The Butterfly Button
איך לאזור אומץ ולעזוב את הכולל?

שאלה מקטגוריה:

אני אברך כולל ליטאי בן 28 שגדל מאז מאז ומעולם בעולם הישיבות הליטאי וכן כל משפחתי.
בשנים האחרונות אני מוצא בעצמי מסיבות שונות (ולא אפרט כי אין זה מענין השאלה) חוסר סיפוק וחוסר תוחלת בהישארות בכולל,
וגמרה בליבי ההחלטה – ואני שלם בה – לעזוב את הכולל ולצאת לעולם המעשה – לא תורני.
גם אשתי מודעת להחלטתי ותומכת במה שארצה.
ולמעשה כבר כיום בין הסדרים אני עובד מהבית (ללא ידיעת הסביבה).

הבעיה שלי היא כזאת, אני לא מוצא בעצמי את הכוח לעשות את מה שאני מאמין שטוב בשבילי בגלל כל הסביבה והחברה שמסביבי,
אין לי אומץ לספר למשפחה הקרובה – הורים שלי ושל אשתי את ההחלטה לצאת לעבוד שהיא כביכול סטייה מהדרך שבה אמור אברך ליטאי נורמטיבי להתהלך, [ובפרט שהורי אשתי (משפחת אברכים…) נתנו סכום נכבד לבתם על מנת שכל החיים אשב ואלמד ולא מעלים על דעתם אחרת.]
אין לי אומץ לספר לחברים מסביבי.
אין לי אומץ לעשות את הצעד שאני מאמין.

כך שבינתיים אני ממשיכם לכלות חלק גדול מזמני בשהייה בכולל (וכן, בשבילי זה נקרא לכלות את הזמן).

יש פתרון לכזה דבר ?

נ.ב. תודה רבה על האתר הנפלא הזה על מתן האופציה לשאול את השאלות הבאמת קשות, ולמשיבים על תשובות מקצועיות ומחכימות.

תשובה:

שואל יקר

העלת על הכתב את התהייה שלך באופן בהיר ורהוט עד מאד. ישנו תהליך שאתה מאמין ויודע שהוא הטוב והנכון עבורך, אך מפני שמדובר בצעד שאינו מקובל בסביבתך, הנך מוצא קושי גדול לצאת איתו החוצה.

ובכן, ראשית אומר בכנות: אינני חושב שיש כאן פתרונות קסם ואיזשהו כביש-עוקף-אי-נעימות. ומכל מקום הבה ונחשוב מעט יחד, בתקווה שתהיה בדבר תועלת לניתוח המצב והקלה.

א.

תחילה נאמר כך: במידה ואכן הצעד הזה מנוי וגמור עימך, הרי בסופו של דבר אתה תצא החוצה עם זה, ותספר לבני משפחתך. לא יתכן שתישאר לעולם תלוי בין שמים לארץ ותשב בכולל בלי לעשות כלום… אם כן, עליך להפנים שאין כאן שאלה של "אם" אלא שאלה של "איך" או "מתי". לא קיימת דרך אחרת, וכך לבסוף תעשה.

ברגע שאנו מבינים שהשיחה הזו עם ההורים [שהתסריט שלה עובר לך בראש בחשש ופחד…], יצוא תצא לפועל, יותר קל לנו לאזור אומץ ולבצע אותה. כמו לדוגמה, אשה שנפגעה עמוקות מבעלה באיזו סיטואציה, והלה אינו מודע לכך. כמה שתקדים לשוחח עמו ולפתוח את הענין, כך ייקל עליהם ליישר את ההדורים ולחזור לשגרה. כאשר מורחים את הזמן בהסתרות וסודות, המצב רק מסתבך והולך. הרי לבסוף זה יתפוצץ, ואז עלולים להיות פצועים… כך בענייננו, מובן שהגילוי הנאות שמגיע בזמן ולא מאוחר מדי, הוא בריא ונכון ומונע משפטים כמו: "אז כל כך הרבה זמן אתה כבר לא לומד בכולל, ולא ידענו מכל זה?!"

תוכל גם להשתמש בכך גם כחלק מהשיחה עצמה, לאמור: "היה חשוב לנו לשתף אתכם בשלב זה כי היחסים איתכם כהורים תומכים, הם דבר בעל חשיבות עצומה לנו, ולכן בחרנו לשתף אתכם למרות אי הנעימות המובנת".

ב.

אין ספק שהדרך הנכונה היא לפתוח את הדברים בצורה גלויה מול ההורים, ולא לנסות להתחמק מכך, ואז הם שומעים על כך דרך ד"שים שונים… למרות שכמובן יותר קשה לדבר על כך במפורש, אבל כך נכון הן מצד ההתנהלות התקינה, והן מצד העמדת 'פיצוץ מבוקר' מול 'פיצוץ שאינו מבוקר'. כמו כן, עצם השיחה המסודרת שתערוך מולם, תראה להם ותשדר להם שאתה אדם מסודר שיודע מה הוא רוצה מעצמו, וחשוב שיידעו זאת.

האם לחשוף בפניהם את מסכת השיקולים, או לא? איני יודע, וזו החלטה שלכם כפי היכרותכם את הנפשות הפועלות וכפי תוכן השיקולים שיש לכם בהחלטה זו. יש צד לומר שאם מפרטים אזי הדבר יוצר אמון והבנה שיש כאן שיקול דעת ורצינות. ומצד שני, לפעמים כניסה למסכת הנימוקים מזמינה ויכוחים, ועלינו לברוח מכל עניין של ויכוח עם ההורים סביב החיים שלכם.

ג.

המפתח למציאת האומץ, הוא שאתה ורעייתך תהיו בעצמכם שלימים לגמרי עם הצעד. וכך תחושת השלימות והבטחון יוכלו לעבור להורים. אל תצפה כמובן שהם יקבלו את הדבר ב"שמחה וטוב לבב", אבל בתום תהליך העיכול, הם יבינו שאתה עושה זאת מתוך שלימות ולא מתוך איזה שיקול קטן וחולף. יתכן שלא יסכימו איתכם, אך לא יהא בהם זלזול, אלא מחלוקת, וזה בסדר. אלו הם החיים שלך ושל רעייתך, ולא של הסביבה שלך.

איני יודע מה הם השיקולים שלך לצאת לעולם המעשה. לא כתבת אותם, וכפי שכתבת בחכמה, שעל זה אתה לא פונה ושואל. אולם זה ודאי שהצעד הזה לא מגיע מתוך פריקת עול התורה ח"ו או פזילה לעולם הגדול המלא בפיתויים, אלא מתוך הבנה שזה הוא מה שנכון לעשות לפי רצון ה' ממך, ולפי הנתונים שבורא עולם העניק לך ולמשפחתך. חשוב שתעמיק בנקודה זו, ותשריש בלבך שאין כאן שום 'בריחה' מעולמך הקודם, אלא אדרבה רצון לבנות את עצמך באופן נכון יותר, ולהתחבר לחיים וממילא גם לתורה ממקום יותר אמיתי עבורך.

השדר שיעבור להורים מוכרח להיות שאין כאן פריקת החינוך הישן, ועד כמה שאתה תהיה משוכנע בזה, גם הם יבינו וירגישו זאת (במשך הזמן על כל פנים).

ד.

כדי להגיע לאותה שלימות פנימית, וכן בכדי שהדברים יעברו יותר חלק אצל ההורים, מומלץ מאד לקיים התייעצות עם תלמיד חכם. אין צורך לחפש את השמות הנוצצים שמביטים בנו מלוחות המודעות, ישנם הרבה תלמידי חכמים צנועים ובעלי דעת רחבה שיוכלו להקדיש לך זמן ותשומת לב, ולהבין אותך היטב.

אני אישית עשיתי בשנה האחרונה צעד מסויים בחיים שלי, בנוגע לתעסוקה בתוך מוסד בעל אופי 'לא מיינסטרימי', וכדי להיות שלם עם עצמי, וכן מול הסביבה, קבעתי פגישה עם ת"ח שאני מעריך, הצעתי בפניו את הדברים. הוא הקשיב, וחיזק אותי מאד בצעד שלי. זה נותן המון. אף שמלכתחילה היה לי ברור שעליי לעשות זאת, ובעצם לא היתה לי שאלה, רציתי לקבל גיבוי. בסופו של דבר, אני זה רק אני, ותמיד טוב לשמוע דעה של אדם מבוגר, מלא בתורה וחכמה.

חושבני שלאחר שתעשה זאת (אולי עשית?), השיחה עם ההורים תהיה קלה הרבה יותר. הם כבר לא יכולים לחשוב לעצמם כאילו קיבלת החלטה פזיזה של אדם צעיר (לא שח"ו אני חושב כך, אבל עלולה לצוץ בליבם מחשבה כזאת, בפרט לאור הקושי הרגשי שיש להם לקבל זאת). וכן הם רואים שאתה נוהג כפי המקובל אצלנו, שבשאלות משמעותיות שומעים דעה של ת"ח.

אם אתה במצב שאין לך שום שאלה והתלבטות, עדיין תוכל לגשת לאותו ת"ח, ולהציע בפניו את ההחלטה שלך, ואז לבקש ממנו סיוע כיצד נכון לספר להורים וכו'. וכל זה אכניס במושג התייעצות וקבלת גיבוי של אדם גדול.

ענין זה של התייעצות, יכול לעשות את ההבדל בין קבלת הסביבה את הצעד שלך, ובין אי-קבלה.

זו החלטה שלכם האם לחשוף בפני ההורים עם מי התייעצתם, או להשאיר זאת כענין פרטי שלכם ורק לומר שהתייעצתם עם ת"ח ידוע. צריכים להזהר מלהגיע להתנצלויות ומגננות.

ה.

גם מול החברים בכולל, משתלם יותר להיות 'גבר' ולספר את הדברים בצורה מפורשת מול החברים הקרובים. אתה לא עושה שום עבירה, ואין לך במה להתבייש. בוודאי תמשיך להיות מחובר לתורה, והאופן בו תפתח את הדברים מול החברים, יאפשר לך גם להמשיך להיות קשור איתם ולא לשרוף את הקשרים מתוך מבוכה וסוג של 'סוד'.

גם החברים, כאשר הם שומעים שהתייעצת עם אדם גדול, יקבלו זאת אחרת לגמרי.

כמובן שאני כותב את הדברים עם מעט פרטים עליך ועל סביבתך, ואתה תבחר מה רלוונטי.

ו.

לאחר שתקיימו את השיחה עם ההורים משני הצדדים, אין לדעת (ובודאי שאיני יכול לנחש מבלי לדעת את אופי המשפחות) מה יהיה המשך התגובה שלהם. אבל אתם מבחינתכם ממשיכים בקשר רגיל ומכבד, ללא התרחקות. כך אתם משדרים להם שאמנם בחרתם בחירה מסויימת בחייכם, שאינה עולה בקנה אחד עם הרצון שלהם כהורים, אבל הם לא איבדו אתכם. זה לא תמיד קל, אבל הגישה שלכם תשפיע מאד גם על התחושה בקרב הסביבה.

אחתום בברכה נאמנה

כי תזכו לחיות באופן שיתקיים בכם

"איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם, כל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם"

וניתן לומר שבדרך כלל הא בהא תליא, כאשר אדם חי את חייו כפי מה שמתאים לו באופן אישי בבחינת 'תפארת לעושיה', ומנווט את עצמו באחריות וביראת שמים, מתוך הכרה נכוחה של המציאות הייחודית שלו, בשלב מסויים (גם אם לא תיכף ומיד) יזכה ל'תפארת לו מן האדם', להבנה של הסביבה שההחלטות שלו על חייו, ראויות להערכה ולכבוד.

ישי

[email protected]

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

דכדוך והתמודדות זוגית אחרי לידה
אני כמעט חודש אחרי לידה שביעית ב"ה, הלידה הייתה קשה מאד הפעם, סבלתי הרבה, וגם העיתוי של ערב פסח היה לא קל. חזרתי הביתה לימים של ערב חג, וכיוון שאין משפחה שיכולה לעזור, נעמדתי לגמור בישולים לחג. בעלי ניסה לעזור ככל יכולתו, אבל עדיין העבודה הייתה רבה. באופן כללי הזוגיות...
הפרעת אישיות וקשרים רעילים במשפחה
ראשית יישר כח על האתר החשוב והמועיל לנפש ולנשמה! שאלתי נוגעת באחות שלאחר שנים של קרבה וריחוק ויחסים לא בריאים איתה, הבנתי לאחר חקירה ובדיקה וקריאת חומרים בנושא שיש חשש גדול שמדובר בהפרעת אישיות נרקסיסיטית. היא היתה פוגעת בי רגשית במגוון צורות שהיריעה קצרה מלפרט אותן, היתה מניפולטיבית כלפיי וכשהתרחקתי...
הלימוד לא ממלא אותי ואני מודאג מפרנסה
חזרתי בתשובה בגיל 22 דרך ישיבה של חוזרים בתשובה מאד מאד נוחה ונעימה הן ביחס ובגישה והן בחופשיות להביא את עצמך איך שאתה , עם הזמן מאד התחזקתי וגם התחתנתי , ולאחר כמעט חמש שנים שם התחלתי להרגיש שפג טעם הלימוד ואני חש בריקנות מסוימת שאינה עוברת , לא מוצא...
מרגיש תקוע ומיובש בלימוד תורה
אני אברך בסביבות גיל 40, אני לומד באחד הכוללים החשובים בעולם, כולל גדול ומיוחד באמת. וגם שם אני נחשב מאוד לאחד האברכים הטובים ביותר, אני כאן אנונימי ולכן אני מרשה לעצמי לכתוב בצורה גלויה, יש לי באמת כשרון גדול לעומק בסוגיות ואני כמו חצי משיב בכולל, חצאי סדרים שלמים אני...
קשה לי עם זה שההורים שלי גרושים
לפני מספר שנים הורי התגרשו ובאותם השנים הראשונות לא היה לי עם זה בעיה כיוון שהם אנשים גדולים וזה ההחלטה שלהם, גם לאורך כל הדרך ההורים שלי תמיד הזכירו לי שהם אוהבים אותנו (הילדים). אבל כרגע כל פעם שאני נזכרת שהם כבר גרושים…. אני לא מפסיקה לבכות ולקוות שזה לא...
נקרע בין הצורך בפרנסה לבין הרצון ללמוד תורה
ברצוני להתייעץ על הנושא הכלכלי בחיי כאברך חרדי, אני מרגיש במיצוי. אשתי לא יכולה להשתכר יותר ממה שעכשיו, ואני מצד אחד לא רוצה לוותר על החלום להיות גדול הדור הבא… או סתם להיות מונח בלימוד ומצד שני לא מסוגל ללמוד מרוב לחץ. לא מצליח לחשוב על אפיק פרנסה שישאיר אותי...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן