The Butterfly Button
איך יכול להיות???

שאלה מקטגוריה:

אני נסער מאד מהאירועים שקרו לפני כמה שבועות של אנשים שהיו נחשבים שפויים שנטלו חיים של יקיריהם.
כל אדם בעולם ובכל לא משנה האם הוא יהודי או שהוא גוי יודע שקדושת החיים היא משהו כל כך בסיסי וטבעי שבכלל לא צריך להסביר אותו ולא צריך ללמד אדם נורמלי שאסור לרצוח.
רק אנשים קרימנליים עם תעודות שיש להם נפש מעוותת פתלוגית עד היסוד מסוגים לרצוח אדם חף מפשע. על אחת כמה וכמה כשמדובר בילד קטן שהוא חף מפשע ואין לו אפילו את היכולת לנסות ולהתגונן כנגד מי שבא לרצוח אותו.
ואם המדובר בהורה שלו שהוא זה שהביא אותו לעולם וגידל אותו במסירות ממש מהרגע שבו הוא נולד, אז זה בכלל לא נתפס בשכל של אדם נורמלי.
אולם, בתור אדם שמתקרב לחיי תורה ומצוות השאלה שמזעזעת אותי ולא נותנת לי מנוח היא כיצד ייתכן שאנשים שומרי תורה ומצוות יעשו כאלו מעשים נוראים ומחרידים?
הרי הם חיים בתחושה תמידית שיש דין ויש דיין ומנהלים את חייהם במחשבה שיש בורא בשמיים שמשגיח וצופה על כל מעשיהם.
ואם כן, כיצד דווקא הם מעיזים להרשות לעצמם לעשות כאלו מעשים מזעזים?
ויותר מזה, אני אולי יכול לנסות ולהבין שיתכן ויש אנשים שמבטן ומלידה גדלו בבית דתי ואז שמירת התורה והמצוות שלו יכולה להיות מתוך הרגל בלבד בלי שום חיבור של הלב והמחשבה למצוות שהוא מקיים.
אבל אדם שהיה חילוני והחליט לעזוב את כל אורח החיים שבו היה מורגל ולשוב בתשובה כיצד הוא עושה מעשים נוראים וזוועתיים שכאלו?
הרי החזרה בתשובה היא תהליך ארוך וממושך שמלווה על ידי רבנים, מרצים ומדריכים שמלווים את האדם שהיה חילוני בכל צעד וצעד שלו ומסייעים לו להתקרב לאט לאט, צעד אחר צעד, לחיים של שמירת תורה ומצוות.
ואם כן, כיצד אדם שמחליט לחזור בתשובה מתוך בחירה וממודעות שבאה רק אחרי הרבה הרבה לבטים פנימיים וחיבוטי נפש עד שגומלת בליבו ההחלטה הברורה לעזוב מאחוריו את כל אורח החיים החילוני שהוא היה מורגל בו ולהתחיל לחיות חיים שלמים בצורה חדשה לגמרי של שמירת תורה ומצוות, מרשה לעצמו לעשות דברים ברבריים שכאלו?

אולי הוא פשוט עבר שטיפת מח שגרמה לו להיות פנאטי ולא נורמלי?
אולי פשוט הלחיצו אותו עם כל מיני סיפורים שגרמו לכך שדעתו תשתבש עליו?

אני לא מוכן לקבל את הטיעון שמדובר באנשים לא שפויים שעשו את המעשים האלו באי שפיות הדעת.
הם היו נשואים לאנשים נורמליים ונורמטיביים, היו בעלי משפחות והיו להם ילדים רגילים כמו לכל אדם אחר.

כמו כן, לימדו אותי שאפילו אם אבא בא לגנוב בבית של הבן שלו באמצע הליילה ופורץ לבייתו עם מכשירי פריצה, עדיין, אסור לבן שלו להרוג אותו לשם הגנה עצמית.
שכן, אבא לעולם לא יהרוג את הבן שלו גם אם אותו בן יילחם על הקניין שלו בכל הכוח ולא יאפשר לאבא שלו לגנוב.
רק לגבי אנשים אחרים נאמר הכלל ולפיו “גנב בא להרוג או לההירג” ולכן להם באמת מותר להרוג אותו.
ואם כן, כיצד ייתכן שאמא שומרת תורה ומצוות ואבא שומר תורה ומצוות יהרגו בדם קר את הילדים הקטנים שלהם שאפילו לא יכולים לנסות ולהתנגד ולהגן על החיים שלהם?

שוב, אני לא מוכן לקבל את התירוץ שהם היו לא שפויים.

מהעדויות של השכנים והמשטורה עולה בבירור שמדובר כאן במעשים מתוכננים שלא נעשו בהחלטה של רגע אלא נעשו בקור רוח ומתוך מחשבה מודעת.

האם יכול להיות שאני טועה וגם אדם בלתי שפוי יכול לתכנן רצח בצורה שקולה ומתוך קור רוח?

ונניח שכן ואכן תצליחו להסביר לי על ידי אנשי מקצוע שאכן כך הוא, עדיין, האם אדם שומר תורה ומצוות יכול בגלל חוסר שפיות להתנהג בצורה כל כך זוועתית?

אמרו לי שהתורה מעדנת את הבן אדם ושהיא מהפכת את המידות הרעות שבו למידות טובות וגם אם יש לאדם תכונות שליליות נוראיות הוא יכול בכוח הדרכת התורה ושמירת המצוות לנתב אותם לאפיקים חיוביים.
לדוגמא, הסבירו לי שמי שנולד בשעה ששולט בעולם מזל מאדים אז זה סימן שיש לו טבע שאוהב לראות שפיכות דמים. אולם, למרות זאת אדם כזה לא חייב להיות שכיר חרב ולעסוק ברצח של עברייניים בעולם התחתון אלא הוא יכול ללמוד שחיטה ולעסוק במצוות שחיטת בהמות שיש בה המון המון שפיכות דמים אבל בצורה כשירה.
או שהוא יכול להיות רופא מנתח מומחה ולהציל חיים בניתוחים מסובכים שמצריכים חיתוך של עורקים חשובים בגוף האדם.

ואם כן, כיצד שמירת התורה והמצוות של אותם אנשים לא גרמה להם להימנע ממעשים כל כך ברבריים, אפילו אם אכן יתברר לבסוף שהם היו אנשים לא שפויים?

אני מאד מקווה שתצליחו לתת לי מענה ברור לשאלותיי הן מבחינה מקצועית והן מבחינה תורנית.

נכון לעכשיו אני ממש מבולבל ולא יודע כיצד לסדר את המחשבות שרצות לי בראש בקשר לסתירה הברורה בין המציאות הורודה שציירו לי כל המרצים במדרשה בנוגע לנעימות החיים שיש לאנשים שהם שומרי תורה ומצוות לבין מה שקרה במציאות בפועל ועוד בסמיכות זמנים כל כך גדולה.

והלוואי שנשמע מכאן ולהבא רק בשורות טובות!

תשובה:

שלום לך שואל יקר!

יושר וכנות מבצבצים מכל פינות מכתבך. אתה לא מוכן לקבל תירוצים וטיוחים. אתה פורך אחת לאחת את כל הטיעונים האפשריים, ולא מוכן להימנע מלהצביע על פינה לא סגורה בסיפור הזה, שבה נראה לכאורה ברור, כי גם מי ששומר תורה ומצוות עלול לגרוע מכל. אתה מוכיח בקול ישר וצלול שאין לאן לברוח, ואין נוסחת פלאים. בכל רגע נתון, כל אדם באשר הוא עלול לכל דבר. וזו שאלתך, האם זה כך? האם חיי ומצוות לא אמורים לעדן ולזכך את האדם? ולמנוע ממנו את המצב הזה?

[אקדים. אינני מתייחס למקרה האמור, מכיוון שאין מענייני לחפור בפרטי המקרה הספציפי ההוא, אלא בשאלה הכללית. דבר נוסף. כדאי שתשאל, בכל הנידון בכלל, וגם בתשובה זו, את הרבנים שיש להם היכרות אתך. מטבע הדברים, שיחה עם היכרות אישית, מועילה יותר].

אז ראשית לכל, אני מוכרח לומר שכן! אתה פשוט צודק! אין נוסחת קסם שתמנע מהאדם לחטוא בכל מצב ובכל עת, אם ירצה בכך. מצד שני, אפשר לסייע לאדם להתנהל נכון כדי שיוכל לגבור על מצבים קשים גם כן. אבל לא למנוע ממנו לגמרי. ונסביר יותר.

תכלית בריאת העולם, היתה בכדי שגם בעולם של הסתר כבוד שמים. יבחר האדם בבחירה הנכונה, וילך בדרך הטוב. אם אין סיבה לבחור ברע, ואין – ממילא – בחירה, תכלית הבריאה לא הושגה. זה יסוד ותכלית הבריאה. גם בפשטות, שכר ועונש מקבלים רק אם יש בחירה. אם אדם מקיים תורה ומצוות כי אין לו נסיון וצד לחטוא, על מה יקבל שכר. וכך כותב הרמב”ם בהלכות תשובה פרק חמישי. “רשות כל אדם נתונה לו, אם רצה, ראוי להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם. ואין לו מי שיכפה ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאיזו דרך שירצה. ועיקר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצווה. שנאמר ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע. אילו היה הק-ל גוזר על האדם להיות צדיק או רשע, או אילו היה שם דבר שמושך את האדם לדרך מן הדרכים או לדעה מן הדעות. היאך היה מצווה לנו על ידי הנביאים עשה כך ואל תעשה כך. ומה מקום היה לכל התורה כולה. ובאיזה דין ואיזה משפט נפרע מן הרשע או משלם שכר לצדיק. השופט כל הארץ לא יעשה משפט”. עד כאן. כך שברור שלא רק שמי שחזר בתשובה או שתמיד קיים תורה ומצוות, אין זה אמור לקחת לו את הבחירה. אלא אדרבה, כל תכלית התורה והמצוות, היא לרגע של בחירה. דהיינו, להגיע לרגע ששם החטא הוא אפשרי ובר השגה בנפש האדם ואז אם התגבר ולא חטא, קיים את תכלית הבריאה. אבל כיוון שזו בחירה חופשית, מוכרח שיוכל גם כן לחטוא.

אז אם כן, אתה בטח שואל, מהי המעלה בשמירת תורה ומצוות, אם כל זה לא יועיל לאדם ביום פקודה. התשובה היא, כי היא הנותנת. אמנם ברגע האמת, האדם עומד מול עצמו וקונו, והוא צריך לבחור. אבל בשביל להצליח באותו רגע, צריך הרבה לעמול הרבה קודם.

כמו חיילים המתאמנים תקופות ארוכות, לתרגל מקרי קיצון של קרבות, שבהם יאלצו לקבל החלטות גורליות. ומהי תועלת האימון? לקרב למקסימום, את יעילות ההחלטה והבחירה ברגע הנכון. גם אם תמיד תישאר אותה נקודה שהחייל ייאלץ “לבחור” ולהחליט עליה באותו רגע קשה.

כך חיי תורה ומצוות. נותנים לאדם משמעות לחיים, מלמדים שיש בורא לעולם. ובעיקר להפנים את זה ולחיות את המשמעות של קבלת עול מלכות שמים. ללמוד מהו רצונו של בורא עולם, מה הם תורתו ומצוותיו, והעיקר – “להתרגל” להתגבר ולדחות סיפוקים נחשקים, בשביל מטרה נעלית יותר, שהיא תיקון העולם וגילוי מלכות השם בעולם. על ידי כל מעשה קטן או הימנעות קטנה של כל אדם. שבסופו של דבר, מצטרפים לחשבון גדול של האדם בפרט, ושל כלל ישראל וכל הבריאה בכלל. את כל זה מתרגלים ולומדים, עם נתינת טעם ומשמעות, בכל יום ויום של שמירת תומ”צ.

אבל למרות הכל, תמיד תישאר נקודת הבחירה באיזה שהיא פינה. שאז יאלץ היהודי לעמוד מול עצמו, ולבחור בין טוב לרע. הוא יודע שיש בורא לעולם, הוא יודע כמה כדאי לשמוע או לא כדאי שלא לשמוע בקולו, אבל בכל זאת יש לו את היכולת לבחור ברע. אולי זה יקרה פחות, אולי יהיה לו יותר קל, בגלל ה”אימונים” המוקדמים, וצורת החיים של שמירת תומ”צ שהוא סיגל לעצמו. אבל הנקודה תישאר אותה נקודה באיזשהו מקום.

הגמרא מספרת בברכות (כ”ט ע”א) “ואל תאמין בעצמך עד יום מותך, שהרי יוחנן כהן גדול שימש בכהונה שמונים שנה ולבסוף נעשה צדוקי”. כלומר, עדיין תמיד צריך את היד על הדופק. גם אם כבר סיגלת חיים קדושים של תורה ומצוות שנים רבות, עדיין לא ניטלה ממך הבחירה לגמרי. זה אולי יקרה פחות, זה יהיה יותר קל, הרי התאמנת! אבל זה יקרה, ותצטרך לבחור, ובחירה היא לשני צדדים.

ולסיכום:

לא קרה כלום. עמדת על נקודת אמת. אין ולא תהיה נוסחת קסם שתיקח מהאדם את הבחירה. כן יש את הנוסחה של חיי התורה ומצוות, שיצמצמו ויסייעו בהתמודדות עם הבחירה בלא טוב. אבל עדיין תמיד תישאר נקודת התמודדות. ולכן אין פלא, אם קורה ששומעים שאדם שומר תורה ומצוות מעד בצורה יוצאת דופן. זוהי תזכורת בשבילנו, שלמרות כל היופי, הלבוש, הגדרות, והחברה השמורה ששומרי התומ”צ חיים בה. למרות הכל עדיין צריך להיזהר, אנו ב”עולם של בחירה”!!!

אפנה אותך לתשובה דומה על מקרה דומה שעונה בעצם גם היא באותו סגנון. ולתשובה נוספת באותו מקרה מזווית מקצועית יותר, כפי שביקשת.

גם אני יכול להיות משגיח מתעלל??

"המשגיח המתעלל" – לא יודעת מה לחשוב….

הצלחה בדרך ובבחירה הנכונה

שרוליק

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

לא מרגיש סיפוק בכלום
אני לא יודע מה יש לי. אני אשמח לתמצת את השאלה – אין לי סיפוק במעשיי. למה ? הלוואי שהייתי יודע. אני בעל תשובה, ברוך השם זכיתי לחזור בתשובה ולעלות מעלה מעלה במעלות התורה והיראה, סיימתי הרבה מסכתות ברוך השם עושה זיכוי הרבים גדול שומר את הברית + את העיניים...
עד מתי כל הניסיונות האלה?
אני בן 20, לפני 10 שנה אמא שלי חלתה למשך כשנתיים והבריאה ב”ה ,לפני 5 שנים אבא שלי חלה במחלה בערך שנה והבריא ב”ה ומאז היו עוד כמה סבבים.. ושבוע שעבר בן דוד שלי חייל נהרג במלחמה ואחרי כמה שעות אחותי היה לה הפלה, בראש אני יודע שהכל לטובה, אבל...
איך למנוע התקררות רוחנית באקדמיה?
אני מתחילה שנה הבאה לימודי תואר ושמעתי מסביבי הרבה קולות בנושא. הקול שהכי צף היה כל הנושא של התקררות רוחנית. המורה שלי אמרה שאחותה אמרה שהמקום אליו אני הולכת נותן לגיטמציה להתקררות רוחנית, והאמת, אני רואה בעצמי, אחוזים גדולים של בנות יוצאות הרבה יותר פתוחות. והבנתי שהשאלה היא ” איך...
כיצד אוכל תמיד להיות שמח וחזק?
מקווה שלא אראה כמוזר בעינכם,אך באמת אשמח לקבל תשובה מעמיקה ומחכימה…אז כך: כמו שציינתי לעיל,לגבי החיים עצמם – זכיתי להגיע לאמצע (42.5),והם כידוע עוברים במהירות הבזק,ואני לא הטיפוס המתרפס…אני תמיד מנסה להפיק מהם את המיטב – למרות כל הקשיים הרבים שיש לכולנו,בעקבות האפיזודות המורכבות בחיינו. זה בגדול,ובקטן יותר – למרות...
דיכאון וכל מה שבא עם זה…
איבדתי את סבתא שלי לפני כשנה, מאז החיים שלי השתנו . המוות שלה עירער אותי נפשית וזה הגיע עם סיפור עצוב, היא היתה חולה מאוד הרבה שנים וגרה בחו”ל, ההורים שלי לא הסכימו שנטוס לשם והייתי מאוד קרובה אליה, דברתי איתה ימים ולילות בטלפון. היא היתה בוכה לי ומתחננת שאבקש...
מה עושים כשאין כוח לחיות?
מה עושים כשאין כח לחיות? אני מאובחנת עם פוסט טראומה מורכבת בטיפולים מתישים כואב לי הכל מאחוריי אישפוזים כואבים אני מאובחנת עם הפרעת אישיות גבולית אני קיצונית אוהבת ושונאת בצורה קיצונית אני נשואה עם ילדים ואין לי כח אני רוצה להיות האמא הכי טובה ואם לא מצליח אז לא באלי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן