The Butterfly Button
פער ביני לבין בעלי ברצון לחזור לארץ

שאלה מקטגוריה:

אנחנו משפחה עם ילדים, נמצאים כיום בחו״ל.
המעבר נעשה מתוך רצון כן לבנות עתיד טוב יותר עבור המשפחה, מתוך תקווה להשתלבות, יציבות והזדמנויות.
עם הזמן, ובאופן הולך ומעמיק, אני חווה קושי רגשי משמעותי מאז המעבר.
הקושי אינו נקודתי או זמני, אלא מצטבר
ריחוק מהמשפחה המורחבת, היעדר רשת תמיכה, שפה ותרבות זרות, תחושת בדידות וחוסר שייכות.
שיתפתי את בעלי בתחושותיי לאורך התקופה.
עם זאת, קיימת בינינו מחלוקת עמוקה:
בעלי מאמין שיש לתת עוד זמן, להחזיק ולהסתגל,
ואילו אני מרגישה שהקושי חוצה גבול של הסתגלות סבירה והופך לשחיקה נפשית.
כיום אני בהריון
ההריון מתרחש בתקופה של עומס רגשי ופיזי, רחוק מהמשפחה וללא מעטפת תומכת.
המצב הזה מעצים מאוד את הקושי:
חולשה, רגישות, עייפות נפשית ותחושת החזקה יומיומית מתוך מאמץ גדול.
בנוסף, הקושי משפיע גם על הילדים.
הם התחילו מסגרות אך רק באופן חלקי.
יש קושי בשפה, בהשתלבות, בתחושת שייכות.
אני רואה תסכול, בלבול, ומאמץ רגשי גדול מצידם ללא תחושת פריחה או יציבות.
הפער ביני לבין בעלי יוצר מתח נוסף:
אני מרגישה שלא תמיד יש מקום מלא לקול שלי,
והרצון שלי לחזור לארץ נתפס כקושי אישי
בעוד שאני חווה אותו כצורך נפשי ומשפחתי עמוק.
הרצון לחזרה לארץ אינו נובע מפחד, חוסר אמונה או ויתור.
הוא נובע מהיכרות עמוקה עם עצמי ועם הילדים,
ומהבנה שכדי שהמשפחה תתפקד באופן בריא
גם האם צריכה להיות מוחזקת, רגועה ומחוברת.
המטרה שלי בפנייה הזו היא לא לקבוע עובדה,
אלא לבקש הסתכלות מקצועית/רוחנית כנה על המצב:
על טובת המשפחה כולה,
על ההשפעה הרגשית של המצב הנוכחי,
ועל האפשרות לקבל החלטה מתוך הקשבה הדדית ולא מתוך מאבק.
אני מחפשת דרך משותפת,
עם הכוונה, רגישות ואחריות
כזו שתאפשר שלום בית אמיתי ובריאות נפשית לכל בני המשפחה.

תשובה:

שלום לך שואלת יקרה,

אני קוראת את דברייך (הבהירים והממוקדים!) ורואה תמונה מורכבת, משפחה שפעלה מתוך רצון לבנות עתיד טוב, אך מוצאת את עצמה מתמודדת עם מחיר רגשי כבד ומתמשך.

לא מדובר בקושי זמני של הסתגלות ראשונית, אלא בשחיקה מצטברת שלך ושל הילדים בתוך מציאות של ריחוק, בדידות והיעדר תמיכה.

אני מבינה ומזדהה מאוד עם דברייך מהיכרות אישית עם נושא השליחות וההשלכות הטמונות בה.

המעבר לחו״ל, גם כשהוא נעשה מתוך שליחות ותקווה, יוצר ניתוק עמוק מהשפה, מהמשפחה המורחבת, ממעגלי תמיכה טבעיים, מתחושת שייכות בסיסית ובאופן טבעי געגוע מתמשך ליומיום המוכר והרגיל בישראל.

ניתוק כזה עלול להעמיק עם הזמן, ולא בהכרח להתרכך.

היכולת “להחזיק” אינה אינסופית, ולפעמים ההתמדה עצמה הופכת למאמץ יומיומי שגובה מחיר נפשי יקר.

ההריון שאת נמצאת בו כעת מחדד את התמונה. זוהי תקופה שבה הגוף והנפש זקוקים יותר מהרגיל למעטפת תומכת, לביטחון ולנחת.

להיות רחוקה ממשפחה וממקורות תמיכה בתקופה רגישה זו, תוך החזקה של בית וילדים, מעצים באופן טבעי תחושות של עייפות, רגישות ושחיקה.

כמו שאת מספרת- גם הילדים מאותתים. קשיי שפה, הסתגלות חלקית, תחושת בלבול ותסכול אינם כישלון שלהם ואינם בהכרח שלב שחייב “להיעלם עם הזמן”.

לעיתים אלו סימנים לכך שהמערכת כולה פועלת מעבר למה שמתאים לה כעת.

בתוך כל זה, נוצר פער זוגי משמעותי.

בעלך מבקש להאמין בכוחו של הזמן וביכולת ההסתגלות, ואילו את חווה שהמצב חוצה גבול סביר והופך לפגיעה נפשית ומשפחתית.

הפער הזה אינו נובע מחוסר רצון בטובת המשפחה ,כמובן, אלא מזיהוי שונה של נקודת הסיכון- הוא חושש מוויתור מוקדם, ואת חוששת משחיקה מתמשכת.

באופן אישי, אני מאמינה בכנות שהרצון שלך לשוב לארץ אינו נובע מפחד או מחוסר אמונה בדרך,

אלא מהיכרות עמוקה עם עצמך ועם ילדייך, ומהבנה שכדי שמשפחה תתפקד באופן בריא אמא צריכה להיות חזקה, רגועה ושמחה. זהו צורך לגיטימי ומשמעותי, ולא קושי אישי שולי.

מתוך ההבנה הזו, נדמה שהשאלה אינה רק איפה המשפחה צריכה להיות, אלא איך מתקבלות אצלכם החלטות מורכבות מבלי לפגוע בקשר, בכבוד ההדדי ובבריאות הנפשית.

אני מציעה כמה עצות שאני מקווה שתעזורנה לך-

1.חשוב שהקושי שלך לא ייתפס כעמדה רגשית בלבד, אלא כמידע חיוני על מצבה של המשפחה. אפשר לנסח יחד קריטריונים ברורים בינך לבין בעלך: מה נחשב שיפור? ומה נחשב החמרה? כך הקול שלך מקבל מקום ענייני ומכובד בתוך השיח.

 

  1. לפעמים כשהשיח טעון או מורכב כדאי ליזום שיחה זוגית מונחית עם גורם שמכיר מצבי רילוקיישן ושליחות. זה עשוי לשנות את אופי הדיאלוג. לא כדי להכריע “מי צודק”, אלא כדי לאפשר הקשבה אמיתית לפער ולכאב של שני הצדדים ולראות את התמונה המשפחתית בפרספקטיבה רחבה.

3.לפני החלטה בינארית של “להישאר או לחזור”, ניתן לבחון פתרונות ביניים, לדוגמא חזרה זמנית לארץ בתקופת ההריון והלידה, אם זה מתאפשר. או לחילופין ביקורים של משפחה תומכת אצלך, או חלוקת תקופות בין המקומות.(טיסה מידי פעם גם אם קצרה כדי לנשום אוויר של בית). לעיתים גמישות יוצרת מרחב נשימה שמאפשר בהירות.

4.חשוב לשאול לא רק אילו הזדמנויות יהיו לילדים בעתיד, אלא כיצד הם מרגישים ומתפקדים עכשיו. רווחה רגשית ותחושת ביטחון הן תשתית לכל הצלחה עתידית.

  1. שינוי השיח הזוגי ממאבק לאחריות משותפת. במקום ויכוח על “מי מרים ידיים” או “מי מסתגל”, אפשר למסגר את השיח כשאלה משותפת של מה נדרש כרגע כדי לשמור על הבריאות הנפשית, הזוגיות והמשפחה כולה כיוון שזו המטרה הכי חשובה כרגע.

לעיתים, חזרה היא לא ביטול של שליחות אלא דיוק שלה . ושליחות היא קודם כל מול המשפחה והילדים(-:

הבקשה שלך אינה לבטל חלום, אלא לשמור על האנשים שבתוכו. זו בקשה עמוקה, בוגרת וראויה להישמע וניסחת אותה בצורה בהירה ומדוייקת.

אני מקווה שתמצאו יחד את התשובה הכי נכונה עבורכם כזוג וכמשפחה.

חני

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן