The Butterfly Button
"כל כבודה בת מלך פנימה"-שייך לימינו??

שאלה מקטגוריה:

תגידו למה אני צריכה להיות צנועה רק בגלל שבספר כלשהו כתוב "כל כבודה בת מלך פנימה" אז אני באמת צריכה להקשיב לכם לדעתי הגברים צריכים לשמור את היצרים שלהם והבנות יתחבשו איך שבא להם (לא מדברת על לבוש פרובוקטיבי

תשובה:

בת יקרה,

מבין השיטין של שאלתך הקצרה, ניכר חוסר הנחת שאת חשה מכך שחובת הצניעות המוטלת על האישה היא רק בגלל שזו 'הבעיה של הגברים' ואנו כביכול 'סובלות' בגללם. את גם אומרת מפורשות כי לא הרצון להתלבש באופן פרובוקטיבי הוא שעומד ביסוד שאלתך. יתכן ואת חשה תסכול מהעיסוק המוגבר בצניעות האישה,  ממנו משתמע שהאחריות לכך שהגברים לא יחטאו מוטלת על כתפי הנשים לבדן. ובצדק את תוהה, האם נכון הדבר.

 נראה בעיני כי העובדה שהנושא מטריד אותך, אינה מלמדת על רצון לפרוק את עולה של ההלכה, או להתנער מהחובה להתלבש בצניעות כפי שאת עצמך כותבת. השאלה שמטרידה את מנוחתך נמצאת ב'אוויר' .כל מי שמתבוננת סביבה, עם תודעה הסטורית מינימלית מרגישה שהיא נתונה בתוך  תהליכים גלובליים והסטוריים חזקים וגדולים מעימנו המשפיעים על  הסדר החברתי בחברה הכללית ואשר לא פוסחים גם עלינו.

הפסוק 'כל כבודה בת מלך פנימה' מופיע בתהילים מה' יד', והגמרא, שהיא מן המקורות ההלכתיים הקדומים, והסמכותית ביותר , מזכירה פסוק זה בהקשר של מקור להימנעות נשים מיציאה החוצה, תוך שהיא משנה את ניקוד האותיות המקוריות של מילותיו (כבודה שמשמעו 'מטען',  לכבודה בחולם שמשמעו 'כבוד שלה') ומפרשת אותו באופן שכבוד האישה הוא, לא להידרש לפעולות המצריכות יציאה מתוך המרחב הפרטי. (בהקשר שנועד לפטור אותה מחובות משפטיות ולהגן עליה, ולא כדי להכביד עליה). יחד עם זאת, פסוק זה מהווה שיקול מטא-הלכתי המאציל מהודו על הרבה מהנורמות המקובלות בקרבינו, והמדריכות את צעדיה ואת התנהגותה של בת ישראל כפי שאנו שואפים להצמיחה.

בדורות עברו בנות יהודיות לא למדו בבית ספר ואכן נמצאו בד' אמות של ביתן, ולמדו מאימן את הליכות והלכות הבית היהודי. עם הקמתה של רשת 'בית יעקב' על ידי שנירר הרי שיציאתן של בנות ללימודים במסגרת חינוכית כבר הפכה לנורמה מקובלת אשר אין עליה עוררין. בעשרות השנים האחרונות הן אף נדרשו לצאת לעבוד כדי לתמוך  בתורת בעליהן כיששכר וזבולון. וכך הפכה גם היציאה לעבודה מדי יום להתנהלות לגיטימית.

 אם כן, מה משמעותו של פסוק זה בימינו שבו כל הנשים יוצאות לעמל יומן מדי יום למקומות עבודה, ומרביתן לפחות, לא עושות זאת בלית ברירה כמי שכפאן שד, אלא 'מלכתחילה' כדי לפרנס בן תורה כפי שחינכוה???  איזו הדרכה והשראה יכולות בנותינו לקבל מתוך פסוק זה, כאשר בחיי היום-יום הן צועדות מידי יום למרחבים ציבוריים רבים ולא כפי שכותב הרמב"ם (הלכות אישות פרק יג' הלכה יא') – שלא ראוי שתצאנה יותר מפעם או פעמים בחודש  בלבד, כשגם הוא תומך הלכה זו בפסוק מתהילים לפיו כבודה של בת מלך לישב בזוית ביתה?

 מצב חדש זה העצים את תחושת הצורך, ויש שיאמרו ההכרח, להציב גבולות ברורים של עשה ולא תעשה בעיקר עבור נשים (אך גם עבור גברים)  בהתנהלותם במרחב הציבורי. מכאן העיסוק המוגבר בדור האחרון בכללי צניעות, ובהתפתחותן של הלכות כאלו ואחרות העוסקות בצורה מפורשת ב'קוד לבוש' שבעבר לא היה להם דגש בעולמה של ההלכה. הכללים והצווים מנסים להתמודד עם הסיטואציה החדשה והמורכבת, הדורשת מאיתנו, ודווקא יותר מזו שכן יוצאת מגבולות ביתה, ליצור גבולות ברורים של התנהלות בין המינים, כדי שגם בעקבות השהיה בתוך המרחב הציבורי המשותף, לא תפגע טהרתינו האישית וקדושת הבית היהודי שאנו חפצות להקים. התנהגות צנועה במעשים, אך גם בלבוש מאפשרת את אותו דבר שאנו כה חפצות להשיג, התייחסות ענינית ושוויונית למה שיש לנו לאמר, לדברי חוכמתינו ולרוחב דעתינו.

לא מזמן התפרסמה כתבה על 'האישה שלובשת שלוש שנים אותו דבר' ובו מספרת ארט דירקטורית בחברת פרסום אמרקינית מצליחה שהחליטה לרכוש 15 חליפות זהות שרק איתן היא מגיעה לעבודתה. לדבריה, היא גילתה כי ביטול הצורך להתעסק בלבושה שלה, מצידה, אך גם מצד הקולגות או הכפופים לה במקום העבודה, מאפשר להתמקד בעולם התוכן העשיר שהיא מביאה עימה, וכך רצינותה ומקצועיותה לא נבחנות ולא מושפעות מהדרך שבה היא מתלבשת. נראה שדווקא שמירה על סולידיות בלבוש, הגם שמדובר באלמנטים חיצוניים, היא המאפשרת את ההתמקדות בשאר הרוח, ברוחב הדעת, ובאישיות הפנימית של מי שעומדת מולך כפי שהיא מתבטאת בתוכן דבריה.  

 כעת נשאלת השאלה האם הדרך שבה אנו עושים זאת אכן משיגה את מטרתה? האם הכללים והתקנונים והעיסוק המוגבר בנושא אכן מצמיחים התנהלות צנועה יותר? השאלה גם מצביעה על הפרדוקס  הקיים בעניין. איך ניתן לדבר בפרהסיה בכיכר העיר האינטרנטית (כפי שאנו עושים כעת) על דברים שהצניעות יפה להם? איך ניתן לחנך לצניעות אמיתית על ידי כללי לבוש שכל כולם עוסקים בחיצוניות? ובעיקר, ההנחתה של כללי לבוש מלמעלה למטה, (אם זו דמות רבנית או מורה אלי התלמידה) יוצרת לעיתים אנטגוניזם שניכר גם אגב שאלתך, וחוסמת אותנו התלמידות מלרצות לאמץ התנהגות או קוד לבוש הולם, גם אם אנו מבינים בשכלינו את חשיבותו. מכאן הדרך קצרה לאימוץ הכללים 'בלית ברירה' תוך נסיון תמידי לעבור על רוחם ומשמעותם.

כל המצוות המגלמות בתוכן הנהגות מוסריות ראויות, מציבות לפתחינו אתגר זה. ניתן לקיים לכאורה את הכללים ועדין לאבד את ערכן החינוכי ועוצמתן הפנימית.

הגמרא אומרת  ביחס למצוות כיבוד הורים (ירושלמי , פאה טו' ע"ג )

 יֵשׁ מַאֲכִיל אֶת אָבִיו  פְּטוּמוֹת
(=תַּרְנְגוֹלוֹת שְׁמֵנוֹת וּמְפֻטָּמוֹת) –
וְיוֹרֵשׁ גֵּיהִנּוֹם,
וְיֵשׁ מַטְחִינוֹ בְּרֵחַיִם
(= מַעֲבִיד אֶת אָבִיו בָּעֲבוֹדָה קָשָׁה, בִּטְחִינַת קֶמַח) –
וְיוֹרֵשׁ גַּן-עֵדֶן.

נראה שזו ההתמודדות העומדת לפתחינו היום. בדיוק כפי שברור לנו שאבוי למי שמקיים מצות כיבוד הורים רק 'לפי הספר', הרי שגם בתחום זה, עצוב מאד אם אנו מקיימות את הכללים 'מחוסר ברירה' ובכך לא ניצלות מלעבור על רוחן הפנימי של ההלכות. בכך  אנו מחמיצות את תרומתה לבנין אישיותינו הרוחנית, ולפיכך גם לא מקיימות אותה כראוי. אז אולי הגיע הזמן דווקא היום,  במצב שבו השהיה רק בגבולות הבית לא ממש  אפשרית, וקיומה של המדיה בתוך הבית, אף מאתגרת אותנו מבחינה רוחנית לעיתים אף  יותר משהייה פיזית בחוץ,   שניקח השראה והדרכה מפסוק זה בכך שנבין ש 'כל כבודה בת מלך פנימה' – כבודה של בת מלך צריך היום אף יותר מבעבר, להיות מצפן פנימי המופנם בתוכה ומנחה את צעדיה. בלעדיו, הרי שההתעסקות בפרט כזה או אחר , בכלל זה או אחר, ואפילו בהלכה זו או אחרת לא תועיל חלילה, כדי להגיע ליעד.

מצוות הצניעות מופיעה פעמים בהקשר של נוכחות ה' בעולם והשראת שכינה בגבולותינו. הפסוק במיכה אומר: הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם: עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט,וְאַהֲבַת חֶסֶד,וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ"

גם בדברים כד' טו מופיע נושא הצניעות בהקשר המאפשר את השראת השכינה בתוכינו: כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ.

חובה עקרונית זו, המוטלת על גברים ונשים כאחד, מציבה לפתחינו אתגר גדול של התנהגות מוסרית וראויה בין המינים, באופן שנשכיל להתנהל בצורה המכבדת את עצמינו, אך גם מכבדת את השני, ומאפשרת לו להימצא בחברתינו מבלי שדעתינו (שלו ושל עצמינו) תוסח למחוזות לא ראויים. הדבר מתבטא בלבוש, בניואנסים דקים של התנהגות, והרבה מאד גם בשפה שאנו משתמשים בה, במילים, במנגינה, בהבעות הפנים ובשפת הגוף.

הכללים לעולם לא יוכלו לכסות את כל הדרכים שבהן ניתן להתנהג באופן לא צנוע ולא ראוי, גברים כנשים, ובכך לגרום לגירוש השכינה בבושת פנים.  

העולם האינטרנטי שחודר אט אט למחוזותינו (ונראה שהתהליך רק ימשך) מציב לנו אתגרים כה רבים שללא הפנמה פנימית עמוקה ומחוייבת לעולם הערכים שאנו דוגלים בו, ומאמינים בו, אנו עשויים חלילה לאבד את היקר לנו מכל.

 המחנך הדגול הרב משה גולדשטיין, ראש ישיבת שערי יושר כותב בספרו 'שמע בני' (עמ' 65)  כי "מי שחושב שמה שקורה בעולם של היום זה המשך ישיר של מה שהיה בשנים עברו, אינו אלא טועה וצפוי לכשלון….כאן נמצא האתגר הגדול, לשמר את העקרונות המסורים לנו מדור דור מחד, ולמצוא כלים למציאות שלא הייתה כמותה מעולם מאידך".

 בת יקרה, מכתבך ופנייתך אלינו מלמדים כי גם את חשה ומרגישה שהשינויים המתרחשים בעולם במהירות שיא שלא הורגלנו אליה, מחלישה את כוחן של ההדרכות הקודמות לנווט אותנו בדרכינו המורכבת והמאתגרת. שמירה קפדנית על אידיאל הצניעות על מכלול הוראותיו המעשיות בהקשר של שמירת הפרטיות, טהרת וקדושת המשפחה היהודית, תוך הקפדה גם על ההיבטים החיצוניים, הגנה עלינו ועל יחודינו לאורך הדורות. בלעם הרשע  שרצה לקללינו נאלץ לברך 'מה טובו אוהליך יעקב' "על שראה פתחיהם שאינם מכוונים זה מול זה".כמי שוודאי חפיצה להמשיך ולהיות חוליה בשושלת הדורות, אני בטוחה שתמצאי את הדרך ללמוד ולהפנים את המצפן התורני להתנהלות צנועה וראויה גם בעולם המוחצן שבתוכו אנו נדרשים כיום להתנהל.  גם במקום שיש פתחים, בין אם הם קיימים בדיעבד ובין אם מלכתחילה, עדיין ניתן לשמור על גבולות והנחיות, שפתחינו לא יהיו מכוונים זה כנגד זה, שנשלוט באופן ובתדירות שבו אנו פותחים אותם, זאת מבלי לאבד את יחודינו וסגולתינו האישית והחברתית.

אני מקווה שדברי התישבו על ליבך, ומזמינה אותך לשוב ולפנות אלי, אם תמצאי זאת לנכון עבורך.

 

ורדית

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

3 תגובות

  1. בענין המלבושים…

    ותתפשהו בבגדו לאמר שכבה עמי ויעזב בגדו בידה וינס ויצא החוצה: (לט, יב)

    הנה, על אף שלא שייך כלל להשיג מהותו של יוסף הצדיק, ובשכלינו הדל לא שייך כלל לדרת לעומק כוונת פעולותיו, בכל זאת שומה עלינו להתבונן במעשיו וללמד מהם ארחות חיים, שהרי התורה נצחית היא, ואם נכתבו מעשיו בתורה ודאי שיש בהם הוראה גם לדורות, וכל דור כפי בחינתו ומדרגתו יכול להפיק מהם לקחי חיים.

    וקודם שנעיין באותה נקודה שרוצים אנו להוציא מהכתוב הנזכר נביא את דברי רש"י לעיל על מאמר הכתוב (לט, ו) ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה, וז"ל: כיון שראה עצמו מושל, התחיל אוכל ושותה ומסלסל בשערו, אמר הקב"ה אביך מתאבל ואתה מסלסל בשערך? אני מגרה בך את הדוב, מיד ותשא אשת אדוניו וגו' עכ"ל.

    באלו הדברים מגלה לנו רש"י הק' את הסיבה שהביא את יוסף לידי נסיונו המר, יוסף שראה בהצלחתו התחיל ליפות את עצמו, והיה בזה טענה על אותו צדיק שעשה כל זאת בשעה שאביו מיצר ודואג עליו, ולכן נענש על ידי זה, שאותה אשה ארורה התחילה להתגרות בו והוצרך להתמודד עם נסיונו הקשה.

    ועל פי הקדמה זו אפשר לומר, כי מאחר שמטרת הסלסול היה כדי להתייפו להתייפות, כמו כן אפשר ששינה גם את בגדיו, שגם על ידם יתכבד על הבריות, וכיון שזה היה הסיבה לנסיונו, לכך 'ותתפשהו בבגדו'.

    כי איתא בספרים הקדושים הקדושים כי הסטרא אחרא רודפת אחר כל אדם מישראל שיש בו ניצוצות של קדושה, וברצונה להתגרות בו כדי להפילו ולינוק על ידי זה מן הקדושה, אך כל עוד שאין היא מוצאת בו איזה פגם, אין היא יכולה להתגרות בו, ורק אחר שנמצא בו פגם אז יש לה אחיזה באותו אדם ובכך בנקל להתגרות להתגרות בו ר"ל.

    וכעין זה היה ביוסף הצדיק, כי האשה הארורה זו היתה שליחה של הסטרא אחרא, ויוסף הצדיק הרי היה אדם השלם, ולולא אותו מעשה (של הבגדים ולסלסל השערות וכו) לא היה לה מקום להתגרות בו, ורק מכוח אותו מעשה היתה לה אחיזה בו, ולכך תפסה אותו בבגדו, אך אותו צדיק הבין מיד מה הביא עליו אותה צרה, ותיכף ראה לנכון להפשיט מעליו את אותם הלבושים, וזהו שממשיך הכתוב ואומר 'ויעזוב בגדה אצלה' כי מאחר והבין שזה הוא הגורם לנסיונו מיד הסירם מעליו, ובכך זכה להינצל מצפרני הסטרא אחרא 'וינס ויצא החוצה'. כאותן הדברים רואים אנו בזוהר הק' בפרשתן (ח"א קצ:) שכשהיצר הרע חפץ לקבל שליטה על האדם מסית אותו תחילה בענין הנ"ל ע"ש.

    הרי לנו מכאן שענין הלבוש אינו ענין של מה בכך, ושנוי הלבוש הוא פתח להתגרות היצר הרע באדם, ובכדי לבאר הענין הטמון בלבוש, נביא מקודם את דברי האר"י הקדוש (שער הכוונות- דרושי ברכת השחר, ברכת מלביש ערומים) שכתב בזה"ל: 'ודע שאין טוב לאדם ללבוש שני מלבושיו ביחד, והעושה כן קשה לשכחה, וסוד הדבר הוא, כי הנה מלבוש האדם הוא מן הקדושה, ועל ידי העבירות שהאדם עושה, גורם להתלבש בקליפות, ושיתאחזו הקליפות במלבושיו, והנה המלבושים יש בהם בחינת אור המקיף מחוץ להם כנודע, כי יש אור פנימי בפנים, ונכלל בתוך הגוף, והמלבוש סובב את הגוף, ועל המלבוש הם האורות המקיפים, ועומדים מחוץ המלבושים.

    והנה לכל לבוש ולבוש, יש בחינת אור מקיף, ואין לך דבר שדוחה את הקליפות כמו אור המקיף, לפי שאין יכולת בקליפות, לינק ולהתאחז באור המקיף, לכן הוא עומד בחוץ, ואין לו פחד מן הקליפות, ונמצא כי המחבר שני מלבושיו ולובשם ביחד, אינו נותן מקום לאור המקיף ליכנס תוך שני המלבושי המלבושים יחד, ולהקיף בין כל לבוש ולבוש, ועל ידי כן אין הקליפות נדחות משם' עכ"ל.

    מתוכן אלו הדברים אתה למד ענין הלבוש מהו, רואים אנו כאן כי מלבד מה שהלבוש משמש לגוף, משמש הוא גם לנפש האדם, ולאורות הפנימיים שבו, והלבוש עצמו הוא 'אור המקיף' המגן על האדם לבל יתאחזו בו החיצונים, ולאור האמור מובן טעם הדבר שיש בכוח שינוי הלבושים פתח לסטרא אחרא להתגרות באדם, כי מאחר ועצם הלבוש אינו כדבעי ובו בעצמו יש פגם, לכן אין ביכולתו לעשות את פעולתו ולהגן מפני כוחות הטומאה, ואלו הכוחות הרי רואים הם לעיניהם כי אלו הלבושים הם מחסום לפניהם, לכן תחילת דרכם הוא לפתות את האדם לשנות מלבושיו, כי זה כל חפצם לאחוז באלו האורות הפנימיים, ויודעים הם כי רק ע"י הפגם בחומת השמירה יהיה ביכולתם לחדור בתוך תוכו של אדם ולהתגרו ולהתגרות בו.

    ולכך יזהר מאוד האדם לא לשנות ממנהגי האבות בלבושים, הן בלבוש הגברים, שלא ישנה ממה שהלכו אבותיו, והן בבגדי הנשים, שלא לשנות מצניעות, דהיינו מצניעותן של האמהות אפילו כלשהו, כי יש לאלו הבגדים יסוד גדול בקדושה, ובאמת ענין זה רואים אנו בחוש, שאדם שרוצה לעזוב את דרכי אבותיו, הדבר הראשון שהוא עושה הוא החלפת בגדיו, וכך הוא מתחיל להתדרדר ברוחניות מטה מטה. כי כאמור היא הגורמת להסרת כל האורות המקיפים מהאדם, ומאז יכולים הקליפות והמזיקין לשלוט עליו ח"ו. ויה"ר מלפני אבינו שבשמים, שכשם שזכו אבותינו במצרים לגאולתם בזכות שלא שינו את לבושם, כך יזכה אותנו השי"ת בזכות האחיזה באלו המלבושים, לגאולה השלימה במהרה בימינו בקרוב ממש אמן.

  2. אסתר היקרה,
    תודה על דבריך. המקור שהבאת והדוגמא של יוסף הצדיק מחזקת את הדברים שנכתבו בתשובתי.
    א. עניני הצניעות אינם רק חובה של נשים אלא גם של גברים. כולם כולם צריכים להיות צנועים בהליכותיהם ובלבושם.
    ב. האחריות מוטלת על 'החוטא הפוטנציאלי' להזהר ולהשמר, והוא לא יכול רק להשליך את האחריות על השני שהחטיאו. שומה עליו להזהר
    ולעשות כל הניתן כדי לא להכניס את עצמו לסיטואציות בעייתיות.
    ג. לפחות לפי מקור זה, הקפידה על יוסף הצדיק נבעה בין היתר מכך שסלסל בשערו בזמן שאביו היה שרוי בצער אודותיו. כך עולה מדברי רש"י:" כיון שראה עצמו מושל, התחיל אוכל ושותה ומסלסל בשערו, אמר הקב"ה אביך מתאבל ואתה מסלסל בשערך? אני מגרה בך את הדוב, מיד ותשא אשת אדוניו וגו' . הסלסול וההתקשטות היו פסולים בגלל 'ההקשר' שבו הם נעשו, ולא כאיסור מוחלט בפני עצמו. מכאן לא ניתן ללמוד על כך שלאישה אסור להתייפות, ולו בגלל היותה אישה, והנוי החיצוני איננו גנאי לה, אלא להיפך. התורה מציינת לא אחת את יופיין של האמהות הקדושות. ("הנה נא ידעתי כי אישה יפת מראה את" (בראשית יב' יא') ואין כאן המקום להאריך), והמשנה בנדרים ט' י' מציינת "בנות ישראל נאות הן אלא שהעניות מנוולתן". מכאן עולה כי יופי חיצוני איננו פסול, וכמו בכל מתנה או כשרון מאלוקים, יש לעשות בו שימוש זהיר ומועיל.
    ד. עלינו להזהר כאשר אנו עושים שימוש במדרש אודות שלא שינו את שמם ולבושם, ובסיבת 'שינוי הבגדים' כעילה לפגוע, להעיר, להלבין פני אישה ברבים מחמת בגד שהיא לובשת שאינו כלבושן של 'האמהות הקדושות'. הבגדים היום , גם הצנועים ביותר מביניהם, רחוקים מלהיות דומים ללבושן של האמהות והאבות. הן של הנשים והן של הגברים. ראי את לבושם של תלמידי החכמים, הרבנים הראשיים, ששניהם לבושים כתלמידי חכמים, כל אחד לפי מקום מוצאו ומהמקום ממני בא (אירופה מול ארצות צפון אפריקה). בגדינו (בין אם נרצה ובין אם לאו) מושפעים מהסביבה התרבותית שבתוכה אנו חיים. לגבי נשים, הרי שצניעות הבגדים היא חלק מ'דת יהודית' וחובתה להתלבש באופן סביר ורגיל ולא צעקני ומתבלט , וענין זה תלוי כמובן כל אחד לפי מקומו וזמנו. עובדה זו מחזירה אותנו ל'מצפן הפנימי' שעל כל אחת לשאת בתוכה, ולמדוד את עצמה עימו בבואה להחליט מה ראוי ומה לא ללבישה, וכל המציבה רף גבוה של הקפדה לעצמה בגבולות הגיוניים הרי זה משובח. אך השימוש ב'רף גבוה' ככלי ענישה, או הטפה, או עלבון לאחרים, לא רק שאיננו מוסרי, הרי הוא 'חומרא דאתא לידי קולא". זו לא התנהגות מחמירה אלא דווקא מקילה. מקילה בכבוד חברו, מקילה בבן אדם לחבירו, ועל זה נאמר – "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים".

    שבת שלום
    ורדית

  3. כל הענין מעלה חיוך כיוון שבתהילים מדובר הרי לא בבת ישראל אלא בבת מלך צןר (כלומר גויה) המגיעה אל הארמון עם בגדיה המפוארים (משבצות זהב) והמלך מתאווה אליה ואל הבתולות הנלוות אליה. שנאמר; טול קורה מבין עיניך וגומר….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

מדוע לא מדייקים בשיח עם הילדים?
ראשית, אני רוצה להודות לכם על המיזם החשוב "אקשיבה"! אין לכם מושג כמה זה עוזר לי כצעיר, ואני מאמין שזה מועיל לכל אדם עם טיפה חשיבה מעבר למסגרת היום-יום. למרות שאני עדיין לא אבא, אני מתעניין בחינוך ילדים ויש לי שאלה שממש מציקה לי בנושא. אני מודע לכך שחלק מהגישה...
חיפוש עצמי. שידוכים. טראומה
הי, יש לי שאלה, אך לפניה אני רוצה להודות על זה שאתם כאן בשבילנו. מהרגע ששמעתי עליכם הרגשתי טוב יותר, יש מישהו שכאן בשבילי ורוצה לעזור לי, למרות ואולי בגלל כל מה שעברתי ועשיתי. אז ככה, נעים להכיר, אסתי בת 22 וזה עלול להיות ארוך… לפני כמה חודשים עברתי פגיעה...
איסור הוצאת ז"ל מציק לי
למדתי את הנושא איסור הוצאת שז״ל ויש משהו שמציק לי א. זה שהאיסור עצמו לא נכתב בפירוש בתורה למרות חומרתו, בשו"ע כתוב שהוצאת ז"ל חמורה מכל העברות שבתורה אז איך יתכן שזה לא כתוב בתורה, ומה זה אומר שזה הכי חמור? ב. מה ההבדל בין זה לאישות עם אישה שלא...
רגשות חזקים לאישה מהעבודה
אני נשוי עם ילדים, עובד בעבודה מעורבת, בשלב מסוים הצטרפה מישהי לצוות, ומאז אני מרגיש כלפיה רגשות מאוד חזקים, היא נראית לי האישה שהייתה רוצה להיות נשוי אליה, בכל פרמטר היא עולה על אשתי, ויש לה את כל התכונות והסגנון שאני אוהב. היא גם נשואה עם ילדים. אני מוטרד מזה...
איך לא נפחד מהמוות אם יש מצב לגיהנום?
תודה שיש כאן מקום לשאול- יש לי שאלה, יש לי פחד גדול מלמות , פחד שמורכב מהמון נקודות כמו החוסר וודאות , כמו האיבוד שליטה , כמו לא להגשים את עצמי ועוד ועוד. ככל שעובר הזמן אני מבינה, שכשאדם מפחד ככ למות, הוא הרבה פעמים לא זוכה לחיות.. כי הוא...
עבודה עם גברים שגורמת לי לחששות
אני מרגישה רגשות אשמה כלפי עצמי. לפני כחצי שנה התחלתי לעבוד בחברה חרדית שאומנם שומרת על כללי הצניעות אך בהחלט יש הרבה שיחות עבודה בין הגברים והנשים. אני לא עבדתי בעבר בעבודה שדרשה ממני שיחות עם גברים וכעת אני נדרשת לבצע לא מעט שיחות כאלה. לפעמים בצוות ופעמים בפגישות יחידניות...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן