שלום לך,
בחורה בת 21 איננה בחורה אלא אשה צעירה. במקרה שלך את גם אשה נבונה, חושבת ובעלת חוש ביקורת בריא, אשה שנמצאת במשא ומתן מול העולם הדתי שלה כבר זמן רב והספיקה לצבור כעסים ותסכולים. בסיפורי צדיקים ישנם תיאורים על בעל הספיקות שמקבל מעין תשובת קסם המפזרת את ערפל הספק וחושפת אותו לאור הבהיר של האמת הצרופה השורפת ומכלה כל פקפוק. ברור לי שברור לך שזה לא הולך לקרות כאן ועכשיו. כל שאוכל לעשות יהיה להשליך לעברך קצה חוט ולהשאיר בידך את ההחלטה מה לעשות בו.
את כותבת שאין בך רצון לשמור תורה ומצוות. מהו "רצון"? רצון הוא מוכוונות נפשית לקראת דבר מה, וראייתו כמתאים וכעונה על צורך. ברור לגמרי שאין לך היום "רצון" לשמור מצוות. למה שיהיה? את מתארת מערכת יחסים רעועה עם הדת ועם נציגיה, שאלות ששאלת בכנות ומתוך חיפוש ובירור פנימי נענו בתשובות שבלוניות של שטיפת מח, את לא מתחברת לרעיון של מצוות מעשיות הנכנסות לפרטי פרטים ולמגבלות שאינך מבינה. הייתי מופתע אם אחרי כל זה היה בך עדיין רצון לשמור תורה ומצוות…
אני רוצה להתייחס בקצרה לשאלת המצוות המעשיות, לאו דווקא בגלל שהיא החשובה ביותר, אלא בנסיון לשתף במחשבות מזווית שעוזרת לי עצמי לשים דברים בפרופורציות הנכונות.
את שואלת למה ההלכה נכנסת לפרטי פרטים עד לרמה מביכה לפעמים. מקריעת נייר טואלט בשבת, דרך סדר גזיזת צפרניים ועד להקפדה מיקרוסקופית על תיומת סגורה בלולב. לעיתים הדברים נראים כטרחנות נלעגת, אולם ההלכות הללו אינן תלושות מהקשר רחב יותר והן מהוות את קצה הקרחון המעשי של העקרונות המשמעותיים שעומדים בבסיסם. ההלכה בנויה על אדנים רעיוניים, אך היהדות איננה מאמינה ביכולת הקיום של רעיונות מופשטים ללא עיגונם בחיי המעשה, ולכן הקימה מנגנון של מעשים המבטאים את העקרונות הללו ומורידים אותם מעולם האצילות אל עולם העשייה. הרעיון המופשט של אמונה בבריאת העולם ובהשגחה פרטית מבוטא באמצעות מנוחת השבת שמתגלמת גם היא באופן מעשי בהמנעות משלושים ותשע מלאכות שונות, שזכו בתורן לשכבות של פרשנות ושל סייגים נוספים. היהדות היא דת של מעשים, מעשים המחזיקים את הרעיונות.
לפעמים מרוב עצים לא רואים את היער והדקדקנות ההלכתית מסתירה את הרובד העמוק שמאחוריה. זהו אתגר שכל אדם מוצא בו את דרך המלך שלו. לא כל הלכה או הנהגה ניתנה למשה מסיני. ההלכה המוכרת לנו היום בנויה משכבות המורכבות מחיובי תורה ברורים, מתקנות חכמים שלהם ניתנה הסמכות לפרש ולגבש, ומהנהגות שונות שהתקבלו על ידי עם ישראל לדורותיו. אני לא מכיר אדם שיודע את כל ההלכה או ששומר עליה ב 100%. כל אדם מוצא את הדרך שלו לחיות בתוך ההמערך ההלכתי. כנראה שכך נועדה היהדות להתקיים. קיים רף מינימלי וקיים רף מקסימלי והעבודה של כל אדם היא למצוא את מקומו האישי בתוך הגבולות הללו. אני בכוונה נמנע מלהכנס לדוגמאות קונקרטיות שעלולות להתפרש שלא כראוי, אבל רק אומר שהקב"ה יצר את התורה והוא יצר אותך – יש לו את כל הכוונה שתדעו להסתדר, והוא כנראה חושב שזה אפשרי.
היהדות רחבה מני ים ושבילים רבים בה. זהו עולם בעל היגיון פנימי משלו שלעיתים איננו עולה בקנה אחד עם התרבות הסובבת אותנו. שוב, העמדת היחס הנכון בין עולמה של תורה לבין העולם שמחוצה לו, עבודה גדולה היא. רבים מאד, אנשים חכמים ונבונים, גאוני עולם לצד יהודים פשוטים, פרופסורים, אנשי כלכלה, פילוסופים וכך הלאה, מצאו את שלוות נפשם ביהדות ובשמירת מצוות. את חשה ששאלותייך נתקלו בשטיפת מוח? כנראה שלא הגעת עדיין למקומות הנכונים. אני מכיר אנשים שומרי מצוות שהדבר האחרון שאפשר לומר עליהם הוא שהם רדודים, שטופי מוח או שוטפי מוח. הם אנשים בקורתיים מאד שמכירים הכל ויודעים לפלס את דרכם מתוך מחוייבות להלכה ולמסורת. אנשים מרשימים בכל קנה מידה.
אחרי שהגעת למקום בו את נמצאת דרושים הרבה כוחות נפש על מנת להכיר במורכבות של הדברים, על מנת להתגבר על האכזבות ולבדוק כיוונים אחרים, על מנת לתת לעצמך הזדמנות להנות מכל העולמות. אני מאחל לך שתמצאי את כוחות הנפש הללו ותפלסי את דרכך בעזרת מידת האמת שנחונת בה.
המון הצלחה ואושר,
גרשון
[email protected]