The Butterfly Button
תשובה אמיתית בעשרת ימי תשובה איך?

שאלה מקטגוריה:

עשר שאלות על היהדות | הקדמה לספר הזוהר | בעל הסולם

שלום וברכה,
קודם כל תודה רבה על המדור הנפלא זה ממש עוזר..
השאלה שלי היא בקשר לעשרת ימי תשובה, שאומרים שיש את השלבים של התשובה חרטה ווידוי… וקבלה לעתיד. הרי יש לצערנו כ"כ הרבה חטאים שגם את חלקם אנו לא תמיד זוכרים וגם יש את העניין של קבלה לעתיד שלא לשוב עוד על החטא וכו' השאלה איך אפשר לקבל לעתיד הרי זה כ"כ הרבה חטאים שהרי יכול להיות ואפילו בטוח שיחזרו על החטאים (אפילו בשוגג) אז איך אפשר לקבל לעתיד משהו שאי אפשר לעמוד בו, בקיצור כל העניין הזה של התשובה תמיד נראה לי כללי מידי אף פעם לא הצלחתי להבין לעומק איך זה עובד והאם זה על חטאים ספציפיים או משהו כללי על כל החטאים שבערך זוכרים…
ואיך בדיוק עושים את זה אם אפשר לקבל דוגמא מפורטת… לא רק משהו כללי כי את הלכות תשובה לרמב"ן כבר למדתי אבל איך ליישם זה עדיין לא ברור לי.
תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

שאלתך שאלה חשובה שעכשיו בימי התשובה ראוי ביותר לעסוק בה.

שאלתך אם הבנתי נכון היא לגבי חלק התשובה שנקרא 'קבלה לעתיד' שכולל החלטה לא לחזור לזה החטא לעולם ובלשון הרמב"ם 'שלא ישוב לזה החטא'

וקשה הרי אדם מכיר נגעי עצמו ויודע וכן הניסיון מעיד שהוא עתיד לחזור לחטאים אלו ואם כך איך שייכת תשובה.

חיזוק נוסף לשאלתך הוא לשון נוסח חתימת הברכה של קדושת היום הנאמרת ביום הכיפורים 'מלך מוחל וסולח לעוונותינו ולעוונות עמו בית ישראל ומעביר אשמותינו בכל שנה ושנה', כביכול, אנחנו אומרים שאנחנו מתעתדים לחטוא והקב"ה מתעתד לסלוח לנו, ולכאורה איך תיתכן מחילה על עבירות אם אנחנו נחטא שוב וחסר כאן ב'קבלה לעתיד' ובתשובה.

שאלה זו הטרידה הרבה אנשים ונאמרו בזה כמה דרכים, אחת הדרכים החשובות בהסבר עבודת התשובה היא דרכו של הגאון ר' ישראל מסלנט ותלמידו הגאון ר' איצלה בלאזער. בספר אור ישראל מכתב ט"ו כותב ר' ישראל מסלנט 'הֵן יְסוֹד יְמֵי הַתְּשׁוּבָה, קַבָּלַת עֲזִיבַת הַחֵטְא, וְהִיא הַקָּשָׁה מִכָּל הָעֲבוֹדוֹת שֶׁבְּיוֹם הַכִּפּוּרִים הַבָּא עָלֵינוּ לְטוֹבָה, וְהַכְּבֵדָה מִכֹּל הִיא עֲו‍ֹן גָּזֵל, אֲשֶׁר קֻפָּה מְלֵאָה עֲו‍ֹנוֹת מִי מְקַטְרֵג בָּרֹאשׁ גָּזֵל, וְהָאָדָם צָרִיךְ לְחַפֵּשׂ לַעֲשׂוֹת תְּשׁוּבָה לְכָל הַפָּחוֹת, בַּחֵלֶק הַיּוֹתֵר חָמוּר, וְהוּא לְפִי הַנּוֹשֵׂא וְהַנָּשׂוּא, לְפִי הַנּוֹשֵׂא הוּא כָּל מַה שֶּׁנָּקֵל לְפִי שֶׁהָאָדָם לְהִשָּׁמֵר מֵעֲבֵרָה הוּא יוֹתֵר חָמוּר, וְעָנְשׁוֹ גָּדוֹל יוֹתֵר, כְּמַאֲמָרָם זַ"ל מְנָחוֹת דַּף מ"ג קָשֶׁה עָנְשׁוֹ שֶׁל לָבָן יוֹתֵר מֵעָנְשׁוֹ שֶׁל תְּכֵלֶת כוּ' עַיֵּן שָׁם — לְפִי הַנָּשׂוּא קָשֶׁה יוֹתֵר גָּזֵל מֵהֶעָנִי כוּ': —

וּמַה מְּאֹד כָּבֵד לִפְנֵי הָאָדָם לִמְצֹא דֶּרֶךְ בָּזֶה, וְאוֹי לְאוֹתָהּ בּוּשָׁה כוּ' אֲשֶׁר בְּעָו‍ֹן גָּדוֹל כָּזֶה, לֹא יְקַיֵּם הָאָדָם לְכָל הַפָּחוֹת חֵלֶק מָה בְּקַבָּלָה גְּמוּרָה עַל הֶעָתִיד, לָזֹאת מַה טּוֹב אֲשֶׁר בָּא לְפָנֵינוּ תִּקּוּן חֲשַׁשׁ גָּזֵל, אֲשֶׁר נִקְבְּצוּ בּוֹ שְׁנֵי הָעִנְיָנִים בְּיַחַד, מִצַּד הַנּוֹשֵׂא לֹא קָשָׁה הִיא כוּ' בִּנְיַן הַבַּיִת כוּ', וּמִצַּד הַנָּשׂוּא אוּלַי יִמָּצֵא גַּם אֶחָד אֲשֶׁר יִהְיֶה בִּרְצוֹנוֹ לִשְׁפֹּךְ נַפְשׁוֹ כוּ', וְלֹא יַעֲלֶה בְּיָדוֹ חָלִילָה בִּשְׁלֵמוּת אִם הָיוּ כוּ' — אֵין לִפְטֹר בָּזֶה רַק כָּל אֶחָד לְפִי מַצָּבוֹ וְעִנְיָנוֹ, הַהֶכְרֵחַ לְחַפֵּשׂ דְּרָכִים, אֵיךְ לְקַיֵּם קַבָּלַת עֲזִיבַת הַחֵטְא, בַּעֲו‍ֹן גָּזֵל לְכָל הַפָּחוֹת בַּחֵלֶק הַיּוֹתֵר חָמוּר לְפִי הַנּוֹשֵׂא וְהַנָּשׂוּא כַּנִּזְכָּר לְעֵיל:'

דהיינו שר' ישראל מסלנט עומד על הבעיה הזו של קבלה לעתיד ומבין את הקושי שבה. ההצעה שלו היא שהאדם צריך להיות עובד ובמסלול עלייה, הקב"ה לא תובע מאיתנו דבר שמעבר ליכולות שלנו 'הוא ידע יצרנו', הנדרש מהאדם הוא להצליח בדבר שבו יכול לעמוד. לכן לטענתו יש 'לפגום את העבירות', בכל עבירה צריך למצוא מה הדבר הקל לעשותו והוא הדבר שהאדם יותר ייתבע עליו כי הוא מסוגל לא לעשותו ואת זה לקבל לעשות.

לכן המליצו רבותינו לקבל קבלה קטנה אחת שהיא מעמידה את האדם בסולם העולה בית אל, כל אדם לפי מצבו ודבר זה דורש התבוננות רבה וגם דבר זה לא פשוט כלל.

אבל זו עבודה פרטית ומדוקדקת, שדורשת השקעת זמן גם בימים אלו וגם במשך השנה לחשוב כיצד להתחזק.

אחרים הדגישו את רגעי התשובה שצריכים להיות באותו הזמן בהחלטה שלמה ומה שאחר כך האדם נופל, הרי אין בזה סתירה לרצון האמתי שמתגלה בימים אלו ואעתיק לך גם דברים נפלאים של הגרש"ז מלאדי בעל התניא 'ומה שמשבחים ומברכים את ה': "חנון המרבה לסלוח", "המרבה" דייקא, וכמו שכתוב בעזרא: "ורב לסלוח", דהיינו שבמידת בשר ודם, אם יחטא איש לאיש וביקש ממנו מחילה ומחל לו ואחר כך חזר לסורו, קשה מאד שימחול לו שנית, ומכל שכן בשלישית ורביעית. אבל במידת הקב"ה אין הפרש בין פעם אחת לאלף פעמים, כי המחילה היא ממידת הרחמים, ומידותיו הקדושות אינן בבחינת גבול ותכלית אלא בבחינת אין סוף, כמו שכתוב: "כי לא כלו רחמיו", ולגבי בחינת אין סוף אין הפרש כלל בין מספר קטן לגדול, דכולא קמיה כלא ממש חשיב, ומשווה קטן וגדול וכו'. ולכן מעביר אשמותינו בכל שנה ושנה, וכל החטאים שמתוודים ב"על חטא" מידי שנה, אף שחזר ועבר עליהם – חוזר ומתוודה עליהם ביום הכיפורים בשנה הבאה, וכן לעולם. ובכל שנה ושנה לאו דווקא, אלא כמו כן בכל יום ויום שלוש פעמים מברכים: "ברוך אתה ה' חנון המרבה לסלוח", וכמאמר רז"ל: תפילה כנגד תמידין תקנוה, ותמיד של שחר היה מכפר על עבירות הלילה, ותמיד של בין הערביים על של יום, וכן מידי יום ביום לעולם. אלא שיום הכיפורים מכפר על עבירות חמורות, והתמיד שהוא קרבן עולה – מכפר על מצוות עשה בלבד, וכן התפילה בזמן הזה עם התשובה, כנ"ל.

ואין זה "אחטא ואשוב", כי היינו דווקא שבשעת החטא היה יכול לכבוש יצרו, אלא שסומך בליבו על התשובה; ולכן, הואיל והתשובה גורמת לו לחטוא, אין מספיקין וכו'. ואף גם זאת "אין מספיקין" דייקא; אבל אם דחק ונתחזק ונתגבר על יצרו ועשה תשובה, מקבלין תשובתו. אבל אנו שמבקשים בכל יום "סלח לנו", אנו מקדימין לבקש: "והחזירנו בתשובה שלימה לפניך", דהיינו שלא נשוב עוד לכסלה, וכן ביום הכיפורים מבקשים: "יהי רצון מלפניך שלא אחטא עוד", מספיקין ומספיקין, כמאמר רז"ל: "הבא ליטהר מסייעין אותו", "הבא" דייקא, מיד שבא. ואי לזאת גם הסליחה והמחילה היא מיד.'

ר' צדוק הכהן מלובלין כתב בפרי צדיק דברים פרשת וילך ושבת תשובה: 'הא גדר התשובה הוא עד שיעיד עליו היודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם כמו שכתב הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ב' הלכה ב'). אך כיון שבשעה זו היה בדעתו לעזוב רשעו ולשוב אף שנתגבר יצרו אחר כך וחזר לסורו מכל מקום ברגע זו נקרא צדיק.'האדם לפי זה נמצא במאבק מתמיד עם חולשותיו וחשוב הוא המאבק והרצון הפנימי לשוב אל ה'.

יש בזה עוד דברים ברבותינו, אבל אסתפק בדברים אלו לעת עתה.

חתימה טובה

רפאל

יש לך מה להוסיף? זה בדיוק המקום:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד שאלות באותו נושא:

החומרות מכניסות אותי ללחץ גדול!
אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש… וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל...
יכולה להיות בחירה כשיש התמודדות נפש?
אני מוצא את עצמי חושב הרבה על נושא הבחירה החופשית והתשובה, במיוחד כשמדובר באנשים שמתמודדים עם קשיים נפשיים. איך אפשר להבין את הרעיון של בחירה חופשית כשאדם נמצא במצב של חרדה קשה, פוסט-טראומה או אפילו פסיכוזה? למשל, אישה שסובלת מחרדות ולא מצליחה לתפקד, אבא עם פוסט-טראומה שמאבד שליטה ברגעים מסוימים,...
נמאס לי מזה שאני כל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי
יש לי לאחרונה שאלה שכל הזמן מנכרת בראש.אני אחת שכל הזמן חושבת על הרמה הרוחנית שלי. זה אומר שזה כולל גם המון מצפונים על איך שאני נראית ועל מה שאני רואה וגם סתם מחשבות על איך להתקדם ברוחניות.וכל הזמן אני שואלת את עצמי למה אני היחידה בין המון חברות שכל...
אחותי היקרה עם שאלות קשות ואני לא יודע איך להשפיע לטובה
תודה רבה על האפשרות לשאול שאלה! אני בן 20 גדלתי בבית דתי עם הורים אולי קצת לחוצים שלא תמיד עם הכי הכי הרבה תשומת לב לילדים. עכשיו אנחנו גם אשכנזים. ולא ממקום רע אני אומר. פשוט כשראיתי אמהות של חברים וכד׳ הבנתי שיש לפעמים שוני בכמות האהבה״״ נקרא לזה שהם...
אין לי על מי להישען נגמרו לי הכוחות
לפני כמה שנים החלטתי לקחת את החיים שלי למקום חדש, עמוק יותר. התחלתי להתעסק בלימוד של דברים שחשובים לי רוחנית, לקחתי על עצמי התחייבויות כמו להתנדב ולשנות את סדרי העדיפויות שלי, וויתרתי על הרבה דברים שהיו חלק מהשגרה שלי – חלקם ממש קשים לשחרר. אני משתדל מאוד, אבל אני לא...
איך קיים המושג לחזור בתשובה אם המקום שבו נולד האדם הוא הטוב ביותר?
אני מקווה שהשאלה תצא ברורה.. אז ככה. לפני כשנתיים נאמרה לנו הרצאה שהמקום בו אדם נולד שם הוא צריך לקיים את תפקידו. לצורך העניין בחור חרדי צריך להשאר חרדי כי שם יש לו תפקיד ואותו הוא צריך לעשות. אז איך קיים המושג של לחזור בתשובה? ואם אדם מעוניין להתקרב ברמה...

עידכונים ותשובות בכל דרך שרק תרצו

באימייל
הזינו את כתובת המייל שלכם
בוואצאפ
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
בטלגרם
לחצו כדי להצטרף לקבוצה!
דילוג לתוכן