The Butterfly Button
מה החלק שלי בתפילות של בעלי?

שאלה מקטגוריה:

שלום.
אני נשואה 9 שנים משפחה חרדית מרקע חרדי שמצוות היומיום בדרכ נעשות באופן קבוע…
בחודשים האחרונים אני שמה לב שבעלי לא הולך לתפילת ערבית. גם תפילת מנחה הוא לא ממש מקפיד. זה צורם לי אבל אני מנסה להעלים עין.
שמתי לב שהתפילין שלו נשארים בבית כל בוקר. ואז הבנתי שגם שחרית הוא לא מתפלל וגם לא מניח תפילין.
זה ממש ממש כאב לי אז ניגשתי לדבר איתו.
לדבריו זה קשה לו לאחרונה, הוא מרגיש קצת ריחוק, ולא מרגיש שהתפילה באה לו מהלב ולא מעוררת אצלו שום דבר. אז מוותר עליה.
ולטענתו זה עניין שלו, בינו לבין הקב"ה.
לי זה מאוד מפריע גם כי אני רוצה שהלך הבית יהיה שומר תורה ומצוות וגם שמאוד חשוב לי שהילדים ירגישו ויראו את אבא שלהם מתפלל וכו… יש לנו ארבעה בנים, כואב לי על הדוגמא האישית הבעיתית שהם מקבלים מאביהם.
האם אני אמורה להעלים עין ולא להתיחס לדבר?
האם לדבר איתו על כך? לשכנע אותו?
אשמח מאוד ליעוץ.
תודה ויום טוב

תשובה:

שואלת יקרה מאוד.

התעכבתי מעט בתשובתי אליך ולא בכדי.

לבך הטהור העולה מן המילים, הן בשאיפותיו הקדושות והמובנות כל כך והן בעדינות וברגישות כלפי בעלך ובדיקת הגבולות המיוחדת לך, רגשו אותי אך גם הציגו לפני שאלה גדולה, חשובה כואבת וכבדת משקל.

מחד, קיים כאן מצב שלכאורה, כפי שבעלך מציג אותו- הוא בין אדם לקונו. בעלך נמצא במקום של משבר רוחני כלשהו המשפיע עליו עמוקות. הקדמת ואמרת שהרקע שלכם הוא רקע חרדי של "מצוות אנשים מלומדה" ושהדברים אכן לא מורגשים מפנימיות הלב.

העובדה שמעצימה את הקושי הנה שמדובר בבעלך. לכאורה, אין ביכולתך או אין זה מתפקידך להיות המשגיח הרוחני שלו אביו או אמו, כי אם אשתו.

מאידך-

כל אלו ויותר אינם מנותקים ממך ומגורל ימיך. להיפך. ישנה השפעה עצומה של כל מעשה שלו על חייך האישיים, על הבית אותו אתם בונים ועל ילדיכם

בין כך ובין כך-

אליבא דאמת, יקירתי,

אי אפשר לנתק את חייו ולומר כי הם נפרדים וכי זה "עסק פרטי שלו" למרות שאפשר להבין כי כך הוא חש, כיוון שהוא נושא באחריות ההשלכה של מעשיו על הבית כולו.

כאשר בני זוג נישאים זה לזו הרי שהם, למעשה מתחייבים לאחריות הכבדה ביותר בחייהם.

הם מתחייבים לפני חייו של בן זוגם.

התקדמות שלהם, לקיחת אחריות על תחומים שונים, רוחניים וגשמיים מתחייבים מכח האחריות של האדם לחייו עצמו אך לא פחות מזה לחייו של בן הזוג שקשר את חייו בחייו.

לכשנולדים הילדים מערך האחריות מתרחב. התנהגותם של ההורים ובחירותיהם מעצבות את תוואי חייהם ואישיותם של פעוטות רכים ומשפיעות השפעה עמוקה על עצם זהותם ומבנה אישיותם.

אז מה בכל זאת עושה אדם שנקלע למשבר?

הרי גם בני זוג וגם הורים הנם סוף סוף בני אדם ונתונים להלכי רוח ולמצבים משתנים בחיים. משבר רוחני עשוי לפקוד אנשים לעיתים כמו גם משברים נפשיים וכלכליים.

היכן, אם כן מוטלת על האדם האחריות במצב כזה?

האחריות על האדם במצב כזה מוטלת עליו בתחום בקשת העזרה.

יתכן שאדם יקלע לקושי בניהול מערכת חיים יציבה מכל סוג שהוא. יתכן והחשק או המוטיבציה למחויבות שלו תרד או תתערער אבל מכח המחויבות והאחריות שלו לסביבתו

עליו להתעורר ולבקש עזרה.

מכח האחריות של אב למשפחה וכמנהיגה הרוחני ישנה ציפיה שגם במצב בו הוא נקלע למשבר רוחני יעשה נסיון לנהל את המשבר ולקבל כל עזרה שעשויה לתמוך בו מתוך אחריות למצבו שלו ומתוך אחריות למשפחה לה הוא מהווה ראש ואב.

אני כותבת את הדברים, יקירתי, לאחר שקראתי את שאלתך פעמים רבות ושניסיתי להבין, לפני השאלה "מה לעשות", מה, בעצם אמורה להיות ההתייחסות הפנימית, שלך עצמך, למציאות. התייחסות שמכילה את הקונפליקט משני צדדיו. מבינה את המציאות האישית הנתונה למשבר אך גם מבררת מעט את אותו קול בתוכך שאומר "כן מדובר בחיי שלי ובחיי ילדינו" ובעצם מבקשת להכיל את המשבר אך מעודדת את בן זוגה, בגלל האחריות ומתוקפה, לגשת ולקבל עזרה בנושא.

כמו בכל סוגיה שהיא, ככלל אני מאמינה כי השינוי האמיתי נמצא בעבודה הפנימית שלנו.

ובעיני הקטנות עיקרה של העבודה מונח באמון שלך ובברור שלך מול עצמך לציפיות שלך ממנו.

במילים אחרות, אני מאמינה שככל שתאמיני בכך שאין המשבר שלו מנותק ממך אולם אינך יכולה לגרום לאי מי לעשות משהו על כרחו ושהצפיה הבסיסית שלך ממנו מסתכמת בכך שלמען כולכם, יבקש עזרה לנפשו, הרי שמן הסתם הוא יחוש בכך.

איני באה ,חלילה, לומר לך מה לומר ואיך אם משום שכאשה החייבת בכבוד בעלה יש להזהר במשנה משלש ורבוע של זהירות והערכה בפרט שקשה היה לו, על פי תגובתו, עם מעורבותך. אם משום שאיני מכירה אתכם בכדי לדעת מה עשוי להוות מפתחות לליבו ואם משום שאלו דיני שמים, בעיני.

אני מבקשת רק להדהד לך את אותם קולות שלך עצמך, לחזק את תחושתך ולמצוא לה גדר להאחז בה וכוון ללכת אליו- אלו הם חיינו שלנו. של כולנו. זה בסדר להיות במשבר. אבל בגלל שאנחנו יחד, בגלל שאלו לא רק חייך ואתה הוא המנהיג של הבית- אנא. גש לחפש סיוע.

אמנם אשה אינה משגיח רוחני. גם לא אב ואם אך היא כן רעיה. רעיה ועקרו של בית שבחכמתה בנתה ביתה.

חכמת רעיה מתחילה ,כמובן, באוזן קשבת חמה ומכילה, ממשיכה אל הבנה עמוקה אבל גם יודעת לומר, בעדינות וברכות את הגבול. גבול ליבה.

את החכמה, חכמת נשים,

אותה קבלת מחונן הדעת, אותה שאמורה להביא תורת חסד על לשונך. כלומר- תורה ברורה, עם הבנה ברורה, עם גבול ברור, אך בחסד וכאור ללב-

אין לי ספק שתוכלי למצוא בתוכך. כמו גם את העוז והנחישות להביא את חייכם למקום מתוקן יותר.

גם זו אחריות.

אני חשה שאכן עליך להשאר עם היד על הדופק, רגישה ונחושה ויתכן מאוד שלא די יהיה בכך ותחושי שיווצר מצב בו יהיה נכון שלא להישאר לבד עם המציאות הזו. יתכן ובידיעתו של בעלך תבקשי את עזרה לחייכם.

ודבר נוסף שאיננו עוד "דבר נוסף" כי אם המרכזי.

גם הוא נפל בחלקה של האשה-

להתפלל.

התפללי עליו, על בעלך שהקדוש ברוך הוא יאיר את ליבו במתיקות ובעונג של הדבקות בו.

התפללי עליך שיתן בך את הכח לאתגר והנסיון שזמן לחייך ואת החכמה לפעול כרצונו והמשיכי להקשיב פנימה, בנאמנות ללבך היקר.

מתפללת עליך אף אני, יודעת עד כמה צר לה ,לנפשך היקרה, ושולחת לך את ליבי, הערכתי ותפילותי היוקדות.

שלך ועמך,

דקלה

<[email protected]

נ.ב תשובה נוספת בנושא https://akshiva.co.il/%D7%9B%D7%9C%D7%9C%D7%99/%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%99-%D7%94%D7%A4%D7%A1%D7%99%D7%A7-%D7%9C%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%97-%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F/

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן