The Butterfly Button
איסורי נישואים לכהן

שאלה מקטגוריה:

שלום וברכה.
הנושא של איסורי הנישואים לכהן נראה לי בעייתי. באופן כללי, לפי הבנתי הקלושה, העניין הוא קשה ומהותי ואף עומד בסתירה מסוימת עם הרוח המוסרית של התורה. אסביר:
גרושה – מדוע אסורה לכהן? מאיזו סיבה אישה שפגועה מנישואין כוזבים אינה יכולה לממש את אהבתה לכהן ובכך לשקם את חייה עם האדם שהיא אוהבת?
גיורת – התורה מרעיפה בתיאורים לגבי אהבת הגר, שיקומו ועזרה בהתמודדותו בעולמו החדש. האיסור לכהן להתחתן עם בת לאב שאינו יהודי, נראית כסתירה לרעיון המוסרי של אהבת הגר והיחס הטוב אליו. נראה לפי רעיון זה שאולי התורה הייתה צריכה דווקא לעודד נישואין עם גר ולא לאסורם (זאת על אף שהתירו במקרים מסוימים על נישואין מסוג זה מכיוון שאין מקור מפורש לאיסור).
אנוסה – אחד הנושאים הכי בולטים וטרגיים כביכול. יוצא מזיהוי אנוס כזונה, שאם אשת כהן נאנסה עליו לגרשה.
פירוק משפחה בגלל אונס הוא כשלעצמו נראה עניין לא מוסרי בעליל. נוסף לכך הרעיון המוסרי הדתי, שהרי התורה משווה אונס לרצח (דברים כ"ב, כ"ד-כ"ה) וכן מטילה אחריות על האונס לדאוג לאנוסה למשך כל ימי חייה. איך זה מסתדר עם הציווי על הכהן לגרשה?

יוצא מכל הדוגמאות הנ"ל שקדושת הכהן היא עניין יוצא מן הכלל ואינו תואם לחוקי המוסר הארציים הרגילים. שיש משהו בקדושה הזאת, שהתורה הולכת בדרך יוצאת דופן מעט ביחסה אליה. אם כן, מהי הבחינה של קדושת הכהן? מדוע שלמותו ושלמות משפחתו נמצאים ברמה אחרת וגבוהה יותר מרמת המוסר הבסיסית שלנו?

מצטער על האורך, אשמח לתשובתכם..
תודה רבה!

 

 

תשובה:

שלום רב,

ורוב תודות על השאלה הכנה, המגלה חשיבה מעמיקה על מצוות התורה ועל יסודותיה. הלוואי שכולם היו מעמיקים כך במצוות התורה, לעמוד על עניינן הפנימי ולראות בהן מקור השראה לחיים טובים ואמתיים.

כדי לתת מענה, לפחות חלקי, לשאלות אותן את שואלת, כדאי להקדים את דברי החינוך (מצווה רסו) לאיסור התורה "אשה זונה וחללה לא יקחו" (ויקרא כא, ז):

"לפי שכהנים נבחרו לעבוד עבודת ה’ יתברך תמיד, ולכן ראוי ומחויב להיותם קדושים ונקיים יותר מכל שאר העם בכל עניניהם, אף כי בעניין הזווג שהוא דבר עיקרי באדם, וקצת מחשבות האדם על בת זוגו תמיד, לכן נתחייב שלא לישא הזונה שמזגה רע ומר, פן תסירנו ותטנו ברוב לקחה מדרכו הטוב וכוונתו הרצויה. גם היא בושת ופגם אל כל הקרב אליה, שכל העם מרננים אחריה בטומאתה אשר בשוליה".

כלומר, מצוות התורה מכוונת לשמור על מעלת הכהונה, שמהווה קבוצת עילית של משרתי ה' במקדש, ולאסור עליהם את הפחיתות של נישואים עם "זונה", "שמזגה רע ומר".

אצל חז"ל, המינוח "זונה" אינו מתפרש בהקשר של "מופקרת" (דווקא), אלא כמי שחל עליה תואר "זונה" בשל בעילה האסורה, גם עם בעילה זו הייתה באונס, ולא היה בה פגם נורמטיבי. פירוש זה מקביל לפסול "חללה" שנסמך לפסול "זונה" בפסול הנ"ל, שאף היא נפסלה מן הכהונה בשל פסול יוחסין ולא בשל פגם התנהגותי.

רוח הדברים משתקפת בדברי פילון, מקור קדם-הלכתי המזכיר הבנה רווחת לאיסור המקראי על נישואי כהנים: "על הכהנים… אסר עוד לשאת זונות ועיכב בידם לשאת שפחה או שבויה או נשים המתפרנסות מתגרנות ומפונדקות או שנפרדו מבעליהן הקודמים מאיזה סיבה שהן" (קדמוניות, ג, 277-276). חז"ל פירשו את האיסורים באופן אחר קצת, אבל רוח הדברים דומה.

כלומר, ביחס למעמד האישי התורה (לפי הבנת חכמים) קובעת שגם אישה כשרה לחלוטין, שאין כל עוול בכפה, יכולה להיות בדרגה נמוכה ולהיקרא "זונה", ככל שנבעלה לאסור לה או לעכו"ם. זאת הסיבה שגיורת נפסלת לכהונה – לא בגלל פגם מוסרי או חשש לצדקות, אלא משום קטגוריה משפטית החלה עליה בהיותה נבעלת לגוי (ולכל הפחות ראויה לכך) טרם גיורה.

היחס שלנו לפסולים אלה אינו קל. כמו הממזר, שנפסל מן הקהל שלא באשמתו (אלא באשמת הוריו), קשה לנו להבין את "פחיתותה" של מי שנבעלה (נניח באונס) לפסול לה. אלה קטגוריות הלכתיות הקשורות למעמדו של אדם, כאשר כאמור אין קשר בין המעמד לבין שיפוט ההתנהגות. כך גם ביחס לגיורת, העומדת ברום המעלה מצד מוכנותה להקריב למען ההצטרפות לעם ישראל; וכך גם ביחס לגרושה, שקובעת קטגוריה בפני עצמה ביחס למעמדה האישי, למרות שבוודאי אין בגירושין כל פגם נורמטיבי או ערכי.

על אף הריחוק של רעיונות אלה מהעולם המודרני נטול המעמדות, התורה לא תהא מוחלפת, ואנו ממשיכים להקפיד על האיסורים שנקבעו גם כאשר קשה לנו להבין אותם על רקע התרבותי הרווח כיום.

עם זאת, חז"ל בהחלט היו ערים למצוקות שאיסורים אלה עשויים לגרום, ובפרט כאשר מדובר בזוג נשוי שעלול לעמוד בפני חיוב גירושין בשל מקרה של אונס. בפועל, עם השנים פותחו מנגנונים ותקדימים הלכתיים שלפיהם נדיר יהיה המקרה שבו נחייב זוג נשוי להתגרש בגלל מקרה של אונס – אך מקרים מצערים אלה עדיין קיימים (לא ניכנס במסגרת זו לנימוקים ולדיון ההלכתי בנושא)

הלכות אלו אינן עומדות בסתירה ל"רוח המוסרית" של התורה. עיון בפסוקי התורה והנביאים יגלה שהתורה מדגישה באינספור מקומות את ערכי החסד, הצדקה והמשפט, את האחווה והערבות ההדדית, החמלה על החלשים, אהבת הגר, ועשיית הישר הטוב בעיני א-לוהים ואדם. יחד עם זאת, החוקים המוזכרים לעיל, יחד עם הלכת הממזר ועוד הלכות הנוגעות למעמד האישי, אף הם חלק מהתורה, ולפעמים נוצרות התנגשויות.

אוסיף שבכל מערכת משפט יש התנגשויות בין ערכים שונים. מנסים למצוא פתרונות. לפעמים מצליחים, לפעמים לא.

אני מקווה שדברים אלו יניחו את דעתך בנושא, ולו במקצת – ואאחל לך הצלחה רבה בכל.

יהושע

[email protected]

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

רע לי עם בעלי
תודה על הבמה החשובה הזאת. האמת, שאני לא יודעת מאיפה להתחיל… בעלי ואני נשואים קרוב ל13 שנים. יש לנו 3 ילדים. רע לי איתו. רעעעעע. אומר עכשיו מילה קרה, אני מרגישה שאני שונאת אותו ממש. אנחנו חושבים ורואים את העולם אחרת לגמרי. קשה לי לתת דוגמאות כי יש בלי סוף....
אני ובעלי הפוכים בכל תחום!
היי שלום וברכה ותודה מראש על המענה מפיכם. תבורכו על המיזם הזה. אני נשואה כ4 חודשים ב"ה. אני באופיי טיפוס פעלתן, אני מחנכת מגיל צעיר, עצמאית ומגיל מאד קטן תמיד הייתי במצב "DOING", יש לי קשב ואני מאד מודעת אליו- ותמיד בעשייה סביבו! לומדת עליו, מחפשת כלים שיעזרו לי, בקיצור...
למה להודות על יציאת מצרים?
ראשית תודה רבה על כל התשובות הניפלאות אתם עושים עבודת קודש ממש! השאלה הזאת בוערת לי כבר שנים בעיקר עכשיו שאנחנו אחרי פסח.כל יום אדם חייב להיזכר ביציאת מצרים ואיך השם הוציא אותנו מעבדות לחירות ,ותמיד מתפעלים מגודל הניסים הבאמת מדהימים שקרו שם במצריים ,ואיך השם הוציא עם שלם ממצריים...
דכדוך והתמודדות זוגית אחרי לידה
אני כמעט חודש אחרי לידה שביעית ב"ה, הלידה הייתה קשה מאד הפעם, סבלתי הרבה, וגם העיתוי של ערב פסח היה לא קל. חזרתי הביתה לימים של ערב חג, וכיוון שאין משפחה שיכולה לעזור, נעמדתי לגמור בישולים לחג. בעלי ניסה לעזור ככל יכולתו, אבל עדיין העבודה הייתה רבה. באופן כללי הזוגיות...
בעלי נפל שוב-מה עכשיו?
כותבת בקצרה- נשואים 13 שנים. 4 ילדים מתוקים ב"ה. לפני כחצי שנה גיליתי שבעלי מתכתב בצאטים ובצאט וידיאו וכו' עם נשים. לצד צפייה באתרים מבחילים הלכנו לרב, הוא בטיפול, אנחנו בטיפול זוגי- והנה שוב זה קרה. הוא צפה בזה שוב. מבחינתי, מיציתי. בעיקר כי אני מבינה שזה לא משהו שישתנה....
איך אפשר רק לשבת ולחכות לשידוך שלי בלי לצאת ולחפש אותו?
בכל אחד משלבי החיים בורא עולם נתן לנו סוג של עצמאות ובחירה מאד מוחשית בין הדברים שלא כך בשידוכים ההוראה היא לא לצאת לחפש בחור אלא לחכות להצעה שתבוא עם בחור המיועד וזה קשה לי!!! כי אין לי משהו שאני יכולה לעשות מלבד תפילה !!! וזה מרגיש לי ההפך משאר...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן