The Butterfly Button
כנות- עד כמה?

שאלה מקטגוריה:

שלו וברכה,
תודה על האתר המקסים ממנו אני מחכימה רבות ולכל הצוות הנפלא על תשובות משכילות וקולעות. יישר כחכם!
אני מתחבטת עם השאלה זמן רב- עד כמה צריך להיות כנים?
ואני אנסה להסביר תצמי ככל האפשר. כנות- זוהי מעלה נפלאה ביותר. כשבני אדם כנים זה עם זה- זה מראה על קרבה ותקשורת מאוד פתוחה בינהם. ומצד שני הרבה פעמים כנות גורמת לצד השני להתגוננות וחסימה בתקשורת.
כי כשאנו כנים אנו מאפשרים לעצמינו לפרוק גם רגשות שליליים גם אם הם כתוצאה מהתנהגות של העומד מולנו. כמובן שהסיבה היא כדי לנסות לפתור קושי תקשורתי או להסיר חסם רגשי בקשר.
אני נתקלתי במס' פעמים בהם דברתי בכנות ופרקתי את המפריע לי, (חשוב לי לציין שכנות לא באה לי בטבעיות, כי זה פותח מקום מאוד אישי ופגיע ובד"כ אני רגילה להתגונן ולסגור כדי לא להיפגע… ועשיתי זאת דוקא לאחר בקשה של הצד השני לספר על דברים שמעיקים) אך הדברים לא באמת התיישבו על הלב. זה רק גרם לצד השני לדחות את הדברים ולומר לי שאני סתם נפגעת ומפרשת את ההתנהגות שלו בצורה לא נכונה ולכן אני מרגישה ככה. כמובן שהמקום שפתחתי- נפגע וגם כמובן לא יצאה תועלת.
זה גורם לי להרגיש שיש מקומות שאסור להיות בהם כנים כי זה רק עושה יותר רע במקום לעשות טוב. ואולי עדיף לא לפתוח את הדברים ועם הזמן המקום שלא היה פתור, או פגיע- ירגע וידחק.
יכול להיות שרק אחרי שהנושא חלף לחלוטין יהיה ניתן לדבר עליו אבל רק באזכור קטן מלמעלה ורק אם בטוחים שזה לא יעורר "דובים מרבצם"…
אז אני חוזרת שוב לשאלה בה פתחתי- עד כמה צריך להיות כנים בין בני זוג, משפחה וחברים? האם יש מקום לא להיות כנים בכלל? האם חוסר בכנות מעיד על בעיה יותר משמעותית בקשר? האם יש זמנים שחשוב להיות כנים ויש זמנים שלא, א"כ כיצד מזהים מתי?

תודה מראש על תשובתכם!

תשובה:

בס"ד

שלום לך!

ראשית, שמח שאזרת אומץ לפתוח ולהעלות שאלה זו במלוא הכנות והפתיחות. זוהי שאלה משמעותית המטרידה כמעט כל אדם הנמצא בקשר עם אחרים, בין אם מדובר בקשר זוגי, בין אם בקשר בין חברים ובין אם בקשר משפחתי כלשהו. הדילמה עד כמה לפתוח ועד כמה לסגור, מלווה את כולנו בחיי היומיום, והחלטתנו לגביה משפיעה רבות על תפקודנו ביחסים הבינאישיים הקיימים בחיינו. לכן, היותך כאן לפה בעבור רבים בהעלותך שאלה זו, מעלה לדיון נושא חשוב ומשמעותי בעבור כולנו.

לגופם של דברים, כנות הינה תכונה חיובית ביותר. מעבר לכך שהיא מציבה אותנו כישרים ופתוחים אל מול האדם הנמצא מולנו, היא גם מאלצת אותנו להתבונן פנימה ולראות בעצם מי אנחנו. האדם המעוניין להיות כנה עם הזולת, צריך תחילה לדעת מי הוא באמת בפנימיותו, מהן עמדותיו האמיתיות, מהן תחושותיו כלפי המציאות ו/או כלפי הזולת, ורק אז הוא יכול לשקף בכנות את התובנות הללו גם לזולת. אנשים רבים אינם כנים עם הזולת לא בגלל שאינם רוצים להיות כאלו, אלא בגלל שטרם הצליחו לברר עד הסוף את עולמם הפנימי, ומה שלא ברור להם בוודאי שאינם יכולים לשקף לזולת.

הכנות טובה וחשובה לנו עצמנו לא פחות מאשר לזולת, אך מהי בעצם אותה הכנות עליה אנו מדברים? האם מדובר בחשיפת דברים אמיתיים המתחוללים בתוכנו ללא פילטר של הסתרת המחשבות והרגשות? האם מדובר בגילוי לב נדיר בו אנו פותחים בפני הזולת את אשר על לבנו? או שמא משמעות הכנות רחבה יותר, והיא כוללת את היותנו אמיתיים עם עצמנו, את מחויבותנו לעמוד במטלות שלקחנו על עצמנו, את הצורך שלנו לפתח אמת פנימית, וכן הלאה?

נראה שכנות הינה כל הדברים שנאמרו לעיל ובכך חשיבותה, אך יש לשים לב כיצד אנו מבטאים אותה, וכאן אולי טמונה התשובה לשאלתך. כנות אינה היכולת לומר "הכול" לזולת, אלא בעיקר כיצד לומר את הדברים הללו לזולת.

כנות אינה העברת ביקורת או הבעת עמדה, אלא שיתוף ברגשות ותחושות בצורה כנה אשר תגרום לזולת להבין, להקשיב וליצור דיאלוג משותף שמטרתו לתקן ולשפר את הקשר הבין-אישי באשר הוא. תקשורת אנושית פתוחה וכנה משפרת ומשקמת את הקשר הבין-אישי כך שנוצרים אמון ותחושת שייכות, אשר אמורים לחזק את הקשר ולתחזק אותו לאורך זמן. דיאלוג כנה שנעשה עם הזולת (וזה יכול להיות בן זוג, בן משפחה, חבר, או אף אדם זר עמו אנו באים במגע ומעוניינים לפתח דיאלוג) כולל תקשורת,  הקשבה, אמפטיה והעברת מסרים בצורה כנה מבלי לחשוש מהבעת דעה ותחושות ומבלי לחוש מבוקר ע"י הזולת. כנות בין אנשים יוצרת דיאלוג פתוח המאפשר הרחבה של הקשר הבין-אישי והעצמתו.

וכיצד כל זה קשור לשאלתך?

אמנות הכנות איננה כאמור מה להגיד לזולת, אלא כיצד להגיד לו זאת. מה שלנו נראה לעיתים כאמירה פתוחה וכנה, נתפס אצל הזולת כהטפת מוסר או הרצאה משעממת על ערכים. אין פלא שהזולת מגיב במקרה כזה בכעס או בפגיעה. התיישבות הדברים הכנים על לבו של הזולת, מתרחשת רק כאשר הזולת מבין שמדובר אכן בפתיחות כנה ולא בדברים שתיארתי לעיל. לא כל מה שנתפס אצלנו ככנה נתפס כך גם אצל הזולת ועל כן נוצרים אי ההבנות שתיארת בשאלה.

כאשר אנו מביעים בכנות את תחושותינו ומחשבותינו, אנו יכולים להטיח בזולת דברים קשים וכואבים, אך אם נאמר זאת באופן בו הזולת יחוש שכואב לנו באמת, הוא עשוי לקבל זאת בחיוב. אם נוכל לתת את התחושה כי אנו מדברים מתוך הפגיעות הפנימית שלנו, אם נוכל להעביר את המסר כי אנו מעוניינים להביע את כאבנו ללא שיפוט או ביקורת עליו, הרי שהוא יחוש חיבור לרגשותינו ויהיה בעל גישה חיובית.

לעיתים קשה לנו לראות את עצמנו בעיניים אובייקטיביות ולנסות לחוש מה מרגיש האחר ואיך הוא תופס אותנו. במקרה כזה רצוי להיעזר בחברים או מכרים קרובים, ולבקש מהם לשקף איך אני נתפס כשאני אומר דברים מסויימים. מבטם האובייקטיבי עשוי להפתיע אותנו ו/או להסביר לנו דברים רבים על תגובותיהם של הזולת כלפינו.

אמירת דברים בפתיחות וכנות נראית לעיתים לזולת כעמדת כוח ושיפוטיות כלפיו שאנו לוקחים לעצמנו, והדבר מעורר בדיוק את להיפך ממה שרצינו להשיג. גם אם אנו מתכוונים באמת לפתוח ולשתף, אמירת הדברים בצורה פסקנית, בהתייחסות לזולת ולמעשיו ובמילים הנתפסות כפטרוניות ומבקרות, מרחיקה את הזולת מאתנו במקום להקריב. שמיעת דעה אובייקטיבית (וכנה) של מי ממכרנו שיכול לשקף לנו כיצד אנו נתפסים אצל הצד המאזין, עשויה לאפשר לנו להתכוונן לזולת ולהעביר את המסר הכנה והפתוח באופן בו אנו היינו רוצים שיועבר.

במקרה הצורך ניתן להשתתף בקבוצות טיפוליות, כאשר תוך כדי הנחיה והכוונה של המנחה, הקבוצה משקפת ליחיד כיצד הוא נתפס אצל האחרים ואיך נתפס המסר אותו הוא רוצה להעביר.

מזמין אותך להתייעץ במידה ותחושי צורך בכך.

בהצלחה ושנה טובה.

 

דניאל

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. שלום לך יקרה,
    רק רציתי להוסיף נקודה קטנה ומשמעותית בקשר לכנות בין בני זוג.
    כשאת נגשת לבעלך ומשתפת אותו במשהו שאת מרגישה בעקבות מעשה, אמירה, או כל דבר אחר שקשור אליו במישרים או בעקיפין , הוא מיד לוקח את זה למקום של האשמה או רצון לפתור את הבעיה שהצבת בפניו….
    לפעמים באמת זה משהו שמצריך שינוי ממנו אבל לפעמים זה ממש לא קשור!
    לפני השיחה תסבירי לו שאת רוצה לשתף אותו במשהו אבל את ממש ממש לא מאשימה אותו ,זה רק הצורך שלך לפרוק את מה שיש לך על הלב.
    אני הייתי מציעה לך להסביר מה הציפיות שלך ממנו כשאת משתפת אותו במה שעובר עליך.
    רק להקשיב, ולהיות איתך בכאב. וכן, יש דברים בחיים שאי אפשר לתקן ולפתור. גם איתם צריך לחות בשלום. אך לפחות לדעת שיש מי שנושא איתך את העול הזה.

  2. שאלה מצויינת ותשובה מעולה ומרתקת.
    רק רוצה להוסיף משהו קטן: לפעמים כשאנו לא מספיק ברורים עם עצמינו ואנחנו נפתחים בכנות לאדם שמולנו, אז פתאום מתבהרים ומתבררים לנו דברים שלא היו ברורים לנו ליפני. מה שיוצא שפתיחות וכנות עם הזולת לעיתים יכולה להועיל ברגש ומחשבה יותר ברורה לאדם עצמו, מעבר לתועלת של העומד מולו.
    ומן הסתם כשנפתחים לאדם שקרוב אליך ואתה חשוב לו ולוקחים את הדברים למקום חיובי אתם תגיעו יחד למסקנות טובות ומועילות.
    מאחלת לכולם ולעצמי לדעת ולהרגיש מה לומר, מתי, כמה והכי חשוב למי בפתיחות ובכנות הראויה.
    בהצלחה לכולנו!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

כמה זה חמור חוסר כיבוד הורים עקב התעללות בילדות?
  אני בת 19 ויש לי שאלה שמטרידה אותי מאוד מבחינה רוחנית והלכתית. עברתי ילדות קשה ביותר. הורי שניהם עם התמודדויות קשות, ולכן במשך שנים ניסיתי להבין אותם,  ולדון אותה לכף זכות. בילדותי חווינו קשיים רבים בבית. גרנו לעיתים בתנאים שלא היו תקינים, היו בעיות של היגיינה ותחזוקת הבית חמורות,...
איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
מה תוקע אותי? מה הבעיה שלי?
ראשית, תודה ענקית על המפעל החשוב הזה אתם, בשונה מחלק גדול בציבור שלנו לא מתעלמים מהמציאות של הרשת והאתגרים שהיא מביאה אלא משתמשים בה בחכמה לעוד כלי בעולם בשביל לעשות רצון ה' אני בחור ישיבה ממשפחה טובה וישיבה מעולה, אחלה חברים בקיצור מעטפת טובה. אני נמצא היום במצב לא טוב...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן