The Butterfly Button
אמונה עם כל כלכך הרבה ספקות

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה!
אני כמעט בת 21 , באה מבית שומר תורה ומצוות וכבר למעלה מחמש שנים עסוקה בשאילת שאלות אמוניות.. מזמן לזמן השאלות מתעמקות וגם אני.. לטוב ולמוטב..
אבל אחרי כמה שנים ושנת מדרשה שלמה של בירור אני לא מסוגלת יותר להמשיך..
מרגישה את עצמי סוחבת על הלב ערימה של תשובות ששמעתי , שאלות, עוד תשובות (על אף שבטוחה שלא שמעתי הכל..) , עצות של אנשים, מילים של רבנים … וכלום.
אני תקועה ולא מצליחה להחליט ולהתחבר לדרך ה’ .. לאמונה הבסיסית בקיומו של אל בורא קל וחומר משגיח.
אני יום יום בחודשיים האחרונים( אחרי שגם ניסיתי להרפות תקופות ארוכות) מנסה לברר עוד קצת ולנסות למצוא כיוונים.
כי אני נמצאת ולא נמצאת .. הולכת עם חצאיות ושומרת את הבסיס של שבת וכו אבל בלי כוונה , להט או אמונה.
כמו כן אני יוצאת עם מישהו קשר רציני מאד (כמובן שזה סיפור ארוך אבל לא אאריך..)ומרגישה דחף עצום להחליט גם בשביל לדעת האם זה הבית שאני רוצה.. בשבילי וגם בשבילו..
אני הבנתי עם הזמן שיש לי בעיית ספק גדולה , ספק בעצמי ובבחירות שלי, ספק במה שהלב מרגיש..
אבל עם כל זה משתדלת ללכת עם ההיגיון והאמת ולא מצליחה וכואבת כבר מאד…
אשמח לעצה או כל דבר , כי אני בעצמי אובדת עצות ומרגישה שאני מיואשת ועומדת על הגבול הדק בין חיים של תורה לבין חיים נטולי יהדות.
תודה רבה

תשובה:

שואלת יקרה מאוד,

כשקראתי את השאלה ממש הרגשתי את כובד המשא שעלייך. ערימות של שאלות כבדות משקל, תשובות, החיבור ביניהם, השאלות הפתורות, ואלו שעדיין לא… אכן. משא כבד ומתיש. ללכת עם כל הכובד הזה כשיש ברקע קשר רציני שצריך להחליט לגביו, והכל כל כך מהותי וחשוב. ומלחיץ. ודי כבר. אני רוצה להיות סגורה על עצמי.

ממה שכתבת נשמע שאת התשובות לשאלות קיבלת. שמעת את כל העצות, התשובות והמילים הטובות. כלומר מבחינה שכלית את פחות או יותר מבינה את מציאות ה’, את אמיתות התורה, ואת כל מה שאחרי שמבינים כבר אי אפשר להיות אנשים ישרים ובעלי מצפון ולא לקיים מצוות.

אז את מקיימת, כי צריך, אבל כאשר הלב הוא זה ששואל את השאלות, הראש יכול מעט לעזור. לא לגמרי.

ומה עושים כשהלב תוהה, מבקש, רוצה, אבל לא מתחבר?

כאשר כל התשובות נמצאות בראש, והלב נותר עני ומנותק?

את יודעת, אני כותבת לך ודמעות בעיני.

זה כל כך קשה!

כי הגבול הדק הזה בין חיים של תורה לאלו שלא הוא אולי דק, אבל כשהראש יודע את כל התשובות גם לחיות ללא יהדות יהיה כל כך קשה וקורע.

ואני חושבת שהשאלה שלך עצמה, הרצון הזה להרגיש שייכת, לחוות אמונה בהירה היא תחילת החיבור עצמו. אולי זה נראה לך מוזר, כי את מרגישה כל כך רחוקה, אבל הצעד הראשון לקשר הוא הרצון. ואולי את עצמך לא רואה את זה, אבל כשקוראים את השאלה שלך זוכים לראות הצצה לנשמתך. לנשמתך המבקשת, הרוצה, והמתוסכלת מחוסר ההצלחה.

אם לא היית רוצה חיבור, לא היית כותבת את השאלה הזו בתסכול גדול כל כך. את יודעת, ההיפך מאהבה זה אדישות. ואדם אדיש לא היה אפילו שואל שאלות. הוא היה נוטש הכל והולך. החיפוש התמידי שלך, חמש שנים של שאלות תהיות, העמקה שוב ושוב, מראים על אהבה גדולה מאוד.

אני חושבת שהשאלה היא איך לעורר את הרגש. איך להתחבר בפועל. ואני שואלת, האם היתה לך חוויה רוחנית משמעותית בעבר? יש משהו שכשאת לומדת את מתחברת אליו? שיר שאת שומעת ומצליח לרומם אותך? או שכל החוויות הדתיות שלך נטולות כל טעם?

את יודעת, הרב דסלר בספרו “מכתב מאליהו” כותב על “ימים של אהבה” ו”ימים של שנאה”. לכל אדם, גם לרב דסלר עצמו, היו זמנים כאלה. מהם ממושכים יותר, מהם פחות. זמנים של חוסר טעם במצוות, זמנים בהם אנחנו מקיימים מצוות מכח העוגן השכלי בלי שום התלהבות. אלו זמנים בהם אנחנו נבחנים באמת. כי להרגיש אמונה זו חוויה אדירה. ולקיים מצוות בלי להרגיש את זה, זה הדבר האמיתי אותו אנחנו נותנים לבורא עולם. זה תמצית דמנו וכאבנו, העולה ישירות לה’ כקרבן.

ומה אפשר לעשות עד אז? עד שהימים האלו של האהבה והרגשת האמונה החזקה תגיע? עד שכל מה שיש לך בראש – “וידעת היום” ירדו ויכנסו אל הלב – “והשבות אל לבבך”?

אומר לך משהו, שאולי פחות ציפית לשמוע, אבל הוא אולי היחיד שיכול לעזור.

תתפללי על זה.

התפילות היקרות ביותר הן אלו המבקשות קשר. אלה שמבקשות מהקב”ה – חבר אותנו אליך. תתחילי לשים לב למילות התפילה. ראי כמה הרבה בקשות יש על הרגשת החיבור הזו. “קדשנו במצוותיך, ותן חלקנו בתורתך” והעיקר – “שבענו מטובך”. תן לנפש שלנו, זו הרעבה והנבוכה כל כך, להרגיש קצת שובע. שובע הנובע מטובך. שובע אמיתי ושלם.

ספר התהילים, שיר השירים, ספרים שלמים שנכתבו בידי האנשים הגדולים והמאמינים ביותר, מלאים בבקשת קרבה וחיבור. התהיה והקושי שלך היו מנת חלקם של גדולים ורבים, והם הפכו לגדולים כל כך כי לא הפסיקו לבקש ולחפש. כי “קרוב ה’ לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת”.

אני מקווה שאכן עניתי על שאלתך. שהבנתי נכון את הקושי שלך. אם תרצי לפרט יותר ולעלות נושאים ספציפיים שאת חושבת שקשים לך, או כל בירור נוסף, אשמח לשמוע.

בהערכה גדולה,

תרצה

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

הקב״ה הבלתי מוגבל חייב להשתמש בסבל?
איך יתכן שהקב״ה שכל כל בלתי מוגבל משתמש בסבל,לא הייתה לו אפשרות לגרום לנו לתקן את העולם גם בלי סבל? בסופו של דבר אם כל ההבנה שיתכן ואכן הכל למטרה נעלה יותר אנשים סובלים ביום יום ואיך יתכן שהרע הזה מגיע מהקב״ה הטוב והכל יכול? אנחנו לא בחרנו להיות כאן...
הקב"ה כל יכול אז למה ממשילים אותו לרופא שמכאיב לחולה בשביל לרפאו?
תמיד כשה’ עושה משהו רע, ממשילים את זה לרופא שחייב להכאיב בניתוח ע”מ להבריא את החולה. אבל המשל ממש שגוי! : הרי הרופא מוגבל ביכולותיו ואילו ה’ לא רק שאינו מוגבל..הוא קבע את חוקי הטבע. השאלה היא בעיקר למה משתמשים במשל השגוי הזה??
אני אגיע לגהנום?
לאחרונה התחלתי לחשוש מאוד מכך שאגיע לגיהינום. אני חייב להבין כמה דברים-נכון שבסוף אף אחד לא באמת יודע מה זה, אני יודע שכל תיאורי האש וכו זהו מקור נוצרי ואצל היהודים זהו עונש יותר רוחני. אבל חייב לשאול- אני בסך הכל בן אדם שומר מצוות-אוכל כשר, מניח תפילין בבוקר, לא...
עקרון הסיבתיות - הסיבה הראשונית
אני לא יודע עד כמה אתם עוסקים בתחומי פילוסופיה כאלה אבל אשמח לשמוע את דעתכם בעניין, רציתי לשאול בנוגע לעקרון הסיבתיות. פילוסופים רבים טענו שעיקרון הסיבתיות לא נובע מהניסיון אלא מהתבונה ולכן אמור להיות שייך בכל מצב ומקום ואם כך משליכים זאת על הסיבה הראשונית ליקום וחוקי הטבע וכד’ ומגיעים...
עד מתי כל הניסיונות האלה?
אני בן 20, לפני 10 שנה אמא שלי חלתה למשך כשנתיים והבריאה ב”ה ,לפני 5 שנים אבא שלי חלה במחלה בערך שנה והבריא ב”ה ומאז היו עוד כמה סבבים.. ושבוע שעבר בן דוד שלי חייל נהרג במלחמה ואחרי כמה שעות אחותי היה לה הפלה, בראש אני יודע שהכל לטובה, אבל...
איזה ערך יש לאמונה שאסור לשאול עליה שאלות?
רציתי לשאול בנוגע לאיסור המובא בהלכה של קריאה בספרי מינים. לא פעם אנשים רוצים לבדוק את אמונתם ולכן מעיינים בצידו השני של המיתרס ולא דרך פילטר של אתרי חזרה בתשובה וכד’ (שהרי לא תמיד יודעים אם מביאים את הצד השני בצורה אמיתית ומדוייקת). ולא ברור לי, אם ההלכה מבקשת מהאדם...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן