ידידי היקר והאהוב.
דע לך, שהקב"ה ופמלייתו ששים ושמחים מכל מצווה שאתה עושה, מכל צעד קטן כגדול. הרי שמירת המצוות שלך אינה מובנת מאליה, ואתה הוא זה שראוי לתואר "במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד". אנא ממך, יישר גווך! אתה ראוי לתואר: עובד ה' באמונה!
אני אישית, מתרגש ומתלהב ומקבל השראה עצומה ממך ומחבריך. אין לי ספק שכל מצווה ומצווה שאתה עושה הקב"ה אומר: ראו את בני! ראו את עובדי! כזה ראה וקדש!
הקב"ה ברא אותנו, את בני האדם, עם קונפליקט עמוק בין החומר לרוח. מעצם היותנו בני אדם. כל אדם מתמודד עם הקונפליקט הזה בדרכו לפי כוחותיו ולפי תכונותיו שקיבל מבורא העולם. אפילו הגֶנים שקיבלנו מהורינו, הם מדוייקים לעבודת ה' האישית והמיוחדת שלנו.
הקונפליקט הזה, מטבע הדברים יוצר מתח ולחץ. לא סתם הגמרא אומרת "ישראל דואגים במצוות (שבת דף פ"ו עמ' ב)", ויש לכך אפילו השלכות הלכתיות. כלומר, התורה מכירה בכך שהקונפליקט בין הקודש לחול, יוצר מתח ולחץ, ומכירה בכך שיש מצבים שלחץ זה אף משפיע נפשית ופיזית ומתחשבת בכך.
חלק לא מבוטל מעבודת ה' שלנו, זה לנהל את הלחץ והמתח האלה בצורה טובה. אנחנו בני אדם, ולכל אחד יש את סך כמות האנרגיה שלו, ואנחנו צריכים לנהל את האנרגיה בצורה טובה.
הדרך היעילה, אמר זקני הרב שלום שבדרון זצ"ל, היא בצעדים מדודים ושקולים. וכך הוא סיפר בדרשותיו. כשהוא היה בחור צעיר ונכנס ללמוד בישיבת חברון, הוא ניגש למשגיח המיתולוגי הרב לייב חסמן זצ"ל, בחודש אלול, ושאלו: ילמדנו רבינו! איך עובדים את ה'? ענה לו המשגיח זצ"ל, תחשוב על עניין שאתה יכול לקבל על עצמך, משהו קל ולא מסובך, ותחזור אלי. הרב שבדרון הלך וחשב כמה שעות, ואז חזר למשגיח. אמר לו המשגיח ר' לייב חסמן: אל תגיד לי מה קיבלת על עצמך, אבל תוריד מזה חצי. על החצי הזה תעבוד בכל כוחותיך! הוסיף הרב שבדרון, ואמר: שאם לאדם יש לדוגמא 5 עברות שהוא צריך לתקן. אבל אין לו כוחות לתקן הכל בבת אחת, והוא מתחיל לעבוד על נושא אחד, ותיקן, נושא שני, ותיקן, באמצע הנושא השלישי, הקב"ה לוקח אותו לעולם האמת, ואף שיש לו עוד נושא שלם שהוא לא תיקן ושיפר והוא נכשל בו, הוא יכול לומר לבית דין של מעלה, אם הייתם משאירים אותי עוד זמן בעולם הזה, גם את הנושא הזה הייתי מתקן. ובית דין של מעלה מקבלים את הטענה הזאת ונמחל לו הכל, והוא הולך ישר לגן עדן כצדיק גמור!
הקב"ה, לא דורש מאתנו להיות גיבורי על ומושלמים עכשיו. הקב"ה דורש מאתנו לעשות מה שהכוח שלנו להתקרב אליו ולשפר את עצמינו. צעד צעד. גם שלפעמים נראה שהצעד שלנו לא מספיק וההתמודדות שלנו קשה מדי בדברים שלאחרים זה נראה פשוט וקל.. יתכן שזה כך באמת. אבל הקב"ה לא דורש מאיתנו להיות כמו כולם. הקב"ה רוצה שנהיה אנחנו לפי מה שאנחנו.
זכור! מי שברא אותך ויצר אותך כפי שהינך, זה הבורא בעצמו. אם הבורא היה רוצה שתהיה כמו אחרים, הוא היה יוצר אותך כמו אחרים. אבל לא, הוא יצר אותך כמו שאתה! במילים פשוטות, מי שהנך ומה שאתה זה מושלם! בדיוק כך הבורא רוצה אותך. אם נקביל זאת לעולם המחשבים, אזי אתה, התוכנה שבך נהדרת ושלמה. נכון, גם תוכנה מושלמת צריכה מדי פעם עדכוני גרסה כדי שתהיה טובה יותר ומוצלחת יותר לפי המצב, אבל לב התוכנה מושלם. כך גם אתה, מי שאתה על תכונותיו ואישיותך ובמצבים שאתה מתמודד איתם, אתה שלם. השאר זה עדכוני תוכנה שאנחנו צריכים לעשות.
הרב יצחק הוטנר זצ"ל, כותב במכתב לבחור שהיה שבור מנפילות חוזרות ונשנות: (אני כותב את רעיון דבריו ולא מצטט במדויק) אין לך מושג עם איזה נפילות גדולי התורה והמוסר התמודדו ומתמודדים. אנחנו גם לא יודעים כמה פעמים הם נכשלו ונפלו. הם אינם גדולים הדור בגלל שמעולם לא נפלו, אלא, ואף דווקא, בגלל שהם נכשלו אין ספור פעמים, אך הם לא התייאשו ושוב ושוב המשיכו לעמול ולתקן. "שבע יפול צדיק, וקם", למה הוא צדיק? כי הוא קם!!
והרי זה משנה מפורשת במסכת אבות: לא עליך המלאכה לגמור, ואין אתה בן חורין להיבטל ממנה".
ניהול הקונפליקט צריך להעשות בהתאם לכמות האנרגיה והכוחות שיש לנו. הכלל המרכזי שצריך להוביל אותנו בניהול הקונפליקט, האם המעשה הזה או אי המעשה יגרום לי לירידה בשמחה ו/או יקח ממני אנרגיות רבות מדי שיקשה עלי לעשות עוד מעשים או שלא? אולי זה יקח ממני אנרגיות אבל יש משהו אחר שיכול לתת לי עוד אנרגיות? כדאי ללכת לרב גדול ומומחה, שמכיר היטב את הקונפליקטים שיש בעולם השבים לבורא עולם, ולהתייעץ איתו על מה לעבוד בכל הכוח ובמה אפשר בשלב זה להקל.
כבר עכשיו, אתה יכול לחזק את המעשים והמצוות שגורמים לך שמחה וממלאים אותך באנרגיה. המעשים והמצוות האחרים, אל תישבר שם, כישלון זה רק אצבע שמורה לנו איפה אנחנו צריכים לשפר. נסה לשפר שם בצעדים קטנים ובטוחים. אם עדיין נכשלת, רק תבדוק מה לא עבד לך ומה אתה יכול לעשות שכן יעבוד לך. אל תחשוב, הנה שוב נכשלתי ושוב נפלתי, וכו' וכו'. חשוב רק מה היה ומה גרם לנפילה, ומה אני עושה שפעם הבאה יהיה אחרת, וגם אם שוב נפלת, המשך לחקור את עצמך ואת מה שמוביל אותך לעשות או לא לעשות, ותשקיע את מחשבותיך בלשפר, לא בלהצטער. בנקודה זאת, בדורנו, יש לעבוד יותר לפי תורת החסידות ודרכו של רבי נחמן מברסלב בפרט, לא להתייאש! הגבר את ה"עשה טוב", והתרכזו בו, ע"י כך אתה מגביר את כוחות האור בתוכך ויצומצמו כוחות החושך, ויקל עליך להתמודד.
אמי שתחיה אמרה לי פעם: בכל אדם יש אמת ושקר. אנחנו כאן בעולם הזה, כדי לצמצם את השקר שבנו ולהגדיל את שטח האמת שבנו.
אני מקווה שעזרתי לך. נשמח להמשיך לעזור ולסייע.
(ואנא ממך, התפלל על עם ישראל ועלינו בתפילותיך).
ישראל.