The Butterfly Button
בעלי לא רוצה ללכת לטיפול והזוגיות שלנו תקועה

שאלה מקטגוריה:

היי, אני נשואה כ 6 שנים ויש לנו שלושה ילדים
מאז שהתחתנו הרגשתי שהתקשורת בינינו מאוד לוקה בחסר ותמיד הרגשתי שהוא חסום רגשית ולא הבנתי למה, שנים שחשבתי שאני הבעיה ואז הבנתי שבעצם אמא של בעלי שלפי אבחנתי בלבד, היא נרקיסיסטית, היא בעצם הבעיה.
ניסיתי להסביר לו בעדינות את הבעיה וביקשתי והצעתי שילך לטיפול ובינתיים כלום לא קורה, אני מרגישה ממש בדידות בעיקר בימים שאנחנו אסורים כי חוץ ממגע אין תקשורת בינינו וזה מאוד קשה לי, אני אציין שגם אני לא מומחית הכי גדולה בתקשורת יחד עם זאת אני עובדת על זה ממש, ואני מרגישה שהמצב בינינו תוקע את שנינו ואנחנו רק מורידים אחד את השני.
בגדול נמאס לי לחיות ככה ולא חושבת שמגיע לי לחיות ככה ועד מתי אני אחכה? מה אני יכולה לעשות?

תשובה:

שלום לך אישה יקרה ואהובה.

את כותבת שאת נשואה כשש שנים, שאתם הורים לשלושה ילדים. את כותבת שאת חשה אתגר בנושא התקשורת בינכם. את מרגישה שהיא לא כמו שהיית רוצה. את כותבת שאת עובדת על תחום התקשורת, אבל עדיין את חשה שהמצב בינכם תוקע את שניכם ואת רק מורידים אחד את השני.

עוד את מוסיפה וכותבת ששנים חשבת שאת המקור לבעיה, אבל הבנת שלמעשה הבעיה היא אמא של בעלך, שאת חושבת שהיא נרקסיסטית, היא בעצם המקור לבעיה. ניסית להסביר לבעלך בעדינות את הבעיה ובקשת והצעת שילך לטיפול, אבל בינתים כלום לא קורה.

לסיום את כותבת שנמאס לך לחיות ככה ואת לא חושבת שמגיע לך לחיות ככה. את חותמת בשאלה: עד מתי אני אחכה? ואז את שואלת – מה אני יכולה לעשות?

ראשית, אני רוצה לשלוח לך חיבוק של אחות. את מתארת רצון מאד עמוק לקרבה ולקשר, ותחושה שבגלל בעיות תקשורת משהו מתפספס בדרך. זו חוויה מאד לא פשוטה וכואבת.

בשורות הבאות אני רוצה לנסות להזמין אותך להתבונן על מערכת היחסים בינכם בצורה קצת אחרת. בשביל להתחיל את המהלך, אני אבקש לקחת את שתי השאלות האחרונות שלך, ולנתח אותן יחד.

בתחילה את שואלת: עד מתי אני אחכה – זו שאלה שמבטאת עמדה פסיבית. עמדה שממתינה שמשהו חיצוני יתרחש: שבעלך ילך לטיפול, אולי שאמא שלו תלך גם לטיפול, אולי שהוא יבין סוף סוף שאמא שלו היא הבעייתית, או לחילופין ילמד תקשורת. העמדה הזו היא עמדה קשה. כי היא מציבה אותך בחוסר אונים. את למעשה תלויה בפעולה שמשהו מבחוץ יעשה.

לעומת זאת, השאלה השנייה שלך – מבטאת עמדה הפוכה. עמדה אקטיבית. את שואלת: מה אני יכולה לעשות? בעומק של שאלתך זו, את מבינה שבכל רגע נתון את רשאית לבחור מה לעשות, כדי להביא את הטוב שאת רוצה שיתקייים בינכם.

קראתי את שאלתך מספר פעמים, ויש מילה אחת שחוזרת על עצמה וצדה את עיניי, המילה בעיה. כתבת ששנים חשבת שאת הבעיה, ואז הבנת שאמא של בעלך היא הבעיה, ואז ניסית להסביר לבעלך את הבעיה.

אני רוצה להציע לך במקום להיות עסוקה בבעיה, ובשורשים שלה, במקום לחפש את ה"אשמים" (בעלך, אמא שלו), או בפתרונות שתלויים באנשים אחרים (שבעלי ילך לטיפול או יתחיל לעבוד על הנושא התקשורתי), אני רוצה להציע לך לחזור לנקודת הבחירה שלך, ולייצר בעצמך את הפתרונות שאת מחיילת אליהם.

למה אני מתכוונת?

לכל אחד מאתנו, בכל רגע נתון, יש מרחב פעולה. מקובל לכנות את המרחב הזה: "השדה שלי". כשאנחנו מתחתנים, נולד ביננו, מלבד ה"שדות האישיים" של כל אחד מאיתנו, גם מרחב משותף, שזהו השדה המשותף. אולם עדיין, לכל אחד מאיתנו יש את ה"שדה שלו".

אפשר להמשיל את הרעיון הזה לדירה עם שלושה חדרים. יש את החדר של בעלך, יש את החדר שלך, ויש את החדר שהוא משותף לשניכם.

לפעמים, ובמיוחד אצל זוגות בשנים הראשונות לנשואיהם, יש מן מחשבה שאין מרחב שלי עצמאי, או שלו עצמאי, אלא כל המרחב הוא משותף. אבל זו טעות. ישנה חשיבות עצומה להבנה שכל אחד אחראי למרחב שלו, לשדה שלו, ואין לנו יכולת, ולא שום אפשרות לשלוט בשדה של השני. זה מתסכל, זה מאכזב, זה כואב, לפעמים זה מרתיח. אבל אם בעלך לא ירצה ללכת לטיפול, זה לא משנה כמה תגידי, תצעקי, תערבי את אבא שלו או את הרב שלו. במעשים אלו את תזהמי את המרחב המשותף שלכם, אבל ספק קלוש אם תצליחי להניע אותו לפעולה.

כשהמרחב המשותף שלנו הופך ללא נעים, יש שתי אופציות: או לחזור לשדה שלי, ולדאוג לרווחה שלי, או לבצע פעולות בשדה המשותף, שיביאו לשמחה ולרווחה, אבל התפרצות לתוך השדה שלו – אף פעם לא מביאה תועלת.

את נשואה לאיש שאת מבינה שיש לאמא שלו איזושהי בעיה, יתכן. יתכן גם שכתוצאה מכך בעלך סגור רגשית. ניסית לשכנע את בעלך ללכת לטיפול – אבל ללא הועיל.

אני מציעה לך לעשות אחורה פנה – להרפות מהשדה שלו, ולהתמקד בשדה שלך. כתבת שאת מאד עובדת על התחום התקשורתי, שאת מרגישה בדידות ושאת חשה שאתם מורידים אחד את השניה. כל הדברים האלו שכתבת – מתקיימים או במרחב שלך, או במרחב המשותף. אני מציעה לך לעזוב את השאלה הפסיבית שלך ("עד מתי אני אחכה") ולעבור לשאלה האקטיבית, שבחכמה כה רבה שאלת ("מה אני יכולה לעשות").

אני רוצה להזמין אותך לשאול את עצמך מה יכול לעזור לך בתחושת הבדידות שלך? האם יש לך חברות להשיח את ליבך? האם יש לך אחיות קרובות שתוכלי לצאת איתן לבלות מדיי פעם? עכשיו אנחנו מתקרבים לקיץ: אפשר ללכת יחד לים, או לקפוץ לאיזו מסעדה טובה. לחזור לשדה שלך משמעו, במקום להיות עסוקה בו, ובמה הוא עושה או לא, להיות עסוקה בך, במה עושה לך טוב. במקום לשכנע אותו ללכת לטיפול – בחני את השאלה: אולי טיפול עשוי להיטיב עבורך? שיהיה לך מרחב שהוא שלך, להניח את הלב? תנסי לחפש בעצמך, בתוך השדה שלך, איך את ממלאה את תחושת הבדידות שקיימת בך.

ובאשר למרחב הזוגי המשותף – כתבת שאת חשה שאתם מורידים אחד את השניה. אמנם אין לך יכולת לשלוט על מעשיו, ניסיון לשלוט בתגובות שלו – זו פעולה שנדונה לכשלון, אבל ברור שלא כדאי להשאר עם כל הכאב והלכלוך הזה שקיים בגינה המשותפת (המטאפורית) שלכם.

מה עושים?

השדה שבינכם כרגע מלא בקוצים ובדרדרים. את רוצה שיהיו בו פרחים צעוניים וריחניים? השקיעי את! ובנמשל – הפסיקי להוריד אותו! התחילי לספור בו נקודות אור וטוב. שאלי את עצמך – "מה אני אוהבת באיש שלי?" "איזה דבר טוב הוא עשה עבורי/עבור הבית היום?" במקום להיות ממוקדת ב"מה הוא לא", התחילי להתעסק "במה הוא כן". בנוסף, אני ממליצה לך להשקיע מחשבה איזו פעילות נחמדה שניכם אוהבים וליזום אותה: ארוחה משותפת מפנקת/ נסיעה חוויתית למקום ששניכם אוהבים/ פיקניק בחיק הטבע, או כל פעולה אחרת, שהמשמעות שלה היא: יצירת טוב במרחב המשותף שלכם.

אישה יקרה,

את כרגע מאד מושקעת במה שמתרחש בשדה של בעלך, אני מציעה לך להפנות את המבט אל המתרחש בשדה שלך, במרחב שלך, ובנוסף, להתחיל לזרוע פרחים יפים ורעננים במרחב הזוגי והמשותף שלכם.

אין באמת תועלת אמיתית בלאבחן את בעיותיה של חמותך, ובלהיות עסוקה בלשכנע את בעלך שאמו היא המקור לסגירות הרגשית שלו. מה כן יכול לעזור לך? להתמקד באור שבך, בטוב שבעלך מביא לחייך, לשקף לו את המעלות שאת רואה בו, להשקיע בזוגיות בדברים שעושים לשניכם נעים, ולהיות מושקעת בשדה שלך. לדאוג לך ולרווחה הנפשית שלך.

בשולי הדברים אני רוצה להתעכב על הנושא המאתגר בזוגיות שלכם – התקשורת. בהקשר לזה אני רוצה להציע לך לעיין בתשובה נוספת לפנייה שהגיעה אלינו בנושא זה, אולי תוכלי לקבל בה כיוון חדש למחשבה. תוכלי לעיין בתשובה כאן.

המשנה באבות אומרת: "אם אין אני לי – מי לי?" אני מזמינה אותך, להתחבר למילים האחרונות בהן חתמת את פנייתך, להבין שאת המחוללת של חייך. הרפי מהשדה שלו, קומי והתמקמי מחדש בשדה שלך, השקיעי במרחב המשותף והביאי לתוך הזוגיות שלכם את מה שהיה משמח אותך שיהיה בה.

הבנה של המהלך שהצעתי לך פה, תפתח לך פתח עצום להיות ממוקדת בטוב. והטוב – נדבק בטוב.

בידידות רבה

רבקי

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...
אשתי מאשימה מתלוננת ומגדפת אותי
אני נשוי כ-10 שנים, ויש לנו 3 ילדים, והמצב הזוגי בכי רע. אשתי מרבה להתלונן מידי יום ואף פעם אינה מרוצה ממה שאני עושה. כל דבר שאני עושה בשבילה יש לה עליי ביקורת. לדוגמא: אם אני קונה משהו מהמכולת תמיד יש לה הערה למה לא קנית את החברה הזאת והזאת?...
בעלי לא חרדי כמו שרציתי שיהיה
אני ובעלי חוזרים בתשובה הכרנו בשידוך . בעלי דתי לאומי תורני (אברך) ,אני יותר בזרם החרדי גם במראה וגם בהשקפה . כשהכרנו בשיחות שהיו לנו בפגישות היה ברור לשנינו שאני יותר נוטה לזרם חרדי . בעלי הוא מאוד תורני מחמיר קלה כבחמורה שומר עיניים ונגיעה על הנייר בחור מושלם ....

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן