The Butterfly Button
איפה מחפשים חתן?

שאלה מקטגוריה:

שלום,
אני בת 30 רווקה,ומשתייכת איכשהו לחברה החרדית.
קשה לי מאוד להכניס את עצמי למשבצת והגדרות,ולהניח את האצבע על איזה סקאלה אני בדיוק נמצאת.
לכן אני לא פונה לשדכניות,כי זה לא הקטע שלי כל הקלחת החברתית הזאת,של ישיבה יוקרתית,וכמה כסף כל אחד נותן,ומה כל אחד מהאחים עושה…
בעבר עוד הייתי מנסה להתאים את עצמי וזה היה כישלון צורב וכואב.
יש בתוכי הרבה שילובים,מאוד חשוב לי בעל ירא שמיים לומד ויודע ספר,בחור ברמה עם אישיות שאפשר לפתח איתו שיחה. ובאותה מידה גם חשוב לי שבאופי הוא יהיה עים פתיחות לעולם וראש גדול .
ולא רק עושה מה שמקובל והולך אחרי העדר.
אני מאוד מחוברת לחסידות[ ברסלב חבד}- לא ממקום של השתייכות לקהילה או לחסידות,יותר כסגנון חיים-לימוד,ניגונים וכו’. אני שואלת את עצמי מאיפה אמצא בחור שהוא גם בסגנון ישיבתי,שמחובר לחסידות עים ראש גדול מעניין פתוח וכו’,מאיפה מגרילים כזה דבר?אני מאמינה שבשביל הקב”ה זאת לא בעיה,אבל מה ההשתדלות שלי בעיניין?

אני מתוסכלת מעצם המחשבה שאין לי באמת מאגר שאפשר לפנות אליו עים בחורים ברמה ואיכותיים. למרות שניסיתי גם באתרים וזה לא ממש הסגנון.
אשמח לשמוע את עצתכם.
תודה.

תשובה:

 

שואלת יקרה, שלום.

ראשית אתנצל על העיכוב הגדול בתשובה. לא הייתי במיטבי, אבל הפכתי בשאלתך כל הזמן הזה משום שהיא מורכבת ואכן דורשת התייחסות ראויה. את מתארת תמונת מצב מאוד בודדה ולא פשוטה. רווקות מאוחרת, ותחושה של חוסר השתייכות לחברת המוצא. אולי השניה היא נגזרת של הראשונה, אולי להפך. לא משנה. זהו מצב לא קל הן בהרגשה והן מבחינה אוביקטיבית.

אחלק את שאלתך לשניים: האחת היא, שאלת הזהות וההשתייכות המגזרית, השניה – מעשית: היכן אמצא בחור שהוא רציני, יר”ש וגם פתוח, כמוני.

ברשותך, אתמקד בשאלתך הראשונה. להערכתי, התשובה לשאלה השניה היא נגזרת שלה, וכאשר שאלת הזהות תהיה ברורה יותר אצלך, האחד שלך בוא יבוא.

אני מזהה אצלך מין חוסר בהירות: אז לאן, אחרי כל החיפושים והטלטולים והתזוזות, אני שייכת למעשה? מי אני ומה אני צריכה לחפש? מי יראה אותי כפי שאני, בלי המסכות וההגדרות החיצוניות, בלי השיוכים והתיוגים?

הניסיון להתאים את עצמך נחל כישלון. לא סיפרת באיזה אופן ומדוע. אולי אחרים ראו בך את השונות ואת חוסר ההתאמה, ולא היו פתוחים מספיק לקבל אותה. בכל אופן, גם אחרי החבטות הכואבות שספגת, אינך מוותרת על זוית הראיה שלך. אינך מוכנה להשתבץ חזרה בתוך מערכת שאולי נוחה ויעילה, אבל אינך מזוהה אתה בכל הפרמטרים. זה אומר שעשית כברת דרך רצינית, שבחנת את העולם סביבך בעיניים ביקורתיות, לקחת את הטוב ושמטת את מה שבעינייך שלילי. יש בך בגרות רגשית ורוחנית, ואת בעלת חשיבה עצמאית ומפוכחת. ואת צודקת. בגילך, הניסיון להשתבץ במערכת שיש לך ביקורת עליה, הוא חסר סיכוי. כבר פקחת את העיניים, התרחבת, למדת להעריך שונויות ולראות צדדים נוספים של המערכת – צדדים שאינך מעריכה ואינך רוצה בארסנל שלך. אינך יכולה לסגת אחור. מצד שני, עוד אינך בטוחה בדרכך, את שופטת את עצמך דרך עיני המערכת. את כאובה ומחפשת דרך לצאת. כל זה מוביל בקלות לתחושה של לא כאן ולא שם.

למעשה, מדברייך מהדהדת שאלה שלא נתת לה ביטוי מלא: מי אני ולאן אני שייכת. אני רוצה ערכי אמת ותורה ופשטות, אני רוצה מבט רחב ומכיל, והזדהות עם הדרך שעברתי. מצד שני, אותם ערכים נמצאים בחברה שאינני מזדהה עמה בכל. אז איך להגדיר את עצמי? איך להציג את הדרישות שלי? איך לזהות פתיחות אצל האחר, אם גם הוא כמוני משייך את עצמו חיצונית למגזר?

אז קודם כל, זו לא שאלה של אני בסדר או לא בסדר, זו שאלה של רחבות מחשבתית, שהיא תוצר של התפתחות אישית ותהליכים פנימיים עשירים. הבחינה של בן אדם על פי יכולותיו הכלכליות, או על פי העיסוק של אחיו ואחיותיו – הוא מצומצם וקרתני, ואין בינו לבין עבודת ה’ ולא כלום. ייתכן שהקושי למצוא בחורים מן הזן שלך גורם לך לתהות אולי הלכת רחוק מדי, אולם הרחוק הזה שלך הוא דוקא סוג של חיפוש והתקרבות, לא להפך. טבעי שתרצי לחיות את חייך לצד אדם שעשה תהליכים מקבילים, של חיפוש ושל עבודה עצמית פנימית. אדם כזה יחפש אותך ואת שכמותך, ולא את הסטנדרט הקיים, גם אם יש לצדו דירה ואחים המוברגים היטב במערכת…

את מבקשת את הליבה, את התמצית. כשאת מגדירה חסידות, את מבקשת חיבור פנימי ועמוק. זה אומר הרבה עליך, על מצבך הרוחני ועל שאיפותייך בחיים. כבר אינך בוחנת אדם לפי המסכות שהוא מלביש על עצמו; את מחפשת את הפנים, את ההתקשרות הרוחנית החזקה. זה אומר שעשית עם עצמך עבודה רוחנית עמוקה, ואת רוצה אדם שיהיה אתך במקום הזה. שיבין את מה שאת מבינה, שירגיש כמוך. את רוצה עבודת חיים משותפת ואמתית. זה הכי יפה ולגיטימי ונכון. הלוואי והיינו כולנו במקום הזה.

עשי עם עצמך עבודה מתקדמת. היי שלמה ושלווה עם המקום שהגעת אליו. זו לא שאלה של מקום – אני פה או אני שם – כי אם של ערך. כלומר, כמה עמוק אני רוצה ללכת, וכמה אינני מוכנה שעבודת ה’ שלי תוגדר על ידי תכתיבים חיצוניים. המקום הזה, כשתרגישי אותו בעומק, אמור למלא אותך בתחושה של ‘אני בבית’. לא תצטרכי לבחון את עצמך דרך עיני החברה. זה לא ישנה לך. כשהדבר האמתי ישנו, כל השאר לא מותיר רושם.

כשתרגישי טוב באמת עם עצמך, יהיה לך יותר קל להגדיר מה את מחפשת, על מה את מוכנה לוותר ועל מה לא. היכולת לפתיחות מחייבת אותך לראות את השני גם כן בפתיחות, להתבונן אל התכנים הפנימיים שלו ולא להיתפס לסימבוליקה החיצונית: צבע בגדים או השתייכות קהילתית. בחור פתוח אולי יגדיר את עצמו כמוך, לא שייך ולא מנוהל, אולם מה שחשוב לך צריך להיות שם: אדם ירא שמים, מקושר לתורה, לערכי אמת, ובעיקר מחויב לעבודה רוחנית מתמשכת.

את מבינה שהאדם האחר עשה דרך משלו, והיא לא בהכרח מקבילה לשלך אחד על אחד. מה שחשוב הוא שהזיקה הפנימית תישמר, שהאדם מחובר, מחויב לערכיו, ויש לו מידות טובות ורצון להתקרב לקב”ה; שהטענות על חוסר ההשתייכות, או הביקורת על החברה, אינן סתם סיפור כיסוי לרצון לפרוק מחויבות.

 

מעשית ניתן לפנות לארגון בנין עולם, העוסק בשידוכים מורכבים יותר, או לשדכניות פרק ב’ ורווקים מתבגרים, שכולם נושאים מורכבות. שדכניות העוסקות עם גילאים מתבגרים יודעות שעולמם של אלה כבר מורחב ומורכב, ושאדם עשה כברת דרך בתקופה הזו, והן לא מצפות לרשימת ‘וי’ים מסודרת ופוטוגנית.

אבל באמת, כשאת תהיי בטוחה בדרך שלך, במקום הנכון שאת נמצאת בו, האחד שלך כבר ימצא את הדרך אליך. כשאת תשדרי את התחושה שאת נמצאת היכן שאת מבחירה שלמה ויציבה, ואינך סתם ‘פליטת המערכת’, השדר הזה יעבור הלאה בעצמה. היי בטוחה שגם הוא מחפש אותך, ובע”ה תמצאו זה את זה בקלות ובמהירות.

מאחלת לך כל טוב,

אורית

 

 

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

תגובה אחת

  1. שלום יקרה,
    מכוח תחושתי כי כמוך-כמוני, אני רוצה להאיר מספר כיוונים:
    – בזוגיות את פוגשת אדם שלם שגם לו יש זיקה ייחודית ומשתנה לחברה אליה הוא משתייך.
    – בירור בסוג ואופי החינוך אותו היית רוצה להנחיל לילדיך בעז”ה, וכן אופי הקהילה אליה היית רוצה להשתייך בעתיד יכול להעניק מיקוד להגדרת הפרמטרים החשובים לך בבן זוג.
    – עניין נוסף, כאינדיבידואל לא שגרתי הייתי ממליצה לך להיעזר באתרים וקבוצות וואטסאפ בהם את יכולה להיחשף למגוון גדול של בחורים מבלי להסתייע בשירותי שדכנית שאת מקווה שהבינה את הדיוקים של אישיותך הרוחנית והנפשית, ולבחור מכוח האינטואיציה העדינה שלך באיש שמאיר ומהדהד לך.
    בברכה ובתפילה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

רוצה להתחתן אבל מפחדת להתנתק מהבית ומההורים
יש לי בעיה מצד אחד אני רוצה להתחתן ומצד שני אני ממש מפחדת להתנתק מהבית ומההורים אף פעם לא ישנתי מחוץ לבית ותמיד הייתי עם ההורים שלי בקשר מאד קרוב לא נעים להגיד אבל אני מפחדת לישון בלי שאני יודעת שהם בבית אני אוהבת ממש להיות קרובה אליהם ומפחדת מנישואין...
הבחור הזה באמת בעייתי?
יצאתי עם בחור חכם ועמוק מאוד במשך תקופה (בערך 10 פגישות כולל שיחות טלפון רבות והתכתבויות ארוכות) במהלך הפגישות הבחור העלה נושא בעייתי מאוד שבו הציג את עצמו כחוקר דתי, שבו בגישה שלו לדת היא קצת שונה מהרגיל והוא אפילו עושה דברים משונים בתהליך הזה. לא נבהלתי משום אמרה או...
מרגישה שאני יותר חזקה ממנו מבחינה רוחנית
היי אני בת 22 יוצאת עם בחור בגיל 26 בחור ממש טוב חמוד מעניין חכם יש כמה דברים שמפריעים לי בפגישה הראשונה הוא אמר הרבה דברים שהיתי בשוק והיה לי ממש מוזר תחביבים ומשפטים מוזרים שהוא אמר אבל גם הרמה הרוחנית מפריע לי מאד הוא עובד רוב היום ולומד תואר...
האם יתאים לי בחור שמתנדב במד"א?
אני בחורה בת 21 בשידוכים, ואני מקבלת הרבה הצעות על בחורים שמתנדבים במד”א, אני עצמי בלימודי סיעוד (אחיות) ובגלל זה יש הרבה אנשים שמורידים על זה בשידוכים ואני מבינה אותם לחלוטין, אבל כשמגיעה הצעה של בחור שבמד”א זה מסריח לי, אני ישר חושבת מה יש לבחור רווק לחפש במד”א במיוחד...
מבולבלת מהנושא של מראה חיצוני בשידוכים
התחלתי ממש לאחרונה לשמוע שידוכים , ומאד מאד משנה לי החיצוניות , תמיד אני מבקשת קודם תמונה של הבחור אבל ממש עכשיו נפגשתי עם בחור שהיה נראה לי נחמד בתמונה וגם במציאות היה לי נחמד וזורם מאד בשיחה אבל מבחינה חיצונית אני לא מפסיקה לחשוב שיכול להיות מישהו שנראה יותר...
בדידות ברווקות בלי שייכות חברתית
דבר ראשון תודה רבה לכל האנשים שמתנדבים פה באקשיבה, עזרתם לי הרבה בשנים האחרונות, אם זה בוואצאפ כמה פעמים ואם זה בקריאה של שאלות באתר שממש ממש מחכימות ומדברות בשפה שלנו אקדים ואומר קצת על מי אני, אני בן 24 מבית ללא סיווג מגזרי מסוים, למדתי בחינוך העצמאי ובחרתי ללכת...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן