The Butterfly Button
מרגישה שאם טעיתי המצוות שעשיתי לא שוות

שאלה מקטגוריה:

אני מאמינה שיש אלוקים אבל אני חיה בתודעה לא קלה שאני מאמינה שחוסמת לי שפע וישועות..
אני מרגישה שלא משנה כמה טובה אנסה להיות, כמה אעבוד על המידות שלי, אלוקים יחפש איפה טעיתי ואז לא מגיע לי כלום.
נניח יום שלם אהיה טובה ונעימה, אשמור פי ולשוני, אעזור לאישה מבוגרת לחצות את הכביש, אתן תרומה/צדקה – אבל אם ברגע מסויים אכעס כי מישהו עקף אותי בטעות / לא אתן למישהו להשתלב בכביש או באמת משהו קטן לעומת כל הטוב שפיזרתי- שאלוהים יגיד ״אה, אז את לא 100% מושלמת, לא מגיע לך שאחולל לך ניסים ואתן לך ישועות״

אני בתקופה לא קלה כי עברתי פרידה כואבת לפני חודשיים.
אני חודשיים בוכה מתחננת מתפללת ממקום שכבר אין לי אוויר בריאות שהזיווג שלי יגיע והלב שלי יתרפא אבל מרגישה שפשוט לא מקשיבים לי למעלה. היום הייתי בברית וגם ממש התפללתי תוך כדי שאני בוכה שיהיה לי זיווג וגם אזכה לקיים ברית לבן שלי, והסנדק בירך אותי והיה ילד שבזמן שדיברתי עם הסנדק פשוט נכנס לנו באמצע וביקש ברכה, לא שהתעצבנתי או אמרתי משהו פשוט לא נתתי לילד לעקוף אותי כי ראיתי שיש אחריו עוד ילדים שתכננו לקפוץ אחריו וכבר כמה אנשים עקפו אותי לפני.. אחרי שהסנדק בירך אותי בזיווג הגון אמרתי לחברה שלי ״ואי הילד שם ראה שאני מדברת איתו ופשוט נכנס לנו באמצע ואמא שלו לא אמרה לו כלום ״ (לא מול הילד או אמא שלו או משהו)
ואני ממש מרגישה שבגלל שכאילו לא נתתי לילד לעקוף אותי ודיברתי עליו- שאלוהים יגיד ״אין בעיה, לא מגיע לך עכשיו לקבל זיווג הכל בטל ומבוטל״ (חס ושלום אבל ככה מרגיש לי ממש)

הצלחתם לרדת לסף דעתי? ואני יודעת מהגיון פשוט שזה ממש לא אמור להיות ככה אם כל אחד שקצת מרכל או לא מתנהג בשיא הנחמדות לא היה זוכה לזיווג אז נראה לי כמעט 90% מהמדינה היו מעוכבי זיווג..

הרב יגאל כהן הסביר שברגע שמברכים אותך ואתה בספק ולא מאמין הברכה מבוטלת, ואני תמיד מרגישה שלא משנה כמה אתפלל על משהו, אעשה סגולות, אקבל ברכה,אקיים מצוות, אעשה עבודת מידות- ברגע שאעשה טעות כל מה שעשיתי ילך לפח.

מאוד קשה לי ככה ואין לי ביטחון ואמונה תמימה שיכולים לקרות לי ניסים ושפע ודברים טובים ומאוד עצוב לי, הלוואי שיכלתי יותר לבטוח ולהשליך עליו בידיעה שגם אם עשיתי משהו רע זה לא אומר שלא מגיע לי שיהיה לי טוב.

תשובה:

שלום לך

השאלה שלך מלווה רבים וכואבת מאוד.

מצד אחד, הקב"ה מדקדק עם הצדיקים חוט השערה, וזה בעצם אומר שאין דרך לברוח מהביקורת וכל פרט ופרט בחיים שלנו יכול כביכול להיות סיבה להרבה כאב. ומצד הקב"ה הוא קל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת. מצד אחד כתוב 'כל האומר הקב"ה ותרן יוותרו [יחתכו] מעיו' מצד שני השם נושא חסד אפילו לרשעים.

יש כאן בעיה עמוקה שמאז ומעולם היה צורך לברר אותה. ובאמת גם הנביאים וגם חזל וגם שאר חכמי ישראל לדורותיו, דנו בשאלה כיצד מידת הדין הדורשת שלמות מוחלטת, משלבת עם מידת החסד שהיא עיקר המציאות.

כי באמת יש בנו חוויה שכל חטא הוא סיבה לשלילה מוחלטת שלנו. הרי על כל עבירה אפשר לתקן ולתקן ולתקן, ומצד שני אי אפשר לחיות ככה, וגם ברור שהקב"ה לא ברא את העולם באופן הזה.

את אומרת שאת מרגישה שאת רוצה להיפטר מצורת המחשבה שנתפסת לכל פרט של חטא יומיומי, כי את מרגישה שעצם המחשבה הזו עצמה היא חטא. ובאמת אופן המחשבה הזה – הביקורתי כלפי עצמך הוא הגיוני וטבעי, כי במובן מסוים כולנו מחפשים שלמות, כולנו אוהבים שלמות, והשלמות היא באמת מהות אלוקית. ומסתבר שם הקב"ה דורש שנהיה מושלמים. וברור שכולנו לא רוצים לקנות מוצר פגום, ואם אנחנו רואים אפילו פרט שולי במוצר שהוא לא מושלם אנחנו לא נקנה אותו.

בכנות אומר, שהגיוני מאוד שתחושי את התחושות הללו בתקופה של פרידה. וגם אם יכול להיות שתמיד הרגשת דברים דומים, הגיוני מאוד שבתקופה של פרידה זה יצוף ויהפוך למטריד, משום שלרגשות שלנו יש תכונה שהן נתפסות על מחשבה שמבטאת את המצב רוח שלנו הכי טוב.

במצב של פרידה מתעוררת מחשבה – אולי אני לא טובה? אולי זה בגללי? אולי אני לא ראויה? גם אם את בחרת להיפרד, ובוודאי אם לא את יזמת את זה, הגיוני מאוד לחוש רגשות קשים וגם מחשבות קשות כלפי עצמך, תחושות שאת לא ראויה ולא מגיע לך. פרידה היא חוויה עמוקה של שבר באהבה. והחוויה הזו משליכה לאופן שבו אנחנו תופסים גם את עצמנו.

הרי תוכלי לשים לב להבדל בין איך שאנחנו קונים מוצר, לבין איך שאנחנו מתייחסים לאדם שאנחנו מכירים. כשאנחנו מחפשים מוצר אנחנו בוחנים את השלמות שלו. כלומר אנחנו בודקים כמו הוא מושלם ואם יש בו אפילו פרט קטן לא מושלם אנחנו דוחים אותו. אבל במערכת יחסים אנחנו מתייחסים למי שלמולנו כאישיות שהוא מצד עצמו חשוב לנו, אנחנו לא בוחנים אותו לפי הגדרות חיצוניות ולפי פרמטרים של ביקורת, אלא בוחנים אותו לפי הרגש שלנו כלפיו. כי הוא מצד עצמו יש לו זכות קיום. – על כל פשעים תכסה אהבה.

ומה שקורה בעצם בפרידה זו חוויה קשה של מעבר ממערכת יחסים פעילה [אפילו אם היא כואבת] ליחסי זרות. ממערכת של אהבה-שנאה למערכת של מוצר, טוב-או גרוע. כלומר היחס של בן אדם זר הוא יחס ביקורתי, גם אם לא שלילי זה יחס פשוט של זרות. והזרות הזו יכולה להיות מצב מאיים מאוד, כי פתאום האדם האחר לא חומל עליי ולא מעלים עין, אלא רואה אותי כאובייקט, והוא דורש מה שהוא רוצה להשיג, והוא לא זורם עם אף פרט, הוא גם לא מתלהב משום דבר בי, אלא רואה אותי בקור רוח ובעין ביקורתית.

הדבר הזה קורה אפילו בפרידה בן חברים, קל וחומר בוודאי ובוודאי בפרידה מזוגיות. פתאום את נחשפת לעין ביקורתית. פתאום מישהו שהיית איתו במערכת יחסים של אהבה או שנאה, עובר למערכת יחסים קרה, של זרות, והוא יודע עליך הרבה דברים אישיים, שחלקם מאוד לא נעימים, ואת בעצם חשופה מבחינת המידע עליך להרבה מאוד ביקורת. הדבר הזה יכול להוליד בתוך תחושה עמוקה של 'לא ראויה'. תחושה שאני בעצם לא ראויה – לאהבה והערכה ואיכפתיות וחמלה.

וכאשר התפיסה שלך על עצמך היא: 'אני לא ראויה' אז התפיסה הזו הולכת איתך לכל מקום ולכל מערכת יחסים. ובוודאי למערכת יחסים הכי משמעותית של בן אדם בחייו – המערכת יחסים עם הקב"ה. כלומר האופן שאת חושבת על עצמך, משפיע על האופן שאת חושבת על הקב"ה ביחס אליך.

אני לא אומר בהכרח שהסיבה שאת חושבת על עצמך כל היא בגלל הפרידה. אלא רק אומר שזה סביר מאוד שזו הסיבה. ובכל מקרה מה שאת מרגישה כלפי הקב"ה קשור לחוויה העמוקה שלך כלפי עצמך שאת לא ראויה. את חווה כאילו הקב"ה לא מתייחס אליך בתוך הקשר של מערכת יחסים ארוכה – עם העובדה שאת יהודיה, ושאת מתשתדלת לעשות טוב, ושאת הרבה שנים עובדת השם, ושיש לך הרבה מאוד טוב שעשית, אלא את חושבת על עצמך שאת לא ראויה, וממילא את חושבת שהקב"ה [שהוא הרי יודע שאת 'לא ראויה'] גם הוא לא מתייחס אליך ביחס של אהבה אלא ביחס טכני של פרטים מעשיים, ותופס אותך על חטא.

הצעתי לך, דבר ראשון להבין שמה שאת מספרת זה שהדימוי העצמי שלך הוא של ביקורת. ושמי לב גם איך את מבקרת את עצמך על עצמם הביקורת העצמית. וכך נוצר גלגל שמזין את עצמו -את מבקרת את עצמך בגלל חטא שעשית, ואז את מבקרת את עצמך שאת מבקרת את עצמך וכן הלאה והלאה.

אז איך יוצאים מהגלגל הזה?

אז יש לי הצעה מפתיעה. דבר ראשון להבין שזה הגיוני שיהיו לך מחשבות רעות על עצמך בתקופה כואבת כזו. תני למחשבות הרעות לחלוף בתוכך, תני להן להתקיים, אל תתייחסי אליהן ברצינות.  תדעי שהקב"ה חומל עליך גם אם את חושבת על עצמך דברים רעים. ותנסי למצוא בתוך חמלה על עצמך, על עצם הכאב. מותר לכאוב. תאמרי לעצמך מילים טובות חומלות ומעודדות כאילו היית אחות קטנה שעברה פרידה ויש לה הרבה ביקרות ומחשבה רעה על עצמה. תחשבי על עצמך כאישה חזק וחכמה בת חמישים, ותשוחחי עם עצמך. תאמרי:

'טליה היקרה זה באמת כל כך כואב. זה הגיוני וטבעי שאת חושבת שאני חוטאת וחייבת להיות מושלמת. כרגע אין לך יכולת לחוש את עצמך באופן אחר. קשה לחשוב על עצמך כאהובה. אולי אדרבה זה מה שעושה אותך ליותר ראויה לאהבה אצל הקב"ה… וכן הלאה.

תמצאי בתוכך את המילים החומלות שהיית אומרת לבת שלך, או לאחות קטנה. ואל תדאגי בנוגע למחשבות השליליות, כי הן מצד עצמן יחלפו כנראה לבד, במיוחד אם תתני להן לחלוף בחופשיות בתוך. מבלי להאמין בהן ומבלי לשפוט אותן, פשוט תני להן להיות. תביני שבתקופות מסוימות בחיים יש בתוכנו מחשבה רעה על עצמנו. זה לא מסוכן, ולא הופך להיות אמיתי אם חושבים ככה, זו מחשבה וזה הכל. והקב"ה יכול ברגע אחד להפוך כל רעה לטובה.

אני חושב שתופתעי לראות שכאשר גל המחשבות הביקורתיות נרגע. תוכלי לחוש פתאום גם שהקב"ה אוהב ואתך רוצה בטובתך, ולא מבקר אותך על כך שאת לא מאמינה שאת מספיק טובה. הקב"ה מבין מה עובר עליך ויודע שהמחשבות הללו הן משהו שיש כרגע בתוך ולא מעשה רע שאת עושה.

חשוב מאוד שתזכרי כל הזמן. שבמרחב אחר. שאת לא מחוברת איליו כרגע בקלות. יש מי שאוהב ואתך וחומל עליך, ולא מנסה לבקר אותך כל הזמן. ולא חשוב כמה פרטים מקולקלים בחיינו יש הקב"ה לא מחפש אותנו בפינה. חשוב שתזכרי זאת רציונלית. אבל ברמת הרגש. תני למחשבות הרעות לזרום בתוך תני להן את הקול שלהן ואל תתעסקי איתן, אל תתווכחי ואל תברחי פשוט תביני שיש בך חלק שעכשיו מדבר באופן הזה, ואת לא מבקרת אותו. תגידי לעצמך אני לא מבקרת את עצמי על זה שאני מבקרת את עצמי על זה שאני מבקרת את עצמי…

הקבלה הזו, המלאה, הקבלה של האי-הקבלה שבתוכך יכולה לפתוח בך שערים גדולים לאור האלוקי האוהב והעוטף. ועד אז, תזכרי שהקב"ה מקבל אותך ולא דורש ממך להיות מושלמת גם אם כרגע את לא צריכה לחוש את זה.

בהצלחה רבה מאוד

תודה על הזכות להשתתף במחשבות על זה, מקווה שהועלתי

יוסף

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
האם לקב"ה באמת אכפת ממני?
שלום רב לאורך שנים האמונה בקב"ה מעסיקה אותי. כבר מגיל תיכון שאלתי שאלות איך אנחנו יודעים שהקב"ה באמת אוהב אותנו ורוצה בטובתנו מאז הלכתי למדרשה וביססתי יותר את האמונה אבל היום אני בת 23 ומרגישה שיש לי שאלות שרק הולכות וגדלות גם אם יש בורא לעולם שהוא מושלם, איך אנחנו...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן