The Butterfly Button
יש לי חרדה חברתית והיא מעיקה עליי

שאלה מקטגוריה:

אז ככה, מאז שאני זוכר את עצמי הייתי ביישן בלי ביטחון עצמי, אבל באופן מוקצן ולא נורמלי. אני חושב שזה התחיל ממה שקלטתי מהבית. אמא שלי תמיד הייתה משוואה את החיים שלה לאחרים וגם את הילדים, תמיד הייתי שומע דברים בסגנון "תיהיו כמו הילדים של ההיא" וכמו ההוא" וכו'. אני יודע שיש מלא הורים כאלה, אבל אצלי זה היה ממש ברור שיש השוואה ותמיד הסתובבתי בתחושה שכולם יותר טובים.
יש לי מלא תכונות טובות ותמיד הייתי מודע אליהם, הדימוי העצמי שלי גבוה אבל כשזה מגיע למעשה אין ביטחון, מרגיש תקוע.
אני כן חברותי ממש, יש לי הומור, אנשים שאני מרגיש איתם בנוח, אוהבים להיות בסביבתי, ובכללי אני באמת חושב שאני יכול להיות אדם מעניין.
הבעיה שבשנתיים האחרונות (מאמין שבעקבות מעבר לסביבה חדשה) ירד לי יותר הביטחון, אפילו כבר עם אנשים שקרובים אליי אני לפעמים מגמגם תוך כדי דיבור, מרגיש שלא מבינים מה אני אומר, שאני לא מדבר ברור ושלא יודע לנסח את דברי באופן ברור ומסודר. וזה לא נוח לי ההרגשת חסימה הזאת. אני חושב ובטוח שיש לי מלא מה למכור, להביא ולומר והחרדה חברתית הזאת רק תוקעת אותי.
אני ממש רוצה ללכת ללימודי עבודה סוציאלית (אנשים קרובים שלא ממש מודעים לחרדה חברתית שלי (די מסתיר אותה) אומרים שיש לי את האופי לזה וכדאי), אני ממש מתחבר למקצוע והייתי רוצה להצליח ולהיות טוב בזה, אבל הבעיה היא החרדה הזאת שלא מרפה! וניסתי להשתחרר ממנה, אבל גם אם הצלחתי להתגבר כמה פעמים מהר מאוד המצב חזר לקדמותו. אני ממש עוד מעט צריך לבחור איזה מקצוע אני ארצה ללמוד וחייב כבר להחליט. רוצה לשנות חשיבה ולהיפטר כבר מהחרדה הזאת כדי באמת לעשות ולהצליח במשהו שמעניין אותי. קיצור מה אפשר לעשות?
גם רציתי להודות לכם על האתר המדהים הזה שנראה שנותן מענה טוב ומקצועי. אז תודה לכם!

תשובה:

משיב/ה:טל|

שלום לך שואל יקר

אני מאוד מודה לך על השיתוף. מדבריך ניכר שזה נוגע בך בעומק, ושהדבר מלווה אותך לא מעט. זה לא מובן מאליו להיפתח כך, ואני בהחלט רואה מתוך דבריך עד כמה זה מטריד, מבלבל ומשפיע.

הרגשתי שיש כאן שילוב בין תובנות עמוקות לבין תחושת תקיעות שמבקשת מענה – וזה בדיוק מה שננסה להבין ולפתור יחד.

אתה מתאר מצב מורכב, שבהסתכלות מלמעלה נראה מעט סותר: מצד אחד אתה כותב שיש לך דימוי עצמי גבוה, אך בפועל אתה מרגיש חוסר ביטחון. אתה גם יודע שיש לך מה לתת – ובכל זאת מרגיש חסום.

הדברים שאתה כותב בהמשך דווקא מסבירים את הסתירה: ילד ששומע שוב ושוב משפטים כמו "תהיה כמו פלוני" או "למה אתה לא מתאמץ כמו אחיך", סופג מסרים היוצרים כאב שיכול להמשיך להכאיב ולהשפיע אף כאשר אנו בוגרים. המסר שמועבר הוא: "אתה לא מספיק" או "לא מרוצים ממך כפי שאתה". ומסר שכזה לא רק פוגע בביטחון העצמי, אלא גם יוצר דפוס חשיבה שמקשה להרגיש שלמים עם ההשתדלות שלנו – כי תמיד נדמה שלא עשינו מספיק.

כשאדם מתבגר, הוא אמור להתחיל לזהות את הייחודיות שלו בעולם – להבין שיש לו דרך, מטרות וקצב משלו. אך מי ששמע שוב ושוב מסרים שמשווים אותו לאחרים, עלול לגדול מבלי להכיר את הייחודיות הזו. במקום להבין מה באמת מתאים לו, הוא ממשיך לנסות לעמוד בציפיות חיצוניות – וזה מקשה על קבלת החלטות ויוצר בלבול. קשה לקחת אחריות על החיים, וכשאדם מתקשה להחליט – זה עצמו יוצר דפוס של חוסר ביטחון שמזין את עצמו. וכפי וכאותה אימרה ידועה של בעל ספר החינוך: "אחר המעשים נמשכים הלבבות" – ובכלל זה, כאשר אנו פועלים מתוך חוסר ביטחון, הלב עלול להיסחף אחר התחושה הזו.

אתה מתאר שאתה מגמגם או נתקע מול אנשים – וזה באמת נשמע מתסכל. אך חשוב לדייק את ההגדרה: האם אתה בטוח שזו חרדה חברתית? ייתכן שכן, אך חשוב לבדוק. לפעמים גמגום הוא תוצאה של חרדה – במיוחד כשיש תסמינים פיזיים כמו דופק מואץ, יובש בפה, קיפאון, או הימנעות מאינטראקציות. אך לפעמים זו תוצאה של חוסר ביטחון, חוסר תרגול, או תחושת ערך עצמי נמוכה.

לכן כדאי לשאול:

• האם הגמגום מופיע גם כשאתה מדבר עם אנשים קרובים שאתה מרגיש איתם בנוח?

• האם אתה חווה לחץ פיזי ממשי בסיטואציות חברתיות?

• או שאתה בעיקר מרגיש תחושה של "אני לא שווה", "אני לא מספיק טוב" – גם בלי קשר ישיר לאחרים?

אין המטרה בשאלות אלו להטיל ספק במה שאתה מרגיש, אלא לעזור לדייק – כי אם מדובר בעיקר בתחושת ערך עצמי נמוכה ולא בחרדה קלינית, הגישה לצמיחה תהיה שונה לגמרי.

דבר אחד בטוח: הדחף להיפטר מהבעיה לא תמיד עוזר. כמו בכל תהליך נפשי – לא ניתן לפתור אותו בלחץ. זה דומה למי שמאוד רוצה להירדם – ככל שהוא לוחץ על עצמו להירדם, השינה מתרחקת. הלחץ רק מקשה על התהליך. לכן חשוב להסכים להיות עם מה שיש. לומר לעצמך: "יש בי פחד – אבל הפחד לא מגדיר אותי. יש בי הרבה מה לתת – כרגע משהו מעכב אותי. וזה בסדר." האמירות הללו יעזרו להפנים ידיעה פשוטה ונכונה זו : אתה מיוחד ויש בך כל מה שאתה צריך.

כאשר תפנים זאת שהפחד הוא סה"כ קיר קטן המנסה להפריד בינך לבין היכולות הגדולות שלך יהיה לך קל יותר להבין שלא צריך לחכות שהפחד ייעלם – אלא ללמוד לפעול איתו. לקחת צעד קטן, ואז עוד אחד – ולתת לעצמך הוכחות שהפחד לא באמת משקף את המציאות. הוא נולד מאירועים בעבר – לא מהמצב הנוכחי שלך.

למשל: במקום לצפות מעצמך לקפוץ ישר להרצאה מול קהל – תתחיל מלדבר עם חבר קרוב. תעלה מעט את הקול. תשתמש בהומור. תראה לעצמך שאתה יודע לתקשר, שיש לך חן טבעי, ועם המשך תרגול – תוכל להתקדם ולצמוח הלאה.

ועוד נקודה חשובה: מי שגדל על מסרים כמו "למה אתה לא כמו פלוני" – עלול לחיות בתחושת "אני אף פעם לא מספיק". זה יוצר צורך תמידי להיות מושלם – וזה כמעט בלתי אפשרי. לכן כדאי להזכיר לעצמך: אני לא צריך להיות 100%, ואף אחד לא באמת כזה. גם אם לפעמים יש לי טעיות – זה בסדר. מותר לטעות. והפוך הטעויות הן הן הדרך ללמוד ולגדול וכמו שאומרת הגמ' במסכת גיטין מג. אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן. והינו שדווקא דרך דרך הכישלון מגיעה הלמידה הנכונה והוא נכון בכל תחומי החיים.

אגב, בתהליכים שאני מלווה, אני לא פעם מציע דווקא לכוון מראש לתוצאה לא מושלמת – לא מתוך ויתור, אלא כדי לאמן את המערכת שלהם הפנימית להרגיש בנוח גם כשהתוצאה לא מדויקת או מבריקה.

לעיתים הרצון לדייק ולצאת "מושלם" הוא עצמו מה שחוסם את הביטוי והזרימה. כשאנחנו מרשים לעצמנו לטעות, להיות חופשיים, לא לשאוף ל־100% – אנחנו מגלים שההתבטאות שלנו דווקא נעשת טבעי, נעים, ואפילו מדויק יותר.

השאלה היא – האם תיתן לפחד לנהל אותך, או שאתה תיקח את הפחד, יחד עם כל הרגישות והחמלה שהוא יצר בך – ותהפוך אותו לכוח שמניע אותך קדימה.

ולסיום נקודה נוספת: הרבה פעמים התחושה שאנחנו "לא יודעים לדבר ברור" לא נובעת מחוסר כישרון – אלא מלחץ. תרגול פשוט של ניסוח רעיונות מול מראה או עם חבר יכול לחולל פלאים. אתה תראה – אתה יודע להתבטא מצוין. רק צריך להחזיר לעצמך את השליטה. אתה יכול הרגיש עם עמידה מול המראה הכי נוח שאפשר כל מי שמדבר שאתה מכיר שמדבר מול קהל או רוצה להקדם את יכולת הדיבור שלו עושה את זה ותמיד זה עובד ומשפר.

לגבי החלום שלך להיות עובד סוציאלי – זה לא רק נשמע הגיוני, אלא כמעט מתבקש. דווקא מי שהתמודד עם פחדים, תחושות של חוסר ביטחון או ערך עצמי נמוך – ונמצא בתהליך של התבוננות פנימית – מחזיק בתכונות שהן לב לבו של המקצוע: הבנה של נפש האדם, רגישות, חמלה, והיכולת להקשיב בלי לשפוט.

ולא רק זה – מי שעבר מסע אישי אמיתי, נעשה גם אמין יותר. מטופלים ירגישו שאתה באמת מבין אותם – לא מתוך תיאוריה אלא מתוך חוויה חיה.

במובן הזה, אתה לא רק מתאים לתפקיד – אתה מביא אליו משהו ייחודי.

השאלה היא – האם תיתן לפחד לנהל אותך, או שתבחר לנהל את הפחד. הפחד לא נועד לעצור אותך – אלא לומר לך:

"כאן נמצא השער שלך לצמיחה. אם תעז לעבור דרכי – תגלה את העוצמה שלך."

וכאן אני רוצה להזכיר דבר נוסף שאני אומר לא פעם: אל תחכה להיות מושלם כדי להתחיל לפעול.

הדרך היא להתחיל מהמקום הלא שלם – ולהתקדם עם הפחד. זה לא הופך אותך לפחות מקצועי – זה הופך אותך ליותר אנושי.

לכן, גם אם תרגיש חוסר ביטחון או גמגום – זה לא חיסרון. זה חלק מהדרך – ואולי אפילו יתרון, כשאתה פוגש אנשים במקומות הכי פגיעים שלהם.

ואולי שווה לשאול שאלה פשוטה אך חזקה:

מה יקרה אם תתחיל להאמין שדווקא הפחד – הוא שמזמין אותך ללכת בדרך הזו?

מה אם כל מה שעברת – התחושות, המאבקים, ההתמודדויות – לא היו סתם?

מה אם הם הפחד סלל לך דרך של החיים "להכשיר אותך" לדבר מה עמוק יותר, שיש בו שליחות?

האם ייתכן שכל זה לא בא לעכב אותך – אלא לקרוא לך להפוך את הכאב למשמעות?

אם כן – אולי החלום שלך להיות עובד סוציאלי הוא לא רק פרקטי, אלא גם ביטוי של שליחות.

ומה יכול להיות שלם יותר – מלקחת את המקומות הכואבים שלך, ולהפוך אותם לגשר שמישהו אחר יעבור עליו בדרך החוצה מהכאב שלו?

כמובן – חשוב לבדוק אם זו באמת הדרך שלך.

אבל אם בתוכך אתה שומע "כן – זה שלי" – אז אולי הגיע הזמן להתחיל לצעוד אליה.

גם אם זה רק צעד קטן.

בהצלחה רבה בהמשך הדרך.

בהערכה רבה,

טל

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מצליח להתחבר לתינוקת שלי
נולדה לי ילדה ראשונה לפני כחודשיים וחצי. הייתי במהלך כל הלידה עם אשתי, דאגתי לה. מרגע שיצאה הילדה הרגשתי חוסר חיבור מטורף. אני מודאג וחשבתי שאהיה אבא אחר לגמרי, יש לי כלב שאני מרגיש שאני אוהב יותר מאת הילדה. אשתי כל הזמן סביב הילדה, 24/7 מאוד מחוברת אליה, דואגת. עליה...
מסתבכת בשיחות של אחד על אחד
. אני בן אדם חברותי מאד. אבל אני ממש שמה לב לבעיה שמפריעה לי בחיים. משום מה, כשאני נמצאת בסיטואציה עם מישהו "אחד על אחד", הכל נהרס לי. כלומר, אני פתאום הופכת חסומה, פתאום לא מצליחה להצחיק, פתאום לא מצליחה לדבר מבלי שבראש יהדהד לי – "רק שלא יגמר הנושא...
אמא שלי כועסת ומניפולטיבית ואני מפחדת ממנה
מאחר והתייעצתי אתכם בעבר כמה פעמים וזה ממש עזר לי! אני מרגישה בנוח לשאול שוב. אני בת 35 רווקה, גרה עם הורים, הקטנה במשפחה. העיסוק שלי  הוא בייעוץ חינוכי משכך אני מכירה את עולם הנפש מקרוב, וכן הייתי בטיפול תקופה ארוכה, ואני מודעת ומודרכת וכו בשנה קודמת היה לי קושי...
חיכיתי מאד להתחתן ועכשיו אני נשואה ואבודה
אני כותבת ומוחקת כותבת ומוחקת ואני לא יודעת איך לפתוח את הדבר הכואב הזה שלי. אני נשואה פלוס תינוקת מתוקה בת שנה התחתנו בגיל מאוחר, רווקות מאוחרת, אחרי כל כך הרבה תפילות ודמעות ברוך השם זכינו להינשא. אבל גם זה היה כרוך בהמון כאב הרבה מריבות לפני, והתחתנתי איתו למרות,...
בחור ישיבה בקשרים עם בנות- מה יהיה איתי?
לא יכול יותר, פשוט לא יכול. אני בחור ישיבה בן 21, לומד בישיבה טובה והכל. לצערי, בשנתיים האחרונות אני בקשר עם בנות – חלק יותר, חלק פחות – ואני מרגיש קרוע לגמרי. מצד אחד, אני נהנה, לא אכחיש; אני באמת נהנה מזה. אני בגיל שזה דבר מאד נצרך. מצד שני,...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן