שלום,
אני נשוי, אב ל3, חרדי, עד לפני כשנה וחצי אברך כוילל יום שלם.. ואני די בספק האם בכלל שיש דבר כזה אלוהים, זה פשוט לא הגיוני יותר מהצד השני שאומר- אין אלוהים.
אסביר את דבריי:
1. ישנה שאלה- מי ברא את היקום? איך הכל התחיל?
היהדות (ועוד דתות) מציעה שהאל הוא זה שברא, ובכך פותרת את הספק. אך עדיין קשה מי ברא את האל? הצד השני בוויכוח טוען שתמיד היה משהו, מין יקום (או משהו אחר) קדמון שהתפתח, גם קשה להבנה.
הנקודה היא ששתי התשובות קשות להבנה באותה רמה, מחד אין לנו מושג מה זה אל; מתי הוא התחיל, האם הוא נברא, מהו בכלל, ומצד שני קשה לנו לתפוס איך יכול להיות משהו קדמון לגמרי, בלי התחלה בכלל.. לטובת הצד הלא יהודי, נוכל לקחת עובדות ברורות שאין לנו דרך לתפוס אותם בשכלנו, כמו למשל העובדה שליקום אין סוף והתחלה מבחינת המרחב.. קשה לתפיסה האנושית אך אנו יודעים שהוא קיים.
2. שאלה נוספת שקשה לי- הרי האל הוא מושלם. היהדות טוענת שהוא ברא את העולם מתוך מטרה כלשהי, להיטיב עם ברואיו או כל ניסוח אחר שנמצא לזה. מבחינה עקרונית "מטרות" הן כלי להשלמת חסר כלשהו. אם האל הוא מושלם, לא אמור להיות לו חסר מכל סוג שהוא, ומכאן שלא אמורות להיות לו מטרות!!! מה שמפיל את הבסיס היהודי כמובן..
3. ראיות מדילוגי אותיות אל תביא לי כמובן, אני מאמין שאתה מספיק משכיל כדי לדעת שזה לא מובהק סטטיסטית (בבדיקה שנערכה באוניברסיטה העברית. עיין ויקיפדיה)
4. כמובן שכל הראיות שכל אחד מוצא של סייעתא דשמיא מוכחת בכל צעד ושעל, הן משהו בין "אפקט מרפי" לתופעות פסיכולוגיות דומות- אנחנו רואים מה שאנו רוצים לראות אין שום דרך להוכיח. (דוגמה קטנה- אדם ששם תהילים ובמלחמה הכדור פגע בדיוק בתהילים והוא ניצל, הרואים אומרים כולם- "איזו סייעתא דשמיא" "התהילים שהציל" ועוד.. ומאידך בפיגוע בהר נוף, לא שמעתי אחד שאומר "תפילה לא מסוגלת להציל.." אנחנו בוחרים מה לחשוב ולהגיד על פי האמונות שלנו ולא ההיפך)
5. הגיוני מאד שאי פעם בהיסטוריה, קבוצת אנשים הקימה התאגדות כשלהי, בתקופתם האמינו באלים, בכשפים ובמה לא.. יתכן שזה גם קרה (הכשפים וכוחות על טבעיים..) אין לנו דרך לדעת כיום מה קרה לפני מליוני שנים.. יתכן שהתגבשה לה קבוצה של אנשים שהחליטה על דת, בדיוק כמו שקמו דתות אחרות (שזו דרך אגב ראיה לכך שדתות מחזיקות מעמד אלפי שנים גם בלי בסיס אמיתי) הדת מספקת לפרט מסגרת יציבה ותמיכה פסיכולוגית נרחבת, המעלות של הדת לא יסולאו בפז. מבחינה חברתית (לדוגמה- מוזמן לקרוא על תיאוריית ניהול האימה TMT, שהדת פותרת אותה)
6. העובדה שלדתות יש כל כך הרבה מאמינים, -וברור שכל דת סותרת את חברתה- ולמרות זאת רוב העולם דתי (כמדומני) מצביעה על כך שמספר עצום של אנשים מאמינים במשהו לא נכון, ולמרות זאת ממשיכים להאמין ולחנך לאמונה. זה מראה לנו את מה שהדת מספקת לאדם היחיד.
7. היהדות טוענת שבשונה מדתות אחרות, לנו יש 60 ריבוא עדים למתן תורה. בפועל היום אין לנו 60 ריבוא, יש לנו הרבה אנשים שמספרים על 60 ריבוא.. זה הבדל גדול. כשאנחנו דנים עם הכלים שיש לנו (וזה נכון לכל השאלות) אנחנו משתמשים בכלים שהקב"ה נתן לנו (בהינתן והוא קיים כמובן) והם הכלים הלוגיים.. בכלים אלו אני שופט את העולם (כמו אברהם בגיל 3, עוד סיפור שאני לא "אוכל") ובכלים אלו אני לא מצליח להגיע להחלטה שזה אכן קרה.
8. עוד משהו- ביהדות ישנם שאלות, שאסור לשאול, כמו "מה היה קודם" או מה יהיה אח"כ. בנוגע לזה- אם אני הייתי ממציא את הדת, זה הכלל הראשון שהייתי קובע- אסור לשאול שאלות…
ועוד משהו דומה- מי הוא המרומם ביהדות? זה שמאמין.. להאמין זאת לא מצווה בעיניי, זאת מציאות. אם אלוהים דורש מאיתנו לחקור, אז במייל זה אני מקיים מצווה מאד גדולה, אבל לא נראה לי שזאת הכוונה, אלא להאמין בצורה עיוורת. אני מצטער אבל יש צורך להיות תמים וקצת מפגר בשביל דבר כזה..
9. התורה מיושנת!! אין מה לענות על זה. היא לא מעודכנת, מאמינה בגזענות באופן חד משמעי (להרוג עמלקי בן שנה, עבדות, אנחנו מרוממים מהם..) האמירה היהודית/חרדית שאומרת- המוסר שלנו לא משתנה, הוא ברור וחד משמעי ולא מושפע ממצבי רוח, זאת אמירה שכוללת הנחה על פיה מוסר זה משהו אבסולוטי ומוחלט. מנין? אולי זאת תופעה אנושית שאכן משתנה מאחד לשני? מנין לנו שזה כלי מדידה נכון למדוד על פיו (כלומר שינוי/אי שינוי של ערכי מוסר)?
10. מבחינה סטטיסטית כשאתה רוצה לטעון לתופעה מובהקת והבדל בין קבוצות, אתה לוקח קבוצה א' (תושבי חולון) ומשווה אותם לקבוצה ב' קבוצת ביקורת (כלל תושבי הארץ לא מחולון) ובודק האם יש הבדל מובהק בין הקבוצות (למשל האם תושבי חולון גבוהים בממוצע מתושבי כלל הארץ) הניתוח הסטטיסטי מראה לך האם יש הבדל מובהק בין הקבוצות, ולא בין אנשים בודדים ובולטים בחולון, או בכל הארץ. ניתוח סטטיסטי זה עוזר לך להתגבר על זה שאתמול ראית שני תושבים מחולון גבוהים מאד.
והנמשל- היהדות אומרת שלימוד התורה מעדן את האנשים, בוא ניקח מספר מדדים למדוד זאת- שמירה על איכות הסביבה, ערכי מוסר לא תורניים כמו מעילות בכספי ציבור (חשוב לקחת מדד לא תורני, כדי למדוד התנהגות בתנאים זהים, כלומר שחרדי לא שמע מבטן ומלידה שזה נורא ואיום והוא בורא מלאכים שחורים..), וגם ערכים תורניים כמו גילוי עריות, ואונס (אפרופו המשגיחים הצדיקים האחרונים) אני בטוח שאם נעשה מחקר כזה לא תראה הבדל מובהק בין החרדי לחילוני, אתה יכול לראות בגדול מהאוכלוסייה (ואני מסייג את דבריי, לא ערכתי מחקר כזה) שין הבדלים גדולים, גם כאן וגם שם יש סיפו0ים. עבדתי בעבר עם מחלקת הרווחה בבני ברק והבנתי שפרופורציונלית מספר החרדים הפוגעים מינית בתוך המשפחה ובכלל הפגיעות בין גברים לגברים גבוה יותר מכלל האוכלוסייה. (מדבריה של העו"סית האחראית על התחום בעיריית בני ברק)
אם התורה אכן הייתה מעדנת את לומדיה, היינו אמורים לראות זאת.. וזה לא כך. יש בדת משהו מאד יצרי וברברי כמו אלמנטים של סקילה, ברית מילה ועוד..