שלום לך,
שאלותיך על תחיית המתים, הינם שאלות חשובות ומענינות. ציינת שאת עסוקה בהם בגלל שאיבדת מישהו קרוב ויקר לך מאוד, צר לי מאוד בצערך, המקום ינחמך.
שורש מה שהתורה מבטיחה לנו על תחיית המתים מלמדת אותנו שאיננו דבר בר חלוף לאחר ימי חיינו, אלא אנו דבר נצחי, גופנו ונשמתנו. וכשם שהנשמה לעולם אינה מתה [חוץ ממי שעבר במזיד על עבירות שהעונש עליהם הוא 'כרת' או על עבירות שמנו חז"ל שלא יהיה לו חלק לעולם הבא ולא שב בתשובה עליהם לפני מותו], אלא היא עולה לעולם האמת להדבק ביוצרה ושוכנת שם במקום הראוי לה כפי מעלתה.
כך גם הגוף שעמל כאן בעולם ויגע יחד עם הנשמה, יחיה לעתיד לבוא לתחית המתים, כי הוא מיועד להיות דבר נצחי, לכן למרות שהוא שב לעפר וכלה כמעט לגמרי בקבר, משהו ממנו נשאר, כדי שלעתיד לבוא בעת תחיית המתים, הוא ישוב ויתחדש ויקרום עור וגידים ויצוץ מקברו. לא, אין זה מטאפורה, זו מציאות שתהיה כפשוטה, כי הרי כך אנו אומרים שלוש פעמים ביום בתפילת שחרית, מנחה, וערבית: מחיה מתים אתה… ונאמן אתה להחיות מתים, ברוך אתה ה' מחיה המתים. וכן אנו אומרים בברכות השחר על הנשמה: ואתה עתיד ליטלה ממני ולהחזירה בי לעתיד לבוא.
כלומר, כולנו, כל בני האדם נשיב את נשמותנו ליוצרנו, גופנו ישוב לעפר כמו שכתוב בפרשת בראשית: 'כי עפר אתה ואל עפר תשוב', ואפילו הצדיקים שזכו שגם לאחר מותם גופם לא נרקב אלא נשאר בשלמותו, אומרת הגמרא במסכת בבא בתרא ששעה אחת לפני תחיית המתים ישובו להיות עפר כדי לקום בעת התחיה בגוף חדש טהור ומזוכך בן אלמות כמו של אדם הראשון לפני חטאו.
האופן בו נקום לתחיית המתים, קיבלו חז"ל שהוא מאיזה חלק מועט וקטן מאוד שנשאר בנו, שכשם שבעולם הזה גוף האדם נוצר מתא אחד קטן מיקרוסקופי, כך לעתיד לבוא כשיוריד הקדוש ברוך הוא טל של תחיית המתים, ישוב הגוף ויווצר מעצם הלוז שנשארת קיימת לעולם, איננה בכלל גזירת המיתה, ולכן איננה חוזרת להיות עפר. ברור שאין לנו הבנה בעומק עצתו של הבורא איך הוא יעשה את זה, אבל דיינו לראות את הטבע שכל כולו, כל מערכת החי והצומח היא התפתחות של דברים ענקיים, חזקים ועצומים מדברים קטנים וחלשים, כדי להבין שהבורא שאין גבול לחכמתו ימצא את הדרך להחיות, לפרנס ולכלכל את כל בני האדם בעולם המתוקן לעתיד, עולם בו עתידין האילנות לטעון לחם ובגדים ואילנות סרק יטענו פירות מתוקים ומזינים כדברי הגמרא בסוף מסכת כתובות.
מטרת ההתחדשות הזו של הגוף לא תהיה כדי שהנשמה תשרת אותו לשוב לחיות חיי כאב, צער, קנאה, רדיפה אחרי תענוגות זמניות, ההתחדשות הזו תהיה בעולם בו הגוף יהיה טפל לנשמה, ומשרת אותה, עסוק למלא את שאיפותיה להדבק בדברים רוחניים, לא תהיה קנאה, צרות עין ומידות רעות, הגוף יקום כדי לקבל שכר על כל המעשים הטובים שעשה בחייו, כעת יגיע הזמן שלו גם להתענג יחד עם הנשמה בתענוגות רוחניים שהם עצומים לאין שיעור מהתענוגות שעולמנו הירוד מסוגל להציע.
לכן כולנו מחכים ומייחלים לזמן הזה שעליו אמר הנביא יחזקאל: וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' בְּפִתְחִי אֶת קִבְרוֹתֵיכֶם וּבְהַעֲלוֹתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם עַמִּי: [לז,יג] כדאי לעיין בפרק הזה ביחזקאל, עליו מובא בגמרא מחלוקת אם הוא היה בפועל או שהוא משל.
לגבי מה ששאלת מה דינו של מי שלא אכל סעודת מלוה מלכה במוצאי שבת אם יזכה לתחיית המתים, לא כתוב בספרים שהאכילה הזו היא הגורמת לכח התחיה, אלא כתוב רק שהעצם הזו שממנה יצמח האדם, טבעה הוא שאיננה נהנת מאכילת כל השבוע אלא רק מאכילת מוצאי שבת, ואנו מצווים לעבוד את ה' בכל מעשינו, גם באכילתנו, לכן מצוה עלינו לדאוג להאכיל גם את העצם הזו ולהנות אותה. [ספר משנה ברורה סימן ש סעיף קטן ב]
כדאי לך לעיין בגמרא בסוף מסכת כתובות שעוסקת בזמן תחית המתים וכיצד יראה אז העולם. אם תרצי להרחיב ולהבין את היחס בין הגוף לנשמה שיהיה אז תוכלי לעיין בספר דעת תבונות של רבנו משה חיים לוצאטו [הרמח"ל] מאות פח והלהה.
ממכתבך רואים שאת מקוה למצוא נחמה בכך שתפגשי באיש היקר לך, שוב בעת תחיית המתים. חשוב לי לציין, שרבנו משה בן נחמן [-הרמב"ן], מגדולי הראשונים, כשנפטר מחותנו, גם הוא גדול בתורה וצדיק עליון, רבנו יונה שמו, והרמב"ן התאבל עליו תמרורים, בסיום הספדו אמר שצערו כה גדול ורק בזאת הוא מתנחם, שהוא יפגוש שוב בעולם העליון את רבנו יונה לאחר מותו.
כלומר, הרבה לפני תחיית המתים, הנשמות שפעלו יחד ועשו דברים טובים בעולם הזה, שבים ומתאחדים לקבל שכרם כבר בעולם האמת.
לכן יש בכוחנו להיטיב ולעשות מעשים טובים לעילוי נשמות יקירינו כדי שאנו והם ניפגש במקום טוב יותר למעלה.
תודה על שעוררת גם אותי לעסוק גם כן בנושא זה בו רבו השאלות שדנו בהם גדולי הדורות, לדוגמה, האם אלמנה שנשאה בשנית תחזור לבעלה הראשון או לבעלה השני, האם אפר השרופים של קדושי אושוויץ ה' יקום דמם שהובא ארצה, מכיל את עצמות הלוז ואם כן יש בו דיני טומאה לכהנים והוא אף טעון קבורה, נשמות שהתגלגלו, לאיזה גוף ישובו בעת תחית המתים וכהנה וכהנה שאלות רבות וחשובות.
נקווה שנזכה בקרוב לברכה "ויבולע המוות לנצח ומחה ה' דמעה מעל כל פנים."
יוסף
[email protected]
תגובה אחת
התשובה היא קצרה מאוד. קחי לדוגמא זרעים כמו חיטה או שעורה או זרעים אחרים וזרעי אותם באדמה וכסי אותם בעפר ומה קורה לזרעים הרי הם נרקבים אז איך פתאום הם צומחים מחדש כך תהיה תחיית המתים