The Butterfly Button
איך אתם כל כך בטוחים שאלוקים הוא טוב?

שאלה מקטגוריה:

אלו שאלות שמטרידות אותי המון זמן, ואני לא מצליחה לקבל תשובות שיניחו את דעתי.

אני יעריך מאוד אם תוכלו לענות ליוכמה שיותר מהר יעזור עוד יותר.

אין לי מילים לתאר את העזרה שזה בשבילי.

תודה…..

  1. אני יודעת המון הוכחות למציאותו של אלוהים אבל בסופו של דבר את כל ההוכחות אפשר להפריך, ותמיד נשאר בחמישים אחוז לכל כיוון, אז איך אני יכולה לדעת שאני לא מקדישה את חיי לטעות?
  2. ואם אלוהים קיים למה שהיה רוצה שנהיה בספק לגבי קיומו?הרי אם הינו יודעים בוודאות שהוא קיים, עדין היה נשאר לנו עבודה לקיים את דבריו.
  3. וגם חשוב לי מאוד להבין איך אתם כל כך בטוחים שאלוהים הוא טוב, אני לא מצליחה להבין את כמויות הרוע שיש בעולם,למה צריכים למות ולפצע מאות איש ברעידות אדמה, שואה….. ויותר מזה אם אלוהים הוא כמו אבא אוהב למה יש כאלה שעתידים לסבול בגהנום, הרי כל אב היה מוחל ומוותר בסופו של דבר!כלומר עדיין איני יודעת אם ארצה קשר איתו, גם אם יוכח לי שהוא קיים ללא ספק, אני מרגישה שאם יש אל כזה אני מוצאת בתוכי תרעומת כלפיו.
  4. למה יש כל כך הרבה פרטי פרטים להלכות? כמו הלכות שבת לדוגמא, מה זה בעצם משנה אם פתחתי את המקרר ונדלק האור….
  5. אם אלוהים כל כך גדול למה אנחנו צריכים לשבח ולהודות לו כל הזמן [ברכות,תפילות…] בעיני מישהו שצריך שכל הזמן יפארו שמו בעולם וימליכו אותו נתפס כמטופש, זול, לא דמות שהיתי רוצה לעבוד.

תודה רבה

 

תשובה:

שלום לך, שואלת יקרה!

ראשית – עצם ההתעסקות בשאלה אם אלוקים הוא טוב ובכל הנושאים שהעלית, כבר מגלים לענ”ד על אישיות ישרה ואמתית, כזו שאינה מחפשת להשתמט ממחויבויות ולברוח מחובות, אלא חפצה להכיר ולדעת כי הדרך בה היא הולכת – אמת היא.

השאלות ששאלת – הן שאלות נפלאות וחכמות, אך לא ניתן להשיב על כולן במסגרת זו, מפאת קוצר היריעה (או אולי קוצר השבב בשרת, ומוגבלויות האנרגיה והזמן של הכותב).

עם זאת, רוב השאלות ששאלת הן שאלות שנוצרות אחר עיון ובירור התחלתי בנושאים אלו, ועליהן ראויה להינתן תשובה מקיפה ומאחדת יותר.

אנסה לתת קווי מתאר בכמה מילים לתשובה שתקיף את רוב השאלות, אך כאמור – הדברים יהיו בגדר ראשי תיבות ופרקים. על פי הצורך – ניתן יהיה להעמיק בכל נקודה שתראי לנכון.

מזה זה טוב/רע?

אתחיל ברשותך מהשאלה השלישית. כשאת אומרת ‘טוב’ ו’רע’, למה את מתכוונת?

כמובן. למה שכולם מתכוונים. אבל למה באמת כולם מתכוונים כשהם אומרים “טוב לי” או “רע לי”?

אנסה להגדיר, אודה למי שיצליח לפרוך.

כשאדם אומר “רע לי” = חסר לי. אין לי אוכל\כסף\ילדים\שלוות נפש\בריאות\מנוחה וכו’. כל קושי וכל צרה פירושם חיסרון. אני רוצה משהו שאין לי אותו. אפילו במקרה שהתווספה ללחי שלי סטירה – עדיין, מה מפריע לי שקיבלתי סטירה? שכואב לי! אז מה? אז אני רוצה שלא יכאב. כלומר – חסר לי!

בהתאמה, כשאדם אומר “טוב לי” = התמלא לי. נשים לב! אם היה מלא לי לכתחילה – זה לא יגרום לי לתחושה טובה, כפי שאינני מרגיש מאושר מזה שיש לי אף ונחיריים. כשהייתי רעב ונתנו לי פיצה – היה טוב לי. כי זה היה חסר, והתמלא.

עד כאן ברור? מובן? מוסכם?

כעת, מיהו “אדם רע”? כמובן, הבוס שלי. כי הוא היה צריך לתת לי משכורת ולא נתן…

אבל שניה לפני שנדביק תואר לבוס, הבה ונחשוב. האם זה שהוא מנע ממני את המשכורת זה הופך אותו אוטומטית לרע? לא בטוח! תלוי מהם המניעים שלו. אם המניעים שלו הם קמצנות, חמדנות או סדיזם – הוא רע. אבל אם הוא לא שילם לי כי הוא יודע שאני רוכש בזה סמים, האם גם אז הוא רע? לא. אני אולי ארגיש ואחשוב שהוא רע. אבל כולם יבינו שהוא לא.

סיבת החיסור

מה ההבדל?

כי אם זה בגלל חמדנות, הוא ממלא חסרון לעצמו. חסר לו כסף, וכשהוא מונע ממני את משכורתי הוא ממלא לעצמו את חסרונו. לכן הוא רע. אך אם הוא אינו עושה את זה לצורך מילוי חיסרון עצמי – הוא לא רע!

כלומר, “אדם רע” זה אדם שגורם חיסרון לזולת, לצורך מילוי חיסרון של עצמו.

כעת, אנו מדברים על אלוקים (ולא שכחתי שטרם הוכחנו את קיומו) יוצר העולם, אנו מדברים על ישות שלמה ומושלמת, שלא חסרה כלום. ואם כן – לא ייתכן שאלוקים הוא רע, כי מה שהוא לא יעשה, הרי זה לא בשביל מילוי חסרון עצמי, וממילא – רע הוא לא.

קראי שוב את הקטע, חרף ההכבדה הפילוסופית, ותגלי שאין זה שרבוב פלספני גרידא, אלא לוגיקה שממש קשה לפרוך אותה. למעשה, עד כמה שאני ניסיתי – זה בלתי אפשרי. אשמח להיווכח שאני טועה.

על דרך זו ובאותה צורה, אוכל להוכיח שכל מה שאלוקים עושה זה לטובה, ולא (רק) כי חז”ל אמרו, אלא כי כך הלוגיקה מחייבת ומכריחה ללא כל מוצא אחר!

השלם אינו רע

על פי זה, לא יתכן שאלוקים זקוק ל”צומי” שלנו, כשאנו מקיימים מצוות הוא לא מחייך, וכשאנו שומרים את התורה הוא אינו מתמלא אושר. שהרי אינו חסר דבר והוא תכלית השלמות!

אז למה כן עושים את זה?

ולמה כל כך הרבה מצוות ופרטי הלכות?

אנסה להוריד כאן נושא קבלי עמוק ומורכב בכמה מילים בודדות ממש. אקווה שהדברים יסייעו במשהו, ולפחות לא יבלבלו. אדגיש ואציין כי אינני נוטה להתייחס לגישות חסרות ביסוס לוגי וחסרות יכולת הוכחה, וכל מילה שאומר כאן – יש לה בסיס הגיוני מוצק.

מדרך הטוב להיטיב

הקב”ה ברא את האדם כדי להיטיב לו, ובמקסימום האפשרי. הטבה מקסימלית הינה לתת בו דעת, וחסרון אינסופי לחוש במילוי. את החיסרון היה צריך הקב”ה ליצור, אך את המילוי – לא. שהרי “מלאה כל הארץ כבודו”. ולכן מה שצריך היה ליצור לשם כך זה דעת שתחוש בחסרון אינסופי להרגשת ה’, וכשתתמלא בהרגשת ה’ תחוש בעונג אינסופי.

הבעיה היא שהמהויות שלהם הפוכות. הקב”ה הוא כולו נתינה, וכלי הקיבול הזה כולו קבלה. לשם כך על הכלי לעבור תהליך של התהפכות, ולהיות דומה לקב”ה ולהפוך גם כן למשפיע, או אז יוכל לחוש בתענוג האינסופי. העולם הזה במתכונתו הנוכחית אמור לסייע בידי הכלי להפוך את צורתו להשפעה.

על ידי זה אפשר להבין את הסיבה שהקב”ה מסתתר בשפריר חביון, את הסבל והייסורים בעולם, את כמותן האדירה של ההלכות ואת הסיבה שמתפללים אליו.

כן, אני יודע… זה נשמע פורטוגזית…

ההסבר שניתן כאן בכמה שורות, יכול להתפרס על ספר בינוני [שיש לי שאיפה לכתוב, ביום מן הימים], וגם אז יהיו פרטים שיש להשלים. עם זאת, ההסבר הזה מבוסס לוגית בכל חלקיו (כמובן שלא ניתן היה להביא ביסוס היגיוני לכל הנאמר כאן במסגרת המצומצמת של הדברים), ומעוגן בדברי מעתיקי השמועה במהלך הדורות.

תוכלי לנסות לעיין בהקדמה לספר הזוהר לבעל הסולם (לא בזוהר עצמו, כי הוא חסום בפני מי שאינו מתאים ללימודו, וחבל על הזמן שיתכלה בניסיונות סרק להבין שם משהו באמת).

יש ספרים רבים העוסקים גם כן בנושאים אלו, ברמות שונות וברבדים שונים, אך זוהי דרך חד משמעית שהבהירות שבה מפעימה.

כמובן שהדברים ארוכים יותר, ויש להעמיק בהם יותר. אך המלצתי החמה עבורך היא – לא לוותר! אם את מחפשת אמת, את תמצאי אותה. אינני ממליץ להתפשר או להשלים עם חוסר וודאות, אך ודאי שלא לסגת ולהתייאש, שהרי אם אכן יש אמת נצחית ואת פספסת אותה – אין לך אבידה גדולה יותר מזו!

אם תרצי להתמקד בנקודה ספציפית בהסבר, או באחת מן השאלות שנשאלו – אנחנו כאן.

בהצלחה!

ישראל כ.

ic93335@gmail.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

3 תגובות

  1. תשובה מדהימה ומסירת ספקות , רק דבר אחד לא ברור..אם החסרון נועד על מנת להתמלות בסופו של דבר כי רצון השם להטיב, מה יהיה ההסבר לגביי כל אותם אנשים אשר חסרונם לא התמלא?
    לדוגמא ,ל״ע נשים שלא הצליחו להביא ילדים לעולם למרות שרצו, עניים שלא התעשרו בסוף, אנשים שהפכו נכים בצורה לא הפיכה וכולי .
    ברור שגם זו לטובה ! אבל על דרך ההסבר שלך משתמע שזו לטובה לא כי זה התיקון של האדם אלא כי החסרון נוצר מלכתחילה בשביל המילוי

    1. שלום לך!
      בקצרה: העולם הזה אינו חזות הכל, אלא שלב ביניים בדרך למילוי. שלב בו החסר צריך להתהפך ולהיות כמו המיטיב, כדי לחוש אותו.
      זה מקור כל הסבל, שינוי הצורה אשר גורם לנו לחוש בחסרון, וזה לא משנה איזה חסרון – קטן או גדול.
      אשה שלא נולדו לה ילדים ל”ע או אדם נכה ל”ע, אינם חסרים במהותם אלא בגופם ובשאיפותיהם כאן בעולם. אך אנו איננו יודעים חשבונות שמיים, איננו יודעים מה באנו לתקן ומדוע החסרון שאנו חשים הוא כזה או אחר.
      אנו רק יודעים שמטבע הטוב – בהכרח להיטיב, ואנו מאמינים שהקב”ה הוא טוב (ואמונה זו היא נחלת האנושות כולה, שהרי גם האתאיסט שואל “איפה היה אלוקים בשואה”, שאלה המבוססת על ההנחה כי אלוקים הוא בהכרח טוב ולא יתכן שיעשה רע!). ממילא, אם הוא טוב – כל מה שקורה כאן בעולמנו הוא בדרך להטבה המושלמת, ורק חסרון זמני ובר חלוף, בדרך למילוי המענג ביותר האפשרי.

      מקווה שיישבתי את דעתך.
      ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה התכלית של זה הכאב?
שאלה לי והיא מטרידתני. אפשר ותראה כמתריסה, או שמא כנודניקית ספקנית. אך, במטותא מנכון, העבירו על מידותיכם, והשתדלו לתת לה מקום של כבוד באימיילכם. החיים ריקניים הם, חסרי תוחלת הנאה ומשמעות. אינם אלא כבועת סבון אדירה ונוצצת שכיון ובאת לעמוד על טיבה מתנדפת היא בקול רחש חרישי. אשרי מי שזכה...
איזה קושי הוא בידי ומה בידי שמיים?
ממה שהצלחתי להבין כל קושי ואתגר, שהאדם עובר בחיים הוא מאת הקב”ה. עוד דבר שאני מקווה שהבנתי נכון הוא שדרך התורה הוא בכיבוד האחר,בעזרה לאחר ובכללי בעשיית טוב לאחר בין אם זה חברים קרובים משפחה וכו. השאלה אם יש גבול מסוים או שפשוט לקבל שכל דבר מאת הה’ יתברך? האם...
מותר גם סתם להנות ולהתבטל מבלי שנחשוש לבזבוז זמן?
אשמח לקבל הבהרה תמיד יש שאלה מציקה שאולי אנחנו אמורים ללמוד עד המקסימום ולהיות ממש מחושב על הדקה וגם על כל מילה של דברים בטלים צריך פיקוח וכן סתם הנאות העולם הזה מעבר למה שנצרך תמיד יש את התשובה שצריך להיות נורמלי אבל החרדה שוב עולה שאולי אפשר להיות במינימום...
האם אפשר שתהיה תכלית לחיים בלי חיבור לקב"ה?
כחרדים ויהודים מאמינים אנו יודעים שיש תכלית לאדם בעולמו , שיש עולם הבא , שכר ועונש וכו.. השאלה שלי היא למה בעצם אומרים שלחילונים אין תכלית בחיים? להתחתן זה לא תכלית? להביא ילדים? להקים משפחה, למה לכאורה זה לא נחשב לסיבה מספיק טובה לתכלית האדם בעולם, הרי זה המשכיות זאת...
איך לא נפחד מהמוות אם יש מצב לגיהנום?
תודה שיש כאן מקום לשאול- יש לי שאלה, יש לי פחד גדול מלמות , פחד שמורכב מהמון נקודות כמו החוסר וודאות , כמו האיבוד שליטה , כמו לא להגשים את עצמי ועוד ועוד. ככל שעובר הזמן אני מבינה, שכשאדם מפחד ככ למות, הוא הרבה פעמים לא זוכה לחיות.. כי הוא...
ירידה רוחנית לפני חתונה
אני שלושה שבועות לפני חתונה. ציפתי להיכנס לחתונה מתוך עבודת השם מתוך עליה רוחנית ולא ירידה. אלא שאני מרגיש חוסר חשק לתפקד אני קם מאוחר בקושי לומד ובעקבות זאת חושש מהעתיד- איך אקים בית של תורה. זה מאוד מתסכל. ואני מאוד מפחד שלא אצליח ללמוד בכולל ושלא אנהל סדר יום....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן