שלום לך בחורה יקרה!
בשאלתך את מעלה שתי נקודות מאוד חשובות. טוב מאוד לברר אותן בכל שלב בחיים – ובמיוחד בשלב זה בו את נמצאת: שלב ההתכוננות לבניית ביתך הפרטי. כך שעצם העלאת השאלות כבר טובה ומבורכת…
התורה – תורת חיים – מכילה בתוכה אוסף חוקים, הלכות, מדרשים ואגדות – מהם גם תקבלי את התשובות אותן את מחפשת. אולם, הם לא ניתנו לנו כתכלית בלבד. התורה נועדה לבנות בתוכנו עמדה נפשית נכונה ממנה נוכל להיקשר ולהתקרב לבורא עולם ולחיות כפי רצונו במובן הרחב של המילים.
לכן, כאשר אנחנו באים לדון בשאלות אלו – מעבר לקבלת תשובות קונקרטיות, יפה ונכון למצוא את החיבור האישי שלנו לדברים ואת השפעתם על נושאים חשובים בחיינו.
אז בואי נתחיל:
בנוגע לשאלה הראשונה –
את וחברותייך מדיינות על שאלה מהותית בבניית בית. שאלה זו היא בעצם תת-נושא בתוך נושא גדול ורחב: נושא ידיעה ובחירה – כלומר, הדיון האם מעשינו כבר הוכתבו מראש מכיוון שהקב”ה יודע עליהם או שאפשרות הבחירה שלנו “נקייה” לחלוטין וממילא יש לנו השפעה מלאה על המציאות.
בתוך הנושא הגדול הזה מופיע תת-נושא והוא קביעת הזיווג.
הדיון בעיקרו מופיע בגמרא על דברי חז”ל: “בת פלוני לפלוני” [סוטה ב’ ע”א]. בהמשך, מרחיב הרמב”ם [שמונה פרקים פרק ח’] את עניין בחירת בן הזוג ומבאר: ההחלטה האלוקית היא שפלוני ובת פלוני מתאימים להנשא, הם מהווים זוג אידאלי, אבל יציאת הדבר לפועל תלויה בגורמים שונים [אגרות הרמב”ם חלק א’]. וכן ישנם עוד הרבה דיונים ודעות על נושא בחירת בן הזוג, זיווג ראשון, זיווג שני – כמו שפירטת בשאלתך.
ברצוני להביא כאן פירוש אחד מני רבים שיכול לסייע להסתכלות מעשית יותר על דיון זה:
הרמח”ל [ילקוט ידיעות האמת, ענייני הזיווג, ח”ב עמ’ שכ”א] מסביר ואומר שגם כאשר האיש והאשה אינם הזיווג הראשון (שנקבע קודם יצירתם), ישנה אפשרות של חיבור ביניהם וד’ בונה להם בית, כלומר ד’ יוצר לזוג הזה מציאות נשמתית חדשה שמחברת ביניהם.
בשאלתך ביקשת לדעת מהי הדעה הרווחת, אולם על פי דברי הרמח”ל נראה שאין זה משנה מהי הדעה שמכריעה מתי באמת נקבע הזיווג – מכיוון שבין אם הנישואין נעשו על פי בת הקול הראשונית ובין אם נעשו כתוצאה מבחירות רוחניות כלשהן של בני הזוג הקב”ה מסכים לנישואין אלו ויוצר להם מציאות מושלמת לחיי נישואין יהודיים, אוהבים ומשמחים.
אמנם, ניתן להעמיק עוד ועוד בדברי תורה ולהמשיך את הדיון אותו העליתן – הן במקורות שהבאתי לעיל והן במקורות נוספים או שיעורי תורה בנושא. אבל, מעבר לנושא הלימוד כדאי להתאמן ולהתמקד שוב ושוב בשורה התחתונה שהיא ההתחזקות באמונה:
הקב”ה מצד אחד מכין לנו את הטוב ביותר ומהצד השני – אכן, מאפשר לנו לפעול בעולם באופן חופשי וזה מה שחשוב בסופו של דבר…
לכן, כאשר איש ואישה בוחרים להינשא ובחירתם זו כפופה להלכה (כלומר, לא מדובר בנישואים אסורים כמו כהן וגרושה וכד’) – חשוב לזכור שהקב”ה הסכים לבחירה הזו, בין אם הזיווג נקבע לפני יצירתם, בין אם הזיווג נקבע במהלך חייהם כתוצאה מדרגה רוחנית ובין אם מדובר בסיבות אחרות שגרמו לבחירה מחוץ לזיווג שנקבע. הנישואין האלו הן עובדה קיימת – הן מסגרת שהקב”ה סמך עליה את ידו.
רק כתוצאה משינון אמונה זו – במהלך או בסוף הדיון הנ”ל – נוכל לרכוש עמדה נפשית נכונה ומדויקת, שמאפשרת חירות פנימית וביטחון בתהליך בחירת בן הזוג. חירות כזו המסייעת בידינו לפעול בשחרור ולהתמקד רק בתחום האחריות שלנו: בחירה נכונה בבן זוג המתאים לבניית בית נאמן שיגדל ויצמיח את שנינו בעולם רוחני נכון, מדויק וקרוב לד’.
בנוגע לשאלה השניה –
את שאלת על ידידות בין בחור ובחורה ומה המקור לבעייתיות קשר כזה – אביא כאן את ההלכה הפשוטה בשולחן ערוך [אבן העזר הלכות אישות סימן כ”א סעיף א’]: “צריך אדם להתרחק מהנשים מאוד מאוד” – בהמשך הסעיף ישנו פירוט לכל האיסורים הכוללים שחוק, הקלת ראש, מבט וכו’.
מובן אם כך שידידות כלשהי וקל וחומר ידידות קרובה או ממש חברות איננה מותרת מבחינת ההלכה.
וכאן, כמו שפירטנו למעלה ישנם שני היבטים: הראשון – הפן המעשי, שאלו פרטי ההלכה הנ”ל, אותם יש ללמוד לעומק בספרי הלכה או בשיעורי הלכה. השני – הפן הנפשי שהלכה כזו בונה בתוכנו: אכן, ישנה משיכה מובנית בין בחור ובחורה – בין אם מדובר בקרבה נפשית ובין אם בקרבה פיזית. החיבור בין איש לאישה הוא טבעי, מנחם ונחשק. בנוסף, גם בפן התקשורתי – הטבעים של האיש ואישה משלימים זה את זו והקולות השונים של שניהם באמת תורמים זה לזו וממנפים האחד את השניה. ואכן, ההלכה האוסרת זאת מכל וכל, מגבילה מצד אחד את הקשרים הפשוטים אך מהצד השני – מהכיווון הפנימי והאמיתי של הדברים – ההלכה הזו מאפשרת את הקשר היחיד והראוי: את קשר הנישואין בין איש ואישה המיועדים זה לזו.
לכן, אדייק את דברייך ואציין שידידות סתם כך בין בחורים ובחורות אסורה מצד ההלכה ואילו רוח ההלכה היא לשמר את התשוקה והתועלות הגדולות שבחיבור גברי ונשי רק לקשר נישואין – שממילא יהיה מיוחד יותר, משמח יותר ומקודש ביותר!
מאחלת לך הצלחה בכל, שתמשיכי להעמיק בדברי תורה וברצון ד’ – מתוך שמחה, בריאות ואף זיווג הגון בקרוב!!
שלך,
חן.
chenrosenblum@gmail.com