראות את התמונה הנכונה של מה שקורה סביבו, העיוורון מכה אותו ואז הוא נופל שדוד. וכך אמר ה’ לישעיה “השמן לב העם הזה ועיניו השע, לבל יראה בעינו ובאזניו ישמע”, כי העם נמצא במצב של שפלות מוסרית ועונשו יהיה שהלב שלו יאטם עד לחורבן חלילה.

זו גם נקודה שנוגעת לכאב הספציפי על מה שקרה מאז שמחת תורה תשפ”ד, אמנם אני לא חושב שחלילה זה המצב בדורנו, שה’ מרדים אותנו כי זה כבר מצב אבוד, להיפך, אני חושב שמה שאירע בשמחת תורה היה תרגיל מאוד משמעותי דווקא בהתעוררות, אבל אין ספק שהיינו בתרדמת עמוקה על כדי עיוורון, ואולי, מכה מסויימת גם אם כואבת מאוד כבר היתה בלתי נמנעת. אני לא מנסה להפוך את זה למשהו מאוד מדוייק, כי אני לא אומר לך דברים ודאיים, כל אחד יכול לפרש את המציאות, אבל צריך קשב למה שקורה כדי להבין שיש כאן גם צדדים חיוביים, עם כל הכאב על מה שקרה. אף אחד לא רוצה לחשוב אם זה לא היה קורה איפה היינו בעוד כמה שנים של שינה מצידנו והתחמשות של כל האויבים מסביב..

בנוסף, אני רוצה לחדד נקודה חשובה שקשורה דווקא לתקופתנו. עם ישראל עבר הרבה סבל, אך דווקא בעידן שלנו אנחנו נמצאים בעידן של רווחה ושפע, ובעיני זה אומר גם משהו חשוב מבחינה רוחנית, שהקב”ה לא רוצה שנעבוד אותו מתוך סבל, אלא דווקא נלמד איך להתקרב אליו מתוך כל עושר החיים שיש לנו. אבל עידן השפע יש בו את אותה בעיה של אובדן משמעות והתבהמות, ולפעמים כשאנחנו נופלים בזה בא פתאום סבל אדיר ומתפרץ עלינו.

ובכל מקרה אני בהחלט סבור שכל הסבל הזה לא אומר שאת צריכה לחיות בתודעת סבל תמידית, הקב”ה אינו מבקש את זה. הסבל נועד ללמד אותנו לחיות בערנות מתוך שפע ורווחה. דווקא בתקופה זו, הקדוש ברוך הוא נתן לנו משהו שלסבים שלנו לא היה, חיי שפע וללא שעבוד לעמים אחרים. יש דעה בגמרא שאלו הם ימות המשיח. (בלי להיכנס בהכרח לויכוח הפוליטי וההשקפתי מה הגדרת המצב בימינו), איך שאני תופס את זה שה רוצה שנצא מתודעת הסבל המתמיד הזה ונבין שלא תמיד העתיד צופן רע, להיפך, נבטח בו שיתן לנו טוב, כי זו מהות הביטחון האמיתי, והאמת שאנחנו זוכים לראות בתקופות שלנו הרבה יותר השגחה על עם ישראל מאשר בעבר הקרוב והרחוק, במלחמות ובהרבה היבטים, יש לנו את הברכה המיוחדת שה’ העניק לארץ ישראל שתוקפה אינו פג לעולם. ויהי רצון שלא נצטרך ולא נדע עוד סבל, לא פרטי ולא כללי.

אני כן רוצה לשים כמה הסתייגויות מחלק מדברייך, להבנתי אשלייה מסויימת בכך שאת רואה חיים טובים של אחרים, את הצרות שלהם הם לא מעלים לרוב לרשתות ואני חושב שלבסוף העולם מלא גם בסבל עם כל הטוב שקיים וזה לא קשור תמיד לעם זה או אחר. הדבר גם ידוע שתופעה זו של התחושה שאצל אחרים הכל טוב ורק אצלי לא, היא דבר שמועצם מאוד אצל מי שנוכח רבות ברשתות החברתיות.

בנוסף, יש את המועקה והכאב האישי שלך, שאת מדברת עליו בשאלה אבל לא מרחיבה בו, הכאב הזה בוודאי משפיע על ראיית עולמך, וזה דבר שראוי לתת עליו את הדעת בפני עצמו, אבל אולי כדאי לך להתבונן עליו גם כן מהפרספקטיבה שנתתי כאן. בכל מקרה, הוא לא קשור בהכרח בנושא שהכי מציק לך כאן, שזהו הסבל ותודעת הסבל שעם ישראל חי בו. ואולי כן כדאי לעשות הפרדה בין סבל אישי בנסיבות מסויימות (שכמובן כדאי לטפל בו ככל האפשר), לבין הסבל של עם ישראל שהוא משהו הרבה יותר רחב.

בברכה ובתקווה לצמיחת גאולה במהרה

אריה מ.

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...
8 השאלות שלי על אלוקים גהינום ובחירה
השאלות שלי נשאלות באמת מתוך כאב ואולי ישמעו לא טוב, אבל אני לא שואלת מרצון להתריס אלא כי זה באמת קשה לי… 1. אמרו לי שכולם עוברים דרך גהינום, כי כולם הרי חוטאים ואף אחד לא מושלם. ואני חושבת שדוקא בגלל שאיננו מושלמים אז צריך לסלוח לנו… 2. איך יתכן...
כועסת על הקב"ה כשדברים שאני רוצה לא קורים
תודה על ההזדמנות לשאול.. אני לא יודעת עד כמה השאלה שלי מבוססת על משהו שאפשר לענות לו רק בשכל כי היא גם מאוד רגשית. אבל אני מרגישה חובה לנסות לפחות.. אני מנהלת בעולם עם מערכת יחסית מאוד קשה מול הקב”ה אני כל זמן מרגישה שאני כועסת, פשוט כועסת וזה קורה...
נמאס לי להיות עצובה מדברים שקורים...
נמאס לי לקבל על עצמי קבלות כל פעם שקורה דברים רעים… מרוב צרות של עם ישראל אין לי כוח כבר להצטער!! ולקבל על עצמי קבלות.. התרגלתי לזה ואני רק במקום לקבל על עצמי קבלות אני כועסת על הקבה… כי נמאס לי!!! אחרי שאני שומעת על דברים רעים עכשיו,אני רק אומרת...
מה אתה רוצה ממני?
נמאס לי. אין לי כוחות יותר. עייפתי לגמריי. לא יכולה יותר עם הדרישות של הקב”ה אליי. אני כותבת את זה עם דמעות. רווקה מעוכבת זיווג. עבדתי על המידות, כי השם הראה לי שזה למה אני לא מתחתנת. השתדלתי לקבל הכל באהבה. אני חווה בעיות בפרנסה. אני רוצה מאוד מאוד דבר...
עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא, איך?
כבר הרבה זמן אני משתמש באתר הנפלא הזה, ומאוד נהנתי מהתשובות המחכימות שלכם, ולכן החלטתי לשלוח לכם את שאלותיי, (וכבר שלחתי כמה פעמים) שאתם עונים עם רגש מיוחד, אשר שמור רק לכם, עכשיו לשאלתי , איך באמת יכולים להאמין בלב שלם שהמשיח הנה בא, הרי חיכינו לו כבר כ”כ הרבה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן