The Butterfly Button
לבעלי יש קושי עם תפילות ולי יש קושי עם זה....

שאלה מקטגוריה:

התחתנתי לפני כשנה וחצי, לאחר שנים ארוכות של שידוכים. ב"ה זכיתי-זכינו ויש לנו זוגיות נפלאה. יש לי בעל אוהב ותומך ומכיל ועוזר כמה שרק יכול וב"ה אנחנו כבר הורים לאוצר נפלא.
ב"ה בעלי תלמיד חכם אמיתי, קובע עיתים לתורה כפי כוחו ויכולתו ובאמת מונח בתורה (למרות שבפועל הוא גם עובד חצי יום).
כשהיינו מאורסים, הוא סיפר לי שעם נושא התפילה יש לו קושי ו"לפעמים הוא לא מתפלל במניין". לאחר החתונה התברר לי שהמשפט הזה הפוך, לפעמים הוא כן. כלומר בשבתות הוא הולך בליל שבת לבית הכנסת, וכן בשבת בבוקר (למרות שלפי שעת ההליכה והשעה שהוא חוזר, אני מניחה שהוא מגיע איפשהו לקריאת התורה). מנחה ומעריב של מוצ"ש הוא לא יוצא, וכך גם במשך שאר ימות השבוע. רישמית הוא מתפלל מהבית, ואני משתדלת מאד לא לעקוב אחריו אבל לפעמים זה שקוף לי שהוא מדלג על תפילות. גם על תפילת שחרית.
אני רואה את תיק הטלית והתפילין שלו מונחים על השולחן בסלון, נזכרת איך הלכתי כבחורה מאורסת ומרוגשת לבחור את הדוגמא הכי יפה כדי לרקום את השם שלו, והלב שלי נצבט. לא יכולתי להעלות בדמיוני שהטלית והתפילין לא יבקרו בבית כנסת. וכשאני רואה שהם מונחים כבר יומיים באותה תנוחה בדיוק, הלב שלי צורב ושורף ובוכה. איך בדיוק אני נפלתי בזה. למה לא זכיתי.
כמובן שאני לא אומרת לבעלי מילה בנושא. משתדלת להסתיר את הכאב העצום שלי. יודעת שזה עסק שלו מול הקב"ה, ולא עניין שלי.
הפעם היחידה שדיברתי על העניין היתה כשהתארחנו אצל הורי לשבת שלמה בפעם הראשונה, וביקשתי ממנו שיצא למנחה "כי אני יודעת שקשה לך ומעריכה אותך אבל לא רוצה שהם יחשבו עליך שאתה לא מתפלל".
אבל המחשבות על זה לא בדיוק מרפות ממני, קשה לי להעריך אותו באמת, וזה מתסכל אותי בלי סוף.
אני מתפללת על זה המון, בהדלקת נרות כל שבת מבקשת שבעלי ימצא את האור בתפילה ויתחזק בנושא, גם בחדר לידה, ברגעים של כאב איום לא שכחתי להכניס את הבקשה הזאת.
אבל, לא רק שאני לא רואה שינוי מצידו. אני לאט לאט מרגישה שנוצר בי שינוי ביחס לתפילה. כאילו משהו התקרר אצלי.
יחד עם הכאב על התפילות שלו מצטרף הכאב על הרפיון שלי בנושא.
בימי רווקותי לא היה מצב מבחינתי לטעום כלום לפני תפילת שחרית. החמרתי בזה מאד. גם כשהייתי ערה בלילה בדקתי מתי עלות השחר ומאותה שעה לא הכנסתי כלום לפה עד לאחר התפילה, ובכלל, לא היה מצב שעברתי על זמן תפילה. ואילו היום, מרגישה זלזול בנושא.
זמן קצר לאחר החתונה היה ערב שלאחר שנכנסתי למיטה נזכרתי שלא התפללתי ערבית. קמתי מהמיטה, התלבשתי לבוש מלא, כולל גרביים, התפללתי וחזרתי למיטה (היום לצערי לא מקפידה להתלבש בשביל תפילה ואומרת לעצמי עדיף שאתפלל עם כותונת לילה מאשר שלא אתפלל בכלל). זוכרת שבעלי התפעל אז "עם איזו אשה צדיקה התחתנתי" ואני שכבר התחלתי אז להכיר בחולשה שלו בנושא כ"כ קיוויתי שהוא יראה את ההקפדה שלי על תפילות ויתחזק בזה, אבל לצערי קורה ההיפך.

סליחה על המכתב הארוך, לא הצלחתי לקצר מעבר לזה כדי להעביר את הכאב והתיסכול שלי ממצבו וממצבי.
אשמח לכל עצה וחיזוק עבורי.
יישר כח גדול!

תשובה:

שלום אשה יקרה מאד

ראשית- אני מתרגשת איתך על שאחרי שנים ארוכות כל כך של ציפיה זכית בבעל מיוחד כל כך.

זה ממש לא מובן מאליו, ועוד פחות בגילאים שלך.

ועכשיו בואי נראה מה קורה כאן בנושא התפילה.

את מתארת אדם יקר, מחובר לתורה, בעל מידות טובות, קשר נהדר ביניכם

ולצד כל זה יש לו קושי ממוקד בנושא התפילה.

זה כואב. באמת. ואני מאמינה שמי שחווה את הסבל הגדול יותר זה הוא בעצמו.

האם תוכלי להתבונן על העניין משלש זויות שונות?

1. האדם עצמו

2. התפילה עצמה

3. את עצמך.

נתחיל בהתבוננות על בעלך.

האם אפשר לראות את התמונה היפהפיה שהוא, עם הנקודה השחורה של החולשה שלו- בלי לשים אותה בפוקוס? בלי לתת לה לצבוע את הדמות כולה בשחור?

האם מתאים לך לראות את חסרונו כחלק מהאנושיות שלו. לאפשר ולכבד אותו ככה. לא מושלם?

להאמין שהוא טוב וראוי לכל טובה והערכה על אף החולשה הספציפית הזו? במיוחד כשנראה שזה לא ממש בשליטתו…

ולתפילה עצמה-

התפילה יקרה עד מאד. והכאב שלך על כך שבעלך מפסיד את התקשורת הזו עם הקב"ה- הוא כאב ראוי.

בדיוק כפי שראוי לכאוב על כל דבר שחסר לו. לרצות בשבילו יותר, תוכלי גם לשמוע ממנו איך הוא מרגיש בעניין? מה באמת כואב לו? כך תדעי על מה להתפלל עבורו.

וכאן אנחנו עוברים לדבר עלייך-

מה קורה לך מול המגבלה והחסרון שלו?

האם מה שכואב לך הוא מהות העניין או כפי שכתבת: "הלב שלי צורב ושורף ובוכה. איך בדיוק אני נפלתי בזה. למה לא זכיתי."

את מתארת חוויה של הפסד שלך. של נפילה. . בפח.

ואני מזמינה אותך להעמיק קצת ולברר עם עצמך- מה בדיוק הפסדתי אני?

הוא אמנם מפסיד את התפילה (בציבור. יתכן שהוא מתפלל תפילה שבלב ומקיים קשר משמעותי עם הקב"ה- דבר גדול מאד)

ואת -מה מפסידה? את הדמיון של איך יראה בעלך? את התדמית שלך? את התדמית שלו?

באיזה פח נפלת? האם מישהו פגע בך? רימה אותך? גנב ממך משהו? ניצל אותך?

אובדן של חלום, של דמיון, של תסריט- הוא אכן אובדן. וראוי להתאבל עליו.

האבל כרוך גם בהכחשה, בכעס ובכאב- אך מסתיים בהשלמה עם האובדן.

כשתדעי על מה את מתאבלת, ותרשי לעצמך לעבור את השלבים האלה ולהגיע להשלמה עם אובדן הציור שדמיינת איך יראה בעלך-

תוכלי להתפנות להנות מכל מה שיש. ויש לך המון.

תוכלי לקבל אותו על מעלותיו וחסרונותיו בשלמות, באהבה, בכבוד אמיתי. הוא ראוי לכל אלו.

תמשיכי להצטער עבורו על מה שהוא מפסיד, להתפלל עליו שיהיה לו טוב- בשבילו לא בשביל למלא את החלום שלך.

להכיר תודה על כל מה שהוא בשבילך- כפי שתארת,

ולשמוח ביכולת שלך להתפלל. להוקיר ולייקר את התפילה שלך, לפתח ולזקק אותה.

ואם נחזור ל3 הזויות:

אתה- מדהים כמו שאתה ומקובל עם חולשותיך

התפילה יקרה לי מאד , אשקיע בה ואתפלל שתזכה גם אתה להתחבר אליה.

אני שמחה במה שיש ולא תלויה בך לאשר את מי שאני. מוגדרת ממי שאני ולא ממי שאתה.

מאחלת לך חיים של שלום ושלוה עם בעלך הצדיק,

זלטי

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. וואוו!!!! אני חייבת לשתף שמה שאת מתארת זה כמעט אחד לאחד מה שקרה אצלי, עם שינויים קלים (אני נשואה יותר זמן). גם אני התjתנתי אחרי שנות ציפייה, אצלי בעלי לא התפלל בכלל (פרט לליל שבת. אפילו בימים הנוראים הוא פספס כמעט את כל התפילות, כולל יום כפור), גם אני הרגשתי שנפלתי בפח, מתביישת (עדיין) שההורים שלי ידעו, וגם אני 'ירדתי' בנושא התפילות בגלל זה (הפסקתי להתפלל בכלל, לא הרגשתי טעם). אז תודה על השאלה 🙂 עוזר לדעת שאני לא היחידה.

    וגם חשוב לי להגיד אחרי שקראתי את התשובה, שעברתי את התהליך שהמשיבה פירטה (והתחלתי להעריך כל דבר, למשל ההקפדה על הנחת תפילין).

    מתרגשת מאד לשתף שכבר תקופה ארוכה בעלי מקפיד על קריאת שמע בזמנה (רק קריאת שמע, כמובן בבית 🙂 ושהוא אפילו התחיל להקפיד על תפילת מנחה (בבית או בבית כנסת)!

    באופן אבסורדי אני מעריכה היום כל כך את הצעדים הלכאורה קטנים האלו. אם הייתי מתחתנת במצב הזה, אין ספק שהייתי מתאבלת על זה.

    למדתי שצריך לעבור את תהליך האבל, שכדאי להפריד, לשחרר ולהאמין!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....
כאוס בבית אשתי בדיכאון אין כסף ואנה אני בא?
אני נשוי + 3 ילדים .המצב בבית לא טוב מכמה סיבות . חובות מטורפים אני עובד במשרה מלאה  כדי להכניס כמה שיותר כסף אשתי סובלת מדכאון כבר כמה וכמה שנים בקושי עובדת הילדים קמים מאוחר עקב כך שאשתי לא מתפקדת וכן הבית נורא מוזנח! אני זקוק לטיפול רגשי שעולה לי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן