The Butterfly Button
איסורי נישואים לכהן

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה.
הנושא של איסורי הנישואים לכהן נראה לי בעייתי. באופן כללי, לפי הבנתי הקלושה, העניין הוא קשה ומהותי ואף עומד בסתירה מסוימת עם הרוח המוסרית של התורה. אסביר:
גרושה – מדוע אסורה לכהן? מאיזו סיבה אישה שפגועה מנישואין כוזבים אינה יכולה לממש את אהבתה לכהן ובכך לשקם את חייה עם האדם שהיא אוהבת?
גיורת – התורה מרעיפה בתיאורים לגבי אהבת הגר, שיקומו ועזרה בהתמודדותו בעולמו החדש. האיסור לכהן להתחתן עם בת לאב שאינו יהודי, נראית כסתירה לרעיון המוסרי של אהבת הגר והיחס הטוב אליו. נראה לפי רעיון זה שאולי התורה הייתה צריכה דווקא לעודד נישואין עם גר ולא לאסורם (זאת על אף שהתירו במקרים מסוימים על נישואין מסוג זה מכיוון שאין מקור מפורש לאיסור).
אנוסה – אחד הנושאים הכי בולטים וטרגיים כביכול. יוצא מזיהוי אנוס כזונה, שאם אשת כהן נאנסה עליו לגרשה.
פירוק משפחה בגלל אונס הוא כשלעצמו נראה עניין לא מוסרי בעליל. נוסף לכך הרעיון המוסרי הדתי, שהרי התורה משווה אונס לרצח (דברים כ"ב, כ"ד-כ"ה) וכן מטילה אחריות על האונס לדאוג לאנוסה למשך כל ימי חייה. איך זה מסתדר עם הציווי על הכהן לגרשה?

יוצא מכל הדוגמאות הנ"ל שקדושת הכהן היא עניין יוצא מן הכלל ואינו תואם לחוקי המוסר הארציים הרגילים. שיש משהו בקדושה הזאת, שהתורה הולכת בדרך יוצאת דופן מעט ביחסה אליה. אם כן, מהי הבחינה של קדושת הכהן? מדוע שלמותו ושלמות משפחתו נמצאים ברמה אחרת וגבוהה יותר מרמת המוסר הבסיסית שלנו?

מצטער על האורך, אשמח לתשובתכם..
תודה רבה!

 

 

תשובה:

שלום רב,

ורוב תודות על השאלה הכנה, המגלה חשיבה מעמיקה על מצוות התורה ועל יסודותיה. הלוואי שכולם היו מעמיקים כך במצוות התורה, לעמוד על עניינן הפנימי ולראות בהן מקור השראה לחיים טובים ואמתיים.

כדי לתת מענה, לפחות חלקי, לשאלות אותן את שואלת, כדאי להקדים את דברי החינוך (מצווה רסו) לאיסור התורה "אשה זונה וחללה לא יקחו" (ויקרא כא, ז):

"לפי שכהנים נבחרו לעבוד עבודת ה’ יתברך תמיד, ולכן ראוי ומחויב להיותם קדושים ונקיים יותר מכל שאר העם בכל עניניהם, אף כי בעניין הזווג שהוא דבר עיקרי באדם, וקצת מחשבות האדם על בת זוגו תמיד, לכן נתחייב שלא לישא הזונה שמזגה רע ומר, פן תסירנו ותטנו ברוב לקחה מדרכו הטוב וכוונתו הרצויה. גם היא בושת ופגם אל כל הקרב אליה, שכל העם מרננים אחריה בטומאתה אשר בשוליה".

כלומר, מצוות התורה מכוונת לשמור על מעלת הכהונה, שמהווה קבוצת עילית של משרתי ה' במקדש, ולאסור עליהם את הפחיתות של נישואים עם "זונה", "שמזגה רע ומר".

אצל חז"ל, המינוח "זונה" אינו מתפרש בהקשר של "מופקרת" (דווקא), אלא כמי שחל עליה תואר "זונה" בשל בעילה האסורה, גם עם בעילה זו הייתה באונס, ולא היה בה פגם נורמטיבי. פירוש זה מקביל לפסול "חללה" שנסמך לפסול "זונה" בפסול הנ"ל, שאף היא נפסלה מן הכהונה בשל פסול יוחסין ולא בשל פגם התנהגותי.

רוח הדברים משתקפת בדברי פילון, מקור קדם-הלכתי המזכיר הבנה רווחת לאיסור המקראי על נישואי כהנים: "על הכהנים… אסר עוד לשאת זונות ועיכב בידם לשאת שפחה או שבויה או נשים המתפרנסות מתגרנות ומפונדקות או שנפרדו מבעליהן הקודמים מאיזה סיבה שהן" (קדמוניות, ג, 277-276). חז"ל פירשו את האיסורים באופן אחר קצת, אבל רוח הדברים דומה.

כלומר, ביחס למעמד האישי התורה (לפי הבנת חכמים) קובעת שגם אישה כשרה לחלוטין, שאין כל עוול בכפה, יכולה להיות בדרגה נמוכה ולהיקרא "זונה", ככל שנבעלה לאסור לה או לעכו"ם. זאת הסיבה שגיורת נפסלת לכהונה – לא בגלל פגם מוסרי או חשש לצדקות, אלא משום קטגוריה משפטית החלה עליה בהיותה נבעלת לגוי (ולכל הפחות ראויה לכך) טרם גיורה.

היחס שלנו לפסולים אלה אינו קל. כמו הממזר, שנפסל מן הקהל שלא באשמתו (אלא באשמת הוריו), קשה לנו להבין את "פחיתותה" של מי שנבעלה (נניח באונס) לפסול לה. אלה קטגוריות הלכתיות הקשורות למעמדו של אדם, כאשר כאמור אין קשר בין המעמד לבין שיפוט ההתנהגות. כך גם ביחס לגיורת, העומדת ברום המעלה מצד מוכנותה להקריב למען ההצטרפות לעם ישראל; וכך גם ביחס לגרושה, שקובעת קטגוריה בפני עצמה ביחס למעמדה האישי, למרות שבוודאי אין בגירושין כל פגם נורמטיבי או ערכי.

על אף הריחוק של רעיונות אלה מהעולם המודרני נטול המעמדות, התורה לא תהא מוחלפת, ואנו ממשיכים להקפיד על האיסורים שנקבעו גם כאשר קשה לנו להבין אותם על רקע התרבותי הרווח כיום.

עם זאת, חז"ל בהחלט היו ערים למצוקות שאיסורים אלה עשויים לגרום, ובפרט כאשר מדובר בזוג נשוי שעלול לעמוד בפני חיוב גירושין בשל מקרה של אונס. בפועל, עם השנים פותחו מנגנונים ותקדימים הלכתיים שלפיהם נדיר יהיה המקרה שבו נחייב זוג נשוי להתגרש בגלל מקרה של אונס – אך מקרים מצערים אלה עדיין קיימים (לא ניכנס במסגרת זו לנימוקים ולדיון ההלכתי בנושא)

הלכות אלו אינן עומדות בסתירה ל"רוח המוסרית" של התורה. עיון בפסוקי התורה והנביאים יגלה שהתורה מדגישה באינספור מקומות את ערכי החסד, הצדקה והמשפט, את האחווה והערבות ההדדית, החמלה על החלשים, אהבת הגר, ועשיית הישר הטוב בעיני א-לוהים ואדם. יחד עם זאת, החוקים המוזכרים לעיל, יחד עם הלכת הממזר ועוד הלכות הנוגעות למעמד האישי, אף הם חלק מהתורה, ולפעמים נוצרות התנגשויות.

אוסיף שבכל מערכת משפט יש התנגשויות בין ערכים שונים. מנסים למצוא פתרונות. לפעמים מצליחים, לפעמים לא.

אני מקווה שדברים אלו יניחו את דעתך בנושא, ולו במקצת – ואאחל לך הצלחה רבה בכל.

יהושע

[email protected]

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

איך לפתוח את הלב לבעלי?
תאמת לא יודעת מאיפה להתחיל. בגדול כלפי חוץ נראה שהחיים שלי מושלמים. תמיד היה לחברות מסביב סיבות לקנא (וקינאו) הייתי אהובה מאד גם בעיני הבנות -גם לא אלו שבגיל שלי וגם בעיני המורות . הצלחתי בלימודים. תמיד הייתי עטופה בהורים שדואגים ואוהבים ועוטפים , תמיד מאלה שבמקום לעבוד כל החופש...
לא מוצאת תחומי עניין משותפים עם בעלי
קראתי כמה תשובות באתר והתפעלתי. יישר כח על הפלטפורמה החשובה ועל הצוות המקצועי שעונה. יש לי שאלה שלא בטוח יש לה פתרון. אך מנסה.. יש לי ולבעלי קשר טוב שמבוסס על אהבה הערכה וכבוד הדדי אבל חסרה לי החברות. הוא אדם מיוחד רגיש ועמוק אבל כמעט לא מעניין אותו כלום...
מה הייעוד שלי כשאני נשוי למתמודדת נפש?
אני מנסה להבין מה הייעוד של אדם שנשוי למישהי עם מחלה נפשית חמורה. ברור לי שהיעוד של כאלו נישואין אחרת מהרגיל. אני יודעת שלדוד המלך היה שאלה על מה הייעוד של שיגעון, אני לא יודע מה התשובה. קשה לי מאד ואני מנסה למצוא עוגן של ייעוד שיעזור לי. כשזה חמור...
אני כל הזמן צריך לשמח את אשתי המדוכדכת
אנו נשואים 3 שנים הורים לתינוקת אשתי נמצאת המון פעמים במצב רוח מדוכדך, עצוב ומיואש. היא מתלוננת ממש על הרבה דברים, וכל דבר קטן שקורה מסביב מיד מפיל אותה . אני באמת אוהב אותה ומנסה בכל כוחי להיות בעל טוב ותומך. בכל יום מחדש, כשאני חוזר הביתה אחרי יום ארוך...
האם לקב"ה באמת אכפת ממני?
שלום רב לאורך שנים האמונה בקב"ה מעסיקה אותי. כבר מגיל תיכון שאלתי שאלות איך אנחנו יודעים שהקב"ה באמת אוהב אותנו ורוצה בטובתנו מאז הלכתי למדרשה וביססתי יותר את האמונה אבל היום אני בת 23 ומרגישה שיש לי שאלות שרק הולכות וגדלות גם אם יש בורא לעולם שהוא מושלם, איך אנחנו...
איך לפתח את הקשר ביננו מחדש?
קראתי כאן באתר 2 פניות אחת בנושא המענה הרגשי מבעלי – רבקי ענתה והמליצה שהמענה הרגשי יהיה באחריות עצמי כלומר לעזור לעצמי ולא להיות תלותית בבעלי. אך אני מרגישה שאם דברים שכל כך חשובים לי אני לא יכולה להגיע אליו ולדבר איתו אז מה נשאר לי לחיות איתו? רק דברים...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
הצטרף לסטטוס אקשיבה!
בפייסבוק
תעקבו אחרינו!
דילוג לתוכן