The Butterfly Button
לשנות את דרכי בגלל החברה?

שאלה מקטגוריה:

אני בחורה בת 20 ממשפחה חרדית חוצניקית עליתי לארץ לפני כשנה

ופה התבלבלתי. בתוך בני ברק!
שם בחו"ל היו לי המון חברות מכל הסוגים. חסידות ועד מודרניות מאד. גם כמה חילוניות ודתיות.
כולן יהודיות .והחברות הטובות טובות פשוט התחברתי לרוחניות יותר ולא משנה איך נראו או חשבו עליהם.
ברור שהטובות היו חרדיות אבל לא כולם היו "דוסיות"
פה בבני ברק מאד מקטלגים לפי דברים חיצוניים. אורך שיער, מספר הסנטימטר בחצאית ,
לפי סוג פלאפון ואפילו לפי מספר הפלאפון אם כשר או לא.
כל החיים השאיפה שלי היא להתקדם וכמה שיותר לעשות את רצון אבינו שבשמיים.
אך אני למדתי וככה עושה עבודת מידות , ביאור השקפה לימוד מעמיק של 13 עיקרים.
נכון. צניעות חשובה וגם שמירת עיניים לבנות זה חשוב. אבל אני צנועה ויש לי חסימה בפלאפון.
רק שזה לא על פי הכללים כאן.
והתבלבלתי…
מצד אחד, מבחינת השקפה ומטרה יש לי הרבה מן המשותף לאלו שעושים על פי הכללים.
והאחרות שנראות ועם פלאפון כמו שלי זה מגיע מכוון של היתמרדנות. לא פרקטיקה.
דווקא נתתי רקע מורחב לשאלה.
האם אני צריכה להתחשב בחברות ולכן להשתגע עם פלאפון קטן ללא הודעות?
ולהשתנות לדברים שאני לא מאמינה בהם?
אני באה מבית צדיק מאד אבל אין בעיה של סמרטפון מפוקח. נהיגה לנשים וכו
מה שלא נהוג פה.
האם יש לי עניין בשביל מראית עין לשנות????
חשוב לי להדגיש. שכל מה שאני יודעת שאסור אני נשמרת.
ויש לי קצת פחד על זיווג כי יכול להיות שיסווגו אותי אחרת בגלל דברים חיצוניים.
יש עניין להשתנות?
אני רוצה לדעת אחת ולתמיד מה לעשות!
ואיזה רב יש פה בארץ שמבין ואני יוכל לשאול עוד?
אשמח מאד אם תענו לי כמה שיותר ברור.
גם אם השאלה מבולבלת אשמח למענה.
תודה רבה רבה !
האתר מושלם ומדהים.

תשובה:

שלום לך דבורה!

ראשית, מעריך מאד את הרצון והנכונות לפתוח את הדברים, במקום שרבים אחרים חוששים ומסתירים. שאלתך מהווה פה למאות אחרות ואחרים, יראי שמיים צדיקים ותמימים, שהגיעו לארץ מארצות הגולה ומעוניינים להישאר יראים לדבר ה', אך הסטיגמתיות והקיטלוג הנפוצים בחברה הישראלית מעמידים אותם בפני דילמה לא-קלה.

לפני שאנו דנים לגופה של שאלה, חשוב לזכור עיקרון אחד ברור, שהוא המכנה המשותף והמנחה את כל אלו החרדים לדבר ה': "ועתה ישראל מה יהוה אלהיך שאל מעמך, כי אם ליראה את יהוה אלהיך, ללכת בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את יהוה אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך" (דברים י', י"ב). הקב"ה דורש מאתנו יראת שמיים ותמימות בקיום המצוות. זהו ייעודנו עלי אדמות ובדרך זו אנו צריכים להתמיד. גם אם בדרך ישנן רוחות המבלבלות ומטשטשות את הכיוון, זהו המצפן האמור לכוון אותנו לחיות חיים משמעותיים שבמרכזן עבודת ה'. המשמעות של הדברים הללו היא, שבכל צעד מצעדנו עלינו לשאול את עצמנו האם הקב"ה מרוצה כעת מבחירתנו ומעשינו. עלינו להיות תמימים בקיום ההלכה ובשמירת המצוות ולדעת שישנם הרבה מפריעים ומטשטשים בדמות מנהגים וחוקים כאלו ואחרים, אך אסור לתת לאלו לבלבל אותנו ולהפוך טפל לעיקר.

לגופו של עניין: בני האדם נבראו כיצורים חברתיים המעוניינים בקרבתם וסביבתם של אחרים. ניתן לראות זאת גם על תינוקות בני יומם וגם על אנשי זקנה ושיבה. זוהי תכונה שטבע בנו הקב"ה כדי שנוכל לתמוך זה בזה ולחיות בקהילתיות, המאפשרת עזרה וסיוע בעת הצורך. לתכונה חברתית זו מעלות גדולות, אך בצידם גם חסרונות. החברתיות מאפשרת לאנשים להתחבר זה לזה, ליצור קהילות, ליזום פרוייקטים ולהעצים את החברה אליה הם משתייכים. אך בה בעת היא גם גורמת להם לצורך להבחין עצמם מהקהילה האחרת, ליצור מאפיינים ייחודיים ולהתבדל מן האחרים. בעוד בארצות הגולה מובחנים היהודים, בעיקר אלו השומרים מצוות, מכלל החברה בשל היותם יהודים, בארץ ישראל כולנו יהודים ועל כן נוצר צורך נוסף להדגיש את הזהות הייחודית בתוך הספקטרום היהודי.

ככל שהחברה הומוגנית יותר, לחבריה צורך גדול יותר להתבדל ולהיות מובחנים מקבוצת המוצא. זוהי תכונה אנושית בסיסית הטבועה בבני האדם. חרדים המתגוררים בעיר מעורבת, יידרשו הרבה פחות להדגיש מאפיינים ייחודיים כדי להשתייך מבחינה חברתית, מאשר אלו המתגוררים בסביבה חרדית. החרדים הגרים בעיר מעורבת הינם ייחודיים בעצם חרדיותם, לעומת המתגוררים בסביבה חרדית, שאלמלא יפתחו לעצמם מאפיינים ייחודיים, הרי שלא תהיה להם ייחודיות בין כלל החברה והדבר ייצור תחושה שלילית של היטמעות.

כלפי מה הדברים אמורים? תורת ישראל וההלכה שצמחה על פיה, מלאים במצוות וחוקים שעלינו לעשות כדי לקדש את שמו ית' בעולם. במקביל להם, התווספו עשרות ומאות "חוקים" נוספים, שמטרתם לספק מאפיינים ייחודיים לאלו החרדים לדבר ה'. אין לזלזל במנהגים אלו בהיותם משרתים צורך חברתי שנועד להאדיר את שמו ית', אך צריך לזכור כי אינם תורה מסיני, ואין לטשטש בין עיקר לטפל. התופעות שתיארת בדברייך, כמו סוגי לבוש, סוג מכשיר נייד, רשיון נהיגה וכו', אינם כתובים בהלכה, אך נועדו כמכשיר סלקטיבי-חברתי להבדיל בין המחמירים יותר למחמירים פחות בתוך החברה החרדית. אין ערעור על יראת השמיים של מי שאינו מקפיד על "הקודים" הללו, אך הוא לא יוכל להיות חבר של ממש בקהילת המקפידים על קלה כבחמורה, שכן אלו קיבלו על עצמם לעמוד בקודים הללו, אף שאינם הלכתיים.

אז מה עושים???

כמו בכל דבר בחיים, לכל בחירה יש מחיר.

אפשרות אחת, תוכלי לבחור להמשיך לפעול על פי המצפן האישי שלך, ולקיים את ההלכות שאת רואה כחשובות ועיקריות מבלי להיכנע לקודים החברתיים. במקרה כזה תהיי משוחררת יותר, אך אין ספק שיהיה לכך מחיר חברתי שכדאי לך לחשוב מראש אם תרצי לעמוד בו.

מצד שני, אם תבחרי ללכת על פי הקודים החברתיים, אין ספק כי תחושי בסתר לבך כי את עושה רמיה עם עצמך, אך מבחינה חברתית בוודאי ירווח לך ויראו בך "אחת מאיתנו". תשקלי כמה הדבר חשוב בעבורך.

וישנה גם אפשרות שלישית: לשקול מחדש לאיזו חברה את מעוניינת להשתייך ולעשות התאמות בהקדם. בעוד בחו"ל האפשרויות מצומצמות, בארץ ישנן חברות שונות של יראי ה', שאינן נופלות זו מזו במידת יראת השמיים שלהם (יש ביניהן הבדל במאפיינים אחרים ועל כך חשוב לעמוד בטרם מחליטים).

הצורך לבחור מעמיד אותנו כבני אדם במצב לא קל. העובדה כי לא נוכל לקבל את כל מה שרצינו, אינה נעימה בעבורנו. אך בחירה מודעת הנעשית בלב שלם מאפשרת ללכת בלב קל ובנפש חפצה בדרך אותה בחרנו. תהליך הבחירה יהיה מן הסתם קשה, אך השכר שתפיקי בעקבותיו יהיה שווה את הכאב והויתור.

בהקשר זה, אין בידי שמות ספציפיים של רבנים, אך שמעתי מידידים שעלו לארץ, כי רק הרבנים שמוצאם "משם" יכולים להבין דילמות מסוג זה ולענות תשובה מבינה הקרובה לליבו של השואל. כדאי לך לחפש בין מכרותייך וידידותייך שעלו לארץ, ובוודאי תמצאי את הרב שיבין ללבך ויוכל להנחות אותך בעצה ותושיה.

מאחל הצלחה רבה ובחירה נכונה

דניאל

[email protected]

 

 

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...
אין לי על מי להישען נגמרו לי הכוחות
לפני כמה שנים החלטתי לקחת את החיים שלי למקום חדש, עמוק יותר. התחלתי להתעסק בלימוד של דברים שחשובים לי רוחנית, לקחתי על עצמי התחייבויות כמו להתנדב ולשנות את סדרי העדיפויות שלי, וויתרתי על הרבה דברים שהיו חלק מהשגרה שלי – חלקם ממש קשים לשחרר. אני משתדל מאוד, אבל אני לא...
איך קיים המושג לחזור בתשובה אם המקום שבו נולד האדם הוא הטוב ביותר?
אני מקווה שהשאלה תצא ברורה.. אז ככה. לפני כשנתיים נאמרה לנו הרצאה שהמקום בו אדם נולד שם הוא צריך לקיים את תפקידו. לצורך העניין בחור חרדי צריך להשאר חרדי כי שם יש לו תפקיד ואותו הוא צריך לעשות. אז איך קיים המושג של לחזור בתשובה? ואם אדם מעוניין להתקרב ברמה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן