The Butterfly Button
למה אין דרך אחת ביהדות?!

שאלה מקטגוריה:

שלום!
האמת, השאלה הזו מטרידה אותי שנים-ומן הסתם אני לא היחידה והיא ה”דע מה ה’ רוצה ממך..”.
אז מה הוא רוצה??
תנו לי תשובה אחת נחרצת, דרך אחת נכונה, ואני שם! חיה חיי תורה ועושה אותה בלי תהיות- אבל תגידו לי מהי…

אני כבר שנים תוהה האם הדרך אליה חונכתי ובה אני הולכת כיום היא הדרך האמיתית.
מי אמר שיש צורך לשלב את חיי התורה עם חיי המעשה? אולי בכלל צריך לעסוק ברוחניות בלבד? אולי בכלל עדיפים ערכים סוציאליים על פני אלו הדתיים מבחינת התורה? אולי קדושת עם ישראל ואחדותו עולים על קדושת ארץ ישראל ושלימותה? אולי הרפורמים והקונסרבטים לא בהכרח טועים ואפשר ללמוד מהם? אולי לאלוהים לא באמת אכפת אם יש חילונים?

כל השאלות האלה ועוד רבות כמותן גורמות לי לחשוב למה אין דרך אחת מוסכמת לחיים יהודיים כפי שה’ מצפה מאיתנו לחיות? איך אפשר לצעוד ב”דרך האמת” בלי לדעת מה המסלול הנכון שלה בין ים האפשרויות, הזרמים והדעות??

אשמח לתשובה, תודה (:

תשובה:

שלום רב,

השאלה שלך “למה אין דרך אחת מוסכמת” היא שאלה מהותית, שאכן כמו שציינת את לא היחידה שמתקשה בה, והיא מאוד מציקה לרבים.

התשובה בקצרה היא שנכשלנו בהעברת המסורת האחידה.

 

ההתרחקות מהתורה יצרה מחלוקות

התלמוד הבבלי, במסכת סנהדרין (פ”ח ע”ב) מתאר כיצד שמרו בתחילה שלא יהיו מחלוקות בישראל, על ידי היררכיית פסיקה מסודרת והוא מסיים שכשהתרבו “תלמידי שמאי והלל שלא שמשו כל צרכן רבו מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות”.

 

אפשר להאריך בהסבר הדברים, מה הכוונה “שלא שמשו כל צרכן” (רמב”ם ואחרים), ולהתעמק ברמה הטכנית של איך זה קרה (מעבר ממסירה פשוטה של הלכות ודעות – לעיון והעמקה), אבל זה עדיין לא מסביר למה זה היה צריך לקרות.

את זה התורה שבכתב כבר הסבירה הרבה לפני כן, שאם נשמור את התורה, הנהגת ה’ תלווה אותנו מקרוב, ואם לא נשמור, אזי נצטרך “להסתדר לבד”.

 

זה מחזיר אותנו עוד יותר אחורה לימי אדם הראשון שהיה באותו מצב, שאם היה שומר את ציווי ה’, הוא היה נשאר קרוב אליו, והאפשרות השניה היא שאם לא ישמור – יגורש מגן עדן ויהיה עליו “להסתדר לבד”.

 

ממחלוקת אפשר להתבגר

וכאן הדברים כבר הופכים למסובכים יותר. מה יותר טוב לאדם, לאכול הכל בכפית זהב? ולרכב על אופניים עם גלגלי עזר, ולהכין שיעורים עם מורה פרטי צמוד, או שעדיף לו להתבגר ולפרוש כנפיים ו”להסתדר לבד”?

התורה מלמדת אותנו (בפרשת האזינו ובעוד מקומות) שזו היתה התוכנית מראש, שהאדם יחטא, והעם יחטא ויהיה עלינו לטרוח להבין את הדברים, ומצד שני כשאנחנו משיגים הישג בעמל ויזע, הוא הופך להיות חלק מאיתנו, חקוק בעצמותינו.

כך שבסופו של דבר מדובר ב”עונש”, ומצד שני הניתוק והבלבול הזה נועד לחשל אותנו כבוגרים שמסוגלים לחקור את האמת בכוחות עצמנו. ולכן, על אף שקשה מאוד לדעת “האם אני צועד בדרך הנכונה”, זה ממש לא אמור לייאש, אלא להיפך לאתגר, לשנס מותניים ולחקור ולדרוש.

 

איך עושים את זה?

והשיטה המומלצת לחקירה היא לפעול בדיוק להיפך מהשיטה שיצרה את המחלוקות. אצל תלמידי שמאי והלל היתה במידה מסויימת “עזיבה” של דרך רבותיהם, והתיקון לכך יכול לבוא על ידי שתמצאי רב (או רבנית) שקרוב לליבך, שאת מזדהה עם אופן החשיבה שלו ודבריו, ותלמדי ממנו השקפת עולם.
כיום כבר אין כמעט צורך בפניה פיזית, יש “ים” של שיעורים ומאמרים ברשת, ואת יכולה “לחפור” קצת בין אתרי השיעורים והמאמרים בכדי למצוא רב שנראה לך שיש לו השקפת עולם קוהרנטית (עקבית), רב עם רוחב ידיעות בתורה – באופן שמאפשר לך לתת בו אמון ולסמוך על גישתו בתורה.

 

(האפשרות הראשונה היא כמובן ללמוד בעצמך את כל התורה למקורותיה, ויתכן שתמצאי את האפשרות השניה כמתאימה יותר.)

 

אבל בשורה התחתונה אין לנו כיום דרך אחת שנוכל להגדיר אותה לבדה כ”דרך האמת”, כי אנחנו עדיין בדור שבו מוטל עלינו “להסתדר לבד”.

 

בהצלחה באתגר!

מתי
mati@akshiva.com

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

2 תגובות

  1. יישר כח על התשובה!
    ברשותכם אוסיף מחשבות.סתם..איאפשר בפייס
    תוספתא עדיות א,א
    כשנכנסו חכמים לכרם ביבנה[אחר החורבן] אמרו :עתידה שעה שיהא אדם מבקש דבר מדברי תורה ואינו מוצא מדברי סופרים ואינו מוצא שנאמר (עמוס ח)” (לכן) הנה ימים באים נאם ה’ וגו’ ישוטטו לבקש את דבר ה’ ולא ימצאו” ; דבר ה’ : זו נבואה, דבר ה’ זה הקץ דבר ה’ – שלא יהא דבר מד”ת דומה לחברו. אמרו נתחיל מהלל ומשמאי : שמאי אומר מקב חלה, הלל אומר מקבים , וחכמים אומרים לא כדברי זה ולא כדברי זה אלא קב ומחצה חייב בחלה ..”
    אז זה היה בגלל החורבן וגלות הסנהדרין וסילוק שכינה?
    מי אמר שיש צורך לשלב את חיי התורה עם חיי המעשה?
    התורה..בראשית ברא -בשביל התרומה שנקראת ראשית..”ראשית דגנך תירושך ויצהרך וראשית גז צאנך תתן ” ”פתוח תפתח את ידך לו” ”וברכך ה אלהיך בכל משלח ידך אשר תעשה”
    אולי בכלל עדיפים ערכים סוציאליים על פני אלו הדתיים מבחינת התורה?
    ”תורה תחילתה גמילות חסדים וסופה גמילות חסדים”
    אולי קדושת עם ישראל ואחדותו עולים על קדושת ארץ ישראל ושלימותה?
    הם אחוזים זה בזה..חלקי שכינה..אמ רו חז”ל ”בתוספתא ע”ז ה,ב- ”לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלהים-כשאתם בתוכה>אני לכם לאלוה..(וההיפך..אמרו-כל הדר בחו”ל כאילו עובד ע”ז..) ועוד שם באריכות
    אולי הרפורמים והקונסרבטים לא בהכרח טועים ואפשר ללמוד מהם?
    לפעמים..ראיתי בירושלים בכותל הדרומי המבודד קבוצות נפלאות שבאו מאמריקה ולמרות כל הריחוק הגורר את היהודים הם רוצים ומתעקשים להישאר יהודים דתיים וללמד את בניהם ובנותיהם תורה וערכים ..ולמרות הלבוש והתרבות המושפעת וייתכן שהזרם האורתודוכסי ריחק אותם ואינם עומדיםן בכל חומרותיו ולכן עושים להם חסד ששומרים תורה..והיה שם רבי מאד מאד נחמד יקר שהביא לבני המצווה את התורה באהבת ה ואהבת הבריות..בטוב טעם ודעת..ולא לשנוא ולזלזל כמו שהיה בכותל הגדול החרדי..שלפעמים …
    אולי לאלוהים לא באמת אכפת אם יש חילונים?
    צריך להיזהר לא לשפוט ולדון עכל פי לבוש..או מוסכמות..יש רבים שנראים והם מאמינים ואוהבי ה ולהיפך..חוץ מזה רבים בארץ כ50 אטחוז הינם גויים ואינם חייבים כלל אלא רק בשבע מצוות בני נח..שיבושם להם..לא חייבים יותר ולא רוצים..הבעייה היא בכופרים העזים ומחטיאי הרבים.

    כל השאלות האלה ועוד רבות כמותן גורמות לי לחשוב למה אין דרך אחת מוסכמת לחיים יהודיים כפי שה’ מצפה מאיתנו לחיות? איך אפשר לצעוד ב”דרך האמת” בלי לדעת מה המסלול הנכון שלה בין ים האפשרויות, הזרמים והדעות??
    באמת מאז ..כל הנשמות נפלו וניצוצי הקדושה והטוב נפלו בכל המקומות,בחילונים ובקונסארבטיבים וברפורמים ובגויים..בכל מקום יש נשמות של אלהים ותורה ומידות ישרות וגם ההיפך..שצריך להאמין בהם ולהעלותם למקומם מה’

  2. פה מקורות מאד יפים לשאלותייך-
    ”מצוות יישוב ארץ ישראל היא מהמצוות הכלליות ביותר הקיימות ביהדות. על פי התוספתא והספרי שקולה כנגד כל המצוות‏‏‏[1]. למצווה זו שייכות עשרות מצוות; מצוות התלויות בארץ, מצוות יישוב הארץ עצמה וכל המצוות נועדו להתקיים בעיקר בארץ ישראל.
    הקדמה
    ארץ ישראל תופסת מקום מיוחד בהגות התורה כבסיס ומוקד של העשיה התורתית, מימי האבות ועד ימיו של משה. אברהם אבי עם ישראל מצווה לעקור ממקומו וללכת אל ארץ ישראל‏‏‏[2]. גם כאשר הוא כבר מתגורר בארץ, הארץ מובטחת לזרעו מספר פעמים‏‏‏[3], ולכן כאשר הוא מחפש כלה לבנו יצחק, הוא מזכיר עניין זה, כהסבר לאי עזיבתו של יצחק את הארץ‏[4]. בזמן התמודדות קשה עם רעב, יצחק מצווה שלא לעזוב את הארץ, וההסבר הוא שהארץ מובטחת לזרעו: “כִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל”‏‏‏[5]. כאשר יעקב בורח מאחיו עשיו לחרן הוא מתבשר על כך שהארץ תנתן לצאצאיו: “הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ.”‏‏‏[6]. משה מצווה בגאולת מצרים להעלות את עם ישראל את ארץ ישראל, כפי השבועה האלוהית, לאברהם ליצחק וליעקב‏[7]. לאחר חטא המרגלים, שבו ישראל מסרבים לעלות לארץ ישראל, הם מתבשרים בכך, שעונשם הוא שימותו במדבר ולא יזכו להיכנס לארץ, כנראה מידה כנגד מידה‏‏‏[8], וגם משה לא נמלט מגזרה זו, אף שהוא מתחנן להיכנס לארץ ישראל‏‏‏[9]. כאשר אנשי שבט ראובן וגד רוצים להתיישב בעבר הירדן ולא להשתתף בכיבוש הארץ, משה נוזף בהם באופן חמור: “וְהִנֵּה קַמְתֶּם תַּחַת אֲבֹתֵיכֶם, תַּרְבּוּת אֲנָשִׁים חַטָּאִים, לִסְפּוֹת עוֹד עַל חֲרוֹן אַף ה’ אֶל יִשְׂרָאֵל”‏‏‏[10].
    מצווה פרטית שמוטלת על כל אדם ואדם להתגורר בארץ ישראל (נודע גם כ”מצוות ישיבת ארץ-ישראל”) מצווה שנלמדה מהמצווה הכללית
    במצווה הכללית מוטל על האומה לכבוש את ארץ ישראל וליישב אותה על ידי עם ישראל, ובלשון הרמב”ן:
    נצטווינו לרשת את הארץ אשר נתן הא-ל יתעלה לאבותינו לאברהם יצחק וליעקב, ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה, וזהו שנאמר‏‏: והורשתם את הארץ וישבתם בה, כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה. והתנחלתם את הארץ, אשר נשבעתי לאבותיכם‏[13]
    – רמב”ן השמטות לספר המצוות מצווה ד

    במצווה הפרטית כל אדם מישראל מחויב לגור בארץ ישראל כמו שכתב הרמב”ם: “לעולם ידור אדם בארץ ישראל, אפילו בעיר שרובה גויים, ואל ידור בחוץ לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל. שכל היוצא לחוצה לארץ כאילו עובד עבודה זרה”‏[14].
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A6%D7%95%D7%95%D7%AA_%D7%99%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%91_%D7%90%D7%A8%D7%A5_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מה התכלית של זה הכאב?
שאלה לי והיא מטרידתני. אפשר ותראה כמתריסה, או שמא כנודניקית ספקנית. אך, במטותא מנכון, העבירו על מידותיכם, והשתדלו לתת לה מקום של כבוד באימיילכם. החיים ריקניים הם, חסרי תוחלת הנאה ומשמעות. אינם אלא כבועת סבון אדירה ונוצצת שכיון ובאת לעמוד על טיבה מתנדפת היא בקול רחש חרישי. אשרי מי שזכה...
איזה קושי הוא בידי ומה בידי שמיים?
ממה שהצלחתי להבין כל קושי ואתגר, שהאדם עובר בחיים הוא מאת הקב”ה. עוד דבר שאני מקווה שהבנתי נכון הוא שדרך התורה הוא בכיבוד האחר,בעזרה לאחר ובכללי בעשיית טוב לאחר בין אם זה חברים קרובים משפחה וכו. השאלה אם יש גבול מסוים או שפשוט לקבל שכל דבר מאת הה’ יתברך? האם...
מותר גם סתם להנות ולהתבטל מבלי שנחשוש לבזבוז זמן?
אשמח לקבל הבהרה תמיד יש שאלה מציקה שאולי אנחנו אמורים ללמוד עד המקסימום ולהיות ממש מחושב על הדקה וגם על כל מילה של דברים בטלים צריך פיקוח וכן סתם הנאות העולם הזה מעבר למה שנצרך תמיד יש את התשובה שצריך להיות נורמלי אבל החרדה שוב עולה שאולי אפשר להיות במינימום...
האם אפשר שתהיה תכלית לחיים בלי חיבור לקב"ה?
כחרדים ויהודים מאמינים אנו יודעים שיש תכלית לאדם בעולמו , שיש עולם הבא , שכר ועונש וכו.. השאלה שלי היא למה בעצם אומרים שלחילונים אין תכלית בחיים? להתחתן זה לא תכלית? להביא ילדים? להקים משפחה, למה לכאורה זה לא נחשב לסיבה מספיק טובה לתכלית האדם בעולם, הרי זה המשכיות זאת...
איך לא נפחד מהמוות אם יש מצב לגיהנום?
תודה שיש כאן מקום לשאול- יש לי שאלה, יש לי פחד גדול מלמות , פחד שמורכב מהמון נקודות כמו החוסר וודאות , כמו האיבוד שליטה , כמו לא להגשים את עצמי ועוד ועוד. ככל שעובר הזמן אני מבינה, שכשאדם מפחד ככ למות, הוא הרבה פעמים לא זוכה לחיות.. כי הוא...
ירידה רוחנית לפני חתונה
אני שלושה שבועות לפני חתונה. ציפתי להיכנס לחתונה מתוך עבודת השם מתוך עליה רוחנית ולא ירידה. אלא שאני מרגיש חוסר חשק לתפקד אני קם מאוחר בקושי לומד ובעקבות זאת חושש מהעתיד- איך אקים בית של תורה. זה מאוד מתסכל. ואני מאוד מפחד שלא אצליח ללמוד בכולל ושלא אנהל סדר יום....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן